Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Apple smartphone

Tråden skapades och har fått 347 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 14:56

JAAAA!!! Det här kan ju bli hur bra som hellst om bara Apple håller fingrarna i rätt riktning när telefonen börjar byggas.

Hur kan man se det Oppenheimer sa som ett bekräftande? Det är väl i stort sett lika flummigt som tidigare, dvs varken ett ja eller ett nej.

Citat:

- Mr. Oppenheimer commented that cell phones with music playback capabilities are currently not the best way to listen to music, but that "over time that's likely to change," hinting that Apple would have an appropriate product offering when it deems fit

Det är ju rätt uppenbart att Apple förr eller senare antingen måste göra en egen mobil som kan spela ITMS låtar eller licenciera (alternativet jag hoppas på) till andra tillverkare så låtarna går att spela i deras mobiler.

K800i med möjlighet att spela upp musiken från ITMS skulle vara rena drömmen för mig. Slippa iPoden.

Ursprungligen av Rickard A:

K800i med möjlighet att spela upp musiken från ITMS skulle vara rena drömmen för mig. Slippa iPoden.

Om kraven på musiklyssning inte är så höga då fungerar det annars är ipoden faktiskt bättre som musikspelare än någon av dagens mobiltelefoner.

Ericsson säger det själva - det är först o främst en mobiltelefon. Dom andra funktionerna är mer bonus.

Men som Apple antagligen inser så kommer det bättre o bättre mobiltelefoner med funktionen att kunna lyssna på musik.

Frågan är om de kommer att satsa på en ipod med telefon funktion eller en iphone med ipod/musik/ video funktion.

Eller är dessa patenter något helt nytt som kommer, som kommer inkludera både mobil/ smartphone, ipod musik/video - pda osv.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1902

Ursprungligen av draags:

Om kraven på musiklyssning inte är så höga då fungerar det annars är ipoden faktiskt bättre som musikspelare än någon av dagens mobiltelefoner.

Tycker inte jag. Jag hade lätt nöjt mig med att kunna göra spellistor i min K800i för att slippa släpa med mig mobilen och iPoden. Det är bara det att låtar från ITMS inte funkar på annat än iPoden. Att bränna och rippa om dem känns inte som ett alterntiv. Motorola Rokr är heller inget alternativ.

Ursprungligen av Rickard A:

Tycker inte jag. Jag hade lätt nöjt mig med att kunna göra spellistor i min K800i för att slippa släpa med mig mobilen och iPoden. Det är bara det att låtar från ITMS inte funkar på annat än iPoden. Att bränna och rippa om dem känns inte som ett alterntiv. Motorola Rokr är heller inget alternativ.

Smaken är som baken, däremot kan du nog inte bortse att tekniken i ipoden är bättre ljudmässigt än en K800i - ipoden är gjord för musik det är inte SE mobilerna.

Så som jag säger det är en smaksak men man kan inte bortse från den bättre tekniken i ipoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-21 15:13

Rickard A. Men då måste telefonen gå att synka via iTunes som iPod:en. Tycker jag i alla. Fast jag är nog mer sugen på en SmartPhone med OS X Mobile (?)

Ska apple göra en mobil så ska de göra en mobil. Inte en musikspelare som man kan ringa med.

Ursprungligen av Laseranders:

Ska apple göra en mobil så ska de göra en mobil. Inte en musikspelare som man kan ringa med.

Håller med - men dessvärre tror jag Apple har svårt att slå sig in på mobilmarknaden som en renodlad mobiltelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 17:59
Ursprungligen av draags:

Håller med - men dessvärre tror jag Apple har svårt att slå sig in på mobilmarknaden som en renodlad mobiltelefon.

Tror inte jag. Menysystemen och designen på dagens telefoner lämnar fortfarande en hel del önska, speciellt är det logiken som missar.
Lägg sedan till att Apple har iPod-succén i ryggen.

Ursprungligen av acke:

Tror inte jag. Menysystemen och designen på dagens telefoner lämnar fortfarande en hel del önska, speciellt är det logiken som missar.
Lägg sedan till att Apple har iPod-succén i ryggen.

Bara för att de inte gör en iPod med mobil-funktion betyder ju inte det att de inte kan vara nytänkande när de gör en mobil. Dessutom tror jag att en iPod med Mobil-funktion blir för fjuttigt. De borde smälla på rejält om de ska göra en sån grej och verkligen göra det tydligt att Nu Slår Sig Apple In På Mobil-marknaden!!!

