Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 17:29

Eek!

Men snälla nån.. + 4.900 för 2 GB?! :eek:

:. buan

Förutom det lite tråkiga grafik kretsen så tycker jag att den ser riktigt bra ut.
-Core Duo
- Firewire 400
- Gigabit ethernet
- iSight, Airport och Bluetooth
- ljud-in och ut
- 1280x800
- extern monitor (spegling eller utökad desktop 1920x1200)

Det hade varit trevligt om vikten kom in inder 2kg (2.36kg), men det går nog inte att ha allt ovan och få ned vikten.

Frågan är bara om jag skall ha en nu eller en efter sommarlovet. Morsan skall switcha också, det blir en till henne med.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 17:12

Nu äntligen har jag switchat! Köpte en 1,83 ghz och la till 80 gig hdd och 1 gig minne, alltså utan superdrive. Dessutom får jag 10% studentrabatt!!! yeehaa!!!

Förresten, verkar den bra?

Äntligen kom den!
Tycker man får mycket för pengarna faktiskt. Det enda som är lite surt är att det är integrerat gfx-kort. Men det kommer räcka för mina behov, ska endast ha den som "slösurfa"-dator, mindre grafikjobb, html-knackande och ta med på resor och eventuella möten. Kommer använda min PowerMac G5 till det tunga proffsarbetet mestadels, den kommer hålla minst två år till känns det som.

Surt att det bara är svart på den dyraste. Macfeber räknade ut att färgen kostar 1520:-. Snacka om löjligt.

Fast vet inte om jag vill ha den svarta ens, tycker nästan den vita är snyggare och känns mer clean och Macig. Hade det däremot varit underbelyst tangentbord på den svarta hade den kanske varit snyggare.

Jag kommer nog så småningom beställa den billigaste vita varianten med 1GB RAM och Apple Care som tillägg. Blir väl lite över 13.000 nånting med studentrabatt. Helt ok pris!
Innan jag köper ska jag testa den IRL. Så man får väl ringa Kullander och fråga dem när dem får in testexemplar i butiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:07
Ursprungligen av tobiwan:

Äntligen kom den! :)...
...Jag kommer nog så småningom beställa den billigaste vita varianten med 1GB RAM och Apple Care som tillägg. Blir väl lite över 13.000 nånting med studentrabatt. Helt ok pris!
Innan jag köper ska jag testa den IRL. Så man får väl ringa Kullander och fråga dem när dem får in testexemplar i butiken.

vänta med apple care och köp till innan det har gått ett år istället. På det viset får man totalt 4 års garanti, om jag inte missuppfattat även detta.

Ursprungligen av Anders Båth:

Varför fasen förstör de prissättningen så på att lägga till hårddisk och RAM? Fattar det bara inte... Det är ju så irriterande att de tar typ 4 ggr så mycket som det kostar i affär. Idioti.

Det är väl när man uppgraderar till stora volymer som man får punga ut flera gånger ordinarie pris.

Ursprungligen av ALi:

vänta med apple care och köp till innan det har gått ett år istället. På det viset får man totalt 4 års garanti, om jag inte missuppfattat även detta.

Du har missuppfattat det. Du får maximalt 3 års garanti. Du kan dock köpa till AppleCare när du vill bara det inte har gått mer än ett år.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:23
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du har missuppfattat det. Du får maximalt 3 års garanti. Du kan dock köpa till AppleCare när du vill bara det inte har gått mer än ett år.

Aha...då förstår jag.

Om man har drulle/allrisk då? Betalar man nå om man har apple care, som självrisk?

Ursprungligen av ALi:

Aha...då förstår jag.

Om man har drulle/allrisk då? Betalar man nå om man har apple care, som självrisk?

AppleCare täcker bara om datorn går sönder utan anledning mm eller om du behöver telefonsupport. Läs mer på Apples hemsida om AppleCare.

En allrisk försäkring täcker om du tappar den, får den stulen mm..

Äntligen! Synd bara att jag redan har ett ex av den senaste iBooken så det blir nog ett tag innan jag uppgraderar. Känns som att dde har gjort den svarta färgen till en lyx-grej. Det verkar inte vara något annat som motiverar en prishöjning från vit till svart.

