Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight suger eller är det något annat som suger?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-20 23:40

Jag har suttit med korrektur på ett jobb i kväll, "sparade som" som senaste revision och gjorde sedan en PDF på jobbet. När jag tittade sen så fanns vare sig den senaste revisionen eller PDF:n där de skulle vara.
Kör Tiger på en PM G4 2x1.42 med fyra externa FW-diskar.
Jag sökte med Spotlight på det aktuella projektnumret och den hittade det inte, trots att jag hade ett Finder-fönster öppet där jag kunde se filen, alltså den förra revisionen - inte den nya.
Vad är det för knas?
Jag fick göra om korrändringarna och spara på två andra ställen, samt på en annan, via nätverket ansluten dator.
Det funkade. Frågan är vad som hände med de förra filerna jag gjorde? De bara försvann.
Jag gjorde jobbet med Quark 6.5 och Acrobat Pro 7.
Har kört allt det där ni vet, så det är inte det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-21 09:17

Hmm. Inte för att jag haft samma problem, men kan det vara något med spotlights indexering av dina externa diskar som strular? Jag har bara en extern och där verkar den indexera korrekt, dvs det blir ingen latency.

Jag har hört att spotlight inte indexerar Fat32-formaterade diskar. Kan det vara det?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-22 12:31

Alla på en gång: "spotlight är skit!"

Ursprungligen av Danne V:

Alla på en gång: "spotlight är skit!"

*tystnad* ?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 12:36

Jag har bara Mac-formatterade diskar. Varför skulle jag ha FAT32? Här finns ingen peze på flera kilometers avstånd.
Stäm in med Danne V, nämligen att Spotlight är skit.
Den hittar inte ens filer som jag kan se i ett öppet Finder-fönster, då måste det var något som är fel.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 12:39

Nej. Spotlight suger elefantballe!

Inte på min dator i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 12:42

Har du fler än en disk ansluten då?

Ursprungligen av Konrad:

Har du fler än en disk ansluten då?

Bara två partitioner, en AFP- och en SMB-volym.

Förtydligande: Jag försöker bara locka fram en förklaring till varför det finns en grupp som tycker att Spotlight är bland det värsta som uppfunnits i mannaminne när allt funkar som ett urverk för min del.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Förtydligande: Jag försöker bara locka fram en förklaring till varför det finns en grupp som tycker att Spotlight är bland det värsta som uppfunnits i mannaminne när allt funkar som ett urverk för min del.

Spotlight är inte särskilt flexibelt. Med det kanske fungerar om man begränsar sig till att endast söka efter pdf-filer i sin hemkatalog.

find och "grep sökord ./ -r" (för att söka innehåll) brukar fungera mycket bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-23 13:42

Tycker att spotlight verkar oerhört spännande, men att gränssnittet är ganska begränsande. Det skall bli skoj att se hur det hanteras i Leopard!

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-24 18:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jamen...

Du kan ju inte leta efter dolda filer. Det är ju en totalflopp av Apple av sådana galaktiska proportioner att man bara baxnar över hur dom kunde släppa ut fanskapet och DESSUTOM ta bort den gamla sökfunktionen, liksom för att riktigt göra bort sig ordentligt. Därefter fortsätter man att låtsas att Spotlight är Guds gåva till människan genom att ignorera tusentals fullständigt självklara krav att åtminstone stoppa tillbaka gamla Sherlock tills vidare.

Huruvida man kan konfigurera och ha sig struntar jag fullständigt i. Om en sökfunktion inte kan/får söka HELA disken och ALLA filer, så har den därmed diskvalificerat sig själv med råge.

Ursprungligen av Danne V:

Jamen...

Du kan ju inte leta efter dolda filer. Det är ju en totalflopp av Apple av sådana galaktiska proportioner att man bara baxnar över hur dom kunde släppa ut fanskapet och DESSUTOM ta bort den gamla sökfunktionen, liksom för att riktigt göra bort sig ordentligt. Därefter fortsätter man att låtsas att Spotlight är Guds gåva till människan genom att ignorera tusentals fullständigt självklara krav att åtminstone stoppa tillbaka gamla Sherlock tills vidare.

Huruvida man kan konfigurera och ha sig struntar jag fullständigt i. Om en sökfunktion inte kan/får söka HELA disken och ALLA filer, så har den därmed diskvalificerat sig själv med råge.

Klicka på plus-tecknet till höger för att utöka sökvillkoren.

Edit: försöker ladda upp en skärmbild, men 99mac vill sig inte. Det står bara: "99spotlight2.jpg:
Attachment in Progress. Can be deleted here"...

Edit 2: nu funkar det.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-25 21:28

Men det går ju alldeles utmärkt att söka på filnamn och i andra mappar och diskar än hemmamappen med Spotlight:

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-22 13:17

Det finns det som är betydligt värre än Spotlight. Men den har inte den funktionalitet som påstås. Jag och många andra har upptäckt det. Om den funkar för dig så är det bara att säga grattis.

