Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 17:15

Hos Apple finns nu en sida om installation av minne i MacBook: MacBook: How to install memory.

:. buan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 17:15
Ursprungligen av buan:

Även minnen med precis samma produktnummer kan ha ex. olika typer av minneschip - tillverkare rekommenderar därför ett kit för Dual Channel - då är minnesparet lika. Om minnena skiljer sig åt kan det i vissa fall ge upphov till problem. Med ett kit har tillverkaren valt minnen som fungerar bra ihop i Dual Channel - och man behöver inte fundera.

Den information Apple ger säger dock ingenting om att det är viktigt/avgörande i MacBook att de båda minnena är identiska.

:. buan

Men minnena är ändå hyfsat dyra just nu. Jag hade tänkt köpa en 1GB-modul nu, och sen kanske skaffa en till senare. Eller kanske borde man bara punga ut direkt.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 17:40
Ursprungligen av annan:

Men minnena är ändå hyfsat dyra just nu. Jag hade tänkt köpa en 1GB-modul nu, och sen kanske skaffa en till senare. Eller kanske borde man bara punga ut direkt.

Ja, det är en slant. Jag skulle dock punga ut direkt (vilket jag kommer att göra när jag väl uppgraderar).

Dual Channel kräver dock att minnena åtminstone är av samma storlek, har samma antal minneschip m.m.

:. buan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-18 17:47
Ursprungligen av buan:

Ja, det är en slant. Jag skulle dock punga ut direkt (vilket jag kommer att göra när jag väl uppgraderar).

Dual Channel kräver dock att minnena åtminstone är av samma storlek, har samma antal minneschip m.m.

:. buan

Man behöver å andra sidan inte köra dual channel. Jag är väldigt tveksam till att det gör någon större prestandaskillnad.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 17:55
Ursprungligen av annan:

Man behöver å andra sidan inte köra dual channel.

Nej. Dual Channel är givetvis valfritt.

:. buan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 17:58

MacBook Support

Supportsidorna för MacBook finns upplagda hos Apple nu för de som är intresserade.: MacBook Support.

:. buan

Ursprungligen av akesson:

Men herregud! Det har hänt otroligt mycket med Mac OS X sedan 10.2. Du har ju absolut ingen koll alls på Mac OS X. Testa ordentligt och bilda dig en uppfattning själv innan du slänger ur dig en massa gissningar och felaktiga påståenden kors och tvärs.

Jag tror (eller gissar) att Hagge (eller vad det nu var han eller hon kallade sig) faktiskt talar om en presentation av Tiger. Detta grundar jag på att H.264 (kanske den video codec han/hon hänvisar till) förmodligen getts stort utrymme under en sådan presentation...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 23:07
Ursprungligen av thurfjell:

Jag tror (eller gissar) att Hagge (eller vad det nu var han eller hon kallade sig) faktiskt talar om en presentation av Tiger. Detta grundar jag på att H.264 (kanske den video codec han/hon hänvisar till) förmodligen getts stort utrymme under en sådan presentation...

Som sagt, jag bara gissade på att det var i krokarna om 10.2, av någon anledning lägger jag inte kissemissnamnen i förhållande till versionerna på minnet, något hette det, något visades, och det var 2 eller 3 somrar sedan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-18 23:03
Ursprungligen av akesson:

Korrigeringar av Hagges "gissningar":
G5:an i iMac G5 är 64-bit. På enkeltrådade operationer är den ungefär likvärdig med en Core Duo, på multitrådade rejält mycket långsammare.

Ja det var ju enorm skillnad mot mitt "Cpun lär vara snabbare men är inte 64bit"? Vad var mer fel? Att macbooken inte kan ha mer än 2GB ram? Att en imac g5 kanske kan ha mer än 2gb? Att en 3.5" 7200 rpm disk är snabbare än en 2.5" 5400 rpm? Att det inte satt radeon 9600 i imacen?

Ursprungligen av akesson:

Men herregud! Det har hänt otroligt mycket med Mac OS X sedan 10.2. Du har ju absolut ingen koll alls på Mac OS X. Testa ordentligt och bilda dig en uppfattning själv innan du slänger ur dig en massa gissningar och felaktiga påståenden kors och tvärs.

Säg vad istället så hjälper du till mer. Än en gång, vilka påståenden är fel? Och det är inte så lätt att prova en mac, de säljs ju typ ingenstans.

