Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Magazin - ny svensk mactidning

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av DaPhox:

"rätta".

hehe

Hur som helst kul med mer Mac i medierna.

• Medlem
  • 2005-08-13 14:07

Det var som tusan, den skall jag köpa...

• Medlem
  • 2005-08-13 19:17

Jag bläddrade i den, men köpte den inte. Den verkade lite för tunn och riktade sig inte i tillräckligt hög grad till mig på samma sätt som t ex svenska MW lyckas göra det. Tyvärr. Det käns lite sorgligt att inte ha stödköpt den, för jag uppskattar verkligen initiativet att starta en svensk mactidning till (även om utgåvan av Macmagazin bara är en engångsföreteelse?).

Jag är fullt medveten om att det har förekommit mycket konstruktiv kritik. Men det har varit mycket pajkastning och skit också. Jag förstår att han tröttnade på alla klagomål om tidningens framsida, och därför tyckte jag att Melins kommentar var klockren! Det är nämligen så att det är väldigt lätt att klaga, när man själv inte behöver göra något...

Men som många redan påpekat - Konstuktiv kritik leder nästan alltid till nåt bättre.

Ursprungligen av carlsson:

Jag är fullt medveten om att det har förekommit mycket konstruktiv kritik. Men det har varit mycket pajkastning och skit också. Jag förstår att han tröttnade på alla klagomål om tidningens framsida, och därför tyckte jag att Melins kommentar var klockren! Det är nämligen så att det är väldigt lätt att klaga, när man själv inte behöver göra något...

Är man överkänslig tidningsredaktör så tar man all negativ kritik som "pajkastning" och "skit" men då är man kanske i fel bransch? Trodde han verkligen att vi skulle jubla åt MMZ när de inhemska och utländska konkurrenterna är betydligt mer alerta och ambitiösa?
Förövrigt stod väl Joakim själv för den värsta pajkastningen? Sen vet väl varken du eller han vad jag gör eller har gjort...
Förövrigt så var klagomålen på framsidan berättigad och tyvärr (för J.M.) så gav omslaget en försmak av tidningsmakarnas ambitioner.

Jag kollade in macmagazin idag med förutfattade meningar om att den skulle vara rätt usel och otidsenlig tyvärr så var den just det. Absolut inga nya vinklar eller något som kändes nytt eller fräscht överhuvudtaget och layouten ser ut att vara gjord av en nybörjare.
Undrar lite om inte redaktionen tänkt : Nu ska vi casha in när Apples marknadsandelar ökar och användarna blir fler här finns det pengar att tjäna.

Om man ska nämna något positivt så är det att den ändå kanske gör viss nytta och lockar en och annan som normalt sett inte läser mactidningar och 59 kronor är trots allt billigare än vad MW kostar som dock ger betydligt bättre valuta.

Kan slutligen rekommendera MacUser(England) och MacUp(Tyskland) som två av europas bästa macpublikationer.

Jag hade egentligen inte tänkt sätta mig och ens läsa vidare i den här tråden,men det är ändå saker som måste adresseras:

1. Macmagazin är ingen "ny mactidning" som Björnström anger i ärenderaden för den här tråden, som inte jag ens skapat. Det är en Datormagazin Special. Vi ger ut Datormagazin Special 6-8 gånger per år och som någon här poängterat så var den förra om Trådlösa nät, och innan dess har vi gett ut specialer om Linux och om Säkerhet. Datormagazin Special är en specialutgåva från samma redaktion som Datormagazin. De innehåller som regel ungefär 25% återanväntmaterial och 75% nyproducerat material. Det återanvända uppdateras alltid för att matcha verkligheten per idag. Den största anledningen till att vi ger ut Datormagazin Special är att vi helt enkelt har för mycket bra material som vi inte får plats med i den vanliga tidningen.