Spotlight är bra i tanken, men saknar fortfarande en del funktioner för att blir riktigt bra!

Exempel:
- Man vill söka efter filnamn. Enbart namn, inte nåt j**a innehåll. Då blir det plötsligt jobbigt.
- Om indexfilen skadas så är användare hjälplös om man inte vet hur man ska göra. En standardanvändare ska inte behöva bli hjälplös bara för att datorns indexfil har ku*at ur.

Konrad; Skriv det här kommandot i terminalen för att bygga om indexfilen, då försvinner dina problem.
sudo mdimport -f /

Läs mer här: http://www.macintouch.com/tigerreview/spotlight.html

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-23 17:11
Ursprungligen av carlsson:

Spotlight är bra i tanken, men saknar fortfarande en del funktioner för att blir riktigt bra!

Exempel:
- Man vill söka efter filnamn. Enbart namn, inte nåt j**a innehåll. Då blir det plötsligt jobbigt.
- Om indexfilen skadas så är användare hjälplös om man inte vet hur man ska göra. En standardanvändare ska inte behöva bli hjälplös bara för att datorns indexfil har ku*at ur.

Konrad; Skriv det här kommandot i terminalen för att bygga om indexfilen, då försvinner dina problem.
sudo mdimport -f /

Läs mer här: http://www.macintouch.com/tigerreview/spotlight.html

Ska prova, återkommer med rapport.
Fast egentligen ska man inte behöva hålla på så.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-23 23:35
Ursprungligen av Konrad:

Ska prova, återkommer med rapport.
Fast egentligen ska man inte behöva hålla på så.

Det blev ingen skillnad.

• Medlem
  • 2006-04-22 21:57

Jag har också sett filer i finderfönster samtidigt som Spotlight förnekar deras existens. Jag använder aldrig spotlight eftersom man får så många träffar om man inte är väldigt specifik i sökningen.

Själv skulle jag inte klara mig utan Spotlight.

• Oregistrerad
  • 2006-04-23 16:59

Spotlight är grymt, kan inte använda en datorn utan det längre. Snabbt lätt, många träffar men lätt att hitta eftersom det lägger i kategorier. Men ser fram emot alla förbättringar som kan göras.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-23 20:49

Jag använder Spotlight (nästan) hela tiden, skulle heller inte kunna leva utan det.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-04-23 21:37

Jag sällar mig till klagokören. Det funkar ju inte ens! Jag vill kunna söka på filnamn, men ack vad man bedrog sig. Har man någorlunda koll på sina dokument så vill man söka efter namnen, har man ingen koll så kanske man vill söka på innehållet, men det vill då aldrig jag...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-04-23 21:39

Dessutom, mdimport måste ju vara ett virus. Större processorhog har jag aldrig skådat. Ibland kan den ju få för sig att indexera om när man siotter å jobbar. Så tar den 100% processor i en timmes tid. Och nej, trots att jag försöker säga åt spotlight att ge fan i alla mina diskar så hjälper inte det.

Lika genial som Spotlights grundidé är, lika misslyckad är dess nuvarande utförande.

Det svåra/omöjliga i att göra tillförlitliga filnamnssökningar är naturligtvis den allvarligaste bristen. Ett sökverktyg som inte klarar denna grundläggande uppgift borde aldrig ha släppts ut på marknaden.

Jag hoppas innerligt att Leopard kommer att medföra en användbar sökfunktion, för Spotlight-helvetet är ta mig fasen helt outhärdligt.

Det finns massor som behöver förbättras med Spotlight, framförallt hanteringen av sökningen och enklare kunna göra mer avancerade sökningar. Jag använder idag sökfunktionen mer än vad jag gjorde tidigare. Då sorterade jag allt mer förhand idag förlitar jag mig på att allt kan jag hitta - och ibland borde man inte gjort det, för där är vi inte än.

Det största problemet för min del är att Spotlight kan vara segt när man har flera FW diskar som måste spinna upp innan det kan sökas på dem, det kan störa mig (och jag vet att jag kan stänga av dem från sökningen, men valt att ha dem på så det är mitt problem).

Det jag inte hänger med på är det problemet med att söka på filnamn. Om jag döper en textfil till "kalkon smörgås" och lägger den på en av mina FW diskar och söker så skulle SJ säga PANG! så är den där. Jag förstår att det kan vara problem om man jobbar med kalkon smörgås tillverkning då kanske alla dokument har denna text nånstans.

Men som sagt det borde inte vara något problem att göra så den enbart söker på filnamn och helt enkelt utesluter alla andra parametrar.

Spotlight i Tiger är enbart ett test på vad som kommer i att bli "förhoppningsvis" grymt i Leopard.

• Medlem
  • 2006-04-24 12:33

Man kan väl i värsta fall stå ut med att man får många träffar, men det är ju oacceptabelt att man inte kan lita på att den hittar det som faktiskt finns.

Jo den delen tror jag alla håller med om.

Bevaka tråden