Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Anders T

Anders T

Medlem
  • Plats Köping
  • Sysselsättning Ja
  • Registrerad 2002-02-04
  • Senast aktiv 2021-07-21
  • Antal inlägg 6981

Foruminlägg

De senaste inläggen Anders T har skrivit i forumet.

Ett till apropå om snabbkommandon...

Bokstaven som Apple använder hör i många fall ihop med det engelska uttrycket. Det kan vara en hjälp för att memorera. Det finns behov av fler kortkommandon än det finns tillgängliga bokstäver, men de vanligaste kommandona kan sägas höra ihop med en logisk bokstav.

Kommando H för att gömma program kommer således av ordet "hide" på engelska...

Kommando - P för att skriva ut kommer från "print".

Kommando - Q för att avsluta kommer från "quit".

Om du har en dialogruta framme för att spara en fil och du vill spara den på skrivbordet. Kommando D som i "desktop".

osv...

Senast redigerat 2012-11-01 19:43
Ursprungligen av marie-claire:

God morgon!
jag har 4 nya funderingar/frågor:
1) Vilket kommando ska man använda för "att skriva ut markering"? Jag hittar inte ens i menyn för "förhandsgranska-programmet".

2) Hur gör man bäst för att stänga av datorn på ett snabb sätt när man har samtidigt flera öppnade program igång? Kan det vara "tvångsavsluta" (benämningen låter lite drastiskt....!).

3) Jag har inte behövt göra det tack och lov men i fall det skulle behövas så undrar jag var finns CTRLT + ALT + DELETE på macbookpro-tangentbordet.

4) Enligt min logik så "deletar" jag hellre än använder Backspace. Att använda FN + Backspace tycker jag är krångligt. Kan man skapa egna ersättningskommandon?

1. Vet inte om det finns något sådant. Om det är programmet Förhandsvisning du menar så finns så klart möjligheten att använda beskärningsverktyget. Dvs du skär ned bilden/pdf-filen till den del du vill skriva ut. När du skrivit ut så ångrar du så får du tillbaka hela dokumentet.

Dra en markeringsruta i dokumentet. Klicka sen på knappen direkt till vänster om sökrutan uppe till höger (knappen heter Visa redigeringsverktygsfältet). Tredje knappen från höger är beskärning. Klickar på den så skär den ned till markeringen.

2. Är det stäng av du vill göra? Eller funkar det med vila? Vila innebär att du "stänger av" på 5 sekunder och när du ska använda datorn igen så tar det 5 nya sekunder att fortsätta där du var. Stänga av tar tid hur du än gör. Och motsvarande tid för att komma igång igen.

Valen för vila och stänga av finns under äpplet uppe till vänster. Kortkommando: Control + eject (mata ut cd)

3. Kommando - Alt - Esc för dialogrutan tvångsavsluta.

I vissa fall kan du även testa det här som går snabbare. Om du står inne i ett program som hängt sig så klickar du på äpplet. Där ser du Tvångsavsluta... Det är samma dialogruta som kortkommandot ovan tar fram. Men... håll nu ned Shift samtidigt så ändras valet till exempelvis "Tvångsavsluta Förhandsvisning", dvs du kan tvinga ner programmet du står i. Det går även att högerklicka i docklisten och lägga till Alt så ändrar sig avsluta till tvångsavsluta.

Tvångsavsluta använder du alltså BARA när program hängt sig och slutat svara. Annars är det alltid Avsluta (Quit) som gäller (eller bara gömma).

4. Det finns mycket att läsa om detta redan på forumet och andra forum. Historisk sett så används Backspace i Mac OS. Du kanske sett att du inte kan radera filer på skrivbordet med Delete? Där är det Kommando + Backsteg för att flytta filen till papperskorgen.

Ursprungligen av marie-claire:

Alltså är det kanske så att man kan ha flera program "aktiva" men om man inte har öppnat ett fönster eller dokument i programmet så kan man inte växla till det? Det är nog därför det inte fungerar. Detta gör min förvirrad....Man ser ikonerna i mitten-ruta och det händer ingeting när jag växlar. Om jag har word aktivt och inte har öppnat ett dokument då kan jag inte växla till programmet.
Finder är alltid "aktiv" fast man kan man inte hoppa in. Enda sätt att aktivera Finder är att klicka på ikonen på fältet där nere.

Det där får jag ingen rätsida på. Jag tolkar det som att du inte gör på rätt sätt.

Om du klickar på den gula eller röda knappen uppe till vänster så är dokumentet antingen gömt till docklistan eller stängt. Om du vid ett senare tillfälle kommando-tabbar tillbaka till det programmet så visas ingenting - dokumentet är fortsatt gömt i docklisten (eller helt stängt).

Du ser längst upp till vänster bredvid äpplet vilket program som just nu är aktivt. Ett program med alla dokument gömda kanske kan ge intrycket av att du står kvar i Finder men kolla där bredvid äpplet så ser du att du faktiskt bytt program.

