Precis Conny!
Här följer en utförlig genom gång.
I logic har man audio objects. Dessa representerar kanalerna på ett mixerbord och kan tilldelas olika egenskaper i form av vad de ska göra. Dessa kan vara audio tracks (vanlig regel på mixbord), Logic Instrument, aux-kanaler, busar, outputs osv. Detta är en av anledningarna till att Logic för många anses vara krångligt. Det är också det som ger Logic sin verkliga styrka. Men jag ska inte gräva ner mig i Environment nu. Det viktiga är att veta att ett audio object kan vara en mixregel på ett mixer bord.
I arrange-fönstret skapar du spår som du tilldelar ett audio object och för ljud är detta ett audio track ( till skillnad från exempelvis ett audio intrument om du vill lägga en EVB3). Nåja, det fina med detta är att ljudspåren i arrangefönstret inte är hårdkopplade till en regel i mixern. Flera spår kan alltså vara kopplade till samma kanal (ie lead sång) på mixern.
När du vill spela in första versen, så väljer du bara ditt sångspår, markerar looplängden till första versen och trycker record. Inspelningen kör då tagning efter tagning och för varje ny loop-vända skapas ett nytt spår i arrangefönstret, men alla dessa nyskapade spår (som alla heter Leadsång) pekar mot samma audio object, dvs samma regel i mixern och ovasett vilken av dessa spår som spelar kommer samma inserts, effekter och eq att påverka alla spår. Micket micket trevligt!!
När tagningen är klar kommer man alltså ha, säg, tio spår som alla heter "Lead sång" och som alla pekar på samma regel i mixern. Per default är alla spår utom den sista tagningen mutade, så att plocka fram mute-verktyger är på sin plats. Genom att muta, och avmuta dessa tagningar så kan man alltså enkelt välja vilket spår man tycker passa bäst. Det är också väldigt enkelt att klippa mellan spåren och redigera mellan tagningar (och jag håller med Conny, Crossfades är oumbärligt).
När man sedan har klippt ihop den optimala mixen kan man börja radera tagningar och spår i arrangefönstret ( en lite rättning till mitt eget tidigare inlägg: Alla omtagningar av inspelningen tillhör en och samma ljudfil varför man måste radera alla sångspårens ljudregioner för att få frågan om man vill spara eller radera filen från senaste tagningen) för att städa upp utseendet. En liten varning utfärdas dock.
Obs!
Det finns en bugg i Logic som gör att om man zoomat in så bara några få spår är synliga i höjdled, och sedan börjar radera ljudspår från senaste inspelningen så kan spår som ligger "under" synbart fält i arrangefönstret hoppa till fel spår. Detta kan få konsekvenser om man exempelvis har midi-tracks längre ner som på så sätt hoppar till andra midispår och börjar spela fel instrument. En enkel lösning på problemet är att zooma ut så alla spår syns innan man börjar radera! Här har dessutom Logic en underbar Keycommand som inte finns tilldelad default nämligen Save zoom 1, 2, 3 och recall zoom 1, 2, 3. Dessa fungerar som lagringar och återkallande av tidigare zoom-inställningar och är en funktion som jag inte skulle klara mig utan nu när jag vant mig vid den. Att spara zoom ett till helt utzoomat läge, 2 till halvstort och 3 till extremt zoomat gör att man snabbt kan växla zoomläge utan laggningar när Logic skall uppdatera in och utzoomning. Exelent funktion för folk med lite långsammare datorer.
Hoppas det framgått hur man kan göra!
/Jont Olof