Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight suger eller är det något annat som suger?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-24 18:05

Jag har suttit här och provat, har iofs inga externa diskar men däremot 4 interna. Spotlight hittar alla filerna direkt utan problem. Har ni problem med att indexera era externa enheter eller vad? Eller är det kopplat till vissa filtyper?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-24 18:32

Gubbar: Använd EasyFind.

Skulle jag gärna göra, om den fixade saker som å, ä , ö etc...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 09:07

Okej, den klarar inte dolda filer men jag har inget sånt behov. För mitt ändamål har spotlight funkat utmärkt. Om man jämför med sökfunktionen i XP så är spotlight i alla fall ljusår bättre. Där kan man starta en sökning, 40 minuter senare har den inte hittat nåt (överhuvudtaget). Där kan man snacka om dåligt stöd för sökningar...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-25 15:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skulle jag gärna göra, om den fixade saker som å, ä , ö etc...

Jag har inte ens märkt det.
Har inga filer med svenska å ä eller ö, och behöver inte leta efter dom som har de tecknen i innehållet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 20:49
Ursprungligen av Danne V:

Jag har inte ens märkt det.
Har inga filer med svenska å ä eller ö, och behöver inte leta efter dom som har de tecknen i innehållet.

Jag fattar inte, jag söker på "styrelsemöte" och fick 956 träffar med hur många j-a filer som helst som heter styrelsemöte och något datum........

Hittar även filer med ä och ö i namnet. Hur kan det komma sig att det funkar när det enligt er inte funkar........????

Är ni säkra på att det verkligen är spotlight som är problemet?

Visst, sökfunktionen i XP gör ingen överlycklig, men det motiverar inte på något sätt att man tog bort den gamla, mycket välfungerande sökfunktionen i Mac OS.

Ja vi är helt säkra:

Om du läser inläggen så fattar du att kommentaren om å, ä, ö så ser du att den refererar till EasyFind. Vad gäller problemen med Spotlight så kan du läsa bokstavligt talat tiotusentals inlägg om det på nätet.

Det funkar antändigt så länge man håller på pyssla med lite filer i hemmappen, men implementationen är helt ogenomtänkt när det gäller stora volymer på server-enheter och externa diskar etc.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 21:10

Ja vi är helt säkra:

Om du läser inläggen så fattar du att kommentaren om å, ä, ö så ser du att den refererar till EasyFind. Vad gäller problemen med Spotlight så kan du läsa bokstavligt talat tiotusentals inlägg om det på nätet.

Det funkar antändigt så länge man håller på pyssla med lite filer i hemmappen, men implementationen är helt ogenomtänkt när det gäller stora volymer på server-enheter och externa diskar etc.

Ok, jag missförstod syftningen på easyfind ovan.

Jag har väl en sisådär 400Gb som ligger på tre diskar där det inte finns någon hemmamapp och dom hittar jag utan problem. Osynliga filer köper jag att dom inte syns men det känns inte som ett stort problem (för mig iaf).

Jag har som ja sa tidigare också en massa andra diskar med filer och har inte heller något problem, och jag måste säga att jag är rätt glad att Spotlight inte listar en massa systemfiler.

Däremot har jag stundtals ett större problem att jag ibland inte kan komma ihåg ett ord som ger ett specifikt sökresultat. Man vet att man söker en viss sak men kan inte komma på rätt ord för att finna det man söker. Men detta beror nog mer på min tröga hjärna.

Självklart behöver dock Spotlight blir mer förfinat och man bör kunna välja att man vill kunna söka på systemfiler, gömda filer, men detta bör inte vara i default. Det skulle bara förvirra för folk.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 22:34

Visst finns det alltid utrymme för förbättringar, men som det lät i början på tråden så verkade spotlight helt kass vilket jag inte tycker att den är. Därmed inte sagt att den inte går att förbättra! Men vi kan väl vara överens om att spotlight faktiskt hittar synliga filer som man vet namnet på!

Men visst, är det osynliga filer man letar efter då är ju spotlight inget vidare, men hur många vill egentligen hitta en massa konstiga osynliga filer?

Ursprungligen av safir:

Men visst, är det osynliga filer man letar efter då är ju spotlight inget vidare, men hur många vill egentligen hitta en massa konstiga osynliga filer?

Ja, och vem behöver mer än 640 KB i RAM?

Jamen va fasen är det med folk?

