Jag tror att du snart har allt färdigt.
Du behöver också en reverse zone förutom din "mindomänd.zone" Den du nu har satt upp översätter www.mindomän.com till rätt ip-nummer. Servern vill också veta vad den heter d v s översättning av 192.168.0.2 till rätt host.
I named-mappen ligger exempelfiler för både reverse och "forward" zoner.
Lägg märke till att det blir lite baklänges när du fixar till dina reverse lookups.
Ang host names: Du kan ge din dator vilket a record som helst och sedan knyta hur många cnames som helst till den, men det kan vara praktiskt att ge din server ett namn som inte blandas ihop med alla tjänster du ska köra på den, och sedan via cnames (alias) ge den vettiga andra namn. Det är t e x lite svårt för dina användare att begripa varför de ska ange www.dindomän.com som smtp-server när det hade kännts naturligast att ange smtp.dindomän.com.
Jag brukar ge datorn ett namn som bara jag vet och som användarna ska strunta i typ drevil.mindomän.com
sedan lägger jag i dns:en in ftp, www, smtp, pop mm och pekar dessa till de datorer som sköter detta. Om det är samma dator blir det alias till en och samma, men de har då olika namn och är lättare att peka om ifall jag skulle vilja sprida tjänsterna på flera datorer senare. Det är också praktiskt att ha olika namn och jag vill göra en nslookup för att kolla att allt står rätt till.
När du startar om dns:en så gör du en tail -f på din system.log för att kolla efter eventuella felmeddelanden. Named är ganska duktig på att förklara vad som är fel.
Gör också allehanda nslookups för att kolla alla domäner och hostnames.
Därefter är det dags att lägga upp din sajt. Om rätt uppgifter finns i dns:en så hittar Apache rätt också när du lägger upp dina olika sajter.
Jag skulle radera den sajt du redan lagt upp, och fixa en ny när du har ställt in allt i dns:en.
Jag kämpade ganska länge med att konfigurera Bind manuellt, men övergick efter att ha krånglat med mx-records i evigheter till att låta iTools sköta det. Jag kan starkt rekommendera det programmet. Även om det inte gör något annat än ger mig ett grafiskt gränssnitt till det jag kan göra i terminalen har det sparat in tid som motsvarar licenskostnaden flera gånger om. Framför allt tycker jag att ftp-hanteringen blivit mycket smidigare med hjälp av iTools. Nu kör jag bara 10.1.5 versionen av servern så jag vet inte om 10.2:an har underlättat detta redan.
Lycka till!
[ 21 Oktober 2002, 21:30: Meddelandet ändrat av: Hampus ]