Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag väntar på Rev. B

Förlåt, jag kunde inte hålla mig

Hur vet man när den kommer då? Jag antar att de gör mindre ändringar hela tiden i produkterna.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 22:06

ajdå. problem med värme? undra hur mycket den låter

ja man vill ju inte att den ska låta som ett reaplan that´s for sure... men iövrigt värme... ja bara inte komponenterna kokar upp så är det fine by me...

I princip kan ingen få mig att ändra mig ang att macbook vit 2ghz + 1gigsticka + så stor hduppgradering jag har råd med vara guds gåva till mig själv... eller ja... jo faktiskt.

PASSAR macbooken bra för bildbehandling (photoshop mao)? Jag menar med en 256a+1024 torde den väl funka ganska bra... jag menar prollen går ju inte av för hackor och hdn är ju inte skitsöllig... eller sänker grafikkortet allting?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 22:32
Ursprungligen av northernlight:

PASSAR macbooken bra för bildbehandling (photoshop mao)? Jag menar med en 256a+1024 torde den väl funka ganska bra... jag menar prollen går ju inte av för hackor och hdn är ju inte skitsöllig... eller sänker grafikkortet allting?

photoshop använder sig inte av grafikkortet så där spelar det ingen roll, däremot finns inte photoshop för intel-processorer native, utan det måste köras via något som kalls rosetta (vilket i kort innebär att man emulerar en annan processor och kör Photoshop på den), detta gör att det går mycket långsammare. Ungefär som en 1 GHz G4, har jag hört ..

Du kan ju iofs installera windows på macbooken och köra photoshop därifrån, så får du full fart tills att photoshop släpps som dubbelbinär till OS X (nån gång år 2007)

Ursprungligen av turbonallen:

photoshop använder sig inte av grafikkortet så där spelar det ingen roll, däremot finns inte photoshop för intel-processorer native, utan det måste köras via något som kalls rosetta (vilket i kort innebär att man emulerar en annan processor och kör Photoshop på den), detta gör att det går mycket långsammare. Ungefär som en 1 GHz G4, har jag hört ..

Du kan ju iofs installera windows på macbooken och köra photoshop därifrån, så får du full fart tills att photoshop släpps som dubbelbinär till OS X (nån gång år 2007)

det var väl det jag tänkte... men folk kallar den ju ffs hela tiden "studentdator" även fast imo är den absolut alldeles för högt speccad för det...

Men ni... det där värmeproblemet... nu när jag läst artikeln blir jag jätteorolig... inge kul inge kul :/

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 23:01
Ursprungligen av northernlight:

Men ni... det där värmeproblemet... nu när jag läst artikeln blir jag jätteorolig... inge kul inge kul :/

Nä, hoppas inte det. Man ska ju kunna använda cd o surfa utan att den härdsmälter.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 23:21
Ursprungligen av northernlight:

PASSAR macbooken bra för bildbehandling (photoshop mao)? Jag menar med en 256a+1024 torde den väl funka ganska bra... jag menar prollen går ju inte av för hackor och hdn är ju inte skitsöllig... eller sänker grafikkortet allting?

Köp hellre 2st 512MB isf, men helst 2st 1GB direkt. Eller om du nu vågar köpa 1GB först och sedan chansa på att 1GB "likadan" fungerar tillsammans senare.

(Eftersom du får dual channel med likadana minnen och därmed dubbelt så snabb minnesbandbredd.)

Ursprungligen av Hagge:

Köp hellre 2st 512MB isf, men helst 2st 1GB direkt. Eller om du nu vågar köpa 1GB först och sedan chansa på att 1GB "likadan" fungerar tillsammans senare.

(Eftersom du får dual channel med likadana minnen och därmed dubbelt så snabb minnesbandbredd.)

aaa... jag vet. köper från macoteket... 1100spänn = dyrt men då vet jag vad jag får iaf...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 23:33
Ursprungligen av northernlight:

aaa... jag vet. köper från macoteket... 1100spänn = dyrt men då vet jag vad jag får iaf...

Men isf kanske de kan hjälpa dig att finna en likadan minnessticka som din senaste när det är dags att trycka i en till iaf?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-20 13:47
Ursprungligen av northernlight:

aaa... jag vet. köper från macoteket... 1100spänn = dyrt men då vet jag vad jag får iaf...

Polaren skickade just tillbaka två 2st 1gb till macoteket som fick hans mbp att boota om spontant då och då. Får se hur det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-20 14:06
  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-20 14:10

Det känner vi igen från Pro också!
Frustrerande...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-20 14:14
Ursprungligen av JonasV:

Det känner vi igen från Pro också!
Frustrerande...