Ursprungligen av acke:

Tror inte jag. Menysystemen och designen på dagens telefoner lämnar fortfarande en hel del önska, speciellt är det logiken som missar.
Lägg sedan till att Apple har iPod-succén i ryggen.

Instämmer men dessvärre tycker nog inte alla detsamma.

Ursprungligen av acke:

Tror inte jag. Menysystemen och designen på dagens telefoner lämnar fortfarande en hel del önska, speciellt är det logiken som missar.
Lägg sedan till att Apple har iPod-succén i ryggen.

Men att göra menyer till en telefon som har webläsare, kamera, kalender, anteckningar, radio, videosamtal, miniräknare, filhanterare och allt annat en mobil har idag är ju låååångt ifrån samma sak som att göra menyer till en MP3-spelare som har två funktioner och dessutom saknar redigeringsmöjligheter.

Det är som när de skryter med hur få knappar FrontRow fjärren har jämfört med Windows Media Center fjärrkontroller. Visst har den få knappar men hur mycket kan man göra med FrontRow då? Visa bilder, filmer och spela musik. Man kan inte göra EN enda inställning. Vill man slippa panoreringar i bildspel måste man redigera dem i iPhoto t ex. Hur logiskt är det? Med WMC fjärren ställer man in kanaler, spelar in program och mycket mer. När FrontRow kan göra allt det med dagens fjärr ska jag bli imponerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-23 19:37
Ursprungligen av Rickard A:

Men att göra menyer till en telefon som har webläsare, kamera, kalender, anteckningar, radio, videosamtal, miniräknare, filhanterare och allt annat en mobil har idag är ju låååångt ifrån samma sak som att göra menyer till en MP3-spelare som har två funktioner och dessutom saknar redigeringsmöjligheter.

Klart att det är annorlunda och kanske därför svårare på så liten yta. Apple har vad jag tycker det bästa interface-teamet och borde kunna klara av det.

Ursprungligen av Rickard A:

Det är som när de skryter med hur få knappar FrontRow fjärren har jämfört med Windows Media Center fjärrkontroller. Visst har den få knappar men hur mycket kan man göra med FrontRow då? Visa bilder, filmer och spela musik. Man kan inte göra EN enda inställning. Vill man slippa panoreringar i bildspel måste man redigera dem i iPhoto t ex. Hur logiskt är det? Med WMC fjärren ställer man in kanaler, spelar in program och mycket mer. När FrontRow kan göra allt det med dagens fjärr ska jag bli imponerad.

Skillnaden mellan de två är väl att WMC-fjärren har direktknappar för många av funktionerna medans FR mest är till för att navigera mellan olika menyer på skärmen elller TV:n.
En klar fördel tycker jag eftersom knappar på fjärrkontroller är små och det för som bäst plats med en siffra eller en symbol på varje separat knapp. Hellre då alla val via en stor skärm där man kan få in många gånger fler information. Vem kommer ihåg alla kryptiska knappkombinationer eller ens vad många av knapparna gör?

Ser inga problem med att baka in lika många funktioner och val i framtida FR utan att behöva designa om kontrollen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-10 20:03
Ursprungligen av Laseranders:

Ska apple göra en mobil så ska de göra en mobil. Inte en musikspelare som man kan ringa med.

Jag hade nog hellre sett det tvärt om. Jag har haft en SE W800 ganska länge nu och har i princip inte använt något annat än ringfunktionen. Ska jag ringa trycker jag "Yes". Hittar jag inte numret i senast ringda och mottagna så knappar jag in det manuellt. Har använt kameran ett fåtal gånger. Radion lite i sommras.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-10 20:45
Ursprungligen av Beleg:

Jag hade nog hellre sett det tvärt om. Jag har haft en SE W800 ganska länge nu och har i princip inte använt något annat än ringfunktionen. Ska jag ringa trycker jag "Yes". Hittar jag inte numret i senast ringda och mottagna så knappar jag in det manuellt. Har använt kameran ett fåtal gånger. Radion lite i sommras.

Skojar du, eller? W800 är ju en helt undebar musikmobil. Sååå fantastiskt att ha allt i ett. Telefon, musik, kalender … Synkningen med iCal är ju oklanderlig. Att kunna lyssna på musik och med den automatiska svarsfunktionen få samtalet direkt utan att behöva leta efter mobil eller svarsknappen på mikrofonen.

