Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
ErikaJ

ErikaJ

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Grafisk formgivare med egen firma. Arbetar mest med tidningar, men även andra trycksaker, profilprogram och böcker. Hängiven användare av Adobe CS2.
  • Registrerad 2006-03-23
  • Senast aktiv 2012-12-03
  • Antal inlägg 47

Foruminlägg

De senaste inläggen ErikaJ har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 16:47

Hej, får jag fråga; om jag lyssnar på fm-radio via den här och min Iphone ringer - är det bara att trycka på en knapp och svara då, eller måste man koppla ur något först? Jag gissar att det inte är som i en vanlig mobil med radiolyssnande att telefonsignalen "tar över" radion, men det kanske funkar hyfsat ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 12:22

Jag anade att det var så, och det är ju en radiolösning som hör ihop med telefonen jag vill ha. Hur tycker du att det funkar att lyssna via webben? Jag gör ofta det på min dator, och tycker inte att det är optimalt, hakar upp sig och försvinner ibland. Om man använder radion mycket (ett par timmar om dagen kanske) via webben på sin iphone, krävs det då att man har ett abonnemang med obegränsad mängd datatrafik om man inte ska bli ruinerad?

Tacksam för att få höra om erfarenheterna, jag vill egentligen bara ha det sista argumentet för att få köpa..!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:48

Så fort det går att lyssna på radio på något vettigare sätt än genom att vara uppkopplad, är det jag som köper en iphone. Hittade det här tillbehöret, men gissar att det är för bra för att vara sant:

FM-Radio till iPhone 3G/2G-MrGizmo - Skal Batterier iPhone Gadgets: iPhone & iPod tillbehör - iPhone/iPod Radio & FM-Sändare

Någon som vet? Har testat? Eller vet något om när Apple själva kan tänkas lösa det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 20:18

Jag tror jag blir tokig! Jag vill skifta bilder samtidigt på två ställen. Har gjort två AP-divar, och skapat en tidslinje där båda bilderna ska bytas samtidigt. Det funkar utmärkt i den ena bilden, men inte i den andra - och jag kan inte förstå vad jag gjort för fel???

Allt ser bra ut när jag spelar upp tidslinjen i Dreamweaver, men när jag kör sidan i browser är det bara den första bilden som växlar innehåll.

Har provat både att lägga dem i varsin stapel och att skapa varsin tidslinje, men det blir ingen skillnad.

Strulsidan finns på Erika Jonés /

Nobelpriset till den som löser gåtan, i detta forum har ju mirakel skett förr...

/erika

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 14:56

Hej,
jag är grafisk formgivare som har jobbat med tryck i många år, och precis lärt mig Dreamweaver hjälpligt. Har inga planer på att sadla om till fullfjädrad webdesigner, men vill gärna kunna hjälpa mina kunder med enklare webblösningar. Nu funderar jag över hur kunden kan jobba vidare med hemsidan när den är färdigbyggd i Dreamweaver. Finns det något enkelt (billigt) publiceringsverktyg som gör att kunden kan gå in och uppdatera texter på sidan utan att behöva rådda runt i koden? Hur mycket behöver jag planera för det redan när jag skapar sidan? Mina kunskaper på området är extremt grunda, så jag hoppas på bra råd och gärna tips om var jag kan lära mig mer. Tusen tack!

/erika

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 18:47

Jo du har en poäng, så jag lade till (nästan) allt jag kan i raden längst ned på sidan. Så har man insett varför alla har en sån på varenda sida på sina webblatser också...
Annars är det nog så i min värld att de flesta potentiella kunderna snarast går via rekommendationer och börjar söka på namnet, än att de kastar sig ut och söker formgivare. Kanske till skillnad från TV-spelsköparna?

Tack igen för snabba svar, det här måste vara det piggaste forumet i datavärlden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:37

Precis nu upptäckte jag att den faktiskt blivit sökbar, tidigare dök den inte alls upp på Google - stort steg framåt! Att den hamnar i topp om man söker på Bokstavstyp men inte på mitt namn - beror det på domännamnet?

Nu ska jag peta in mitt namn i texter och titlar, så ska vi se om det kan bli ändring. Jättetacksam för alla tips!

/erika

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 14:27

Tack för snabba svar!

Det verkar som om det kan vara listigt att lägga namn, titel och firmanamn som en liten rad längst ner på varje sida, för att få större träffyta?

Kan man få önska en förklaring på det där med länkar och kataloger? Vad exakt är det jag kan göra på andra webbplatser för att öka trafiken?