Om en person säger:

"Jag har problem med x"

Då är det inte meningsfullt att svara

"Det har inte jag - alltså har inte du det heller"

Men för att ge er alla smart asses något att bita i:

Leta reda på ALLA filer som slutar med filändelsen ".app" i ALLA mappar med normala standardinställningar i Spotlight

Good luck

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 22:41

Om en person säger:

"Jag har problem med x"

Leta reda på ALLA filer som slutar med filändelsen ".app" i ALLA mappar med normala standardinställningar i Spotlight

Good luck

Jag hittade 16372 men det kanske inte är så konstigt på en app-le maskin. Varenda plist med .appxx i mitten åker ju direkt med. Så frågan är om det är en brist i spotlight eller på den sökfrågan? Får jag bara fråga varför någon söker på .app (jag har aldrig gjort det iaf). Vad vill man hitta? Alla program, eller. Jag skulle nog mer leta efter ett visst program om det nu var något som inte redan låg i programmappen eller verktyg.

Undrar hur många träffar du får i XP om du söker på ms?

Ursprungligen av safir:

Jag hittade 16372 men det kanske inte är så konstigt på en app-le maskin. Varenda plist med .appxx i mitten åker ju direkt med. Så frågan är om det är en brist i spotlight eller på den sökfrågan? Får jag bara fråga varför någon söker på .app (jag har aldrig gjort det iaf). Vad vill man hitta? Alla program, eller. Jag skulle nog mer leta efter ett visst program om det nu var något som inte redan låg i programmappen eller verktyg.

Rönnbäck har en poäng med sitt inlägg; Bara för att person A aldrig letar efter filer som slutar med ".app" betyder det inte att person B inte gör det. Flexibilitet! En dator måste kunna göra fler saker än vad Ruben på datorbyggarfabriken tycker att den ska kunna användas till!

Din sökning söker inte upp filer som slutar med ".app", du har bara sökt på ".app" någonstans i filnamnet!

Ursprungligen av safir:

Undrar hur många träffar du får i XP om du söker på ms?

Ursäkta om jag låter lite spydig, men jag tycker faktiskt att det är motiverat just nu:

Läser du överhuvudtaget inläggen innan du postar? Jag sa ju just att du skulle söka på FILÄNDELSER, dvs filnamn som SLUTAR på ".app"

Nästa sak jag måste fråga är om du tror att dina egna behov speglar alla andra användares. I så fall kan jag tala om att du har fett fel.

Anledningen till att jag tog det exemplet är jag har behov av att göra den typen av sökningar. När jag gör det ska programmet hitta ALLA förkomster - allt annat är värdelöst - NÄSTAN rätt är i många fall SÄMRE än inget alls.

Sist och slutligen: Hur XP beter sig är skit samma - det jag och andra stör oss på är att man tog bort en utmärkt sökfunktion som funnit sedan system 7 (eller när det nu var den kom) och ersatt det med en icke fungerande. Om Apple hade lagt till Spotlight och låtit den gamla vara kvar hade jag inte klagat lika högljutt, men faktum är att Spotlight bitvis suger elefantballe.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 23:04

Ursäkta om jag låter lite spydig, men jag tycker faktiskt att det är motiverat just nu:

Läser du överhuvudtaget inläggen innan du postar? Jag sa ju just att du skulle söka på FILÄNDELSER, dvs filnamn som SLUTAR på ".app"

Nästa sak jag måste fråga är om du tror att dina egna behov speglar alla andra användares. I så fall kan jag tala om att du har fett fel.

Anledningen till att jag tog det exemplet är jag har behov av att göra den typen av sökningar. När jag gör det ska programmet hitta ALLA förkomster - allt annat är värdelöst - NÄSTAN rätt är i många fall SÄMRE än inget alls.

Sist och slutligen: Hur XP beter sig är skit samma - det jag och andra stör oss på är att man tog bort en utmärkt sökfunktion som funnit sedan system 7 (eller när det nu var den kom) och ersatt det med en icke fungerande. Om Apple hade lagt till Spotlight och låtit den gamla vara kvar hade jag inte klagat lika högljutt, men faktum är att Spotlight bitvis suger elefantballe.

Ja, det är korrekt att du låter spydig utav bara helvete. Du får väl börja använda exempel som är korrekta och inte direkt felaktiga. Jag förökte bara rekonstruera de fel som det gavs exempel på. Och jag tycker inte det förjänar att spys på eller använda uttryck som elefantballe. Man kan ju börja med att visa normal hövlighet.....

Huruvida sökningar speglar mitt behov eller inte är inte så intressant men du svarade inte på frågan i vilken situation man just skulle behöva söka på .app.

Och jag kan trösta dig med att jag läst alla inlägg i tråden.

Ursprungligen av safir:

Ja, det är korrekt att du låter spydig utav bara helvete. Du får väl börja använda exempel som är korrekta och inte direkt felaktiga. Jag förökte bara rekonstruera de fel som det gavs exempel på. Och jag tycker inte det förjänar att spys på eller använda uttryck som elefantballe. Man kan ju börja med att visa normal hövlighet.....

Huruvida sökningar speglar mitt behov eller inte är inte så intressant men du svarade inte på frågan i vilken situation man just skulle behöva söka på .app.

