Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 19:53

glossy är ju hett! vaio har haft det ett tag, tykcet det är riktigt fräscht
beställde 2.0an vit....

Man blir ju sugen, men min iBook 1Ghz får hänga kvar ett tag till skulle jag tro....

Nån som vet om det går att modda dom så att man får högerklick på stora "mus" knappen eller går det i inställningar på nått sätt, aldrig haft en bärbar Mac.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nån som vet om det går att modda dom så att man får högerklick på stora "mus" knappen eller går det i inställningar på nått sätt, aldrig haft en bärbar Mac.

Det går tyvärr inte direkt. Högerklick får man istället köra med Ctrl+klick. Varför jag skriver direkt är därför att det går att fixa med tredjepartstillägget iScroll2.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det går tyvärr inte direkt. Högerklick får man istället köra med Ctrl+klick. Varför jag skriver direkt är därför att det går att fixa med tredjepartstillägget iScroll2.

Att de inte gör den programmerbar som på mäktiga musen.
Då kan ju alla välja som de vill.

ja ja, man kan ju inte få allt.

Gillar den svarta men hmm, tror priset lär justeras vid nästa rev till samma.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nån som vet om det går att modda dom så att man får högerklick på stora "mus" knappen eller går det i inställningar på nått sätt, aldrig haft en bärbar Mac.

Hittade det här från MacWorld:

Ursprungligen av Jason Snell - MacWorld:

I was impressed with one new feature of the button: when you click while you’ve got two fingers on the MacBook’s trackpad, the button becomes a control-click/right-click button. (This is an option; you can turn it on or off in the Trackpad tab of the Keyboard & Mouse preference pane.) It’s not quite a two-button mouse, but it sure beats reaching for the control key when you want to see a contextual menu. (And it’s a feature the 15-inch MacBook Pro doesn’t yet offer, although it does appear on the 17-inch model.).

Läs hela artikeln :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-17 12:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Nån som vet om det går att modda dom så att man får högerklick på stora "mus" knappen eller går det i inställningar på nått sätt, aldrig haft en bärbar Mac.

DEt finns tydligen en ny funktion på Macbook som medger högerklickning genom att hålla två fingrar på styrplattan på något sätt. Omnämns i Macworlds första test av Macbook.

Ni som beställer, köper ni Apple Care också?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 13:13
Ursprungligen av tobiwan:

Ni som beställer, köper ni Apple Care också?

Nej, jag har hemförsäkring med drulle.

Och om jag får för mig att köpa apple care så gör jag det senare under året.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 13:13
Ursprungligen av tobiwan:

Ni som beställer, köper ni Apple Care också?

Nej, DYRT! Men om jag har råd om 11 månader kanske jag eventuellt bygger ut garantin.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-17 13:17

Fortfarande ingen som sett några rapporter angående värmen?
(förutom Appleinsider...)

Någon som har en länk till ett riktigt test av datorn, typ hur väl den klarar sig i olika program/spel (både med Rosetta och Universal Binaryprogram), hur mycket den låter, hur varm den blir, hur tangentbordet är att skriva på, betraktningsvinkeln/färgkvalitet på skärmen osv?

Enda jag sett hittills är uppackning av själva datorn, inget om hur den funkar i praktiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 20:12

Combo drive-och super drive

Hej!
vad är skillnaden på combo och super drive på macbooken??

Ursprungligen av malli:

Hej!
vad är skillnaden på combo och super drive på macbooken??

Combo: Bränner och läser CD men läser enbart DVD.
SuperDrive: Bränner och läser både CD och DVD.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 20:14

Vad ar de mest vasentliga skillnaderna mellan MBP'n (15") och dagens slapp?
Forutom grafik, utseende och skarmstorlek?

Om barbarhet vager tungt ar inte MB'n att foredra?

Tangentbordet ser lite skumt ut. Det är inte samma som de använder nu.

Väldigt bra prestanda må jag säga.
Den är ju ganska snygg om man bortser från dom stora "kanterna" runt tangentbordet och skärmen. Widescreen är ingen större hit heller.
Glossy-skärm är ju kul i ungefär 2 dagar, sen spyr man på det.

Jag väntar på på 12" MacBook Pro istället. Denna är för klumpig för min smak.

Ursprungligen av ptolemy:

Väldigt bra prestanda må jag säga.

Faktiskt en lite positiv överraskning att de inte har satt Core Solo i den billigaste varianten. Nu får man ju ganska saftig processorkraft även i billigaste modellen.

Det kliar i fingrarna av köpbegär, fast tyvärr har jag en dator som räcker ett tag till. Vi får se vad nästa revision bjuder på… Det ska även bli spännande att se om den här har barnsjukdomar i klass med MB Pro. Det hoppas man verkligen inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 22:10
Ursprungligen av ptolemy:

Jag väntar på på 12" MacBook Pro istället.

