Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 23:44
Ursprungligen av attila:

Kan man köra de nya med locket stängt tro? Om man bara ska köra med extern skärm? Kommer den vanliga skärmen slockna då?

Apple skriver så här:

Citat:

You can use an external display or projector as your main workspace with your MacBook's lid closed, as an extension of your MacBook's built-in display, or as a mirror of your MacBook's screen while presenting to a group.

:. buan

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:52

Great!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 01:23

Åh jag ar extremt svårt att bestämma mig för vad jag vill ha.. jag är av uppfattningen att jag vill ha en slim dator som jag kan göra det jag gör nu på min pc .. alltså titta på film, lyssna på musik, surfa, skypa redigera lite Photohop.. jag är också av uppfattningen att pro är extremt mycket snyggare.. jag bör alltså nöja mig med denna.. detta hör ju inte till detta forum.. i sommar blir det en 15" pro "light" ... den kan jag uppgradera smidigt på egen hand billigare och sälja delarna.. det blir bra.. lugn och fin.. så ja.. nu sova.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 01:50
  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 02:23

Följer det med någon liten duk att ha mellan tangentbordet och skärmen på MacBooken då?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 02:30

Och en fråga till: Om man speglar MacBookens skärm på en mycket större, extern - kan man få se bl a 1680*1050 på den större?

Ursprungligen av attila:

Och en fråga till: Om man speglar MacBookens skärm på en mycket större, extern - kan man få se bl a 1680*1050 på den större?

Det lär bli svårt att spegla högre upplösning än den interna klarar. Däremot borde du kunna stänga av den interna och använda den externa som huvudskärm med maxupplösning.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 13:12
Ursprungligen av Rickard A:

Det lär bli svårt att spegla högre upplösning än den interna klarar. Däremot borde du kunna stänga av den interna och använda den externa som huvudskärm med maxupplösning.

AppleStore att det inte går att spegla med högre upplösning (såklart). Det Du säger, låter mer som ett hack - känner Du till sättet?

Eller menar Du extern skärm, och bara strunta i att använda den skärmyta som MacBookens skärm ger, genom att bara stänga locket? Då splittas väl VRAMet fortfarande på dem båda? Kan man på något sätt dedikera minne åt den ena skärmen?

Häftigt med den nya funktionen att du kan köra datorn på externa grejer med locket stängt! Detta har ju inte funkat officiellt innan, pga värmeutveckling (!), men allvarligt talat, är inte MBP (snart MB :/) en av de varmaste bärbara? Hur kan detta då fungera? Kommer skärmen smälta eller? Innan gick det ju inte för den hade luft som cirkulerade runt tangentbordet. Har de inte det nu längre?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 10:49

Jag har försökt söka efter svar men inte lyckas hitta något och jag orkar tyvärr inte sitta och läsa igenom dessa sju sidor för att ev. hitta svaret på mina frågor.

- Är skärmen lika usel som på min iBook g4 eller har dom förbättrad den? (Tänkte på betrakningsvinkeln samt att det känns en aning mörk)
- Har byggkvaliteten förändrats? Min iBook har sedan dag ett varit väldigt gnekig och känns plastigt billig, ex gnekar det jättemycket till vänster om styrplattan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-17 11:23
Ursprungligen av oskarrr:

Jag har försökt söka efter svar men inte lyckas hitta något och jag orkar tyvärr inte sitta och läsa igenom dessa sju sidor för att ev. hitta svaret på mina frågor.

- Är skärmen lika usel som på min iBook g4 eller har dom förbättrad den? (Tänkte på betrakningsvinkeln samt att det känns en aning mörk)
- Har byggkvaliteten förändrats? Min iBook har sedan dag ett varit väldigt gnekig och känns plastigt billig, ex gnekar det jättemycket till vänster om styrplattan.

Skärmen är iallafall annorlunda....

De har numera en högblank skärm. Dessa sägs ha bättre betraktningsvinkel

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 11:42
Ursprungligen av Bjarte:

Skärmen är iallafall annorlunda....