Ska också kolla Googles verktyg. Återkommer med säkerhet om detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 10:09

Hej!
Min adress (Erika Jonés Bokstavstyp) registrerades i början av året, innehållet fick jag på plats för ca två månader sedan och jag har registrerat den hos Google och Altavista/Yahoo för ca 3 veckor sedan. Fortfarande dyker den inte upp någonstans när jag söker, så jag undrar vad som gäller? Tålamod? Pengar?

Den ligger på Loopia, och jag har försökt att vara ganska duktig med att namnge filer och bilder så att de ska ge träffar, men det finns säkert mycket kvar att göra.

Kan det ta lång tid innan den indexeras, eller kan man ha sån otur att det aldrig sker - och man måste betala sig in? Finns det andra knep?

Hoppas på kloka svar som vanligt, tusen tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 14:54

Hej, hoppas att någon har lust att hjälpa mig med några webdesignfrågor. Jag gör trycksaker i vanliga fall, men har tänkt lära mig webdesign hjälpligt genom att försöka göra min egen hemsida med självstudier i Dreamweaver. Får se ur det går!

Nu till min fråga: finns det något enklare/bättre sätt att lösa navigationen än genom att lägga in varje "knapp" som en egen bild i något slags CSS-layout som jag ännu inte helt klurat ut hur jag ska lösa? Jag tänker ha en navigation i överkant som består av tre överrubriker med 2-5 ständigt synliga underrubriker i en rad nedanför. Inga rullgardiner eller andra krångligheter, möjligen byter jag färg på de sidor där man befinner sig bara.

Jag har Dreamweaver, Photoshop och Illustrator, men inte Fireworks.

Hoppas att jag iaf kunde ställa frågan begripligt, mkt tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 12:46

Som jag fattar det finns kryssrutan "Öppna med Rosetta" bara på de "moderna" Intelbaserade programmen? Om jag visar info på ett äldre program, t ex InDesign CS1, finns ingen sån ruta.

Hur som helst så har jag nu installerat om systemet, och håller som bäst på att installera Officepaketet från skivan - så allt verkar ha löst sig i och med ominstallationen av Leopard.

Nu är jag lite bekymrad för vad som ska hända när jag kör programuppdateringen och laddar hem uppdateringarna av systemet. Kommer Rosetta att krascha igen, eller kan det ha berott på något annat? Det vet jag om ett par timmar, gissar jag...

Tack för alla goda råd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 09:31

Jag hade samma krångel på min nya MB Pro. För mig löstes problemen av den här fixen:
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macbookmacbookprosoftwareupdate11.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 09:22

Där har vi det! Testade med Photoshop CS3 som reagerar precis likadant om jag kryssar i "Starta i Rosetta", men funkar perfekt om jag tar bort krysset. Så då är nästa fråga - vad gör jag nu?
Tusentals tack - utan det här forumet vore jag både fattigare och argare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 08:41

Ja, namn och beteckningar på prylarna har aldrig varit min starka sida som datoranvändare. Kanske heter den snarast MacBook Pro 2? G5 var nog mitt påhitt som kändes så logiskt eftersom den ersatte min G4. Intel-processor har den i alla fall!

För övrigt har jag nu manuellt rensat bort allt från Microsoft, men kan fortfarande inte starta installationsassistenten från Officeskivan. Ska testa Appzapper och återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 21:15

Osäker på var min fråga passar, men prövar här. Jag bytte upp min gamla PB G4 mot en MB Pro G5 Intel för en månad sedan. Tyckte att jag sparade massor med tid när jag valde installationsalternativet att kopiera inställningar och program från min gamla dator istället för att installera allt på nytt.

Nu är jag mer tveksam när jag sitter med både ett Officepaket och InDesign CS2 som vägrar starta. Det mesta tyder på att krånglet beror på att de hängt med från gamla datorn, eftersom nyinstallerade CS3 går som tåget.

Min fråga är om det alltid är bättre att starta "rent" med nya installationer från start när man byter dator och/eller system? Om jag lyckas avinstallera Office (just nu vill inte ens installationsassistenten funka, så det är osäkert) så kan jag ju lösa mina nuvarande problem. Men om det väntar lika mycket strul runt hörnet med allt annat jag förde över från den gamla datorn, så är det kanske smartare att blåsa ut den helt och installera allt från start nu när jag ändå håller på? Vill gärna höra hur ni andra ser på det och brukar göra.

Min dator innehåller framför allt Adobe CS-paket, en massa typsnitt och så Office. Men det sega med att börja från start, är ju att hitta tillbaka till alla program man laddat hem / köpt på nätet, och så alla inställningar och lösenord som ska göras om. Tar gärna emot tips!