Och jag kan trösta dig med att jag läst alla inlägg i tråden.

Alla mina inlägg är korrekta, men varsegod, försök beslå mig en felaktighet du.

Jag respekterar att du inte har behov av att söka på vissa filtyper och egentligen behöver jag inte motivera varför jag vill söka på något visst, lika lite som du behöver motivera varför du vill söka på "styrelse" etc - det räcker med att du behöver det så är det ett fullgott motiv till varför det ska gå att göra.

Men i den utsträckning det intresserar dig så har det att göra med att jag bygger program och andra lösningar som i vissa fall kräver att man vet exakt vilka program och vilka version som är installerade var.

Angånde det du kallar "hövlighet" så har det faktiskt inte alls med det att göra. Om du tycker Spotlight är fantastiskt så är det din fulla rätt att tycka det - liksom det är min att tycka att Spotlight suger elefantballe.

Men för all del: Ge mig ett enda gott argument varför jag skulle uppskatta en sökfunktion som motsvarar mina behov sämre än alla andra jag provat så kan det hända att jag omvärderar min ståndpunkt.

Men tills det sker förbehåller jag mig rätten att tycka precis vad jag vill om Spotlight.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 23:28

Alla mina inlägg är korrekta, men varsegod, försök beslå mig en felaktighet du.

Jag respekterar att du inte har behov av att söka på vissa filtyper och egentligen behöver jag inte motivera varför jag vill söka på något visst, lika lite som du behöver motivera varför du vill söka på "styrelse" etc - det räcker med att du behöver det så är det ett fullgott motiv till varför det ska gå att göra.

Men i den utsträckning det intresserar dig så har det att göra med att jag bygger program och andra lösningar som i vissa fall kräver att man vet exakt vilka program och vilka version som är installerade var.

Angånde det du kallar "hövlighet" så har det faktiskt inte alls med det att göra. Om du tycker Spotlight är fantastiskt så är det din fulla rätt att tycka det - liksom det är min att tycka att Spotlight suger elefantballe.

Men för all del: Ge mig ett enda gott argument varför jag skulle uppskatta en sökfunktion som motsvarar mina behov sämre än alla andra jag provat så kan det hända att jag omvärderar min ståndpunkt.

Men tills det sker förbehåller jag mig rätten att tycka precis vad jag vill om Spotlight.

Jag försöker inte ändra på någons uppfattning om spotlight. Du får gärna tycka illa om den, jag var mest intresserad av konkreta exempel på fel som den genererar. Jag lyckades inte med de exempel som angavs i tråden (förutom .app då förstås) Jag inbillar mig att det är ganska marigt att konstruera ett flexibelt sökverktyg som alltid visar absolut sanning. Men min känsla är ändå att spotlight trots sina brister ändå är betydligt bättre än motsvarande sökverktyg i windows. Nu har jag inte sökt i gamla sherlock på några år, så jag minns egentligen inte hur bra den var. Däremot kommer jag ihåg att den var extremt långsam (för att inte tala om indexeringen). Men jag argumenterar inte mot att det säkerligen går att förbättra spotlight avsevärt. Men är det inte någon som har fler exempel på fel som spotlight genererar? Rimligtvis borde ju felen vara konsekventa, annars är det ju nåt skumt.

Om en person säger:

"Jag har problem med x"

Good luck

Bra inlägg!

Gjorde själv denna sökning och hittade....

657 filer med File Buddy.
0 filer med Apples sökfunktion.

Som sagt; Spotlight är inte perfekt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 22:54
Ursprungligen av carlsson:

Bra inlägg!

Gjorde själv denna sökning och hittade....

657 filer med File Buddy.
0 filer med Apples sökfunktion.

Som sagt; Spotlight är inte perfekt...

Men nåt skumt är det om jag hittar över 16000 filer och du inte hittar någon. Med samma sökfunktion? Hur kan det skilja så???

Angående

"Jamen va fasen är det med folk?

Om en person säger:

"Jag har problem med x"

Om man skriver det som en absiolut sanning men det som påstås inte går att rekonstruera, vad kallar du det då? Halvsanningar? Anomalier? Eller vad? Jag försökte bara få fram de fel som exemplifierades men det gick jag bet på. I själva verket hittade spotlight ganska bra (inte perfekt) men i alla fall inte så jäkla dåligt som det påstods. kanske var det exemplen som var mindre bra.

Ursprungligen av safir:

Men nåt skumt är det om jag hittar över 16000 filer och du inte hittar någon. Med samma sökfunktion? Hur kan det skilja så???

Sök på filer som SLUTAR med .app!

Vad får du fram då?

Safir: Försöker du göra det till en sport att inte läsa inläggen eller vad är det frågan om?

