Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
miri

miri

Medlem
  • Plats Lund
  • Registrerad 2003-01-27
  • Senast aktiv 2021-04-22
  • Antal inlägg 2311

Foruminlägg

De senaste inläggen miri har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-02 00:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Hög DR är väl en av dom huvudsakliga områdena som man tekniskt satsar på? Digital filmning och fotografering har ju alltid haft alla dessa fördelar utom ETT problem; dåligt DR. I början var det ju skrattretande uselt med den saken.
Målsättningen måste ju ändå vara att närma sig ögats DR - människan är alltid måttstocken. Om man sedan vill använda möjligheterna eller inte av artistiska skäl är en annan sak (en del fotar sv/v och väljer bort färg av artistiska skäl men jag tror inte dom ifrågasätter fördelarna med färg
Jag är helt övertygad om att en huvudsaklig energi i även Canons lab går ut på att fixa högre och högre DR. Detta jobbar man ständigt med i alla chip-lab.

Vi är några personer som med specialintresse har följt det dynamiska omfångets förlopp sedan de första sensorena kom, ccd och cmos. Joakim Bengtsson och jag besitter sådana kunskaper att jag kan tvärsäkert säga att det finns få med vår kunskap i Sverige och ser vi till vad som händer så har Canon inte visat varken genom investeringar eller nya sensorlinjer att de inom snar framtid kan följa med i utvecklingen som pågår. I så fall får Canon hämta kunskaperna utanför Canons egna linjer. Och det är en stor prestige förlust. För att kaxa till det ytterliggare så kan jag säga att de som sitter och ger omdömen i Svenska fototidningar eller på fotosidan och Proffsfoto har ringa kunskap och meddelar gärna vad Nikon eller Canon PR AVD basunerar ut i sina pressmedelanden utan att ifrågasätta dessa budskap. Kunskapen fattas ofta.
Skall jag ytterliggare kaxa till det så finns det inom IDG gruppen Martin Agfors som besitter stor kunskap och givetvis Stefan Ohlsson Profiler.nu som är medlem här på 99mac och som är Sveriges guru inom Photoshop och kan allt från skärm till tryck . profilering, färghantering osv samt Lars Kjellberg en nestor inom foto och digitalfoto och grundare till Photodo och qpcard . Resten av skrivbententerna i diverse tidningar är ganska kunniga men i våra mått mätt relativt okunniga men utrycker sig gärna i det ena eller andra fallet. Fotosidans redaktör är en sådan person. För stor kostym. Få har som vi testat och jämfört olika kameralösningar. tekniklösningar genom åren och där alla fynd resultat har vidimerats.
Kaxigt men så är det

Idag drivs utvecklingen av mobilkamerorna fabrikanter och där är ser fördelningen ut så här. Canon finns ej med på listan

Senast redigerat 2012-06-02 01:10
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-02 00:12
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Stämningen skall verkligen inte behöva bli trist, men mycket av tråden, framförallt på slutet handlar ju faktiskt om olika sätt att använda kameran.

Man kan skippa hela biten där vi som redan valt system medvetet försöker övertyga "den andra sidan", vilket är lite dödfött.

Men står man i startgroparna och vill satsa på ett kamerasystem så finns det mycket bra information att hämta. Och jag tycker personligen att just informationsutbyte är kärnan i ett bra forum. Sen kan det finnas andra trevliga aspekter också.

så är det, om man nu är villig att byta system och om det är värt det. ungefär som att byta bil från en en Skoda till en BMW, båda tar oss till Hössna , i ena faller lite brusigare och bullrigare, mer däckljud i det andra tyst och behagligt

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-02 00:07
Ursprungligen av CyberPet:

Kanske läge att byta namn på tråden till Canon vs Nikon.

Måste faktiskt säga att det är så otroligt trist med såna här diskussioner, för sist och slutligen handlar det om hur man använder kameran som räknas. Jag har valt mitt system för att jag tycker det passar hur jag fotar. Sen får ni andra göra som ni vill.

varför det?, det är tekniken bakom som förs fram, jag tycker det är ovanligt trist att personer som du inte kan vara öppen för ny teknik "BARA" för du har valt ett system.
Skall vi andra som är intresserade av teknik och foto bara jamsa med när vi vet att tekniken går frammåt och just nu så är det Canon som ligger i bakvattnet av ett antal orsaker, nyss sa du att Canon skulle banka skiten ur Nikon (eller hur du nu utryckte dig), nu infriades inte detta, något som bla jag visste långt tidigare pga att Canons befintliga teknologi sätter gränsen rätt ordalydelse var jag citerar : Jag tror att ny 5D:n kommer att spanka skiten ur D800.