De har numera en högblank skärm. Dessa sägs ha bättre betraktningsvinkel

Aha. Jag trodde att det bara gällde för Macbook Pro

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 11:32

BESTÄLLD! 2.0 GHz, 80Gb hårddisk, vit

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 11:38

Schysst att de gjort det enkelt att byta HDD:n! Tycker det verkar vara en fantastisk dator för målgruppen.

Fast widescreen, vill man ha det? Jag tycker 12" är perfekt, fast å andra sidan...har ju inte testat nåt annat heller...

>MacBook är precis det. En billig dator som är bra. Lycka till att hitta något liknande >pris/prestanda/utseendemässigt. Det finns inte.

Akesson, problemet är att maskinen saknar balans. Den har en ordentligt snabb processor, snabbt subsystem, hyfsad hårddisk - och en grafiklösning som var lowend för 3 år sedan. Den hade kunnat balanserat utan att kostnaden stigit nämnvärt, vi talar om max några hundralappar om ens det.

Kom även ihåg att för 4 månader sedan ansågs det som självklart att iBook skulle ha ett vettigt grafikchip. Har Apples marknad verkligen förändrats så mycket på så kort tid?

>Majoriteten av de tilltänkta köparna bryr sig inte om vad det sitter för grafikkort i burken.

Vilket förmodligen är varför Apple hoppas kunna komma undan med sitt val av GMA950?

>Alla spel utan de allra mest krävande på max-settings funkar också alldeles utmärkt.

*host*. Liten överdrift. Säg istället att de flesta spel som släpptes fram till 2002 kommer fungera fint. Redan 2004 fanns spel (tex Far Cry och Doom III) som fullständigt skulle knäckt ett GMA950 oavsett upplösning.

>Det Radeon som satt i sista generationen iBook är slöare eller likvärdigt med Intel GMA950.

Ett GMA950 är likvärdigt med ett Radeon 9200. iBook 1.33 hade ett Radeon 9550 som är betydligt rappare än så.

Jag anser personligen att GMA950 är ett bra val för de flesta användare. Den som vill syssla med film och musik liksom lättare sysslor hade inte tjänat på ett bättre grafikkort. MEN Apple hade förmodligen tjänat både kunder och goodwill på att erbjuda tex. att X1600-chip som tillval på Macbook. Ett bättre grafikkort är inte bara viktigt för spel utan hjälper även till vid CAD och 3D-modellering. Och vi snackar inte om Quadrokort här, vanliga konsumentkort klarar av mycket.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-17 12:37
Ursprungligen av Hakro807:

Jag anser personligen att GMA950 är ett bra val för de flesta användare. Den som vill syssla med film och musik liksom lättare sysslor hade inte tjänat på ett bättre grafikkort. MEN Apple hade förmodligen tjänat både kunder och goodwill på att erbjuda tex. att X1600-chip som tillval på Macbook. Ett bättre grafikkort är inte bara viktigt för spel utan hjälper även till vid CAD och 3D-modellering. Och vi snackar inte om Quadrokort här, vanliga konsumentkort klarar av mycket.

Självklart är det inte så enkelt som att "bara" erbjuda ett annat grafikkort som tillval. Betänk kostnaderna för att utveckla ett nytt moderkort och nytt kylsystem, tillverka det på en separat lina, och sedan montera detta i de specialbyggda datorerna. Plötsligt har du en mycket högre kostnad än några 20 dollar som bara själva chippet från ATI kostar.

Visst vore det helt ok om de kunde erbjuda ett bättre grafikchip som tillval, men eftersom 9 av 10 användare kommer att bry sig har de räknat fram att merkostnaden inte gjorde det ekonomiskt försvarbart.

Vill man spela är det bara att köpa en annan dator. För allt annat är MacBook väldigt välbalanserad. Ibland får man kompromissa helt enkelt. Apple kommer kanske tappa några rabiata spelare och grafikkretsfetichister som kund till MacBook. Värre än så blir det inte, och alla de andra som inte bryr sig om sånt kommer vara toppennöjda.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 15:33

fokus

Ursprungligen av Hakro807:

Akesson, problemet är att maskinen saknar balans. Den har en ordentligt snabb processor, snabbt subsystem, hyfsad hårddisk - och en grafiklösning som var lowend för 3 år sedan.

