Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Posta ditt OS X screenshot här

Tråden skapades och har fått 3600 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jösses vilken jättebild, krymp den är du snäll

Oh my! Jag lovar, den var mindre igår!

Tråden här började 2002. Jämför man de senaste screenshotsen med de första så märker man ju att OS X har förändrats kraftigt..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-03-19 00:54

Så här ser det ut hemma hos mig ikväll

Bli inte skrämd

Ursprungligen av Ree_Tab:

Så här ser det ut hemma hos mig ikväll

Bli inte skrämd

Den där bakgrunden var mer äcklig än skrämmande..

Min Powerbook 15" vill ha det färgglatt och grällt.

Mitt skrivbord

Jag vet inte om vad man ska tro om någon som har sig själv på skrivbordet, men så illa är det i alla fall... Sen har jag Geektool som gör att jag får ut lite info som jag vill kunna se lätt.

(Vi har visst lite olika definitioner här i livet:
"Filen är på tok för stor. Gränsen för denna filtyp är 100,0 kB. Din fil är på 103,9 kB.")

Koden till mailscripten för geektool finns i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=526500&posted=1#post526500
Har nu även gjort en version som formaterar texten tjusigt men orkar inte lägga upp en ny skärmdump.

Senast redigerat 2005-03-22 19:11
Ursprungligen av m_beckman:

Jag vet inte om vad man ska tro om någon som har sig själv på skrivbordet, men så illa är det i alla fall... Sen har jag Geektool som gör att jag får ut lite info som jag vill kunna se lätt.

(Vi har visst lite olika definitioner här i livet:
"Filen är på tok för stor. Gränsen för denna filtyp är 100,0 kB. Din fil är på 103,9 kB.")

OT: Föreställer bakgrundsbilden dig själv? Isf har vi precis likadana glasögon.

J.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 16:29

Här är mitt bidrag...

Notera att det mörka fältet där nere med information från iTunes poppar upp vid låtbyte och inte finns där hela tiden

En lite fråga... kommandot "top" som körs genom geektool, slukar det verkligen så himla mycket minne som det påstås (och som man kan se på bilden...) trots en uppdatering var 5e sekund?

Ursprungligen av Mono:

Notera att det mörka fältet där nere med information från iTunes poppar upp vid låtbyte och inte finns där hela tiden

Visst är Growl en förjävla bra sak! Apple borde implementera det som notifier för hela systemet, vore nifty.
Men är det verkligen värt att ha top uppe för att alltid kunna se att det slukar en sjättedel av processorkraften?

OT: Utmärkt musiksmak, förresten! Lätt en av de tio bästa skivorna någonsin.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 17:08
Ursprungligen av hedelina:

Visst är Growl en förjävla bra sak! Apple borde implementera det som notifier för hela systemet, vore nifty.
Men är det verkligen värt att ha top uppe för att alltid kunna se att det slukar en sjättedel av processorkraften?

OT: Utmärkt musiksmak, förresten! Lätt en av de tio bästa skivorna någonsin.

Jo.. det var ju det jag funderade över, kan ju inte vara sant? Å andra sidan så är den inte minnesslukande (vad jag förstår av "top", men processorslukande? Någon som kan förklara detta fenomen?

Kom att tänka på att man kanske skulle ta och berätta hur många spår man har i iTunes och sina 10 bästa album... men det blir ju kanske lite offtopic? Jag har iallafall 8183 spår, 28.4 dagar, 39.02GB med musik och jag ber att få återkomma med dom 10 bästa albumen.

Hmmm... skapa separat tråd?

Ursprungligen av Mono:

Jo.. det var ju det jag funderade över, kan ju inte vara sant? Å andra sidan så är den inte minnesslukande (vad jag förstår av "top", men processorslukande? Någon som kan förklara detta fenomen?

Det beror på rad 3 och 4 som visas när "top" körs ("SharedLibs", "MemRegions").

Testa att köra "/usr/bin/top -ocpu -R -F -s2 -n30" istället.