Senast redigerat 2012-06-02 01:33
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-01 11:37

Jag har de senare åren beskrivit möjligheterna med en kamera som inte uppvisar bandning, mönsterbrus och som har stort dynamisk omfång, vilket nu har börjat anamas från en rad olika fotografer , här resultatet från en diskussionsvän på dpreview.D800: Really serious shadow lifting: Nikon D4 - D1 / D800 Forum: Digital Photography Review

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-01 11:34
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag bröt ut det här, eftersom jag känner att det kan vara underlag för en riktig diskussion.

Jag har tidigare sagt att jag hellre tar 14.5 stopp än 11.5. Det är självklart min synpunkt. Så den här diskussionen handlar alltså inte om vilken sensor som är bäst. Jag påpekar detta ännu en gång för klarhet, eftersom jag fått en känsla att alla inte läser inläggen till fullo.

Till att börja med: om du inte vill "töja och dra", men ändå vill behålla dina highlights, så kommer du att få miris högra grillbod. Den med boden i skugga. Även med D800.

Sen kan du dock tonemappa den genom att lokalt lyfta skuggorna, eller lägga på egna kontrastkurvor.

Det gör jag också med mina bilder (hmmm... kanske diskvalificerar mig från kompaktkameror då...), fast jag går inte så långt som miris exempel.

Det är min personliga åsikt att när man plattar till bilden på det sättet, eller för all del lyser upp sina träd under ifrån, så går mycket förlorat. Det är helt enkelt inte så vi (jag) ser scener med stort dynamiskt omfång. Tittar jag upp emot en ljus himmel, så uppfattar jag inte föremål i skugga på marken som "upplysta med fill light".

Jag gillar HDR-tekniker, men inte den typiska surrealistiska HDR-bilden man lätt hittar om man googlar.

Det finns situationer när det kan vara en tillgång att kunna lyfta ett skuggigt område i bilden 3 stopp, men man skall göra det rätt försiktigt för att fotot skall behålla sin integritet.

När man fotar ljuspelaren i Panthenon i Rom, så tycker jag inte att man skall se in i varenda vrå i kupan. Den skall helt enkelt rulla av i skugga för max effekt.

det går faktiskt bättre att lyfta skugorna från en G12 än från en 5dmk2 . eftersom G12 är fri från bandning och mönsterbrus och det dynamiska omfånget är likvärdigt, sedan återigen, jag har visat möjligheterna med en sensor som har större DR och som inte lider av mönsterbrus och bandning

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-01 11:29
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En kompakt summering som sätter huvudet på spiken.

Men jag vill understryka att jag inte för nån pro-kontra-diskussion mellan Canon-Nikon.

Miri hade gjort rätt djupgående tester på sensor/råfilsnivå både här och på dpreview.com som visade på skillnaderna. Men på något sätt så kändes det som hans gräskullebild blev ett: "så här ser den här bilden ut med D800 och så här ser den ut med mkIII".

Min synpunkt var att eftersom kamerorna har olika egenskaper så måste man ta det fotot på olika sätt. Inte med samma kriterier. Den enda gemensamma nämnaren skulle vara att båda kamerorna skulle returnera en så smickrande bild som möjligt. Båda skulle optimeras (en kommentar som missförstods av miri).

Om jag tar en bild i platt ljus och bara utnyttjar 3/4 av histogrammet, då justerar jag svart och vitpunkt i raw-konverteraren. Om jag övertrasserar sensorns kapacitet, så lyfter jag skuggor och återhämtar highlights.

Men i det senare fallet känner jag mycket sällan att målet är att all information skall få plats i bilden. Det kan kräva extrem tonalitetskomprimering som jag personligen inte gillar på global nivå.

Kameleontbilden var ett exempel där highlightsen är utbrända på ett sätt som tilltalar mig och känns naturligt.

Det är dock svårt att föra pjäserna framåt med så mycket dy på slagfältet och personlig prestige och märkestillhörighet på spel.

