- Joacim Melin
- Medlem ●
- joacimmelin.se
För övrigt är det så typiskt macfolk att gnälla på formen innan de ens läst tidningen. Var glada att någon satsar istället och ger ut en tidning till.
För övrigt är det så typiskt macfolk att gnälla på formen innan de ens läst tidningen. Var glada att någon satsar istället och ger ut en tidning till.
Visst innehållet är viktigast men man kan ofta se hur hög/låg ambitionsnivån på en tidning är genom hur omslaget ser ut och MMZ's omslag ser väldigt 80-talsaktigt ut och ganska amatörmässigt. Att "macfolk gnäller" beror kanske på att vi ofta har en lite mer kreativ bakgrund än pcfolk.
Sen vet jag att vad som säljer och vad som är snyggt ibland kan skilja speciellt inom tidningsbranschen där en hel del prenumerationer säljs med hjälp av DVD-filmer fickknivar och USB-kortläsare på köpet.
Om vi ska vara glada för MMZ återstår att se, själv startar ni väl den mest för att ni kan tjäna pengar på den? Annars så skulle den väl kommit för flera år sedan?
Visst innehållet är viktigast men man kan ofta se hur hög/låg ambitionsnivån på en tidning är genom hur omslaget ser ut och MMZ's omslag ser väldigt 80-talsaktigt ut och ganska amatörmässigt.
Mycket snack och liten verkstad. Gör det bättre själv då.
Och nej, det är ingen amatör som gjort det. Det är en av de bästa formgivare jag någonsin arbetat med, och killen är BRA. Kanske är det du som inte förstår och uppskattar en ren avslappnad form.
Och nej, det är ingen amatör som gjort det. Det är en av de bästa formgivare jag någonsin arbetat med, och killen är BRA. Kanske är det du som inte förstår och uppskattar en ren avslappnad form.
Mycket kan man kalla framsidan men knappast ren och avslappnad :rolleyes: Och om han som gjort omslaget nu inte är amatör så hör han nog knappast till de vassaste professionella tidningsformgivarna.
Mycket kan man kalla framsidan men knappast ren och avslappnad :rolleyes: Och om han som gjort omslaget inte är amatör så hör han knappast till de vassaste tidningsformgivarna.
Som sagt, mycket snack och liten verkstad. Om det står "dyngbagge" på ditt visitkort (om du nu har något) så hade jag förstått avsaknaden av logik i dina kommentarer. Men du fattar väl inte bättre, helt enkelt.
Ja, jag blir förbannad. Jag har slitit som ett svin för att göra den här tidningen och sen sitter det folk och dissar den utan att ens ha läst den.
Men det är bra att veta. Det förtar ju helt klart all ambition att göra ett sånt projekt igen i framtiden...
Som sagt, mycket snack och liten verkstad. Om det står "dyngbagge" på ditt visitkort (om du nu har något) så hade jag förstått avsaknaden av logik i dina kommentarer. Men du fattar väl inte bättre, helt enkelt.
Ja, jag blir förbannad. Jag har slitit som ett svin för att göra den här tidningen och sen sitter det folk och dissar den utan att ens ha läst den.
Ett gott råd förolämpa inte personer från företag som kan tänkas annonsera i er tidning, eller kunde ha gjort rättare sagt.
Nu får du ge dig. Det enda vi har dissat är omslaget (om ens det), inget annat.
Sluta upp med att vara så ilsken och försök lyssna på vad vi har att säga istället!
Mycket snack och liten verkstad. Gör det bättre själv då.
Hehe! Fy F*N va bra sagt!
Kom med konstruktiv kritik, och/eller bidra med nåt istället för att bara sitta o klaga!
Hoppas tidningen kommer att gå bra!
Kom med konstruktiv kritik, och/eller bidra med nåt istället för att bara sitta o klaga!
Vad Melin och du tydligen missat är att det förekommit en hel del konstruktiv kritik mot MacMagazine.
Vad jag finner underligt är att de inte verkar ha korrekturläst den själva eller låtit en "läsarpanel" komma med förbättringsförslag innan den tryckts....
Vad jag finner underligt är att de inte verkar ha korrekturläst den själva eller låtit en "läsarpanel" komma med förbättringsförslag innan den tryckts....
