Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som om den är något tyngre än iBook 12" och mer tyngre än PowerBook 12" (mer tyngre - inte bra svenska )

Och 40 mm bredare än iBooken.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:01

shit alltså...folk är kräsna

Switchdags för mig. Jag gillar skarpt att skärmen är blank, har haft det på en toshiba laptop och kan knappt tänka mig att inte ha det, så det var en glad överraskning. Delade grafiken var ju ett huvudbry dock förstås.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:13
Ursprungligen av eskimo:

Switchdags för mig. Jag gillar skarpt att skärmen är blank, har haft det på en toshiba laptop och kan knappt tänka mig att inte ha det, så det var en glad överraskning. Delade grafiken var ju ett huvudbry dock förstås.

Kan du precisera dig lite? Vad 17 är det som är så himla bra med blank skärm? Jag har inte kört någon själv men jag kan inte inse en enda fördel med en blank skärm. En matt skärm som inte reflekterar lampor eller ditt eget nylle måste väll vara bättre?

Berätta... vad är det som är så bra med blank skärm att man inte kan leva utan den?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 18:29

glossy & posh

Ursprungligen av Spooky:

Kan du precisera dig lite? Vad 17 är det som är så himla bra med blank skärm? Jag har inte kört någon själv men jag kan inte inse en enda fördel med en blank skärm. En matt skärm som inte reflekterar lampor eller ditt eget nylle måste väll vara bättre?

Berätta... vad är det som är så bra med blank skärm att man inte kan leva utan den?

Glossy/glare/fine-bright "ger skarpare och mer livfulla bilder än vanliga LCD-skärmar". Folk gillar det för ex. filmtittande.
Det är en trend som kommit den senaste tiden. Du får försöka testa testa och bilda dig en egen uppfattning om du tycker det är bättre eller om det suger.

Jag tycker det är synd att Apple valt glossy - men jag väntade mig det. Mycket synd att glossy inte är ett konfigurationsval - men då skulle priserna ju klättra en bit uppåt för det också..

:. buan

Ursprungligen av Spooky:

Kan du precisera dig lite? Vad 17 är det som är så himla bra med blank skärm? Jag har inte kört någon själv men jag kan inte inse en enda fördel med en blank skärm. En matt skärm som inte reflekterar lampor eller ditt eget nylle måste väll vara bättre?

Berätta... vad är det som är så bra med blank skärm att man inte kan leva utan den?

Smaksak såklart.
Jag råkar älska det, och speglingen har aldrig stört mig. Svart blir SVART och färgerna lever. Skärmen känns som en skarp glasruta istället för en dimmig yta.
Gå och prova istället, tror det är en rätt direkt hata eller älska-sak.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:33
Ursprungligen av eskimo:

Smaksak såklart.
Jag råkar älska det, och speglingen har aldrig stört mig. Svart blir SVART och färgerna lever. Skärmen känns som en skarp glasruta istället för en dimmig yta.
Gå och prova istället, tror det är en rätt direkt hata eller älska-sak.

Intressant... du kan lita på att jag kommer kolla upp detta. Visst vore det kul om svart kunde bli svart någon gång. Men något som lyses upp av en lampa bakifrån kan nog aldrig bli riktigt svart. Jag förstår i alla fall vad du menar så jag ska absolut testa detta så fort jag befinner mig i en stad med en vettig datorbutik.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 00:19
Ursprungligen av Spooky:

Kan du precisera dig lite? Vad 17 är det som är så himla bra med blank skärm? Jag har inte kört någon själv men jag kan inte inse en enda fördel med en blank skärm. En matt skärm som inte reflekterar lampor eller ditt eget nylle måste väll vara bättre?

Berätta... vad är det som är så bra med blank skärm att man inte kan leva utan den?

På slashdot länkade en kille till information om det där, jag gillar inte heller blanka skärmar, och försäkrade mig om att imacen inte hade det.

