Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight suger eller är det något annat som suger?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-26 23:21

Okej, då man läser igenom maxosxhints framgår det ju tydligt att det ingalunda är ett fel utan ett aktivt val av Apple:s utvecklare att göra dessa begränsningar som i första hand drabbar utvecklare. För en normal användare har det ju en fördel som slipper en massa konstiga träffar (med det är klart att det är negativt för utvecklare). Visst är det märkligt att man inte bara lagt till en enkel inställningsmöjlighet som medger sökning på allt innehåll och tar bort undantagen. Men det förklarar också varför jag aldrig hittat några fel, jag använder mig inte av dom delarna som är borttagna ur indexeringen. Intressant, detta visste iaf inte jag tidigare!

Några här i tråden hade tidigare fått för sig att jag bara var ute efter att kverrulera, men jag kan bara säga att det faktiskt var denna konkreta sakdiskussion som jag ville ha och som beskrev vari problemet bestod, då iaf jag aldrig upplevt problemen under praktiskt nyttjande.

Som det beskrevs från början verkade ju inte spotlight funka alls, men det funkar ju, men är konfigurerat väldigt obra för utvecklare (men förståeligt om man tänker normalanvändare). För en normalanvändare funkar spotlight ju bra. Däremot är avsaknaden av inställningmöjligheten i spotlight som möjliggör att indexera allt på datorn en riktig groda. Det kommer säkert stora förbättringar framöver.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-26 23:24

Jag betraktar mig som normalanvändare, men jag har flera diskar anslutna och sjuhelvetes massa filer. För mig funkar inte Spotlight särskilt bra.
Som sagt kan den inte ens hitta filer som jag själv kan se i ett öppet Finder-fönster.
Skitlajt is da name.

Jag har inte heller några direkta problem med Spotlight men å andra sidan om det är så att Spotlight kan ge mig dubletter eller hoppa över, inte hitta en fil då är det ett problem. Den vetskapen gör en mer tveksam till att i nuläget använda sig av detta fullt ut.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-05-03 05:57

Nu har jag inte använt OS-X speciellt mycket, men det ni säger är alltså att jag inte t.ex. kan göra en *.psd sökning i min mapp med bilder med operativsystemets default sökvertyg? Det låter som en stor nackdel för mig.

Man kan väl inte utgå från att hela användarbasen är normalanvändare som blint använder indexsökverktyg i still med iTunes, eller?

Ursprungligen av Smirf:

Nu har jag inte använt OS-X speciellt mycket, men det ni säger är alltså att jag inte t.ex. kan göra en *.psd sökning i min mapp med bilder med operativsystemets default sökvertyg? Det låter som en stor nackdel för mig.

Jo, det kan du.

(Jag kan det i alla fall )

Här är en mycket matnyttig tråd:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050514182520714
Hur man får Spotlight att indexera .php-filer, super för oss som bollar med php-script, översättningar av script, forum, gallerier etc...

Gammal tråd men nu har även jag kommit till insikt att Spotlight inte direkt är bäst i världen på att söka. Det missar ju hur mycket filer som helst. Detta trots att jag byggt om indexet.

Det är väldigt frusterande att söka efter filer man vet finns men som Spotlight inte hittar. T ex när jag söker efter bilder skapade av min K800i. Ett smart album i iPhoto hittar alla de bilderna. I Finder däremot hittas bara 10 trots att det finns över 300st. De 10 som hittas är inte de senaste utan någon är bland de första jag tog och resten är slumpvisa. Alla bilder ligger elegant sorterade i min hemmamapp. Vad är det för poäng med ett sökvertyg som inte hittar alla filer?

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-08 08:54

Har du provat Google Desktop?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Har du provat Google Desktop?

Yes!!

Jepp. Och det gav precis samma sökträffar.

Men nu kom jag på hur det fungerar (tror jag).
http://www.99.se/allt-om-mac/214829-spotlight-soeker-pa-bilder-i-iphoto.html

Jag tycker att Spotlight är bra men jag tycker det är oroväckande långsamt nu när man fått testa Vistas alternativ. Nu har man dock inte testat Vista när det körts över ett halvår - då kanske hastigheten har förändrats.

Detta med att Spotlight inte finner filer är däremot ännu allvarligare.

Vi får hoppas att Apple fått kläm på detta till Leopard.

Spotlight måste bli ännu snabbare, träffsäkrare och ha fler sökmöjligheter.

• Medlem
  • International user
  • 2007-04-08 13:12

Jag får träffar med Google Desktop som jag inte får med Spotlight.
Och snabbare går det dessutom.
Quicksilver ligger i vilolådan ett tag nu.

Yes!!

Google Desktop hittar mina program som slutar på .app snyggt och prydligt. Spotligth hittar summa sju st om man söker på .app (Namn - slutar med; Typ - program). Go figure som jänkarna brukar säga.

Enda nackdelen är väl att GD inte är världens rappaste på en iBook med 160GB intern disk och 250GB extern i fyra partitioner. Men det är ju å andra sidan inte SL heller...

Bevaka tråden