Gula knappen gömmer i docklistan och för att åter visa dessa dokument kan du klicka programmet i docklistan. Då visas dokument gömda med gula knappen på nytt.

Men om du istället för gula knappen använder kortkommandot Kommando - H så göms hela programmet inklusive öppnade dokument. När du växlar tillbaka nästa gång så ligger samma dokument redo att fortsätta användas.

Jag nämnde även förut att man kan Alt-klicka på nästa program (eller skrivbordet) så göms programmet man kommer från. Även då ligger dokumenten redo när du kommando-tabbar fram programmet igen.

Det går även att kommando-tabba sig fram till ett program och hålla kvar trycket på kommando, och sen trycka H. Då är det gömt. Om du fortsätter hålla ned kommando så kan du tabba och gömma alla program, ett i taget.

Ännu snabbare är Kommando - Alt - H vilket betyder göm alla andra program.

Summa sumarum. Sluta pillra med gula/röda knapparna och göm hela programmet istället. Då funkar kommando-tab som jag tror du vill ha det.

Ursprungligen av marie-claire:

Vet någon varför funktionen ⌘ + tabb (växla mellan öppnade fönster/program) fungerar inte ibland?

Den där funktionen brukar aldrig hänga sig. Om så hela datorn är på väg att dö så kan man alltid trycka fram den programlistan.

Förklara lite mer vad du gör och vad du förväntar dig ska hända. Om det bara handlar om att byta till nästa program så är mitt svar att det ska alltid funka.

Ursprungligen av martinator:

Nu kanske den här Schiller råkar bo i ett område med sånt där som man läst om i tidningarna - bredband eller vad de kallas.... Men så är det inte för alla.
Nu tycker vän av ordning att jobbar man med reklam/design mm så borde man ha tillgång till bredband, och sant är det. Men det är skillnad på bredband och bredband. De PDFer som jag gör på tidningar 52 sid, A4 (skuret format) fyrfärg landar på ca 80Mb. Det är en bra bit ifrån de 5,5Gb som adobe vill att man laddar ner om man ska prova Indesign och Photoshop. Gillar att få programvara på skiva. Om man behöver installera om det så går det ruskigt mycket snabbare för de flesta att sätta i skivan än att vänta en faslig massa timmar på att dra hem det. Om man dessutom råkar sitta utan bredband den dagen - tänk Murphy- så är man inte kokt i bajs utan kan ändå rädda en del av situationen. Jo jag är gammeldags, bakåtsträvare, konservativ osv men så länge det inte finns en stabil ersättare så är jag skeptisk.
/m

1. Köp till en extern brännare och spara nerladdningen på dvd
2. Lägg en kopia på nerladdningen på någon extern hårddisk
3. Låt installeraren ligga kvar på interna hårddisken om inte utrymmet krisar f ö
4. Ladda ner med bredband

I vissa fall är det möjligt att köpa på DVD fortfarande men till en extra kostnad.

Så ser framtiden ut både för bakåtsträvare och andra.

Den nya installeraren och uppdateraren är helt klart bäst hittills. Funkar smidigt överlag.

Det finns dock ett problem med uppdateringarna som visas i menylisten. När Adobe visar att nu finns det 3 nya uppdateringarna med sin lilla symbol så verkar det som att kollegorna här på jobbet helt ignorerar detta. Det kan vara för att det är en mer nördig grej att använda funktioner i menylisten, eller att det är för enkelt att ignorera.

I princip varje gång som jag ska hjälpa till med något annat så får jag meddela kollegan "jaha nu har det kommit några Adobe-uppdateringar också". Det är som att det är en "blind-spot" för kollegorna. Jag tycker de borde byta till röd färg på siffran som visas.

En grej jag hängt upp mig på är dialogrutor för filter i Photoshop.

En gång i tiden tog de här dialogrutorna upp 75% av bildskärmen. De kunde inte göras större och minnet i datorn kunde inte hantera större förhandstittar. Vi flyttar fram oss 25 år i tiden...

Nu har jag megazillion pixlar på skärmen och filter från 3e-partsföretag erbjuder godtycklig storlek på förhandsvisning. Men Photoshop envisas med de nu larvigt små rutorna.

För övrigt är jag nöjd med CS6. Det märks att produkten mognar mer och mer. Bra med krashskydd även i Photoshop även om den inte dyker särskilt ofta. Jag har dock räddat en fil som jag hade jobbat några timmar med och glömt spara.

Tack då vet jag åtminstone att det är fel som det ser ut nu. Men så mycket längre kommer man inte när det inte går att googla på det.

Jag testade att dela en kalender med kollegan. På hennes dator ser man att ägaren till min arbetskalender är drippie@icloud.com - det är alltså inte min icloud-adress. Jag sökte på adressen men den eposten finns inte i googles index.

Hur ser det ut om ni gör samma sak i era datorer? Vad står det på ägare då?

Jag har uppdaterat några av mina inlägg ovan.

Jag skrev i Cal men programmet heter Kalender nu i OS X 10.8 (som Marie-Claire har).

