Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Anders T

Anders T

Medlem
  • Plats Köping
  • Sysselsättning Ja
  • Registrerad 2002-02-04
  • Senast aktiv 2021-07-21
  • Antal inlägg 6981

Foruminlägg

De senaste inläggen Anders T har skrivit i forumet.

Ursprungligen av marie-claire:

Tack för dina svar Anders och ditt engagemang att hjälpa till... det börjar klarna upp för mig.
Nu undrar jag om de metoder som du förklarar ovan är enbart för att få att det ska synkas med mejlen. Hur går det till vad gäller kalender och kontakter? fungerar det också utan att gå via en Exchange-server?
Jag ringde nyligen till Apple-support för att boka tid för att få hjälp med installation och de säger att man ska ha konto på en exchange-server.
Jag har någrå följfrågor och funderingar....
Ifall jag måste ha en sådan lösning vilka är det som tillhandahåller denna tjänst?
Jag har kollat lite och hittat Ballou.se samt att man kan via gmail få den tjänsten också. Google Sync.
Jag har faktiskt en gmail-adress. Dock tycker jag att G-mail gränsnitt/miljö på e-post boxen kan inte jämföras med outlook.
Detta med plats och antal GB är också en avgörande faktor.
Hur blir det om man ska använda sig av g-mail? Kan man ha Icloud som plattform ändå eller ska man gå via webben?

Jag gissar att de inte förstod dig riktigt. Det du säger är lite äpplen och päron. Det jag försöker hjälpa dig med är att använda OS X inbyggda program. Apple Mail för eposten samt Kalender (f. d. iCal) för kalendrar. Du får säga stopp om jag missuppfattat något.

Så här är det med kalendrar:

I ditt Gmail-konto ingår det även en kalender i Google-molnet. Den kan synkas ihop med Kalender i din dator och kalendern i telefonen.

Outlook har kalender den med. Men du skulle ju flytta bort från Outlook så...

I ditt iCloud-konto ingår också en kalender i molnet. Det är rätt enkelt att lägga in Googles kalender i macen och telefonen men min erfarenhet är att Googles kalender behöver mer underhåll över tiden än Apples egen kalender. Det brukar falla ur vid större systemuppdateringar etc.

Slutsats: Börja alltså med att använda befintlig kalender i programmet Kalender. Det är mitt tips i alla fall.

- - -

Vad gäller eposten så är förslaget från min sida att du använder Gmail. Det kan du göra på webben som du upptäckt men skippa det. Lägg in Gmail i Apple Mail istället. Webbsidan kan du ha som reserv när du inte når din egen dator eller något liknande.

1. Gå till Gmail på webben och dyk in i inställningarna. Kolla så det är inställt på IMAP.

2. Gå till Systeminställningar: Epost och lägg in ditt Gmail-konto där.

3. Starta Mail och du har din Gmail där nu.

4. Testa att skicka ett brev till dig själv. Kolla så statusen är den samma i webbmail samt i programmet Mail. Om du markerar brevet som olåst i Mail så ska det även markeras som oläst på webben. Om du tar bort brevet på webben ska det även tas bort ur Mail.

- - -

Det låter lite konstigt att du ska blanda in Apples support i det här läget. Är det inte lite risk för pannkaka om jag ger råd i en riktning och dom i en annan?

Senast redigerat 2012-10-22 15:19

En sak till.

Förmodligen vill Mail att du först har satt upp något konto innan du kan importera. Det gör du enklast i Systeminställningar: Epost.

Googlade runt lite. Det finns en OML Converter på App Store men den kostar 289 kr.

Det finns även ett program som heter EmailChemy. En licens där kostar 30 dollar.
Emailchemy - Convert, Export, Import, Migrate, Manage and Archive all your Email

Sen hittade jag tips om att man kan dra ut breven på skrivbordet. Då skapas det mbox-filer som Mail kan importera. Det fanns även ett påpekande om undermappar:

"The only hassle I found was that if one of your mail folders has subfolders, these have to be dragged and dropped separately although you can import multiple folders."