Ja, verkligen. Borde man redan avbeställa, eller ska man vänta och se? Man kanske har tur och råkar få en dator där någon struntat i Apples instruktioner.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-20 15:45
Ursprungligen av annan:

Ja, verkligen. Borde man redan avbeställa, eller ska man vänta och se? Man kanske har tur och råkar få en dator där någon struntat i Apples instruktioner.

Jag ska nog vänta och se hur min macbook är innan jag dömer. Man hör många olika röster och åsikter vad gäller det mesta om macbook just nu. Hur mycket är sanning, och hur mycket är smutskastning?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-20 18:57

Såg precis det där på Slashdot (http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/05/19/2127250&threshold=0), hur fan kan de trycka upp något sådant där? Vilket snille sätter ihop instruktionerna? Varför låter de idioten göra det? Meningen med pastan är ju att täcka igen de små räfflor o annat som finns på metallen, inget annat

I övrigt:
En bekant övervägde att skaffa en IBM T60, specar från dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092909
Core Duo 1.6GHz
512MB ram
80GB 5400 rpm disk
15" 1024x768 skärm
DVD+-RW
Intel 950 GMA

Priset? 17 868,75:- inkl. moms.

Jämfört med den är ju Macbooken ett riktigt klipp (och Macbook Pro ett mycket bättre val.)

Jag hade även fått hem lite reklam från Dell och fann två prisvärda modeller (priserna gällde till den 17e maj):

Dell Inspiron 640M
Core Duo 1.66GHz
512MB ram
60GB hdd
14.1" 1280x800
Intel UMA-grafik (står inte vilket chip)
Combo DVD
8.990:- inkl. moms och frakt, den är ju inte i närheten av att vara lika snygg som Macbooken dock.

Dell Inspiron 6400
Core Duo 1.66GHz
512MB ram
60GB hdd
15.4" 1280x800
Combo DVD
Står inte grafik så antagligen integrerad där med.
8.490kr inkl moms och frakt.

Så Macbooken ligger ju helt rätt i priset iaf.

IBMs maskin med något slöare CPU, 20GB mer disk och DVD-brännare kostar 7000kr mer och då ingår ju inte MacOS X o co (Win XP får man väl dock...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-21 10:25

Jag tar mig friheten att sno ett bra citat från kommentarerna där (av 'Simon'?):
And you don't find it at least somewhat puzzling that Apple hasn't heard about the problem, hasn't checked with their engineers why they don't know something apparently every 12 year old that read the web knows, that their manufacturers in Asia that produce millions of notebooks a year for several major PC companies don't know, that they obviously don't care about it even though these additional 20C you quote are likely to reduce the lifetime of their hardware, increase return rate, increase warranty repair costs and ultimately reduce Apple's revenue? You don't find it puzzling that you know so much more than Apple even though they read the same web you do?

För att summera: Är det verkligen realistiskt och tro att Apple/konstruktörerna kan vara så kassa?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 11:13
Ursprungligen av d99gnu:

För att summera: Är det verkligen realistiskt och tro att Apple/konstruktörerna kan vara så kassa?

Är det realistiskt att tror att Finland någonsin ska vinna ESC?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 12:29
Ursprungligen av d99gnu:

För att summera: Är det verkligen realistiskt och tro att Apple/konstruktörerna kan vara så kassa?

Med tanke på att folk har öppnat sina datorer och sett hur mycket kylpasta de har lagt på, ja.

Ursprungligen av annan:

Med tanke på att folk har öppnat sina datorer och sett hur mycket kylpasta de har lagt på, ja.

Inte kan du väll tro att dom inte har koll på detta! :eek:
Bara för att man öppnar datorn och tror sig veta att det är för lite kylpasta på så betyder inte det att du/de har hittat felet. Apple har garanterat bättre koll, och har säkert gjort tusentals olika tester mm för att hitta den bästa balansen mellan värme, teknik och prestanda.

Senast redigerat 2006-05-21 13:04
  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 13:42
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Inte kan du väll tro att dom inte har koll på detta! :eek:
Bara för att man öppnar datorn och tror sig veta att det är för lite kylpasta på så betyder inte det att du/de har hittat felet. Apple har garanterat bättre koll, och har säkert gjort tusentals olika tester mm för att hitta den bästa balansen mellan värme, teknik och prestanda.