Min och andras poäng är att en sökfunktion måste vara just PERFEKT. Nästan duger inte

En identisk sökning ska ge identiska resultat. Alltid. Allt annat är värdelöst. Alla andra operativsystem klarar det, men inte Spotlight. Till och med 20 år gamla terminalverktyg klarar det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 23:15

Safir: Försöker du göra det till en sport att inte läsa inläggen eller vad är det frågan om?

Min och andras poäng är att en sökfunktion måste vara just PERFEKT. Nästan duger inte

En identisk sökning ska ge identiska resultat. Alltid. Allt annat är värdelöst. Alla andra operativsystem klarar det, men inte Spotlight. Till och med 20 år gamla terminalverktyg klarar det.

Jag läser fortfarande inläggen.

JAG REPETERAR

Det skulle vara intressant att få prova på några korrekta exempel på sökningar som går åt skogen.

Jag förstår inte vad det är som gör att du i det tycker att det ska spys galla och komma dragande med elefantballar. Speciellt från en seniormoderator. Var tog den trevliga tonen vägen?

Ursprungligen av safir:

JAG REPETERAR

Det skulle vara intressant att få prova på några korrekta exempel på sökningar som går åt skogen.

Jag förstår inte vad det är som gör att du i det tycker att det ska spys galla och komma dragande med elefantballar. Speciellt från en seniormoderator. Var tog den trevliga tonen vägen?

Jag noterar att du inte förstår eller uppskattar det, men faktum är att jag tycker Spotlight är helt värdelöst, ja faktiskt värre än värdelöst, till och med direkt skadligt ( i och med att det är opålitligt)

En trevlig ton är iofs önskvärt, men det är allas ansvar. Jag tycker till exempel ditt sätt att bagatellisera det tiotusentals användare över hela världen upplever är ganska ordentligt otrevligt.

Förstå mig rätt: jag är glad åt att Spotlight funkar för dig - det unnar jag dig och alla andra, men däremot anser jag faktiskt inte att jag eller andra ska behöva uppskatta att få vår upplevelse ifrågasatt av dig.

Vi har de här problemen. Punkt slut.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-25 23:38

Jag noterar att du inte förstår eller uppskattar det, men faktum är att jag tycker Spotlight är helt värdelöst, ja faktiskt värre än värdelöst, till och med direkt skadligt ( i och med att det är opålitligt)

En trevlig ton är iofs önskvärt, men det är allas ansvar. Jag tycker till exempel ditt sätt att bagatellisera det tiotusentals användare över hela världen upplever är ganska ordentligt otrevligt.

Förstå mig rätt: jag är glad åt att Spotlight funkar för dig - det unnar jag dig och alla andra, men däremot anser jag faktiskt inte att jag eller andra ska behöva uppskatta att få vår upplevelse ifrågasatt av dig.

Vi har de här problemen. Punkt slut.

Va, så för att jag inte lyckas återskapa exemplen på fel som angavs i tråden så skulle jag bagatellisera tiotusentals användare över hela världen. Hur får du ihop det???
Jag efterlyser ju aktivt exempel som visar dessa fel, jag ifrågasätter inte att dom finns! Jag vill också se dessa fel, det är ju för tusan därför jag sitter här och provar. Om ni nu har så dåliga erfarenheter av spotlight så måste ni väl ha massor med exempel på det?

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 23:45
Ursprungligen av safir:

Va, så för att jag inte lyckas återskapa exemplen på fel som angavs i tråden så skulle jag bagatellisera tiotusentals användare över hela världen. Hur får du ihop det???
Jag efterlyser ju aktivt exempel som visar dessa fel, jag ifrågasätter inte att dom finns! Jag vill också se dessa fel, det är ju för tusan därför jag sitter här och provar. Om ni nu har så dåliga erfarenheter av spotlight så måste ni väl ha massor med exempel på det?

Jag kan inte exemplifera genom att dumpa nån bild just nu.
Men jag har suttit och glott på teven många gånger när Spotlight inte hittar filer som jag kan se i ett öppet Finder-fönster. Det är många andra som gjort också.
Jag tycker inte att det finns någon anledning att tycka att Spotlight är ett bra påhitt. Jag tycker att den är skit och får mig att slösa bort tid varje dag, just för att den inte fungerar som det är tänkt.

Ursprungligen av safir:

Jag föreslår att du läser den här tråden (med betoning på läser (och tolkar inläggen som dom står)).

Safir, nu har vi ju med all önskvärd tydlighet klargjort våra ståndpunkter, så mitt förslag är att vi lägger ner just den diskussionen och diskuterar problemen som de yttrar sig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-25 23:35

Jag satt vid (inte på som de flesta här brukar säga) en Mac som går på Panther i dag. Filsökningen där är ju 100 gånger bättre än Spotlight.

Bevaka tråden