Jag håller inte med. Komponenterna stämmer väl överens med MacBooks fokus.

Valet av Intel GMA som grafiklösning är vida omdiskuterat. Och det är förståeligt. MacBook köps av många som vill kunna spela med sin Mac. Köper man det senaste så är det ju också förståeligt att man även kan kräva/vill att man ska kunna spela det senaste.
Att önska mer/bli besviken av en spec är fullt naturligt. Inte ens Apple (eller kanske framförallt inte Apple) kan tillfredställa alla med en modell.

Den nackdel som finns med en inbyggd grafiklösning av denna typ som Apple valt i MacBook (och Mac mini Intel) är att den stjäl minne från datorns arbetsminne (RAM) - vilket ger en del nackdelar. I övrigt är Mac ingen dator med fokus på spel. Valet av Intel GMA speglar också detta tydligt (förutom det faktum att Intel är med och ror i båten numera). Spel verkar alltid vara roten till den mesta kritiken gällande grafiklösningar i Macar. Fördelarna i övrigt glöms gärna bort.

Fanns GMA950 för 3 år sedan? Nej.
Visa mig en grafiklösning likt denna som för 3 år sedan fixade HDTV!
Lowend när det gäller spel - visst. Lowend totalt idag - visst. Att se Intel GMA950 som low-tech däremot, håller jag inte alls med om. Det har hänt mycket med inbyggd grafik.

Ursprungligen av akesson:

>Majoriteten av de tilltänkta köparna bryr sig inte om vad det sitter för grafikkort i burken.

Ursprungligen av Hakro807:

Vilket förmodligen är varför Apple hoppas kunna komma undan med sitt val av GMA950?

Ursprungligen av Hakro807:

Jag anser personligen att GMA950 är ett bra val för de flesta användare. Den som vill syssla med film och musik liksom lättare sysslor hade inte tjänat på ett bättre grafikkort.

Yes. Många behöver tänka om. En inbyggd grafiklösning är långt bättre idag än tidigare. Håller man inte på med 3D-relaterade saker så räcker "lowend" långt. Och ingen onödig värmefabrik som eldar för kråkor. Inget onödigt slukande av batterikraft.

Ursprungligen av akesson:
Ursprungligen av Hagge:

Eller som i apples fall: Det passar sig inte att göra datorn för bra. För det måste ju vara det det hänger på mest? Det vore ju illa med en billig dator som var bra.

MacBook är precis det. En billig dator som är bra.

En sak är dock säker. Priset på MacBook är enormt mycket lägre än den senaste iBook jag köpte (iBook dual USB fullutrustad). Å man får mycket mer för slantarna i sann datorutvecklingshistoria. Och tur är ju det.

:. buan

Ursprungligen av buan:

Jag håller inte med. Komponenterna stämmer väl överens med MacBooks fokus.

Valet av Intel GMA som grafiklösning är vida omdiskuterat. Och det är förståeligt. MacBook köps av många som vill kunna spela med sin Mac. Köper man det senaste så är det ju också förståeligt att man även kan kräva/vill att man ska kunna spela det senaste.

Grafikkort är mycket mer än spel och preview i 3D-modellering. Apple har släpat efter på shaderstödet, men i höstas fick de till det. Varför så tydligt markera att man vill fortsätta släpa efter? Budgetmodellerna kunde väl i alla fall få ett enklare kort med shader model 3 (dvs modernt), eller i alla fall uppgraderingsbar till det.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 17:13

något missförstånd?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:
Ursprungligen av buan:

Jag håller inte med. Komponenterna stämmer väl överens med MacBooks fokus.

Valet av Intel GMA som grafiklösning är vida omdiskuterat. Och det är förståeligt. MacBook köps av många som vill kunna spela med sin Mac. Köper man det senaste så är det ju också förståeligt att man även kan kräva/vill att man ska kunna spela det senaste.

Grafikkort är mycket mer än spel och preview i 3D-modellering.

Det är ju det jag skriver. (Jag spelar över huvud taget inte.)