Det han trodde det var var något speciallager som som synes jämnar till ytan på skärmen, detta har flera fördelar:

* Ljusstyrkan och färgerna från skärmen blir bättre eftersom ljuset leds rätt fram istället för att brytas av åt sidorna vid ytskicket.
* Ljus som faller på skärmen sprids inte ut och mattar till den.
* En högre betraktningsvinkel.
* Störande ljus och reflexer reflekteras "rakt", mao sitter du framför skärmen så borde inte du uppleva så mycket av dem eftersom du själv inte lyser.

Nackdelen är dock att det ljus SOM reflekteras och råkar lysa mot dig inte bryts och därför blir intensivare.

Ursprungligen av Hagge:

* Ljusstyrkan och färgerna från skärmen blir bättre eftersom ljuset leds rätt fram istället för att brytas av åt sidorna vid ytskicket.
* Ljus som faller på skärmen sprids inte ut och mattar till den.
* En högre betraktningsvinkel.
* Störande ljus och reflexer reflekteras "rakt", mao sitter du framför skärmen så borde inte du uppleva så mycket av dem eftersom du själv inte lyser.

Ja, principerna borde väl vara de samma som när man ramar in ett foto eller en målning med glas. Väljer man reflexfritt glas så förlorar man alltid en aning av färgernas lyster och djup.

  • Medlem
  • 2006-05-16 18:05

Den snabbare vita modellen med 80GB/1GB beställd! Mums..
Någon som har en vettig teori om varför det skiljer över 1500 spänn mellan vit och svart?

Reglera efterfrågan för att förenkla lagerhållning? Känsla av exklusivitet? Dyrare tillverkning (pga mindre serie, eller dyrare material)?

Funderar på om dessa skäl väger upp den negativa publiciteten som det rimligtvis borde innebära.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-16 18:18
Ursprungligen av arez:

Någon som har en vettig teori om varför det skiljer över 1500 spänn mellan vit och svart?

Reglera efterfrågan för att förenkla lagerhållning? Känsla av exklusivitet? Dyrare tillverkning (pga mindre serie, eller dyrare material)?

Funderar på om dessa skäl väger upp den negativa publiciteten som det rimligtvis borde innebära.

Enligt tidigare inlägg: +20 GB HD bidrar till ökningen (värt 480 Apple-kr i konfiguratorn).
Att lägga till en färg är naturligtvis inte gratis. Men en 1.000-lapp tycker nog de flesta är saftigt. Exklusivitet tror jag som sagt är en del i kakan. Apple och (känslan av) exklusivitet går ju gärna hand-i-hand.
Men att betala extra för att få en annan färg på en produkt är ju inte alls något ovanligt.

:. buan

Den har ju större skärm, så det är ju inte så konstigt att den är bredare och tyngre

Ursprungligen av capojava:

Den har ju större skärm, så det är ju inte så konstigt att den är bredare och tyngre

Jo, men samtidigt är den typ 6 mm tunnare än iBook, så man kunde tänka att det borde göra den lite mindre (6 mm gör ju mycket på så stor yta).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-16 18:06

Varför fasen förstör de prissättningen så på att lägga till hårddisk och RAM? Fattar det bara inte... Det är ju så irriterande att de tar typ 4 ggr så mycket som det kostar i affär. Idioti.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:10

Men vänta här nu!?

Ska man köpa en minimalistisk MacBook via AppleStore och sedan maxa minne och HD genom t ex Macoteket för att på så sätt spara massor sköna tusenlappar?

MacBook 2.0 mini AppleStore (60GB HD, 512 Mb ram) 12 990:-
MacBook 2.0 max AppleStore (120GB HD, 2GB ram) 20 330:-

Max paket Macoteket (120 GB HD + 2GB) 4 551:-

Stoppa i max-paketet från Macoteket på egen hand och du sparar 2 789:-

Alla priser inklusive moms.

Var är haken?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 00:13
Ursprungligen av Spooky:

Men vänta här nu!?

Ska man köpa en minimalistisk MacBook via AppleStore och sedan maxa minne och HD genom t ex Macoteket för att på så sätt spara massor sköna tusenlappar?