2. Datormagazin Specialen "Trådlösa nät" var inte "köpt" eller "sponsrad" av Netgear. Jag borde veta för jag fick ta över produktionen när den var ungefär halvklar från en tidigare redaktör som hoppade av. Att det var mycket bildmaterial från Netgear berodde helt enkelt på att de var snabbast på att ta fram bäst bilder. Bilderna fungerade dessutom som illustrationer för olika trådlösa tekniker, inte som reklam för specifika Netgear-produkter. Att Netgear sedan bokade baksidan för en annons är inget som vi på redaktionen visste något om, och lika lite visste Netgear och vår annonsavdelning om att det skulle bli en del bildmaterial från Netgear i tidningen. Konspirationsteoretikerna kan säkert fortsätta att ifrågasätta sanningshalten i det men så är det.

3. Hittas det korrfel så är det givetvis olyckligt. Ingen är gladare än oss om alla artiklar är fria från korrfel men det är tyvärr omöjligt att garantera, även om vi alltid gör vårt bästa.

4. Det har kommit massor av kommentarer angående formen, att den är "amatörmässig" och ser allmänt misslyckad ut. Jag tycker formen är bra, andra tycker det inte. Vad som är facinerande är att det är ohyggligt enkelt att kasta ur sig en massa okvädningsord över något, när den eller de som häver ur sig en massa okvädningsord inte alltid själva arbetar med tidningsproduktion. Det är jätteenkelt att kasta ihop en snygg läcker form i Photoshop, eller att göra en snygg webbsida, men i tidningsformgivning handlar det om att sätta läsbarheten först och att göra en form som så många som möjligt tilltalas av.

När vi gjorde tidningen så ville vi ha en luftig form, läckra illustrationer, förstklassigt bildmaterial och överlag en bra kvalitativ känsla på formen. Det var åtminstone målet och jag tycker personligen att vi kom jävligt nära.

5. Ja, den är tunn. Jag hade velat ha den tjockare men det var inte mitt beslut. Tidningars tjocklek är beroende av annonsingången, och som någon påpekat så var det få annonser, mycket beroende på att Macintosh och dess användare inte direkt är det hetaste bland annonsörerna just nu. Apple håller som alltid hårt i börsen och tycks inte vara intresserade av att annonsera i någon Svensk tidning med ordet Mac i titeln, vilket är synnerligen beklagligt. Prisnivån på tidningen har jag heller inte haft någon kontroll över annat än att jag har kommit med åsikter i frågan.

6. MacMagazins målgrupp är nog inte i första hand tänkt att vara för er på 99mac. Det är en tidning med mycket "så här gör du"-artiklar, i första hand tänkta för de som just köpt Mac eller som haft den ett tag men inte vågat sig på att pröva lite mer avancerade saker ännu.

7. Kan jag ta kritik? Ja, saklig sådan. Jag har jobbat som IT-journalist i tio år så jag har sett det mesta. Kommentarer som är till för att idiotförklara formgivaren och redaktören, och i förekommande fall från personer som uppenbarligen inte har en aning om vad han/hon/det pratar om, gör mig bara förbannad för de är så vansinnigt onödiga.

Så till er som inte gillar den: taskigt, men så är det. Till er som gillar den: kul!

Om det blir fler? Det kan jag inte svara på. Säljer den slut så lär det nog bli fler, och tjockare, Macmagazin. Om den står sönderbläddrad ute på ICA-butiker runt om i landet så lär det nog dröja innan ni ser en sån här ansträngning igen. Men vi försökte åtminstone, och det är mer än de flesta andra förlag i det här landet gör.

Därmed inte sagt att de inte gillar Mac eller vågar, utan i verkligheten, utanför Aqua, så är det pengarna som räknas och inte vad som känns bra att göra. I fallet Macmagazin så fick vi chansen att åsidosätta den regeln för en gångs skull.

Jag kommer inte att skriva mer i denna tråd. Det är nog tveksamt om jag ens kommer att skriva mer på 99mac i framtiden, för många av er här har verkligen visat er från er sämsta sida och det är först nu jag förstår hur Daniel på M3, Bo på Mikrodatorn och Nille och senare Andreas på Macworld känner sig när några av er här tar ut era frustrationer på folk som försöker göra bra saker för den svenska Mac-communityn.

