Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-05-16 23:31
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Ok, var är högtalarna?
Har tittat på en bunte med bilder men kan inte hitta dom.

Lite dålig bild men på PB 12" sitter högtalarna här, en gissning är att placeringen är samma på MacBook.

Så här skriver Apple om tangentbordet:

"MacBook features a unique new keyboard design that sits flush against the bed for a sleeker, lower profile. Plus, you’ll find a firmer touch when typing. That ought to make your fingers happy."

Det tolkar jag som att det inte direkt är nåt man tar lös i första taget och byter ut. Hur tolkar ni det?

Ursprungligen av Rickard A:

Så här skriver Apple om tangentbordet:

"MacBook features a unique new keyboard design that sits flush against the bed for a sleeker, lower profile. Plus, you’ll find a firmer touch when typing. That ought to make your fingers happy."

Det tolkar jag som att det inte direkt är nåt man tar lös i första taget och byter ut. Hur tolkar ni det?

Antagligen är det samma konstruktion som tidigare PowerBook där överredet sitter ihop med tangentbordet. Även om det troliegn inte är lika lätt att byta som på iBook så är det nog inga större problem. :rolleyes:

Lite synd att namnet iBook försvinner. Det är ett bra namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 21:24

Eftersom jag är försiktig av mig ska jag vänta tills jag sett den i verkligheten. Tangentbordet är av en ny typ. Undrar hur det känns?

Underbart! Ska bli mycket skönt att slippa gamla iBooken, med MagSafe-kontakten och det nya magnetlåset slipper man både avslitna laddarkablar och pajade låsmekanismer. Då kommer vi väl slippa sisådär hälften av alla problem våra elevdatorer råkar ut för... nu fattas bara att det nya chassit inte klämmer sönder moderkorten, så är problem nummer två ur världen också Fast det tror jag är att hoppas på för mycket, nu när konstruktionen är ännu mer slimmad.

Får hoppas att olyckan är framme på min nya försäktade ibook snart....

Min förhoppning angående de nya tangenterna är att de är lite mindre sladdriga och så verkar vara fallet. I alla fall om man ska tro Apple. Att färgen är matt-svart är ingen god idé enligt mig. Den typen av material är väldigt reptåligt just i svart. (Ja, eventuella repor blir det ju på den vita också, men syns ej lika väl). Då väljer jag hellre den vita 2.0:an...

Ursprungligen av Bodhisattva:

Min förhoppning angående de nya tangenterna är att de är lite mindre sladdriga och så verkar vara fallet. I alla fall om man ska tro Apple. Att färgen är matt-svart är ingen god idé enligt mig. Den typen av material är väldigt reptåligt just i svart. (Ja, eventuella repor blir det ju på den vita också, men syns ej lika väl). Då väljer jag hellre den vita 2.0:an...

Tangenterna påminner om de på Sinclair-datorn som fanns som konkurrent till Commodore 64. Bra att de kommer tillbaka. Ha ha.
http://www.nvg.ntnu.no/sinclair/computers/zxspectrum/gallery/thumbnails/speckeys_jpg.jpg

Har ni tänkt på att varken adaptern mini-DVI->DVI eller mini-DVI->VGA medföljer utan båda säljs separat?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 22:22
Ursprungligen av Björn Leander:

Har ni tänkt på att varken adaptern mini-DVI->DVI eller mini-DVI->VGA medföljer utan båda säljs separat?

Yes. #84.

:. buan

Intressant att notera är att de som påstår sig ha testat blanka skärmar här i tråden hurrar för dess klara bild och de som inte har testat klagar eller är tveksamma. Själv är jag tveksam men jag ska skicka ner till macforum när de får in den och kolla (när det nu kan bli).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 22:21

Har nån hittat bilder på den vita modellen? (inte applestore-bilder)

Fattar inte vad det är som är så snyggt med matt svart...ser ju ut som en budget-dator. Den vita är ju ändå speciell.

Senast redigerat 2006-05-16 22:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 22:23
Ursprungligen av ALi:

Har nån hittat bilder på den vita modellen? (inte applestore-bilder)

Nu är ju dessa två bilder fotade i en AppleStore, men jag antar att du menar AppleStores hemsida

http://www.flickr.com/photos/dmoren/147701049/
http://www.flickr.com/photos/dmoren/147701047/

Jag undrar om det nya tangentbordet (som jag tycker ser snyggt ut iaf) är skönare än det på mitt dasslock. Är det så får jag väl råna en bank och köpa en MB..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-16 22:55

Jag har beställt mellanstorleken... nu är det bara till att vänta.

Jag är mycket intresserad av värme-utvecklingen. Någon som hört någonting?

Ursprungligen av Appleinsider:

Like Apple's MacBook Pro professional notebooks, the company says the new MacBook has a tendency to produce a significant amount of heat. Though the notebook's operating temperature falls within national and international safety standards, it runs much hotter than the iBook G4s it replaces.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 23:00

burner

Ursprungligen av bogg:

T.om. min Mac mini Core duo har DL-brännare, så varför skulle inte Superdriven i dessa klara DL?