Hej
Jag har svarat i ett tidigare inlägg , min text finns i din text och börjar med Svar:
Jag har beskrivit möjligheterna med d800 inget annat. Jag har inga synpunkter på hur du exponerar vad du än fotograferar men av gammal hävd har många exponerat på sätt för att kameran har varit flaskhalsen med ett svagt dynamiskt omfång.
Nu har dessa möjligheter jag har visat börjat diskuteras på amerikanska bröllopssiter och där börjar de förstå när det dynamiska omfånget kan komma till godo. Tex exponera så att brudens slöja inte är utbränd och sedan lyfta bilden och få fram brudgummens svarta klädsel.=stort dynamisk omfång. Gör man detta rätt så får man i mitt tycke en snyggare bild

Senast redigerat 2012-06-01 11:46
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-01 11:20
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ta det försiktigt med retoriken; här ovan skriver du ju exakt det jag inte menar, som jag misstänkt att du inte helt hängt med på.

Jag vet att du fått ta mycket skit på DPr, så jag förstår att du tröttnat lite. Speciellt eftersom du kommer med i grunden bra information som kan vara mycket värdefull inför ett kameraköp. Men läs nu det jag skriver i lugn och ro, i förvissning om att jag förstår EXAKT vad som är skillnaden i dina exempel. Jag har ju för jösse namn även argumenterat i din sak tidigare i tråden. OK?

Svar: Jag har alltid fått svar från personer som inte förstår hur en kamera eller sensor fungerar, tröttnat har jag inte har jag inte men det tar tid för vissa att förstå.

Men sen vände jag på resonemanget och ställde en fråga. Det var möjligt att du bara skummade igenom texten, eller så var vändningen för tvär.

Svar: jag kan ha slarvat mig igenom läsningen

I mitt exempel där vi båda skulle ta samma bild var målet INTE att jag inte fick klippa några highlights. Det finns ingen som skulle ta en bild med en 5D som skulle se ut som din med lyfta skuggor. Ja, det är ett annat exempel, och ja, highlightsen skulle vara klippta.

Det var en vändning av resonemanget som jag tyckte kunde vara intressant att höra vad du ansåg om. Jag skulle även tro att det hade varit det mest naturliga sättet att presentera ett sånt foto på, eftersom det kommer närmare hur vi människor uppfattar scener med stort dynamiskt omfång.

Svar: Hur vi människor uppfattar scener med stort dynamiskt omfång är individuellt, om vi ser till hur stort omfång vi kan se så är det ca 21 steg eftersom vi "scannar" av scenen

All typ av fotografering handlar om selektion. Du har en scen framför dig som du gör ett utsnitt av. Brännvidden styr perspektiv och kompression av bildelement i bilden och kan skapa en viss effekt. Men det dynamiska omfånget är inte annorlunda. Man väljer selektivt det omfång som stödjer ens vision av slutresultatet, och låter resten rulla av till vitt och svart (om nödvändigt).

Ibland kräver visionen mer än kameran kan prestera: du står vid Grand Canyon och önskar att du hade ett 5mm objektiv för ett specifikt ändamål. Tja, man kan ju alltid ställa kameran på högkant och ta 12 bilder i bredd som man sedan syr ihop. Samma sak med DR. Vill man ha en starkt tonemappad bild kan man ju exponera 9 gånger då, och leka med dem till döds dagar.

Svar: Vad det gäller DR behöver man med d800 faktiskt bara ta en bild för att resultatet skall bli tillfredsställande , dvs se till att inte bränna de högdagrar som skall vara med och sedan framkalla bilden olika , en efter skuggor, en efter mellantoner , en efter högdagern och slå samman dessa. Fördelen är att du har tagit en bild , och inte flera och behöver inte ha kameran på stativ

Men... det finns situationer när alternativa tekniker inte fungerar. Du MÅSTE få med all information, eller så mycket som möjligt, i en exponering. Det är här D800 glänser. Jag skulle tro att du har en 3 stopp mer på den än t ex 5D mk2/3.

Det här tillgången hos D800 kommer inte på bekostnad av något annat. Det är bara ett plus. Hade jag kunnat välja om jag skulle ha 11.5 eller 14.5 stegs omfång hade jag tagit 14.5.

Vad det till slut handlar om är visioner hos fotografen. Det är ju inte på något sätt så att det alltid är, eller bör vara, ett mål att inte klippa histogrammet. Det känns nästan som ett av dina kriterier, men det får du själv förtydliga i så fall. Kanske passar det din typ av fotografering eller bildstil.

Svar: absolut inte ett kriterie, en möjlighet som jag beskriver. Hur man exponerar osv har jag inga synpunkter på, jag talar om möjligheter med den ena kameran = d800

HDR och tonemappning splittrar fotovärlden. Jag tycker det är en intressant och användbar teknik som jag tillämpar på en relativt liten del av mina foto. Men inom en viss kategori av foto använder jag det nästan uteslutande.