Här är en film på tuben som visar hur man gör det via skrivbordet. Men ha alltså koll på det där med undermappar om du väljer den här metoden.
Moving Mail from Mac Outlook 2011 to Mac Mail V5 - YouTube

Ursprungligen av marie-claire:

Jag har en Mac-dator. Jag köpte min dator på macoteket och de gjorde installationen. dvs att de överförde allt jag hade på min pc till min Mac. Så här ser det ut under arkiv/exportera.

Den där länken funkade inte. Den verkar peka på en tiff-bild och det är inte ett godkänt bildformat här. Om du öppnar bilden med Förhandsvisning och exporterar ut som en jpeg och sen bifogar inlägget så funkar det.

Ursprungligen av marie-claire:

jag förstår inte vad du menar. Jag tror att de ligger på min Mac-hårddisk på en fil. Jag hittar inte i outlook var jag kan hitta info om detta.

Ju mer info du ger desto enklare blir det.

1. Jag har tolkat det som att du kört Outlook i en PC. Stämmer det?

2. Har du exporterat ut breven från Outlook redan på något sätt? Hur i så fall?

3. Kan du ange vad filen heter och sökvägen till filen? Eller lägga upp ett skärmklipp där man ser detta?

Om du listar var du har dina mail nu så blir det enklare att hjälpa till. Ligger de in din gamla PC eller ute på en webbmail etc.

Jag googlade lite i ämnet flytta från Outlook och det dök upp ett tips att använda Thunderbird som "mellanhand". Det kanske var det dom for efter?

Kolla här:
Transfer Emails From Outlook to Apple Mail | Emails From Windows to Mac | Mac OS X

Thunderbird är en motsvarighet till Mail som följer med OS X dvs ett epostprogram. De säger förmodligen så där för de inte vet bättre.

iCloud är en motsvarighet till Gmail, Comhem dvs en epostservice. iCloud är mer än så men om vi pratar bara epost kan vi säga så.

Var har du dina gamla mail nu? Gå dit och leta efter någon metod att exportera breven. Apple Mail kan importera dessa.

En annan genväg för att gömma program är att hålla ned Alt när man klickar på nästa program, skrivbord etc. Då göms programmet man kommer från.

Kommando Tab för att växla mellan program tar även emot andra kortkommandon. Man kan t ex tabba fram Safari och hålla kvar trycket på Kommando och sen byta till ett Q. Kommando Q = Quit så programmet avslutas. Om man fortsätter hålla ned Kommando så kan man avsluta program efter program. Nästan som ett shoot-em-up spel.

Ursprungligen av martinator:

Och lyder dessutom inte talesättet sparka på DEN som ligger ner - alltså singular....
Eftersom det uppenbarligen är fruktansvärt svårt att hålla isär DE och DEM så slutar det nog med att vi får nöja oss med DE över hela skalan.

Är det inte HEN som är mest på ropet?

Sparka inte på hen som ligger ner. Sparka på hen som hittade på begreppet hen istället.

Ursprungligen av marie-claire:

Just det.....det är praktiskt när man ser alla snabbkommandon på menyerna. Föresten....hur få man en meny att öppna sig utan att använda musen?. Det finns ju inget streck under bokstäverna.....

Control - F2 kommer att markera Apple-loggan i blå färg (uppe till vänster i menyn). Sen kör du med piltangenterna.
Om inget händer med Cntrl - F2 så behöver du lägga till Funktion-tangenten också (fn).

Om fn-tangenten behövs eller ej styrs av en ruta om F1, F2 i Systeminställningar: Tangentbord.

Ursprungligen av marie-claire:

Vad betyder föresten cmd + L öppna plats?.

Det betyder "nu går det bra att börja skriva in platsen du ska till". Adressfältet markeras alltså.

Ursprungligen av marie-claire:

Kommandot cmd+klick funkar bra som ersättning för duplicera flik. Det är klart att det förutsätter länkar att klicka på.
Nu kom jag på en annan variant för att duplicera.....att man kan dra en adress från adressfältet till tecknet "+" för ny flik.

Stämmer bra. Drog du den lilla symbolbilden och inte själva textmassan i adressen? Det kan nämligen vara bra att lära sig göra så. Om du text ska skicka en länk via chat/epost så görs länken om till läsbar text tagen från sidans titel när man drar den s k "faviconen".