Lite dåligt dock att SE inte stöder musiksynkning med iTunes. men det ordnas ju lätt med iTuneMyWalkman

Radiofunktionen är väl sådär

Funderar på att skaffa navigering till den också. Då kan det bli nästan ultimat …

Lev väl
//tm

om jag inte mins fel så såg jag någon TV-interview för ett tag sedan där Steve Jobs just blev frågad om Apple kommer med någon egen telefon.... som vanligt fick reporten svaret att Apple aldrig pratar om ej släppta produkter. Dock fick man på kän av Steve att något var i görningen ...

personligen tycker jag att ROK mobilen som Apple lanserade med Motorola var en ren katastrof ... om nu Apple släpper en mobil hoppas jag starkt att designen är lika slimad och elegant som en svart iPod nano .... imo ..

Jag ser det som helt rätt steg för Apple att ta .. jag menar tänk själva hur mkt fler låtar som blir sålda om man kan köpa dom på iTunes musik store när man sittter på tex bussen ...

desutom så har jag för mig att jag set någon patent eller något på ett iPhone konecpt som innebär att när man köper en låt via iTunes music store i sin iPhone så får man den även till sin iTunes i datorn vilket innebär att man ej behöver köpa samma låt 2 gånger ....

som sagt ... give us the bloody iPhone ! .... b*tch

Ursprungligen av Tussen69:

Dock fick man på kän av Steve att något var i görningen ...

Så där är det nån som säger efter VARJE gång Steve öppnar munnen. Och väntar man tillräckligt länge får man säkert rätt till sist.

Jag tror inte Apple gör en mobil rakt av men med nya smarta logiska menyer - Om de kommer med någon telefon så är det något som inte finns idag.

Och OM det nu kommer en Apple-mobil får man hoppas att de har lite vett i skallen och inte använder den där förbannade lättrepade ytan de har på iPod. Jag vill kunna ha min mobil överallt utan det blir en repa så fort jag tittar på den. Min förra K750i följde med mig överallt, låg i fickan, tappades i backen nån gång men trots det fanns det efter ett år inte en enda repa på skärmen. Min nano däremot repades första gången den låg i fickan.

Man får hoppas de för en gångs skulle kan låta funktion gå före form när det gäller materialval.

Många tycks missa att släppa en MP3-spelare och släppa en mobil är två helt olika saker.

När iPoden kom fanns det inte en enda bra MP3-spelare. Det finns däremot dussintalet bra mobiler idag.

En MP3-spelare funkar lika bra i Kina eller Inre Mongoliet som i Sverige. Det är inget man ens behöver fundera på. För mobiler däremot finns det flera olika standarder. För vilka ska Apple göra mobil? 3G i Sverige är inte samma som 3G i Kina eller Usa (även om svensk 3G finns i USA). Ska man släppa mobiler för alla marknader? Ska man ens släppa en 3G-mobil? Ska man kanske stoppa i WLAN?

De flesta operatörer är dessutom innehållsleverantörer och säljer t ex musik. Dessa tjänster är en viktig del av intäkterna nu när samtalsavgifterna bara blir lägre och lägre. Ska de börja sälja musik åt Apple? Om Apple nu ska sälja musik via mobilen innebär det att jag dels måste betala för låten till dem och sen för taxan för datan till operatören? Det blir inte billigt...

I USA är det vanligt att mobiler bara släpps för vissa operatörer och att mjukvaran i telefonen anpassas för den operatören. T ex för vissa tjänster som musik. Du får inte mobilen billigare om du vill köpa den "original". Ska Apple ge exklusivitet till en operatör? Isf vilken?

Hur mycket US only blir det? Vi lär få räkna kallt med att de häftigaste funktionerna i alla fall till en början blir US only.

Inte för att något av detta är omöjligt men man ska inte inbilla sig att man kan styra allt som man kan med iPoden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-23 21:31
Ursprungligen av Rickard A:

De flesta operatörer är dessutom innehållsleverantörer och säljer t ex musik. Dessa tjänster är en viktig del av intäkterna nu när samtalsavgifterna bara blir lägre och lägre. Ska de börja sälja musik åt Apple? Om Apple nu ska sälja musik via mobilen innebär det att jag dels måste betala för låten till dem och sen för taxan för datan till operatören? Det blir inte billigt...

I USA är det vanligt att mobiler bara släpps för vissa operatörer och att mjukvaran i telefonen anpassas för den operatören. T ex för vissa tjänster som musik. Du får inte mobilen billigare om du vill köpa den "original". Ska Apple ge exklusivitet till en operatör? Isf vilken?