Personligen gillar jag inte bilder som din grillstuga i sista exemplet. Det är ingen kritik mot dig eller dina fotokunskaper, utan ett torrt konstaterande att jag personligen inte gillar den syntetiska känslan jag får av stark tonemapping.

Svar: Återigen, jag har sagt att man behöver inte gilla den, jag har beskrivit att möjligheterna finns med d800

Men... hade du haft ett annat exempel med en person framför samma himmel, tagen med 135-200mm, där du lättat upp skuggorna i halva ansiktet med ett varmt färgstick... då hade jag kanske tyckt att det var kanon. Det hade kunnat vara en ljuskälla man inte ser i bild som kastar in lite fill light.

Men sen skriver du detta:

Svar: vad skriver jag ????

Jag har vridit och vänt lite på detta, för att hitta en vinkel som skulle kunna komma dig till godo. Jag misslyckas kapitalt. Jag noterar samtidigt att du skrev ditt inlägg mellan skymning och gryning och undrar om det hade med saken att göra.

Jag försöker alltid vara försiktig med det jag skriver, eftersom jag vet att varje textrad är signerad med mitt namn när det väl ligger uppe på forumet...

Jag hade tyckt att det var synd om du verkligen menar detta, eftersom du här med några få ord och ett bindestreck fullständigt raserar all trovärdighet i alla saker fotografi.

PS. Med "korrekt exponering" avsågs endast att man använder en exponering, eller exponeringsteknik, som inte framkallar störningar i bilden som grovt brus eller banding som gör den obrukbar.

Jag har svarat inne i din text
M

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-31 02:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Uppskattar kontakten, men jag sitter i Zürich, så jag väljer något närmre i så fall...

Här känner jag att du inte är med på vad jag menar.

Antalet tillgängliga stopp till förfogande hos kameran kontra scenens faktiska DR är ju rätt basic. Det är ju därför vi exponerar från första början!

Hade kameran kunnat fånga hela DR alltid, hade man ju inte behövt exponera i raw. Bara att klicka av bilden och sen sätta sin gammakurva och svart- vitpunkter i mjukvaran...

Exponeringen är fotografens aktiva val där man styr väldigt mycket av bildens uttryck och tonalitet.

Det jag menade med "maximera mark III's potential" var relaterat till just dina två bilder i exemplet här.

Hade vi stått sida vid sida och tagit den bilden—du med D800 och jag med min mark III—så hade min bild inte sett ut som din Canon när jag var klar.

Den hade sett ut nästan som din, fast med en något större hotspot uppe till vänster. Jag hade hämningslöst klippt highlightsen för att fånga stämningen i förgrunden och sen kört en gradient i Lightroom eller Aperture för att exponera ner himmeln lokalt tills bilden föll isär. Då hade jag backat lite, så att min roll off var vacker, och sen hade vi jämfört (du hade kört dina tekniker som du beskrivit här).

Du hade haft en bild med större DR än jag. Men... hur hade de HÄR två bilderna stått upp emot varandra?

Jag tycker dina bilder är bra illustrationer på Canons raw-begränsningar, men det hade varit kul med en mer korrekt exponerad (klippta highlights) Canon-fil.

Det är inte så att du sitter på en annan Canon-fil från samma tillfälle som har detalj i skuggorna och blown out highlights? Ibland har man ju lite olika exponeringar...

--------------
Remark: just den här bilden hade jag lätt kunnat köra flera exponeringar på, men det behöver vi inte blanda in, eftersom det finns många andra exempel där det inte är lämpligt och där Nikon har alla sina fördelar intakta.

Nä jag börjar förstå att du inte förstår, mitt förslag blir därför , prova en d800.