- - -

Sen kanske du har märkt att man kan skriva in ord i Hjälp-menyn och om det finns någon träff så kan man se vart man hittar det menyvalet. Skriv till exempel "plats" i Safaris hjälpmeny och häng sedan över Öppna plats i hjälpen. Du ska se valet som vi nämnde nyss.

Ursprungligen av The Real Viking:

Kanske Apple har gjort så för att användaren skall vara medveten om att det kommer fil (så att spammarna inte kan utnyttja detta)?

Håller annars med om det att det är lite dumt att den måste vara aktiv.

Det hade varit bättre om en dialogruta hade dykit upp och meddelat mottagaren om att en avsändare vill skicka en något till honom/henne. Mottagaren bara bekräftar om denne vill ta emot filen eller ej med enkel ja och nej knapp på dialogrutan.

Den dialogrutan kommer nu med. Det var inte med i min beskrivning ovan. Det gör egentligen det här ännu dummare.

1. Först måste jag meddela mottagaren att nu tänker jag skicka en fil.
2. Sen måste mottagaren säga ok till att ta emot denna fil. Men vi pratade precis på telefonen/chatten. Räckte inte det som överenskommelse?

Det är den ena bromsklossen efter den andra. Helt bakåfram och oanvändbart i den här formen.

Då återstår min fråga nr 2. Kan man köra något hack som lurar OS X att Airdrop är aktiverat?

Jag har uppdaterat kollegans dator till Mountain Lion och tänkte prova Airdrop. Det finns ett hack man kan använda så det även funkar utan wifi. Så på med hacket i terminal och starta om Finder i bådas datorer.

Efter en stunds strulande så verkar det som att personen man ska skicka till måste markera Airdrop i Finder. Därefter ser jag den datorn i min Airdrop och kan skicka filen.

Sedan tidigare så har vi iChat/iMessage. Då är det bara att lägga dit filen och skicka. Vi använder även DropCopy, populärt kallat "svarta hålet". Samma sak där. Släpp in filen och dra iväg.

Med Airdrop verkar det som att förfarandet är detta:

– Hej det är Anders
– Hej

– Jag tänkte skicka en fil till dig. Kan du aktivera din Airdrop?
- Vilket program är det?

– Nej inget program, du markerar bara Airdrop i Finder
- Ska jag öppna Finder?

- ??? ... njae öppna... du har väl något fönster öppet i Finder? Kolla i vänstra kolumnen efter Airdrop
- Aha där är är den. Vad ska jag göra sen?

- Du behöver inte göra något mer. Jag skickar filen nu.
- Ja nu fick jag den. Kan jag stänga fönstret nu?

- Jo det kan du men då kan jag inte skicka nästa fil till dig. Du ska få en grej till när pdf-exporten är klar.
- Ok men då väntar jag bara?

- Njae... du behöver inte vänta. Låt bara fönstret vara öppet i bakgrunden. Du kan jobba vidare under tiden.
- Ok.

...

Det jag gillade med Airdrop var att man når Skicka med Airdrop i "pilmenyn" i Mountain Lion. Men att man måste säga till mottagaren att ställa sin dator i mottagningsläge var bland det dummaste jag stött på.

1. Har jag missat något?
2. Finns det något "hack" för att lura systemet att man har Airdrop-mappen öppen hela tiden?

Jag har min TM-backup på en USB-disk som hänger på Airporten. Har funkat utan problem förut. Efter en nyinstallation av Mountain Lion så körde jag en ny backup. Det var 75 GB som den skickade över vilket tog sin lilla tid.

Nästa gång den ska köra så säger den att jag måste skapa en ny säkerhetskopia. Det var precis det jag gjorde!

Jag ser en del frågor om det här på nätet men hittar ingen lösning.

Jag kan omdefiniera men det känns lite osäkert eftersom jag inte vet vad jag gör. Det hade känts tryggare att hitta på skillnaden inne i fortmatinställningen, ändra, och sen säga "bra då vet vi vad det var".

Rensa är samma som att alternativ-klicka men jag kan inte använda detta eftersom det kan finnas ytterligare åsidosättningar i vissa fall. Och dessa kan vara kritiska för layouten.