DVD-brännaren som sitter i är en Matshita UJ-857. Vad jag sett så här långt. Samma som MacBook Pro.

:. buan

EDIT: Quote.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-16 23:14
Ursprungligen av buan:

DVD-brännaren som sitter i är en Matshita UJ-857. Vad jag sett så här långt. Samma som MacBook Pro.

:. buan

EDIT: Quote.

ahaaaa

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:22
Ursprungligen av theoo:

Jag är mycket intresserad av värme-utvecklingen. Någon som hört någonting?

Är också väldigt intresserad av värmeutvecklingen - det är trots allt en LAPtop.

Macbook pro's problem, kom de vid tung användning eller?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-16 22:59

Vem blir först med en länk till Apples officiella servicemanual? Har sökt på +"Service Manual" +macbook, men det är bara macbook Pro som finns ute hittills. Jag har beställt den snabbare vita, med liten hårddisk. Jag räknar kallt med att montera in en 160GB-variant på egen hand...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 23:06
Ursprungligen av William N:

Vem blir först med en länk till Apples officiella servicemanual? Har sökt på +"Service Manual" +macbook, men det är bara macbook Pro som finns ute hittills. Jag har beställt den snabbare vita, med liten hårddisk. Jag räknar kallt med att montera in en 160GB-variant på egen hand...

Det är tydligen busenkelt: http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=2416995&postcount=947

Fan, jag vill ha den svarta, men jag kan inte motivera prisskillnaden.

Edit: Var köper du en 160GB-variant? Jag har bara snabbt kollat lite och sett 120GB-diskar (5400rpm) för ~1700kr. Jag vill köpa den svarta, stoppa in nytt RAM och en ny hårddisk, och sen sälja det utplockade. Men den vita är så mycket billigare.

Edit 2: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567
Är det minnet något att satsa på?

Ursprungligen av annan:

Detta är en stornyhet tycker jag! Äntligen behöver man inte plocka isär sin bärbara i beståndsdelar för att göra en sådan enkel operation. Tack för det, Apple!

Mer info om detta har AI: Apple's MacBook sports user-replaceable hard disks

Below the two RAM slots (at the base of the battery cavity) is where you'll find the MacBook's hard disk drive. Without disassembling the notebook, users will be able to quickly removing some protective aluminum shielding and lift the disk out of the computer.

Apple's previous line of consumer notebooks, the iBook, required that an authorized service provider perform all hard disk replacements -- a process that would typically take at least 10 minutes for technicians and possibly days in turnaround for the owner.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 10:29
Ursprungligen av Adrian B:

Detta är en stornyhet tycker jag! Äntligen behöver man inte plocka isär sin bärbara i beståndsdelar för att göra en sådan enkel operation. Tack för det, Apple!

Det håller jag verkligen med om.

Var Apple tvungna att göra den svarta så omotiverat mycket dyrare? Nu kanske jag får vänta, igen. Jag vill verkligen inte ha den vita. Girigt!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 16:40
Ursprungligen av annan:

Edit: Var köper du en 160GB-variant? Jag har bara snabbt kollat lite och sett 120GB-diskar (5400rpm) för ~1700kr. Jag vill köpa den svarta, stoppa in nytt RAM och en ny hårddisk, och sen sälja det utplockade. Men den vita är så mycket billigare.

http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/548346/prices

Här är IDE-varianten på 2,5 tum/160GB från Seagate. Det finns en S-ATA-variant också någonstans. Hjälp mig gärna hitta den...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:09

Macbooken verkar mums, även om jag tänker klaga på det vanliga: pris, grafikkort, avsaknad av Dual Layer och... äsch, jag struntar i det.

Hur som helst tänker jag vänta på Mac Pro.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:14

Är riktigt sugen på att se dem i verkligheten. Får boka in en resa till GBG, vilket nog är närmsta ställe med en Mac-ÅF.

Men... Var sitter högtalarna nu igen?

edit: pinsamt sent pga tidigare inlägg :/

  • Medlem
  • 2006-05-16 23:32
Ursprungligen av martin_stenmark:

Men... Var sitter högtalarna nu igen?

edit: pinsamt sent pga tidigare inlägg :/

kolla mitt förra inlägg, med en fin bild och allt. tror de sitter där iaf!

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:26

Plockade fram kvittot från när jag köpte en iBook 500 (snikmodellen) för lite över fyra år sedan. Den kostade 17 403:- med studentrabatt, en ny MB av den minsta modellen kostar 9795:- med CSN-rabatt, och ser man det så är den synnerligen prisvärd.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 23:39

Kan man köra de nya med locket stängt tro? Om man bara ska köra med extern skärm? Kommer den vanliga skärmen slockna då?

Bevaka tråden