Tack för ordet.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag hade egentligen inte tänkt sätta mig och ens läsa vidare i den här tråden,men det är ändå saker som måste adresseras:

4. Det har kommit massor av kommentarer angående formen, att den är "amatörmässig" och ser allmänt misslyckad ut. Jag tycker formen är bra, andra tycker det inte. Vad som är facinerande är att det är ohyggligt enkelt att kasta ur sig en massa okvädningsord över något, när den eller de som häver ur sig en massa okvädningsord inte alltid själva arbetar med tidningsproduktion. Det är jätteenkelt att kasta ihop en snygg läcker form i Photoshop, eller att göra en snygg webbsida, men i tidningsformgivning handlar det om att sätta läsbarheten först och att göra en form som så många som möjligt tilltalas av.

När vi gjorde tidningen så ville vi ha en luftig form, läckra illustrationer, förstklassigt bildmaterial och överlag en bra kvalitativ känsla på formen. Det var åtminstone målet och jag tycker personligen att vi kom jävligt nära.

7. Kan jag ta kritik? Ja, saklig sådan. Jag har jobbat som IT-journalist i tio år så jag har sett det mesta. Kommentarer som är till för att idiotförklara formgivaren och redaktören, och i förekommande fall från personer som uppenbarligen inte har en aning om vad han/hon/det pratar om, gör mig bara förbannad för de är så vansinnigt onödiga.

Jag kommer inte att skriva mer i denna tråd. Det är nog tveksamt om jag ens kommer att skriva mer på 99mac i framtiden

Uppenbarligen så kan du inte ta kritik eftersom den mesta kritiken ändå har varit saklig eller konstruktiv, jag tycker inte att någon har idiotförklarat dig eller formgivaren, däremot så verkar du försöka att göra det med oss som faktiskt jobbar med och på tidningar med argument som att vi inte vet vad vi talar om.
Du skriver att ni velat sätta läsbarheten först, men uppenbarligen har ni inte lyckats med det.

Senast redigerat 2005-08-14 15:34
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-16 04:04

Jag kommer inte att skriva mer i denna tråd. Det är nog tveksamt om jag ens kommer att skriva mer på 99mac i framtiden, för många av er här har verkligen visat er från er sämsta sida och det är först nu jag förstår hur Daniel på M3, Bo på Mikrodatorn och Nille och senare Andreas på Macworld känner sig när några av er här tar ut era frustrationer på folk som försöker göra bra saker för den svenska Mac-communityn.

Tydligen kan du inte ta kritik efter som du flyr forumet. Du har, alvarligt talat, gort bort dig igenom att hoppa på dina läsare. Antagligen det dummaste du kan göra. Klantigt..och där rök f.ö all min respekt för dig. Påminner ungefär om dendär film resigören i debatten om pirat kopiering som vägrade inse att det gick att tjäna pengar på andra sätt än video uthyrning och bio.
Kul att ni försöker göra nått, men sorry, det var inte uppskattat p.g.a fel och att ni utgick ifrån att läsarna knappt hadde suttit vid datorn. Ta åt er kritiken och försök en gång till istället för o säga "Jämmen för fan, här har vi försökt iaf, gör nått bättre själv istället för o gnäll!"
Är ju faktiskt en här som tydligen håller på o starta en webtidning föresten...

Någon som minns adressen till den nya webtidningen?

Ursprungligen av ez0r4y:

Tydligen kan du inte ta kritik efter som du flyr forumet.

Det är mänskligt. Jag har själv spolat fotosidan av samma anledning. Där kändes det som att vad man än skrev utom möjligen "förlåt att jag finns, jag är en liten korkad nybörjare med en zoomlös skitkamera som inte vet någonting alls" resulterade i en massa gnäll.