Hur mycket US only blir det? Vi lär få räkna kallt med att de häftigaste funktionerna i alla fall till en början blir US only.

Ok mitt första inlägg (måste ju börja någonstans)

Säger inte en del analytikerrykten just att Apple kanske köper en existerande eller skapar eget och blir en egen mobil service provider? Så att det blir Apple hela vägen? Iofs så borde det betyda US only ett bra tag framöver om de inte hittar partners eller bygger eget i europa också.

Ursprungligen av jopo:

Säger inte en del analytikerrykten just att Apple kanske köper en existerande eller skapar eget och blir en egen mobil service provider? Så att det blir Apple hela vägen? Iofs så borde det betyda US only ett bra tag framöver om de inte hittar partners eller bygger eget i europa också.

Skapar ett eget mobilnät är direkt uteslutet men att bli en "virituell operatör" i ett excisterande nät är säkert möjligt.

Men å andra sidan, blir det nåt kan det lika gärna bli en mobil som kan synka med iTunes och inget mer. Inge köpa låtar via mobilen.

Oavsett vilket måste Apple komma med en mobil som kan spela ITMS låtar eller låta andra tillverkare licenciera formatet. Förr eller senare kommer mp3-mobiler börja knapra marknadsandelar från iPoden eftersom de flesta inte vill släpa med sig massa olika enheter om man kan få 1 enhet som klarar allt. Folks krav på menylogik är överdrivet. För de flesta är det mer värt att slippa släpa prylar.

Denna mobil tycker jag ser riktigt trevlig ut http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10385&zone=pp&lm=pp1&pid=10385

Vad kan Apple komma med som slår detta undrar jag.

Ursprungligen av draags:

Denna mobil tycker jag ser riktigt trevlig ut http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10385&zone=pp&lm=pp1&pid=10385

Vad kan Apple komma med som slår detta undrar jag.

Denna:
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10447&zone=pp&lm=pp1&pid=10447

eller denna:
http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&template=pp1_loader&php=php1_10391&zone=pp&lm=pp1&pid=10391

med möjlighet att spela låtar från ITMS så åker iPoden ut fortast möjligt.

hmm fast ingen av dem kommer från Apple tyvärr.

Men om man jämför så var ju Apple ett företag av de företag som började ta fram mp3-spelare, de är ju inte riktigt först vad det gäller telefontillverkning, eller ?

Ursprungligen av KjellinKjellin:

...de är ju inte riktigt först vad det gäller telefontillverkning, eller ?

Nej verkligen inte.

Och det är helt olika marknader också. När iPoden kom fanns inga bra och snygga mp3-spelare. Det finns dussintals med riktigt bra mobiler. Mobiler har dessutom fler användningsområden t ex sms, mms, ringa, e-post, kamera osv än vad en mp3-spelare har. Oavsett hur bra en ev telefon från Apple blir får de betydligt svårare att knapra marknadsandelar än när iPoden kom.

Ursprungligen av Rickard A:

Nej verkligen inte.

Och det är helt olika marknader också. När iPoden kom fanns inga bra och snygga mp3-spelare. Det finns dussintals med riktigt bra mobiler. Mobiler har dessutom fler användningsområden t ex sms, mms, ringa, e-post, kamera osv än vad en mp3-spelare har. Oavsett hur bra en ev telefon från Apple blir får de betydligt svårare att knapra marknadsandelar än när iPoden kom.

Fast vi kanske inget ska säga innan, när Apple kom med ipoden så var det rätt många som var skeptiska och trodde det skulle bli en flopp.

Ursprungligen av draags:

Fast vi kanske inget ska säga innan, när Apple kom med ipoden så var det rätt många som var skeptiska och trodde det skulle bli en flopp.

Inte säger jag att en eventuell telefon skulle bli en flopp heller. Jag sa att de inte får lätt att knapra marknadsandelar eftersom mobilmarknaden är helt annorlunda mot mp3-marknaden. Även om Apple skulle sälja lika många mobiler som iPodar så är det ändå bara en piss i havet mot hur många mobiler som säljs.

Sen finns det heller inte 1 mobilstandard som går över hela världen. Även om Apple skulle vilja släppa en superdupermobil med allt flashigt som finns a la Japanska telefoner så skulle en sån lur inte funka särskilt bra i övriga världen eftersom näten inte är utbyggda för det. Såna hinder finns inte för en mp3-spelare.

Bevaka tråden