För lite?! De har enorma mängder för mycket! Och tydligen har de ingen koll.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-21 13:52
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Inte kan du väll tro att dom inte har koll på detta! :eek:
Bara för att man öppnar datorn och tror sig veta att det är för lite kylpasta på så betyder inte det att du/de har hittat felet. Apple har garanterat bättre koll, och har säkert gjort tusentals olika tester mm för att hitta den bästa balansen mellan värme, teknik och prestanda.

Några av de bilder jag har sett på Macbook och Macbook Pro har GROTESKT mycket kylpasta.
Det krävs inte en Einstein för att veta att den mängden är för mycket och gör datorn varmare.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-21 14:15
Ursprungligen av Mats Börjesson:
Ursprungligen av annan:

Med tanke på att folk har öppnat sina datorer och sett hur mycket kylpasta de har lagt på, ja.

Inte kan du väll tro att dom inte har koll på detta! :eek:
Bara för att man öppnar datorn och tror sig veta att det är för lite kylpasta på så betyder inte det att du/de har hittat felet. Apple har garanterat bättre koll, och har säkert gjort tusentals olika tester mm för att hitta den bästa balansen mellan värme, teknik och prestanda.

För lite? Tror sig veta?! "Apple har garanterat bättre koll"?!
Att applicera kylpasta korrekt kan ge stora vinster i form av lägre temperatur. Det är ingen tvekan om den saken! Det är därför många reagerar så starkt. Jag tycker också det är slafsigt av Apple att släppa ut produkter med det enorma kladd de ser ut att ha gjort (för att använda snälla ord)!

Om temperaturen sänks till följd av att entusiaster re-applicerar mindre kylpasta på ett sansat sätt - talar det ju för sig själv! Kylpastans kvalitet är också en mycket viktig faktor.

Att Apple i sin monteringsprocess inte är lika noga som entusiaster är i viss mån förståeligt - men i mitt tycke inte försvarbart! Höga temperaturer är ett problem för elektronik. Och så himla onödigt när det lätt går att göra det bästa möjliga av situationen redan från början.

Alla bilder som dykt upp på nätet visar dock inte samma bedrövliga kladd. Om alla bilder sedan är sanna är en annan sak. Det är sunt att vara källkritisk..
Två exempel.:

:. buan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-21 15:20

"Although the amount shown appears to be plenty of grease, this is the correct amount that has been tested and verified on the production line."

Så har de skrivit i servicemanualen. Suck.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-21 15:25

Hehe..

Nu är detta iof bilder på Pro, men de verkar ju inte ha lärt sig så mycket precis, och kolla mängden på dessa bilder!! http://home.sc.rr.com/mixedbag/MBP/Photos.html

Det är inte bara dubbelt så mycket som man ska ha, det är mer än 10x för mycket!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-21 15:36
Ursprungligen av j0ppe:

Hehe..

Nu är detta iof bilder på Pro, men de verkar ju inte ha lärt sig så mycket precis, och kolla mängden på dessa bilder!! http://home.sc.rr.com/mixedbag/MBP/Photos.html

Det är inte bara dubbelt så mycket som man ska ha, det är mer än 10x för mycket!

http://home.sc.rr.com/mixedbag/MBP/Photos_files/X1600%20I.jpg
kan man ju få mardrömmar av.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-21 15:32
Ursprungligen av annan:

"Although the amount shown appears to be plenty of grease, this is the correct amount that has been tested and verified on the production line."

Så har de skrivit i service manualen. Suck.

Yes.
Skulle vara intressant att veta exakt vilken pasta de använder..

:. buan

EDIT: De kallar den "Apple thermal compound". Men det säger ju inte så mycket..

Ursprungligen av buan:

Yes.
Skulle vara intressant att veta exakt vilken pasta de använder..

:. buan

EDIT: De kallar den "Apple thermal compound". Men det säger ju inte så mycket..

Jag tvivlar på att det är bra kylpasta. Väldigt synd om det är sådan utan silver, då dom brukar sänka tempen med 10-12 grader jämfört med vanliga kylpastor utan silver.:tveksam:
Konstigt att apple inte förstår det som är rätt så självklart för dom flesta som tillverkar CPU-kylning etc. Som Zalman tex.
- Att man bara ska stryka ett TUNT lager pasta på själva kärnan
Och inte som om man ska sprittsa grädde på en tårta!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-21 15:41
Ursprungligen av pite_jakke:

Jag tvivlar på att det är bra kylpasta. Väldigt synd om det är sådan utan silver, då dom brukar sänka tempen med 10-12 grader jämfört med vanliga kylpastor utan silver.:tveksam:

Ja, det är därför det skulle vara intressant att veta, typ av pasta gör stor skillnad.

:. buan

Bevaka tråden