"Glossy" skärm. Är det någon som har erfarenhet av blanka skärmar? De jag har sett på Siba verjar jobbiga. Kul iaf att upplösningen är högre än vad alla befarade (800 mot 720 på höjden).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-16 17:35
Ursprungligen av cable_guy6:

"Glossy" skärm. Är det någon som har erfarenhet av blanka skärmar? De jag har sett på Siba verjar jobbiga. Kul iaf att upplösningen är högre än vad alla befarade (800 mot 720 på höjden).

Glossy är enligt min erfarenhet totalt värdelös annat än i nedsläckta rum. Jag tycker att reflexerna är rent otroligt jobbiga.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 17:39

pricey add-ons

Ursprungligen av cable_guy6:

Känns som att dde har gjort den svarta färgen till en lyx-grej. Det verkar inte vara något annat som motiverar en prishöjning från vit till svart.

Ja. Verkar lyx-stämplat. +20 GB HD får man dock för slantarna också..
Av någon knasig anledning är även uppgradering av HD mycket dyrare än minin också.
80 -> 120 GB är 630 kr dyrare än Mac mini Core Duo.

:. buan

Hmmm. Är det någon som kan hitta en inbyggd mic? iSight utan mic blir lätt löjligt om man inte vill lära sig teckenspråk...

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-05-16 17:39
Ursprungligen av bjelkeman:

Hmmm. Är det någon som kan hitta en inbyggd mic? iSight utan mic blir lätt löjligt om man inte vill lära sig teckenspråk...

Hmm hittar inte heller nått på Tech Specs. Men på bilden på MacBooken så ser det ju ut som det sitter en mic till höger om iSighten.

Ursprungligen av rusk:

Hmm hittar inte heller nått på Tech Specs. Men på bilden på MacBooken så ser det ju ut som det sitter en mic till höger om iSighten.

Micen sitter vid högtalarna.

Ursprungligen av ALi:

När det står leverans 2-5 dagar...betyder det att den kommer då?

Nej, det betyder att den skicka inom 2-5 dagar, och efter det är det ca 5 dagars väntan.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Micen sitter vid högtalarna.

...och skapar evig rundgång? Jag tror att de har satt den i skärmen som vanligt.

  • Medlem
  • 2006-05-16 23:16
Ursprungligen av cable_guy6:

...och skapar evig rundgång? Jag tror att de har satt den i skärmen som vanligt.

På PB 12" (åtminstone min, första generationen) så sitter miken precis ovanför F1-tangenten, dvs i övre vänstre hörnet av chassit. Högtalaren sitter c:a 2 cm därifrån, på "baksidan" av chassit. Aldrig haft problem med rundgång. Antagligen likadant på nya MacBook.

Senast redigerat 2006-05-16 23:32

Klart att den har inbyggd mic

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 17:34

Polycarbonat. Bra. Starkare än stål. Okrossbart.
Skulle någon försöka rycka den, slår man enkelt ihjäl förövaren med själva Macbook:en...och mailar sedan in en anmälan till polisen med samma maskin.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Polycarbonat. Bra. Starkare än stål. Okrossbart.
Skulle någon försöka rycka den, slår man enkelt ihjäl förövaren med själva Macbook:en...och mailar sedan in en anmälan till polisen med samma maskin.

Muhahahah

Skönt att det äntligen kom en MacBook, och specifikationerna var bättre än vad jag hade väntat mig. En svart MacBook beställd. Prel. leverans. 29 maj. DVI, 13" och snabb processor mums.

Den minsta MacBook modellen med en annan hårddisk är nog spikad för mig!

Tur att man ska till USA om några veckor när dom börjar levereras

Ursprungligen av Björnström:

Den minsta MacBook modellen med en annan hårddisk är nog spikad för mig!

Tur att man ska till USA om några veckor när dom börjar levereras

Vad kostar ett svenskt tangentbord till MacBooken?