Ja, är den så dålig som folk säger (speciellt thevil med hans mini-recension) så är det fan katastrof, även om det är en extra-bilaga/specialnummer av datormagazin så ska den vara lika korrekturläst och seriöst ihopsatt som den. Att han dessutom kommer in hit och gör "reklam" för den borde ju innebära att han var ganska självsäker på att Mac-folk skulle tycka om den, men tydligen hade han inte så mycket att backa upp dom tankarna med.
Lika illa som specialen om trådlösa nätverk var, kändes som ett enda stort Reklamblad för Netgear, hur mycket produktbilder som helst av Netgearprodukter och sen en helsidesreklam på baksidan, snacka om att vara "köpta" av Netgear.
Nej, kan inte Datormagazins Specialnummer hålla lika hög klass som resten av DMZ, vilket jag inte sett något sådant specialnummer göra mer än linux-numret (förra året va?), så kan dom faktiskt hålla sig till att bara göra DMZ. Då specialnumrena nu mer verkar som ett sätt att tjäna lite extra pengar genom att trycka sådant som redan varit i DMZ och annat som ingen som i vanliga fall läser DMZ är speciellt intresserad av.
Datormagazin är en av de bästa datortidningar jag vet och har varit sedan PC+ och PC Extra slog ihop sig för några år sedan, men snacka om att specialnumrena mer verkar vara riktade som nån sorts konkurrenter till PC För Alla/Komputer för alla/PC Hemma och andra mindre "seriösa" datortidningar.
Håller inte med dig här heller Joacim Melin, snarare är det väl så att macfolk inte (ens) kan ta konstruktiv kritik. Det vi hittils gjort är att anmärka på omslaget, ingenting annat. Jag ser fram emot resten av tidningen, som jag tidigare skrev.
Utan att säga för mycket kan jag avslöja att det inte är helt lätt att få göra och ge ut en mactidning i dagens annonsklimat. Jag har kämpat för detta i över ett år innan det nu kom till skott.
Hur som helst, hoppas ni gillar den. Om ni gör det så köp den, på så sätt visar ni att det är många som vill ha en Mactidning till och det blir lättare att kanske få till stånd en fortsättning.
Utan att säga för mycket kan jag avslöja att det inte är helt lätt att få göra och ge ut en mactidning i dagens annonsklimat. Jag har kämpat för detta i över ett år innan det nu kom till skott.
Hur som helst, hoppas ni gillar den. Om ni gör det så köp den, på så sätt visar ni att det är många som vill ha en Mactidning till och det blir lättare att kanske få till stånd en fortsättning.
Lycka till säger jag. Bra initiativ. Jag ska definitivt köpa den.
mvh/A
Det är inte lätt att starta en tidning, och har säkert krävt stort mod och engagemang.
Ser fram till att köpa ett nummer.
Lycka till!
(Dessutom: det kommar *alltid* att vara någon som inte tycker om det du gör. Men, man kan inte tilfredsställa alla - dessutom driver man sig själv till vansinne genom att försöka. Kör vidare på det som känns rätt.)
Först utger du dig närmast att vara expert på formgivning. Och nu är du en annonsör helt plötsligt.
Först utger du dig närmast att vara expert på formgivning. Och nu är du en annonsör helt plötsligt.
Joakim man behöver inte vara expert på grafisk formgivning för att objektivt inse att omslaget inte håller måttet 2005. De företag jag jobbar nära med lägger sisådär 100 miljoner årligen på annonser i bland annat datortidningar. Men det spelar egentligen ingen roll du gjorde bort dig.
Ska man eller ?
Skulle jag säga om omslaget det är lite som finn femtio uppenbara fel och typsnittet i logon är helt anonymt säger ingenting fast det säger det högt, det är väl det typsnittet som korvförsäljare brukar använda?
Var i tidningsaffären idag och kom över ett exemplar av Macmagazin.
48 sidor tunn. Ont om annonser. Fsdata, GE och Komplett.se.
Kändes som att allt som stod där var gammal skåpsmat. Lite tips på småprogg man inte kan vara utan. Presentation av hur macen kan bli en video/musikmaskin. En presentation om OS X Tiger. Skulle väl vara artikeln kring GarageBand som var ok i alla fall.