Och det är inte kritik han flyr från utan käbbel. Jag tycker det är helt otroligt att den här tråden precis omedelbart handlade om hur fult omslaget var, speciellt med tanke på att omslaget var alldeles utmärkt för sin bransch. (Datortidningar är normalt fullkomligt gräsliga, medan denna är riktigt elegant!) Och att det var en Datormagazin Special framgår praktiskt taget med en gång om man följer länken till förlaget. Visst, synd att det inte var en satsning på en nya månads-Mactidning, men jag tror vi behöver lite fler switchers innan det kan bära sig.

Jag har hittills missat tidningen, men den borde finnas kvar i handeln så jag ska försöka få tag på ett ex. Ur min synvinkel är detta en chans att i alla fall då och då få en Mac-tidning i Konsums tidningshylla, och det är bra! Vad sägs om konstruktiv kritik? Det är orimligt att kräva djuplodande artiklar för en viss användarnisch. Det är inte alls konstigt om man riktar sig rätt mycket till switchers.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 08:25

Tack för ordet.

Jag bara funderar, vad har 99mac för del i denna påstådda "elaka" och okonstruktiva kritik, det är inte så att du fått någon kritik ni inte förtjänat, ja det må vara hänt att den varit lite onyanserad imellanåt - men som IT journalist i 10 år så torde man kunna axla ansvaret att svara på ett trevligt sätt - framförallt om m an representerar en tidning som ska vända sig till personer som läser i detta forum... Alla är inte som de som kommenterar - men jag kan lova att många nybörjare använder 99mac som en väg för att förstå Apple och Mac OS X bättre.

Layouten är för övrigt inte bra, jag säger inte att den suger - men den behöver definitivt slipas på. Gillade den lackade framsidan - det var bra - nästa steg borde vara att sätta en typograf eller en AD med den kompetensen så att ni får ordning på Rubriker och ingresser, sen är det inte bra att sätta vit text mot svart botten på för många ställen - det blir för ögat mer arbetsamt att läsa - vilket innebär att lösaren tröttnar, eller tvingas läsa för långsamt - och gör dom det så uppfattas tidningen som tråkig...

Att du är tveksam på hurvida du ska skriva mer på 99mac eller inte är ett barnsligt påstående - väx upp!

jag har sett många bra och många elaka trådar - men inte slutar jag att ta del a Sveriges största informationskälla när det kommer till Mac...

/Tangen

Macmagazin är ingen "ny mactidning" som Björnström anger i ärenderaden för den här tråden, som inte jag ens skapat. Det är en Datormagazin Special.

Ah, jag delade upp en tråd som handlade om två olika ämnen. Rent ordagrant är den väl tidningen både ny, svensk och handlar om Mac?

Har vi behandlat dom så illa? Jag hinner inte läsa ens en tiondel av vad som skrivs här och uppenbarligen har jag missat dessa påhopp.

Ska plocka upp ett exemplar om jag hittar den här i Malmö.

Ursprungligen av Björnström:

Har vi behandlat dom så illa? Jag hinner inte läsa ens en tiondel av vad som skrivs här och uppenbarligen har jag missat dessa påhopp.

Handlade inte så mycket om påhopp utan om justifierad kritik. Mikrodatorns så kallade rättvisa test av Powerbook mot bärbar PC var ju väldigt dåligt genomfört.
MacWorld fick en hel del kritik som de verkar ha lyssnat på för att MacWorld idag är ofta milsvida bättre än vad den brukade vara.Andreas verkar vara en sådan som lyssnar på kritk och sedan agerar istället för att bara tjura.

Jag har inte läst MacMagazin då jag inte sett den i handeln än, är ju inte alla som tar hem DatorMagazin special. Men jag tycker att det mesta DatorMagazin redaktionen gör blir bra. Finns ju ingen datatidning i Sverige som ens är i närheten av intressanthet och kvalitet i samma tidning som DMZ.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag har inte läst MacMagazin då jag inte sett den i handeln än, är ju inte alla som tar hem DatorMagazin special. Men jag tycker att det mesta DatorMagazin redaktionen gör blir bra. Finns ju ingen datatidning i Sverige som ens är i närheten av intressanthet och kvalitet i samma tidning som DMZ.