/Tobbe

Här glömmer man bort macbooksen för några dagar, och just då ska den titta fram När tror ni Macoteket har en som man kan titta på?

Nu kan man äntligen börja jämföra och komma fram till en trevligt bärbar, men finns ju inte så många med OS X

Men nu kommer jag med en liten fråga, hoppas ni inte redan svarat på den. "Går det att få någon att stoppa in t.ex mer hårdisk? i apples bärbara?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 17:38

Det här är min nästa dator. För inte kommer det att komma en MBP 12" antar jag. Enda tråkiga är grafikkortet. Kanske blir bättre om en eller två rev. Om inte ett valigt kort så kanske en bättre Intel-krets.

Är det bara jag som tycker den är ful? Eller "ful" är att ta i.

Synd att Apple antagligen inte kommer att släppa någon Macbook pro 13', gillar designen på Powerbook / Macbook pro mycket mer, plast käns rätt billigt enligt mig. En av anledningarna till att jag inte ville ha iBook.
Men, kul att den har kommit nu.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 17:53
Ursprungligen av ztaafen:

Är det bara jag som tycker den är ful? Eller "ful" är att ta i.

Synd att Apple antagligen inte kommer att släppa någon Macbook pro 13', gillar designen på Powerbook / Macbook pro mycket mer, plast käns rätt billigt enligt mig. En av anledningarna till att jag inte ville ha iBook.
Men, kul att den har kommit nu.

Nja.. Min första reaktion också på sätt och vis. Ingen klockren looker "The-Apple-way" kanske, men inte så mycket som skiljer mot de gamla. Tangentbordet ser styggt/bedrövligt ut tycker jag. Gillar den vita bättre än den svarta. Tycker den ser klumpigare ut i svart.

Jag gillar nog iceBook-designen bättre än PowerBook/MacBook Pro i det stora hela..
Jag hade dock gärna sett en ytterligare modell mer slimmad - en riktig (fläktlös) lättviktare!

:. buan

EDIT: d not t

>Är det bara jag som tycker den är ful? Eller "ful" är att ta i.

Jo, håller med. Inte direkt ful men.. Inte heller snygg. Lite för enkel design kanske? Påminner om iPod Hi-Fi..

>Apple claims a six-hour battery life for the new models, though we imagine that's reduced substantially
>if you spend that time watching DVDs.

En Dell Inspiron 640M som har nästan samma komponenter (Core Duo-processor, samma chipset, 14" widescreen, GMA950 och batteri på 55Wh) specas till max 5 timmar. En Macbook borde alltså ha likvärdig drifttid vid extremt låg belastning även om detta givetvis är ren spekulation från min sida. Trist att de inte satsade på ett bättre grafiklösning, ett ATI X1300-chip kostar cirka 20 dollar att köpa in. Strömförbrukning på ett sådant chip vid normal användning ligger ungefär på en watt så det skulle inte påverkat batteritiden nämnvärt.

Nåväl, det var väl ungefär vad man hade väntat sig, varken mer eller mindre. Apple påstår sig ha åtgärdat tangentbordet som (inbillar jag mig) har fått mycket kritik på iBook.

Många verkar vara beredda att köpa en omgående, borde det inte vara bättre att vänta in de första rapporterna om hur den fungerar IRL? Trist om de har problem med tex. backlight bleeding.

=uppdatering=
En fundering dök upp, kan det vara så att de vill sälja den svarta Macbook som "alternativet för affärsmannen" och därför tar ut lite extra? Att färga polykarbonat ska inte vara några problem vad jag vet.

=uppdatering 2=
En fujitsu-Siemens Amilo SI1520 som även den har nästan samma komponenter som Macbook specas till bara tre timmar med ett 50Wh-batteri "vid normal användning". Apple kan inte trolla med knäna med batteritiden och vi bör alltså förvänta oss dryga 3 timmar vid normal användning.

Senast redigerat 2006-05-16 18:42
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 18:39
Ursprungligen av Hakro807:

Apple påstår sig ha åtgärdat tangentbordet som (inbillar jag mig) har fått mycket kritik på iBook.