Kan väl göra min dator till en hackintosh o kika iofs ;/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-20 17:19
Ursprungligen av Hagge:

Kul att du fann något att roa dig med, tyvärr vill jag inte ligga med dig så jag är rädd att jag krossar dina förhoppningar.

http://www.lunarstorm.se
http://spraydate.spray.se
http://www.qruiser.com/ <- om du är bi/homo

Där kanske du kan hitta en partner.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-18 03:37
Ursprungligen av Peacegrove:

En fråga angående HD-uppspelning
Klarar MacBooken av att spela HD-trailers i 1080 eller vad som är högsta upplösningen @ trailers.apple ? Skulle vara roligt att veta

Ja. Det har rapporterats gå fint på Mac mini Core Duo (1,66 GHz) - som har en långsammare CPU än MacBook.

:. buan

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-05-17 21:53

Någon som vet om det har kommit några rapporter om Macbook och eventuella problem som finns?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 22:01
Ursprungligen av Queux:

Någon som vet om det har kommit några rapporter om Macbook och eventuella problem som finns?

Håll ett öga på MacInTouch Reader Reports.

:. buan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 21:55

hm... tråd -> avsluta bevakning av denna diskussion -> *klick*

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2006-05-17 22:03

Angående Glossy skärmar, så råkar jag sitta här på en LG LW20 Express bärbar, men just en glossy skärm (LG kallar det dock nått annat). Mycket härligt om man inte sitter i ett direkt upplyst rum eller i solen. men sitter man i ett dimmat eller nedsläkt rumm, eller i skuggan, så fungerar det utmärkt, man ser inte sig själv i den om man inte drar ner på ljusstyrkan.
Och om man hållit på lite med bilder/fotografi så kan man börja räkna ut vad som är plus och minus med en blank skärm, ungefär samma saker som matta och blanka fotopapper.
en blank skärm ger bättre färgåtergivning, bättre kontrast etc etc.
En glossy skärm är helt perfekt för mig eftersom jag håller på med just foto. Men jag vågar nog säga att om man bara håller på med text så är en glossy skärm inget vidare.

(sen att det är widescreen på nya 13.3 tummaren är ju inte heller helt fel större arbetsyta i photoshop för mig (LGn jag sitter på är förövrigt en 12" widescreen, den kostade 18.600kr när jag köpte den, och det var inte direkt länge sedan, några månader sedan, och då kan jag säga redan nu att macbooken har bättre specs och kostar mindre (är lite sugen faktiskt ;P men å andra sidan så väger den mer)).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 22:11
Ursprungligen av Viljam:

Angående Glossy skärmar, så råkar jag sitta här på en LG LW20 Express bärbar, men just en glossy skärm (LG kallar det dock nått annat).

LG kallar det Fine Bright.
Jag har också kikat på LG - men priserna har varit/är rätt saftiga. MacBook ligger bra till där (och är ingen enorm tungklump). På en MacBook kan jag köra samtliga OS jag vill kunna köra också.

:. buan

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-17 22:24

Tråkigt att det luktar IDG över denna tråden, men det får man väl ta. *smiley som himlar med ögonen, typ* Som vanligt är det någon som vill ha allt, men betala för inget. Precis som med musik/filmsnyltarna. "Ge mig Hd-upplösning, toksnabb nedladdning till max 10 kr per film. Annars piratar jag. Och inget kopieringsskydd som gör det svårare för mig att snylta från min polare, eftersom 10 kr är dyrare än gratis."

Sorry, nu blev det OT så tillbaka till ämnet: MacBook är HELT rätt av Apple. Att den inte tilltalar alla är ju givet. Men då finns ju Pron. Och har man inte pengarna till det så, hey, that's life. Ibland får man kompromissa.

Otroligt billigt i jämförelse vad den processorhastigeten kostat innan macbook.
Spännande att se vad det där grafikkortet ger i tester.

Gissar att den här modellen kommer vara kvar i sortimentet ett tag, känns som ett fräscht tillskott idag iallafall, borde stå sig ett tag.
Själv så sattsar jag på mellanmodellen av macbook pro, eller den billigaste varianten. Grafikprestandan är antagligen värd skillnaden för en annan.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-17 23:09

Jag drar mig ur den här "diskussionen" nu. Håller med om att det börjar luta åt IDG-nivå, och lite högre nivå än så vill vi ju gärna hålla hoppas jag.

Ber om ursäkt om jag bidrog till att sänka nivån på tråden.

Senast redigerat 2006-05-17 23:25
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 23:27
Ursprungligen av akesson:

Håller med om att det börjar luta åt IDG-nivå, och lite högre nivå än så vill vi ju gärna hålla hoppas jag.