Någon sådan kommer (nog) inte att komma.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 19:49

Inlägget blev visst lite långt...

Ursprungligen av ptolemy:

Widescreen är ingen större hit heller.
Glossy-skärm är ju kul i ungefär 2 dagar, sen spyr man på det.
Jag väntar på på 12" MacBook Pro istället. Denna är för klumpig för min smak.

Widescreen är väl schysst, och glossy-skärmen är säkert en fördel också. Skall du vänta på 12" macbook pro får du vänta länge...

Ursprungligen av annan:

Jaha. Bra argument.

Bättre än:

Ursprungligen av oscar89:

Den svarta är ju het som få, det blir en grym kontrast mot det vita äpplet som ibland knappt syns på gamla ibooken!

Köper man en mac för att få en logotype? ;/

Ursprungligen av William N:

Vem blir först med en länk till Apples officiella servicemanual? Har sökt på +"Service Manual" +macbook, men det är bara macbook Pro som finns ute hittills. Jag har beställt den snabbare vita, med liten hårddisk. Jag räknar kallt med att montera in en 160GB-variant på egen hand...

Jag hade hellre pulat i en 7200rpm disk i valfri storlek isf, frågan är bara om den blir för varm? Annars är väl extern att föredra om man nu inte är ute på drift för ofta, blir ju mycket snabbare.

Ursprungligen av Doktor G:

Macbooken verkar mums, även om jag tänker klaga på det vanliga: pris, grafikkort, avsaknad av Dual Layer och... äsch, jag struntar i det.
Hur som helst tänker jag vänta på Mac Pro.

Priset är ju helt ok, grafikkortet är sunk, dual layer-skivor är fortfarande dyra och till mitt användningsområde av dvd-skivor är inte DL ändå aktuella

Ursprungligen av martin_stenmark:

Häftigt med den nya funktionen att du kan köra datorn på externa grejer med locket stängt! Detta har ju inte funkat officiellt innan, pga värmeutveckling (!), men allvarligt talat, är inte MBP (snart MB :/) en av de varmaste bärbara? Hur kan detta då fungera? Kommer skärmen smälta eller? Innan gick det ju inte för den hade luft som cirkulerade runt tangentbordet. Har de inte det nu längre?

Jag tror min bekant kör din budgetacer med Turion64 och X700 med locket stängt, och den borde ju vara ungefär lika varm? WLMi5021 eller vad modellen heter.

Ursprungligen av akesson:

MacBook är precis det. En billig dator som är bra. Lycka till att hitta något liknande pris/prestanda/utseendemässigt. Det finns inte.
Majoriteten av de tilltänkta köparna bryr sig inte om vad det sitter för grafikkort i burken. Intel GMA 950 stödjer precis de saker de flesta vill ska fungera; blixtsnabb uppritning i Mac OS X, Core Image och HDTV-upplösning på extern skärm. Helt perfekt. Alla spel utan de allra mest krävande på max-settings funkar också alldeles utmärkt.
Bygger du en dator själv får du aldrig samma design/finish, tysthet, integration mm. Med andra ord skulle man inte få det många här vill ha. En väldesignad, stilren, tyst och välbyggd liten dator.
Det Radeon som satt i sista generationen iBook är slöare eller likvärdigt med Intel GMA 950.
iMac Intel har utmärkt betraktningsvikel. Jag tycker det verkar som du ständigt _letar_ efter något att hänga upp dig på. Är det verkligen så viktigt för dig om det sitter ett X1300 eller GMA 950 innanför skalet? Enda gången du skulle märks skillnaden är i vissa spel, som skulle få runt 10-15 fps högre prestanda. iBook är en liten smidig laptop, ingen spelmaskin. Även om den hade ett X1300 skulle det inte bli någon spelmaskin, så varför slösa batteri, utvecklingskostnader och utrymme på det?

Det första är ju fel. Ni verkar vilja jämföra med 12" dell eftersom de har värdelöst pris/prestanda förhållande, men om du kan tänka dig en större laptop så kan du exempelvis få en acer med turion64 och 1GB ram och bättre grafik för runt 10kkr.
IBMs Thinkpad X40/x41/x42 har ju liknande specar (single core cpu) och 12" skärm, men de väger ju hälften så mycket! Utförandet är säkert likvärdigt om inte bättre.

Ditt snack om spel är ju 100% skitsnack, Warcraft III och Quake3 skulle väl fungera, men det är väl typ där gränsen går. WoW, UT, Doom III osv är ju bara att glömma, om du inte vill köra med typ alla effekter avslagna och ändå bara få 6 fps...
Klart jag kan få en självbyggd dator BÄTTRE designad än en mac, stilren, tyst och "välbyggd" vad det nu är (har väl varit rätt mycket strul med macarna? Låter som mopeder, blir för varma, rebootar när man bränner skivor eller rarar upp filer, ...)