Lycka till. Hör av dig om du kör fast.

I den här ordningen bör du göra grejerna

1. Öppna systeminställngar (i äpplet) och klicka på knappen Epost

2. Lägg in dina konton för Gmail och iCloud där. Ställ in enligt mina bilder ovan.

Eventuellt så ligger redan iCloud-kontot färdigt där sen tidigare. Kolla då över så alla kryssen är ikryssade (enligt min bild)

3. När du lagt in dina konton kan du öppna Mail. Gör sedan export/import från Outlook till Mail enligt filmen på Youtube

När 1-3 är klart

4. Synka telefonen. Koppla in telefonen med USB-sladden till datorn. Öppna iTunes och klicka på telefonen i vänstra kolumnen. Ställ sedan in vad som ska synkas över till telefonen.

Har du trådlöst nätverk hemma? Då kan det även vara smidigt att kryssa i rutan "Synka över wifi". Det gör att telefonen håller sig synkad utan att du behöver koppla in sladden varje gång.

5. Provköra. Testa att lägga in något i datorn och se så det dyker upp i telefonen och tvärtom.

Programmen du visar i din bild pratar alltså ihop sig med molntjänsterna ute på internet. Mitt förslag är att du använder Gmail för epost (pga det stora gratisutrymmet) men för övrigt ska du använda Apples funktioner i iCloud (för att slippa huller-om-buller-problem).

Det du kan göra med programmen nedan går även att göra via en webbläsare. Om du besöker icloud.com på webben så ser du samma saker men på webben. Samma sak om du besöker gmail.com. Men det är en trög arbetsmetod.

Du kan alltid nå dina mail, kontakter, kalender osv på webben men se detta som reservlösningen. Smidigaste arbetssättet är att använda programmen nedan. Börja med att lägga in kontona i Äpplet: Systeminställningar: Epost. Se på mina bilder ovan och följ kryssen.

Mail
- ett epostprogram
- kan användas ihop med flera olika epostkonton, t ex epost i iCloud, Gmail etc
- använd IMAP-konto för synkning mellan olika enheter

Kontakter
- dina vänner och bekanta
- synkar sig med telefonen

Kalender (f. d. iCal)
- dina kalendrar
- kan använda kalendern i iCloud eller den i Gmail (eller båda två)
- synkar sig med telefonen

Senast redigerat 2012-10-22 15:20
Ursprungligen av marie-claire:

Svar: jag måste få klarhet innan jag ska börja med detta.....tror jag blandar ihop begreppen. Dels att jag inte vet hur det ser ut på Icloud.....När du beskriver (Icloud, Apple melj, Ical med flera....). Är dessa i Icloud? eller du menar e-melj programmet på aktivitetsfältet? Var hittar jag Ical?
På aktivitetsfältet (alla ikoner där nere på min Mac) finns det ett antal ikoner såsom
[ATTACH="CONFIG"]35832[/ATTACH]
I Vilket ska jag lägga upp kontona? i Icloud eller Meljprogrammet på aktivitetsfältet?
Detta med installationshjälp så skulle det bli enklare att gå till macoteket och att de installerar själva - självklart enligt dina instruktioner. Jag kan knappast orientera mig i den här datorn som jag har haft i några veckor. Det är så stor skillnad från PC-miljön. Det är så nytt för mig......och som du säger....jag blandar apple och päron.

En sak i taget är nog bra. Jag kan hjälpa dig så gott det går via distans. Om vi kör fast kan du fråga någon annan om hjälp. Men gör inte allt överallt hela tiden to the max. Då rör vi bara till det.

Det som är på ropet nu är molntjänster. Företag erbjuder lösningar där datat lagras i molnet dvs på deras datorer. Det innebär att kunderna enkelt kan synka sitt data mellan olika enheter, såsom epost, kalendrar etc.

I fallet Apple så heter molnlösningen iCloud.

I fallet Google så vet jag inte vad de kallar molnlösningen för epost och kalendrar men jag kallar det Gmail.

- - -

Bilden du visar är programmen du ska använda.

Till att börja med så går du till Systeminställningar (i Äpplet uppe till vänster på skärmen) och klickar på Epost. Där lägger du in dina konton enligt mitt förslag i de tidigare bilderna.

Sen kan du börja använda programmen som du visar i din bild.

Här nedan är inställningarna i Systeminställningar: Epost.

Mitt förslag är att du bara klickar i epost och chat i ditt Gmail-konto. Annars är risken att dina anteckingar och kalenderar hamnar huller om buller.

I kontot för iCloud kan du ha allt förprickat.

- - -

TIllägg:
Om du ställer in enligt bilderna så kommer du alltså att ha två epostkonton i programmet Mail. Ett konto för din Gmail och ett konto för iCloud.

Om du inte behöver epost även i iCloud så kan du klicka ur det krysset.

Om du har mer än ett konto i Mail så kan du i inställningarna välja vilket konto som är prio 1. Så när du väljer att skicka ett nytt brev så vet Mail att du föredrar ett av dessa konton.