Sammanfattning. Tidningen suger som kidsen hade sagt.
En gång och aldrig mer. En kall pilsner och några jordnötter på krogen hade varit en bättre investering. 59,50 sek åt helvete.
Tar ni en promille av MW:s svenska läsare så får ni vara lyckliga.
Ett gott försök men jag lägger mina magazinpengar på annat.
/Fred
Jag såg tidningen i Helsingborg igår, och köpte den direkt.
Lamineringen, eller vad man skall kalla den, på omslaget, tyckte jag var en klassiker värt tidningens pris.
Jag uppskattade början på introduktionsserien till terminalen, och översikten av diverse småprogram som är användabara. Hann inte läsa så värst mycket mer, men uppfattade att det var lite överlappande mellan artiklarna om Tiger. Nåväl, det är svårt att inte överlappa när man har en artikel om Tiger som helhet, och sedan en om dess säkerhet.
Som kommentar till de andra 'har-läst-tidningen' kommentarerna ovan, skulle jag vilja nämna:
- Även om många surfar, är det inte alla som hittat eller hittar den stora kunskap som finns ute på nätet. Därav är tidningar en början för att skaffa kunskap om Macen. Vet själv att jag läste tidningar i många år för att upparbeta min dator kunskap.
Med det sagt så kan man alltid säga, 'ja, den där informationen kunde jag hitta på nätet också!'. Jag tror allt jag någonsin läst i datortidningar - förutom vissa mjukvaru/hårdvaru tester - har kunnats hitta på nätet.
- Alla publikationer har en åtänkt mottagargrupp/målgrupp. Att man just själv tycker tidningens nivå är under eller över en själv, betyder inget mer än att man förmodligen inte är en del av dess målgrupp.
- Denna tidning är första nummret. Som allt annat i sin första generation, kan det jämföras med en beta-release. Man testar hur det tages imot, och arbetar vidare från vilken pejling man får. Givetvis är det riktigt att jämföra detta första nummer med konkurrerande produkter på marknaden. Men, om detta första nummer redan var bättre än konkurrenterna, skulle tidningen bli markant mycket bättre efter några nummers utveckling.
Tidningen kommer att utvecklas. Att utesluta den vid detta stadie...ja, jag tror inte jag behöver förklara.
- Typsnittet i tidningen var ganska litet, och annonserna få, altså fanns det - trots dess 'tunnhet' - ganska mycket med innehåll.
Bra start! Ser fram till vidare utveckling.
Men det är bra att veta. Det förtar ju helt klart all ambition att göra ett sånt projekt igen i framtiden...
Ett litet tips i all välmening. Se exempelvis Nils Holmlövs inlägg i denna tråd som ett exempel på ett bättre sätt att bemöta kritik mot "din" tidning. Den nivå diskussionen ligger på nu ger ett taskigt intryck som även smittar ner mitt intryck av tidningen...
Vad gäller layouten så har jag inga kommentarer, ser inte värre ut än de flesta andra tidningar.
I teorin gillar jag en combo av iCreate, Nollett, Cap, M3 och kanske Wired och IW. I praktiken var det två-tre år sedan jag köpte en IT-tidning regelbundet. Kanske för att det är för mycket teknikporr och för få människor. En IW utan kodningstips och skulle jag nog gilla helt enkelt.
hehe, man undrar om du verkligen är 31 år J Melin. Kan du inte tåla lite kritik så vettefan. Jag menar att lyssna på folk är de bästa gratis råd och tips man kan få. Man måste kunna ta emot kritik, bra som dåligt.
Jag personligen tycker att 80-tals tidnigar hade snyggare layout men det är artiklar som är viktigaste och är de bra så köper jag tidningen. Mitt tips till dig är att ta emot kritik och var profesionell i ditt bemötande.
Jag jobbar b.la som webdesigner och ska jag vara sur och arg på alla som dissar min design eller inte gillar mina idéer. Absolut inte. Jag har lärt mig att lyssna på all konstruktiv kritik och även missnöje från kunder som tycker att designen suger och att de vill ha ett helt annan design. Bit i det sura äpplet och försätt. Alla kan inte vara nöjda med layouten Det finns altid plats för bra tidningar. Speciellt mactidningar.
Lycka till med tidningen.