Förklaring av det hela:
"/usr/bin/top" - sökvägen till top
" -ocpu" - sortera efter processor användning
" -R" - göra inte alla minnesberäkningar
" -F" - göra inte alla beräkningar för "frameworks"
" -s2" - uppdaterar varannan sekund. (2 går att byta ut mot valfritt antal sekunder)
" -n30" - visar bara dom 30 första (30 går att byta ut mot valfritt antal)

själv har jag laggt till "alias top='/usr/bin/top -ocpu -R -F -s 2 -n30'" i ~/.bash_profile, så att denna processor-snåla varian körs varje gång jag kör top.

Ursprungligen av zlugg88:

Det beror på rad 3 och 4 som visas när "top" körs ("SharedLibs", "MemRegions").

Testa att köra "/usr/bin/top -ocpu -R -F -s2 -n30" istället.

Förklaring av det hela:
"/usr/bin/top" - sökvägen till top
" -ocpu" - sortera efter processor användning
" -R" - göra inte alla minnesberäkningar
" -F" - göra inte alla beräkningar för "frameworks"
" -s2" - uppdaterar varannan sekund. (2 går att byta ut mot valfritt antal sekunder)
" -n30" - visar bara dom 30 första (30 går att byta ut mot valfritt antal)

själv har jag laggt till "alias top='/usr/bin/top -ocpu -R -F -s 2 -n30'" i ~/.bash_profile, så att denna processor-snåla varian körs varje gång jag kör top.

Hur kommer det sig att jag kan använda både "top" och "/usr/bin/top -ocpu -R -F -s2 -n30" i terminalen men sen inte i Geektool
Kan använda andra commandon som "uptime", "df" m.m men inte dessa två. Blir tokig!

Jo det är jag...

Ursprungligen av Jonathan:

OT: Föreställer bakgrundsbilden dig själv? Isf har vi precis likadana glasögon.

J.

Jo det är mig själv jag har på bilden... Glasögonen är en modell som heter Ray Ban 5021, sköldpadsfärgade med glas som blir mörka i solen.

Ursprungligen av m_beckman:

Jo det är mig själv jag har på bilden... Glasögonen är en modell som heter Ray Ban 5021, sköldpadsfärgade med glas som blir mörka i solen.

Jaha. Jag har en par vanliga glasögon från Efva Attliing som ser exat likadana ut!

För att vara lite ontipoc: här är mitt nya skrivbord.

J.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 23:48

Så här ser det ut hos mig.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-03-24 23:55
Ursprungligen av Doktor G:

Så här ser det ut hos mig.

Jag tycker att du borde skaffa programmet Quicksilver. Då slipper man ha massa program i Dockan, och istället ha alla lätt tillgängliga med ett snabbkommando (t ex cmd+esc).

Det fungerar ungefär som Spotlight funktionen i nästa version av Mac OS X, Tiger. Och är faktiskt riktigt snabbt, ingen fördröjning. Man trycker ner kommandot, skriver de första bokstäverna på programmet och trycker Enter så startas det.

Numera har jag bara program som jag inte kan namnet på och lite filer i Dockan. Mycket smidigare!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 10:28

Älskar det glada i min PB. Känns alltid som man leker när man jobbar.

Ursprungligen av hedelina:

Min Powerbook 15" vill ha det färgglatt och grällt.

Hur fixar man gråskala i Docken?
Eller är det bara vissa symboler som du bytt ut mot grå?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-03-22 19:05
Ursprungligen av star-affinity:

Hur fixar man gråskala i Docken?
Eller är det bara vissa symboler som du bytt ut mot grå?

Du menar inte transparens i Docken?
Om så kör med TransparentDock. Ett måste i mitt tycke för att få det snajsigt.

Ursprungligen av star-affinity:

Hur fixar man gråskala i Docken?
Eller är det bara vissa symboler som du bytt ut mot grå?

En timmes meck med Iconographer. Command-U för att få upp färginställningarna, dra ner mättnaden till noll och spara. Vissa program (Mail, Transmit, iCal — program som har dynamiska dock-ikoner, med andra ord) kräver att du öppnar paketet och hittar en .icns-fil i innandömet. Lite meck, men ärligt talat — är det inte därför vi håller på?