Du har nästan 4 steg mer att leka med i Nikon, om du och jag står brevid varandra och du vill ha med BÅDE högdagern och information långt ner i skuggorna så kan du inte det på samma sätt med en Canon- punkt slut. Varför? Jo både du och jag måste exponera bilden så att högdageråtergivningen skall kunna ses och inte klippas bort i bilden , om du sedan väljer att exponera rikligare och klipper bort all information i de ljusare delarna av bilden för att få bättre resultat i mellantoner och skuggor med din kamera -då talar vi inte om att samma kriterier eller om samma sak. Vi tävlar, jag har en Porche 911T , du har en liten Fiat 90 och jag får inte köra fortare än 90 är ditt resonemang just nu.Eller varför skall man ha en snabb bil, man får ju bara köra som snabbast i 120km, osv

Om vi BARA står och ser på det om motsvarar en JPG bild så ser vi ingen stor skilnad mellan kamerorna , båda bilderna visar upp en himmel (högdager) som inte klippt resten av bilden blir mörk. Är det nu raw (eller jpg för den delen) så är det nu dina kunskaper kommer fram att i efterarbetningen av motivet ta fram information i resten av bilden, precis som i det gamla analoga mörkrummet, du kan antingen slå en kopia rakt av eller så kan du börja arbeta med kopian/bilden, efterbelysa, pjatta dvs lätta upp skuggor osv osv, sätten är många. Många förstår inte vad som kan göras med en raw fil och om kameran har ett stort dynamiskt omfång. Du kan alltså förmedla himmel och hämmningslöst förmedla förgrunden i en och samma bild. Du har likt negativ film större möjligheter att arbeta med bilden jämfört med en diabild där ändpunkterna det svartaste till det vitaste är bestämt av filmens dynamiska omfång. likaså är det med din kamera om den heter Canon.
Här har du en bild, försök göra den med en canon-då skulle huset mm falla sönder i ett brushav+ mönsterbrus/bandning skulle ses rakt av. Nikonkameran ger dig möjligheter att arbeta fram ett motiv på ett helt annat sätt än vad en Canon kan. MEN tar man bara bilden rakt upp och ner-då föreslår jag en bra kompaktkamera istället. PS det finns inget som heter korrekt exponering osv man anpassar exponeringen efter det man vill uppnå.

Senast redigerat 2012-05-31 02:50
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-29 03:04

glömde säga att jag testade Nikons nya 35/1,4 för 16000:- och plockade fram en äldre 35/2,0 som finns runt 1800:- beg
bilderna från detta och d800 kan ses här D800 and a old 35/2.0 D and the new Nikon 35/1.4: Nikon D4 - D1 / D800 Forum: Digital Photography Review
klicka 2 gånger så blir bilderna stora, det funkar bra med en billig glugg

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-29 02:49
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag är personligen med på ditt resonemang. Är du med på mitt?

Jag vet inte om du har möjlighet längre, men det hade varit kul att se dig använda alla dina tekniker på D800:an och sedan även göra ditt bästa för att maximera 5D markIII's potential. Självklart genom att fotografera på ett helt annat, mer traditionellt sätt.

Det hade sen varit kul att se hur mycket tonalitet man förlorar på mkIII, efter att man efterbehandlat filerna efter behag.

Har en kompis som står på väntelistan till D800 här nere, men det kan nog ta ett tag innan han har en...

RING MATTSSON FOTO i Lund 046 148500

Maximera 5dmk3 potential.

Det går bara att göra på ett sätt, välja ett motiv som har litet eller lagom kontrastomfång så att sensorn klarar av alla stegen från det ljusaste till svartaste och exponera så rikligt som möjligt och se till att inte klippa högdagrarna så kamerans eller raw konvertern kan gissa fram färgvärden i den ljusaste delarna av bilden.
INGET mer kan göras eftersom kameran DR sätter gränsen och vi talar om en exponering.

Har du däremot ett motiv med STORT omfång så får du välja, att antingen exponera efter de ljusaste delarna i motivet och räkna neråt i steg hur mycket som kan återges från högdager ner mot skuggor/svarta , eller så får du exponera efter mellantoner/ skuggor vilket betyder att du klipper bort högdagrarna i motivet eftersom kameran bara klarar ca 4 steg från medelgrått upp till klippning.

SÅ för Nikons del gäller det att exponera efter högdagrarna och lyft sedan resten av bilden så att den blir som DU vill ha den i mellantoner och skuggor och eftersom kameran har så lågt läsbrus och saknar bandning och annat skruffs så går detta utmärkt.