Jaså, intressant att höra. Jag har inte fastnat för den men DMZ har stor upplaga så uppenbarligen måste många gilla upplägget. Av någon anledning fastnar jag för "smal och djup" istället för "bred och grund" konceptet - hellre tre tidningar än en

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-08-15 02:28

DMZ är både bred och djup

jante har la sagt sitt ...

Typiskt att så fort nån visar en framfot---så skall nån jävel vara där och säga
"på med stövlarna nu lille vän så du inte fryser"....
... eller "Bättre med skor än utan" osv...

Jag köpte tidskriften ifråga, kanske var det nyfikenhet, kanske lite av ett stödköp....

Inte riktigt klar med den, lite om Apples historia, få nyheter här.
Artiklar som presenterar burkarna, iMac G5, Mini osv.. kul, men inget nytt för mig.
Artikel, rätt kort om Consolen, man går igenom några kommandon, inget direkt djuplodande.
När väl console-artikeln börjar flyta upptäcker man den svarta fyrkanten... jaha, slut på den...
Art om MacOS X, lagom lång, lärde mig faktiskt några nya småsaker, kul.

Skall jag säga nåt negativt men ändå konstruktivt så har jag jävligt svårt för när man visar dialogrutor i stort format... det blir liksom så krystat "klicka i valet för utskriftstrassel HÄR om du önskar det". Gör sådana rutor betydligt mindre. Ibland kan man nog strunta i dem och bara köra en snabb kommentar typ: "under fliken "säkerhet" kan du välja anti-hårtorksläget. Gör det"

För MIG var tidningen läsvärd, 59:- var OK pris.
...Däremot för mina nyfikna kompisar som undrar vad Mac är för nån äppelsort...
Här har tidningen en mission att fylla! Kanonbra. Helst skulle man köpt ett dussin och hivat
in på kommunens alla väntrum (doktorn/tandläkarn/veterinären) osv... !

Gött mos!

Ursprungligen av k3vlar:

DMZ är både bred och djup

Precis därför jag fastnat för den

Jag köpte den här blajjan igår och jag blev tyvcärr rätt besviken. Framför allt gäller detta språket, som känns oengagerat, maskinellt och som dåliga översättningar från engelska ("när det kommer till", "derivat av", "kommer undan med" m.m.) Det är möjligt att flera av texterna verkligen är översättningar från engelska, men då bör en professionell redaktion ha förstånd att anlita professionella översättare, annars skymfar man läsaren.

Och sedan: varför denna allmänna surmagade attityd? Det är som om tidningen vill vända sig till PC-läsare och liksom ursäkta allt som är bra med Mac; efter förvånade utrop om att något är bra tillfogar man snabbt någon krampaktig negativ kommentar som att "tonartshöjningen för audio fungerar bara om man installerar den senaste uppdateringen" (Jamen, för helvete, ladda ner den då!). Jag är inte den som vill höra Apples lov sjungas i varje rad, men sura magar vill jag inte heller ha i min omgivning. Efter att ha läst det här numret förstår jag inte vem tidningen vänder sig till. Oroliga PC-brukare som ska vaggas in i ett rosakimrande lugn om att Windows fortfarande är "sui generis" och "a law unto itself"?

Nybörjarguiden om Garageband var dock bra och intressant och i sig värd nästan de 60 spänn man fick punga ut med.

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 16:01

Fick just senast Macworld, som var en njutning att läsa. Kan tyvärr inte säga samma sak om den nya mac tidningen som kändes spretig och trist i i både innehåll och layout. Det är inte lätt att göra en bra tidning. Men övning ger färdighet, den kan säkert bli bra vad det lider. Men just nu är det några ljusår fram till Macworlds kvalité vars senast nummer, som var det bästa jag läst.

sjukt oseriös tråd. men bra läsning. nästan som en dokusåpa ett tag där i början...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-31 17:59

Jag köpte MacMagazine och hade störst behållning av artikeln om Newton. Jag gillar såna här nostalgitrippar. Tänk att det fortfarande finns de som håller på med den här grunkan.