Är det stinky-/odörfenomenet du tänker på?
Har du några länkar till mer info? Något officiellt från Apple någonstans?
På apple.com har jag bara hittat en text om den normala lukten/oset som tekniska prylar kan avge när de är nya..

:. buan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 00:25
Ursprungligen av Hakro807:

Trist att de inte satsade på ett bättre grafiklösning, ett ATI X1300-chip kostar cirka 20 dollar att köpa in. Strömförbrukning på ett sådant chip vid normal användning ligger ungefär på en watt så det skulle inte påverkat batteritiden nämnvärt.

=uppdatering 2=
En fujitsu-Siemens Amilo SI1520 som även den har nästan samma komponenter som Macbook specas till bara tre timmar med ett 50Wh-batteri "vid normal användning". Apple kan inte trolla med knäna med batteritiden och vi bör alltså förvänta oss dryga 3 timmar vid normal användning.

Less jag blir när jag läser sådant där, idioter de är, att det skall vara så svårt för dem att bygga en attraktiv dator (nej, inte på utsidan...), alltid misslyckas det. Sedan de gick över till x86 är ju den low-end modellerna lika prisvärda som vilken annan PC som helst, men de snikar och handikappar dem alltid på något sätt och tar rejält betalt för allt extra

Nu vet jag ju inte hur jag skall göra, hade de tryckt i vad som helst med eget minne så hade jag beställt en för några timmar sedan.

Vad gäller batteritiden läste jag i bootcampjämförelser att strömförbrukningen under alla typer av belastning var lägre med macos x än med windows xp, så det är möjligt att macen drar mindre ström för det.
14" är ju större än 13.3" wide också, och lcdn drar nog mest ström

Ursprungligen av Hagge:

Less jag blir när jag läser sådant där, idioter de är, att det skall vara så svårt för dem att bygga en attraktiv dator (nej, inte på utsidan...), alltid misslyckas det.

Hårda ord... jag skulle hävda att de knappast är idioter och att de vet långt mer än dig om detta. Ibland kanske det är dumma chefer på mellannivå som tar tokiga beslut, men ibland kan det finnas fullt rationella skäl som inte alla fattar. Det kan vara komponenttillgång till exempel eller stora rabatter på lite äldre kretsar eller en sund bedömning av vad folk egentligen behöver. Det är lätt för teknikfreaks att sitta och läsa specarna, men de är en försvinnande liten del av alla datorköpare och Apple måste se till marknaden som helhet.

Jag minns en artikel jag läste om hur Nintendo designade Game Boy Advance SP. En av de viktigaste faktorerna i valet av skärm var inte kvalité, strömförbrukning eller ljusstyrka utan att de behövde en tillverkare som kunde leverera miljontals enheter inom en viss tid. Det är sånt som alla kanske inte tänker på.

Apple kanske alltid misslyckas med att maxa sina produkter efter teknikfreaksens våta drömmar, men de misslyckas knappast inte med att göra attraktiva datorer. iBook, som på mer eller mindre alla punkter är en sämre dator än MacBook, är en av de mest lyckade macarna någonsin om man ser till pris/prestanda/nöjda kunder/försäljning. Trots en sorgligt långsam systembuss osv.

Ursprungligen av Hagge:

Sedan de gick över till x86 är ju den low-end modellerna lika prisvärda som vilken annan PC som helst, men de snikar och handikappar dem alltid på något sätt och tar rejält betalt för allt extra

Att de tar extra för utbyggnad är ett lite halvfult sätt att tjäna mer pengar, men knappast ovanligt. Alla vet att återförsäljare tjänar mest pengar på att sälja tillbehör, framförallt kablar. Varför tror du det aldrig följer med en USB-kabel till skrivare? Men att säga att det är som vilken annan PC som helst... det tror jag bara inte på. Ge gärna exempel på en sådan med samma specar, samma portar, samma pris och samma finish osv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-05-17 01:15

Kan bli dyrt om man skadar någon tangent. Tangenterna sitter på något sätt fast i chassit så man måste byta hela tangentbordet. MacBooken blir tydligen lika varm som MBP också. AppleInsider

Bevaka tråden