MacBook 2.0 mini AppleStore (60GB HD, 512 Mb ram) 12 990:-
MacBook 2.0 max AppleStore (120GB HD, 2GB ram) 20 330:-

Max paket Macoteket (120 GB HD + 2GB) 4 551:-

Stoppa i max-paketet från Macoteket på egen hand och du sparar 2 789:-

Alla priser inklusive moms.

Var är haken?

Sitter väl fastkilad i skallen på de som köper prylarna direkt från apple

Med den senare kombinationen får du ju dessutom 60GB disk o 512MB ram som du kan sälja / ha i reserv / ..

Apple måste verkligen hata mig, de sätter alltid i fel grafik eller skärm, när ska jag få switcha? ;/
Sitter med en PC som kör Solaris nu, men vore schysst med en dator som "bara fungerar", men jag vet inte om macos är värt 11.000kr, även om jag får en bärbar på köpet =P, jag hade gärna sett att man kunde spela också vilket ju går med imacen men då får jag ingen bärbar och jag är rädd att skärmen inte är så bäst.
Man kan ju alltid dualboota pcn med windows o spela där dock, så det är ju inget problem egentligen, men vem vill dualboota? Eller installera windows? Jag hade velat kunna spela i macos

MacBook Pro 15" 1,83Ghz finns inte kvar längre. Nu är det 2,0 och 2,16 som gäller för 15".

Dock har den fortfarande inte fått DL-brännare el FW800.

Samt en prissänkning på nästan 2000kr...

Buhu, dumma dumma Apple. Nu är Rickard bitter en lite stund

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-16 22:51
Ursprungligen av Rickard A:

Dock har den fortfarande inte fått DL-brännare el FW800.

T.om. min Mac mini Core duo har DL-brännare, så varför skulle inte Superdriven i dessa klara DL?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:26

Ja det kunde man ju ge sig på.

Mecenat ger bara rabatt på den vita 1.83an samt den svarta 2.0an. Jag vill ju ha den vita 2.0an ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 18:30
Ursprungligen av Spooky:

Ja det kunde man ju ge sig på.

Mecenat ger bara rabatt på den vita 1.83an samt den svarta 2.0an. Jag vill ju ha den vita 2.0an ju.

Vita 2.0:an kostar 11,515 på mecenat... så det är rabatt på den med.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:34
Ursprungligen av vanilj:

Vita 2.0:an kostar 11,515 på mecenat... så det är rabatt på den med.

Upps... missade visst den... man kanske skulle loggat in också

MacBook är en riktigt sjusst maskin!! För det priset har man ju råd att uppdatera en gång om året.

En given storsäljare för alla utom spelarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-16 18:33

AppleInsider har live bilder på den svarta Macbooken kolla in det här: http://www.appleinsider.com/article.php?id=1748 ser mycket snyggare ut live.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-16 18:35
Ursprungligen av what:

AppleInsider har live bilder på den svarta Macbooken kolla in det här: http://www.appleinsider.com/article.php?id=1748 ser mycket snyggare ut live.

Aha... mattsvart! Där ser man. Hmm?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 18:40

Jag överväger att betala extra för den svarta. Matt är oändligt mycket snyggare. Jag kommer ihåg min glansiga iBook, usch. Jag antar att den vita inte är matt?

Ursprungligen av annan:

Jag överväger att betala extra för den svarta. Matt är oändligt mycket snyggare. Jag kommer ihåg min glansiga iBook, usch. Jag antar att den vita inte är matt?

jag vet inte... tycker den svarta ser ut som en Peze

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 20:32
Ursprungligen av ru4real?:

jag vet inte... tycker den svarta ser ut som en Peze

Jaha. Bra argument.

Ursprungligen av annan:

Jaha. Bra argument.

Visst är det.. Jag gillar min nya kreativa look som jag fick på köpet med iBook:en

Ursprungligen av annan:

Jag överväger att betala extra för den svarta. Matt är oändligt mycket snyggare. Jag kommer ihåg min glansiga iBook, usch. Jag antar att den vita inte är matt?

Nej, den vita verkar inte vara matt i färgen.
http://homepage.mac.com/ericfischerstudio/PhotoAlbum2037.html

Bevaka tråden