Hahha,.... precis vad jag tänkte

  • Medlem
  • 2006-05-17 23:15

Färgen på den svarta versionen verkar inte vara speciellt tålig. En klåfingrig kund pilla lätt med nageln och klarlacken började flagna.

http://marklem.com/mlem/?p=8

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 23:38
Ursprungligen av Lufox:

Färgen på den svarta versionen verkar inte vara speciellt tålig. En klåfingrig kund pilla lätt med nageln och klarlacken började flagna.

http://marklem.com/mlem/?p=8

Det kanske finns en annan dator under lacke, som i Mission Impossible. Färgen kostade väl kring 1200 kr så något spektakulärt borde ingå. Mer seriöst, hoppas det inte ett stort problem. Den svarta med den gamla typen av flerfärgat äpple skulle vara dödligt läcker.

Ursprungligen av William N:

Jag håller inte med. Ett antal insnöade själar har inte förmått se vad tråden handlar om - nya MacBooken - trälar in på 20-poängsuppsatsliknande inlägg som behandlar - låt se: OS X kontra Linux. Eller var det Solaris? Och huruvida Macen är en speldator eller inte. Som det finns MASSOR av andra trådar om. Dessa individer har därigenom gjort tråden KOMPLETT OANVÄNDBAR för alla vanliga användare som på ett snabbt och lätt sätt vill utvärdera på vilka sätt dessa nya hårdvaror kan tänkas vara annorlunda än de andra mac-hårdvarorna som finns. MIna ord är: SKÄRPNING FÖR HELVETE! Och jag tycker inte att jag tar i. Någon får faktiskt ta och ryta till. Jag har använt sökfunktionen tillräckligt många gånger bara för att hitta denna typ av pissiga pseudodiskussioner på fel ställe för att faktiskt bli lack på riktigt. Men jag kan ju också ha en dålig dag.

Jag går gärna in och raderar detta och mitt förra inlägg. Men allvarligt talat - då vill jag först se tidigare oväsentliga inlägg borttagna. Ni vet vem ni är.

Poängen är väl ändå att diskutera den nya MacBook, då måste man väl få ha synpunkter också på de faktorer man inte gillar? Får man sen inte argumentera, sen när blev mer dtaljerade redogörelser dåligt, för varför man tycker så blir det ganska meningslöst med ett forum över huvud taget. Operativsystem har det inte handlat om alls bortsett från små segment i till antalet begränsade inlägg.

Såhär tråkig tråd har jag aldrig sett här! Detta borde tas bort av admin, man borde inte få skriva så mycket! Max två citat per svar, då kan man få kontroll över det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 23:35

Angående värmen...:

Ursprungligen av http://macintouch.com/readerreports/macbook/#may17:

Tim Bennett
I picked up a new white 2.0 Ghz MacBook at the Towson, MD Apple Store on Tuesday after I heard about its release. I would have prefered the black, but other than the extra 20 Gigs of hard drive space, I couldn't really figure out what made it $200 more. First impressions. The screen is bright. I've used glossy screened PC laptops before and I like the look. The laptop is very fast even with the stock 512 RAM. I don't play video games, so the integrated graphics are not an issue. Heat is an issue.

The bottom gets pretty hot, about the same as my 15 inch Aluminum PowerBook. But the hinge by the screen gets REAL hot. Fit and finish are excellent and it's very quiet.

Boot Camp works great. I also like the new keyboard, though it does have a bit of a rubbery feel, it's very easy to type on. If it had a PC Card or an express card slot, it would be the perfect small form factor PC.

Senast redigerat 2006-05-18 07:20
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-17 23:42

De har nog lärt sig hur man lägger kylpastan nu, och den har ett integrerat grafikkort, men ändå blir den så varm? Man kan ju undra hur varm den skulle varit om vissa här i tråden (Hagge?) skulle få som de ville ang storlek/vikt ...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 23:58
Ursprungligen av j0ppe:

De har nog lärt sig hur man lägger kylpastan nu, och den har ett integrerat grafikkort, men ändå blir den så varm? Man kan ju undra hur varm den skulle varit om vissa här i tråden (Hagge?) skulle få som de ville ang storlek/vikt ...

http://macintouch.com/readerreports/macbook/
"Unlike the MacBook Pros, these are very cool to the touch. Also, they
either don't have fans, or the fans were not turning on. The Apple
Store rep claimed there were no fans at all."

Jag vet inte om han menar temperatur med cool to the touch? Låter konstigt om de inte skulle ha några fläktar alls, men det skulle ju kunna förklara varför de blir lite väl varma.

Jag är överens med han som skriver det sista inlägget, i normala fall har jag inte pengar, nu har jag sett till att ha det, jag har så det skulle räcka till en Macbook, och så gör de mig tveksam, igen
Konstigt att jag blir upprörd?

Jag undrar hur snabb den är i jämförelse till iMac 1.8 Ghz G5 (altså EJ InteliMac utan den gamla)?
Någon som har nån länk så man kan jämföra den mot andra macar?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-18 08:53

Det är en MacBook Pro

Bevaka tråden