Intel GMA 950 är sämre än Radeon 9200, ett Radeon 9550 är som sagt bättre än 9200.

Ett X1300 duger antagligen inte heller men det hade iaf varit bättre, med lite tur har det inte "turbocache" dvs delat minne, jag antar att det stödjer shaders.
Varför skulle utvecklingskostnaden bli högre? Och batteriförbrukningen var ju visst ca 1 watt mer vid normal användning, vad spelar det för roll?

VEM kommer ha nytta för 1.83 eller 2ghz dual core p-m med sådan skitgrafik? Det är ju cpu-prestanda motsvarande typ 7GHz P4 eller så, dvs toksnabb cpu, varför skall man då ha värsta b-grafiken som finns?

Ursprungligen av ALi:

Blir den verkligen lika varm som MBP? Den har ju integrerad grafik, ger då inte det mindre strömförbrukning och värmeutveckling jmfrt med mbp:confused: ?
Och om de(apple) är kloka så har de väl också åtgärdat problemet med kylpastan:(

Får vi verkligen hoppas. Brukar Asus ha samma problem? De som bygger macbooken ju, vet inte vilka som bygger macbook pro. Känns som att man skulle kunna anta att det är okunniga barn i låglöneländer som sätter ihop dem, värdelösa instruktioner från Apple med.
Rätt applicerad sänkte ju folk temperaturen på utsidan med 14 grader på sina macbook pros. Trist att det lär vara lite jobbigt att fixa det själv bara.[QUOTE="bogg"]Är Radeon 9550 slöare än GMA950?

Har klart för mig att t.om. 9200 kickade GMA950 när det kom till 3d-prestanda (Läs OpenGL) och 9550 i sin tur är 10-20% snabbare än 9200.. Och då hade 9200 32MB ram (vilket 9550 också har förstås)... vilket borde leda till att 9200 kärnan i sig är snabbare än GMA950...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-17 21:06
Ursprungligen av Hagge:

Bättre än:

Jaså? På vilket sätt då?

Ursprungligen av Snooze:

Sorry, nu blev det OT så tillbaka till ämnet: MacBook är HELT rätt av Apple. Att den inte tilltalar alla är ju givet. Men då finns ju Pron. Och har man inte pengarna till det så, hey, that's life. Ibland får man kompromissa.

När kommer dom små macbook pro då?

Mac book verkar ju klumpiga...knappast nåt man bär omkring på

Hörni.. Är man fortfarande en Switcher om man nu köper sin andra Mac?

Är det lätt att flytta data från den gamla till den nya? Hur gör man?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 20:32
Ursprungligen av ru4real?:

Hörni.. Är man fortfarande en Switcher om man nu köper sin andra Mac?

Är det lätt att flytta data från den gamla till den nya? Hur gör man?

Du kan använda Carbon Copy Cloner, freeware. Exterdisk underlättar.

Yes!!

Ursprungligen av ru4real?:

Hörni.. Är man fortfarande en Switcher om man nu köper sin andra Mac?

Är det lätt att flytta data från den gamla till den nya? Hur gör man?

Lättast är att använda Migration Assistant som finns inbyggd i Mac OS X 10.4. Krångla inte till det Carbon Copy Cloner om du har tillgång till bägge datorerna samtidigt.

Med Migration Assistant använder du bara en Firewire sladd melllan datorerna och så flyttas mail. bilder osv över automagiskt till den nya datorn. Ruggigt smidigt!

Ursprungligen av Rickard A:

Lättast är att använda Migration Assistant som finns inbyggd i Mac OS X 10.4. Krångla inte till det Carbon Copy Cloner om du har tillgång till bägge datorerna samtidigt.

Med Migration Assistant använder du bara en Firewire sladd melllan datorerna och så flyttas mail. bilder osv över automagiskt till den nya datorn. Ruggigt smidigt!

Kan bara instämma, Migration Assistant som Rickard skriver om heter Flyttassistent på svenska och är ett utmärkt sätt att överföra ett användarkonto från en mac till en annan.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 20:26

Den svarta är ju het som få, det blir en grym kontrast mot det vita äpplet som ibland knappt syns på gamla ibooken!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-16 20:36

Känns som om den vita är snabbare ..... liksom.

Ursprungligen av Aldrin:

Känns som om den vita är snabbare ..... liksom.

he he..
Eller tvärtom

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 20:47

Ok, var är högtalarna?
Har tittat på en bunte med bilder men kan inte hitta dom.

Senast redigerat 2006-05-16 21:28
Bevaka tråden