Ursprungligen av hedelina:

En timmes meck med Iconographer. Command-U för att få upp färginställningarna, dra ner mättnaden till noll och spara. Vissa program (Mail, Transmit, iCal — program som har dynamiska dock-ikoner, med andra ord) kräver att du öppnar paketet och hittar en .icns-fil i innandömet. Lite meck, men ärligt talat — är det inte därför vi håller på?

Jisses, vilket projekt!
Men tjusigt blir det. Då sticker det som är färg (bilder och annat man har uppe) ut mer.
Tackar för tipset!

Det verkar uppenbarligen som att top är rätt hungrigt av sig. Att det slukar mer processorkraft än minne kanske beror på att det inte har så mycket att lägga i det? Att kolla belastningen verkar vara jobbigt, men resultatet blir ju bara lite text och inte många megabyte.

Jag räknar med en iTunes-favoriter-tråd inom kort då.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 18:29
Ursprungligen av hedelina:

Det verkar uppenbarligen som att top är rätt hungrigt av sig. Att det slukar mer processorkraft än minne kanske beror på att det inte har så mycket att lägga i det? Att kolla belastningen verkar vara jobbigt, men resultatet blir ju bara lite text och inte många megabyte.

Jag räknar med en iTunes-favoriter-tråd inom kort då.

Sådär då... då har jag satt igång, tyckte det var lämpligt att placera den i forumet presentationer i en separat tråd...

Och här är länken

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=71188

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-22 21:27

Får man fråga lite filka de små prylarna du har i menybaren är Mono?
Jag undrar för övrigt också vad du har för "skin" och vad det är för skript söm lägger ut processerna på skrivbordet?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 22:34
Ursprungligen av viga:

Får man fråga lite filka de små prylarna du har i menybaren är Mono?
Jag undrar för övrigt också vad du har för "skin" och vad det är för skript söm lägger ut processerna på skrivbordet?

Om vi börjar från vänster till höger...

Adium - bästa messengerprogrammet för ICQ/MSN/AIM etc... saknar video dock.
GrowlTunes (hörlurarna) - Styr ett systemtillägg som heter Growl som skapar effekter på skärmen, som att iTunes hoppar upp där nere för att visa vilket spår som nu spelas, likt en musiktvkanaleffekt.. är kvar 2-3 sekunder och sen poff! snyggt som en apa.
ByteController - styra itunes ifrån.. utan att behöva gå in i itunes för att byta låt.
GMailstatus - bra att ha för att se om det är några mail ingående.
Menumeters - enda aktiverade är den för nätverkstrafik. mycket bra tillbehör.
iChat - mac os x egna.
bluetooth - mac os x egna.
airport - mac os x egna.
batteri - mac os x egna.
klocka - föredrar den analoga istället för den digitala där.
Winswitch - för att snabbt kunna byta mellan användare på ett snyggt sätt och utan att det tar upp halva fönstret med den inloggades namn.

sen på skrivbordet har jag geektools med två script, "top" som visar en massa status samt "uptime" som visar just hur länge jag haft datorn på utan att starta om, samt vad klockan är

skrivbordet självt minns jag inte vad det kommer ifrån, tror jag hittade det genom pixelgirlpresents.com

ikonerna kommer från... hmm.. http://www.lindkvist.com/

sen har jag också ändrat resten av ikonerna i systemet genom candybar och pixadex, temat är matrix rebooted.

dock har jag inget som shapeshifter installerat, känns onödigt. os x går att göra snyggt med några få saker... ja... iförsig.. nu när jag ser vad jag skrivit så är det ju mycket. men det är enkelt gjort.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 22:37

Här är min nya Mac mini.

blev så sugen när jag började läsa i tråden igen.. pillade lite med Adium listan och nu ligger jag efter med denna nattens arbete...

http://hem.mac.se/martin.larsson/desktop.jpg

Ganska risig bildkvalitet men vafan.

Milk grey tema och lite nya ikoner. Passar min Globe G4 perfekt.

Bevaka tråden