:. buan

>Är skärmen lika usel som på min iBook g4 eller har dom förbättrad den? (Tänkte på
>betrakningsvinkeln samt att det känns en aning mörk)

De flesta som sett den verkar anse att den är betydligt bättre än den som funnits på iBook tidigare även om det givetvis finns delade meningar om ytbehandlingens vara och icke vara.

>Har byggkvaliteten förändrats? Min iBook har sedan dag ett varit väldigt gnekig och känns
>plastigt billig, ex gnekar det jättemycket till vänster om styrplattan.

Det används samma polykarbonatplast som innan. Apple hävdar att de har förbättrat tangentbordet. Själv tycker jag att det (tangentbordet) ser ut som en billig leksak eller något bygge från 80-talet men men..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 12:06

Vilket gnäll det är här.
Nya MacBooken måste vara det fräsigaste som finns att för vettiga pengar nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 12:35

Jag har svårt att få någon uppfattning om hur de nya datorerna klarar sig prestandamässigt. Jag har en 1.33ghz PowerBook med 256+512 mb minne som jag främst bildbehandlar på och det går oftast ok men emellanåt ordentligt trögt. Hur stort lyft vore det att byta till en MacBook om man kör PS för PPC respektive för Intel när CS3 släpps nästa år? Och är det någon prestandaskillnad mellan 2ghz MacBook och 2ghz MacBook Pro?

//Johnnie

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 12:53
Ursprungligen av dunberg:

Jag har svårt att få någon uppfattning om hur de nya datorerna klarar sig prestandamässigt. Jag har en 1.33ghz PowerBook med 256+512 mb minne som jag främst bildbehandlar på och det går oftast ok men emellanåt ordentligt trögt. Hur stort lyft vore det att byta till en MacBook om man kör PS för PPC respektive för Intel när CS3 släpps nästa år? Och är det någon prestandaskillnad mellan 2ghz MacBook och 2ghz MacBook Pro?

//Johnnie

En dual core maskin som kör universal binary av PS torde var betydligt snabbare än alla befintliga Powerbookar förutsatt att den har ordentligt med internminne. Såvitt jag förstår det så lär en Macbook 2,0 Ghz dual core vara precis lika snabb som motsvarande MacbookPro.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-17 12:48

1.8ghz beställd med 512*2 ram.. Hoppas jag inte vill ha mer ram sen

vill ha MacDesk Pro !

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-17 13:28

Hur stor är mecenatrabatten? Går det att konfigurera datorn lika mycket ifrån Mecenats hemsida?

Ursprungligen av dunberg:

Hur stor är mecenatrabatten? Går det att konfigurera datorn lika mycket ifrån Mecenats hemsida?

1. 10% på Apples hårdvara och 50% på Apples mjukvara
2. Ja.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 14:06

manual

Engelsk manual/user's guide till nya MacBook för de som är intresserade:

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_UsersGuide.pdf

:. buan

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 16:37
Ursprungligen av buan:

Engelsk manual/user's guide till nya MacBook för de som är intresserade:

http://manuals.info.apple.com/en/MacBook_13inch_UsersGuide.pdf

:. buan

Man får vara nöjd med det lilla. Men glöm inte att hålla utkik efter en riktig komplett servicemanual. Det dröjer sannolikt en vecka eller två innan den finns upp på någon obskyr sajt...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 17:00
Ursprungligen av William N:

Man får vara nöjd med det lilla. Men glöm inte att hålla utkik efter en riktig komplett servicemanual. Det dröjer sannolikt en vecka eller två innan den finns upp på någon obskyr sajt...

Vassego för det lilla.
Way ahead of you. Har redan kikat runt efter något med mer kött på benen.
ifixit har ex.. heller ingen guide än! Va? Sitter de å sover?!
Tålamod. Tålamod.
Macworld.com kommer dock att stycka en MacBook inom kort (å säkert flera med dem) - så det är något att hålla utkik efter också.

Firefox har dock havererat för mig fullkomligt när det gäller det här forumet (funktionerna i skapa/ändra inlägg har slutat fungera) så det kommer att ta lite extra tid att posta för mig framöver.

:. buan (vit MacBook 2.0 GHz)

Bevaka tråden