Jag köpte inte nya Macworld. Bläddrade lite i den och såg artikeln om hur man uppgraderar sin PM G4. Men den artikeln kändes lite tunn.

Jag tycker att det är roligt om det finns mer än en svensk Mac-tidning på marknaden. Konkurrensen sporrar säkert och vi får mer att välja på.

Som grafiskt proffs så störs man nog mer av taskig layout och andra liknande fadäser. Som läsare är man nog mer intresserad av innehållet.

Ursprungligen av Macus:

Som grafiskt proffs så störs man nog mer av taskig layout och andra liknande fadäser. Som läsare är man nog mer intresserad av innehållet.

Jo, så är det säkert. Layouten störde inte mig nämnvärt. Men som professionell språkarbetare tog jag mig för pannan efter var och varannan mening. Det är synd, för visst finns det en del läsvärt i tidningen, men den språkliga form det presenteras i håller inte måttet.

Annars är det förstås kul med fler Mactidningar. Hoppas att redaktionen inte känner sig alltför nertryckt utan tar kritiken som vuxna människor och bättrar sig.

Men, men ......tidningen sög ju på alla vis! Det är väl konstruktiv kritik????

Ursprungligen av Alejandro:

Men, men ......tidningen sög ju på alla vis! Det är väl konstruktiv kritik????

Nej, det är det inte, det är destruktivt. Konstruktiv kritik söker efter saker som kan bli bättre, inte efter att såga tvärs över. Det finns alltid något bra att ta fasta på, och det är där man ska börja, för att sedan sätta fingret på det som mest av allt bör förbättras. Det är konstruktivt, och den som kritiseras kan ta det till sig utan att det gör (mycket) ont.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 21:22

Det handlar inte bara om vad man säger, utan mycket om hur man säger det. Jag, och andra med mig, har tagit upp det här på 99mac förut, men jag tycker att det tål att sägas igen: Ett inlägg på 99mac är inte privat, det publiceras och når många läsare. Då går det inte att använda samma ton man håller med polarna mellan skål och vägg, talande om icke närvarande personer.

Undrar om många av de som har en aggressiv, uppskruvad och/eller nedlåtande ton på olika webfora, skulle kunna använda en liknande ton på ett möte på jobbet t. ex. Min högst ovetenskapliga gissning är: Inte många.

Det skrivna språket är inte direkt, saknar omedelbar feedback, och är oerhört lätt att missförstå. Visserligen är återkopplingen snabbare här än vid snigelpostkommunikation, men å andra sidan är språket inte lika planerat.

Vet inte hur många gånger jag slutat följa en i och för sig intressant tråd, för att jag inte orkar med tonen i tråden.

Vänligen, Ylan

Att säga att den sög på alla vis är i alla fall inte vad jag uppfattar som konstruktiv kritik.

Senast redigerat 2005-09-01 20:34

Kunderna på mitt jobb verkar i vilket fall gilla MacMagazin. Och frågar när nästa kommer ut.
Har inte hört ett enda klagomål. Utan tvärtom.

Tacka vet jag iCreate, snygg layout och härlig macporr...

thevil. Nej jag har faktiskt bara bläddrat igenom den snabbt. Men det känns lite som vi (folk som hänger på t.e.x 99mac) inte är rätt publik för MacMagazin. Vi har mycket kunder som verkligen är nybörjare. Och dom har helt enkelt utryckt gillande över tidningen. Själv kanske det inte är någon tidning direkt för mig. Men uppenbarligen för andra. Ang formen så är väl smaken som baken.

Men jag vet inte riktigt om jag förväntar mig en überdesignad tidning från Hjemmet Mortensen AB heller. Visst kan man göra saker annorlunda tills nästa gång. Även om jag reagerade lite på pajkastningen i denna tråd, som lite löjligt från båda "sidor".

Bevaka tråden