Gör du samma sak med Canon så går inte det på grund av bandning, högt läsbrus samt mönsterbrus och annat skruffs.
Du får helt enkelt bestämma dig hur du vill dela in bilden med en Canon pga av sitt sämre DR =11steg mot Nikons 14 steg och Nikons frihet från bandning, mönsterbrus

Bilden illustrerar vad jag menar , klicka på den så att den blir stor. Canon och Nikon är så exponerade att jag vill ha med molnen och inte få en vit utbränd himmel. Bildens mellantoner och skuggor blir då mörka och vilka sedan har lyfts likvärdigt så att man skall se ängen gräset osv.
För att få bättre resultat så skulle man få ta två olika exponeringar med Canon och slå samman dessa vilket är svårt och stativ behövs samt att motivet måste vara stilla

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-29 02:23

Imacen går att få till ganska bra färgmässigt genom att skärmen profileras och duger bra till arbeten där det inte återgivandet av en större färgrymd och färgnoggrannhet krävs, problemet när jag har profilerat IMAC ligger i att få ner ljusheten i skärmen värden som eftersträvas (beroende givetvis på var man sitter, omgivningsljus etc)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-25 22:12

Skilnader mellan kameror är inte stora från medelgrått och uppåt, där är alla kameror ganska lika och det är ca 3.5-4 steg upp till klippning, att rulla av en högdager betyder att du skall ha ett större headroom upp till klippning och därmed kan du styra kurvan mjukare i toppen.

För att förstå vad jag menar måste man förstå hur en sensor/digitalkamera fungerar och vad medelgrått är och vad nivåer över och under innebär.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-25 00:03

Det är inte fråga om HDR utan att du kan exponera ett motiv som har ljusa detaljer som skall återges och som ligger över 3.5 steg ovan medelgrått = exponera in en högdager så att klippning ej sker genom att underexponera motivet och sedan lyfta de delar av bilden som kommer att se mörka ut. Det verkar som ett antal personer inte förstår hur man kan utnyttja ett stort DR från en kamera, inte minst alla Canon fanboys på dpreview som inte kan göra detsamma med en Canon då bilden förstörs av brus och bandning pga Canon åldriga teknologi och utläsningsbros. Vad det gäller brusreducering så är all brusreducering förstörande av information,upplösning oavsett vilken del av bilden du arbetar i och hur du utför brusreduceringen, så ett litet tips , skaffa en kamera med en sensor som har lågt utläsningsbrus på basiso = stort DR så slipper man i samma utsträckning att brus reducera bilden
Jag delade ut raw filerna till alla som var intresserade på dpreview så att de själva kunde kontrollera mina resultat med d800 och 5dmk2 och resultatet från en medlems arbete såg ut så här , se bilden nedan. Det är alltså fråga om hur mycket information man kan få ut från de två kamerorna som är exponerade likvärdigt och så att en solnedgång återges utan clippning och vad som kan återges i övriga delar av motivet. D800 till vänster 5dmk2 till höger (5dmk3 har likvärdig återgivning som 5dmk2 på basiso=100iso) klicka på bilden så blir den större

Senast redigerat 2012-05-25 00:15
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-23 17:41
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle verkligen gilla om mina mark III-filer var lika robusta som moderna .nef. Jag skulle tro att jag bearbetar mer än 98% av alla bilder jag tar. Det hade varit fint om man kunde gå in lokalt med borstar och justera bilden som man ville, utan att behöva tänka så mycket på ökat brus eller banding.

Samtidigt så kan man självklart ta bilder av världsklass inom i stort sett alla kategorier med en 5D mkII eller mkIII.

Men grejen är att den här egenskapen hos Nikons filer som miri lyfter fram, är inte på bekostnad av något. Det är något som helt enkelt bara är bättre. En tillgång.

Jag vet inte hur eller varför "tjafset" uppstår. Vi får anse att miri mer än bevisat hur det förhåller sig.

Att man kan ta välexponerade bilder med en Canon känns överflödigt att lyfta fram.

Det enda jag kan känna en mild frustration över är hela cirkelgången på argument och motargument. Både här och på DPr.

Miri: ser du resonemangets målstreck? Finns det mer att tillägga/fördjupa sig i?

Du lyfter fram mycket bra och relevant teknisk information, men på något sätt är det ju nu upp till var och en att relatera till den. Vissa sticker huvudet i sanden, några fattar inte ens galoppen och andra konstaterar att det är oväsentligt för det sätt de fotograferar på.

Vart går resan härifrån?

Är det 1dsmk3 som du har så har den kameran mycket fin vad det gäller återgivning av mellantoner, se tex knottret i en enfärgad fasad/vägg där kameran återger väggen med krispighet och schattering.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-05-23 11:50
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle verkligen gilla om mina mark III-filer var lika robusta som moderna .nef. Jag skulle tro att jag bearbetar mer än 98% av alla bilder jag tar. Det hade varit fint om man kunde gå in lokalt med borstar och justera bilden som man ville, utan att behöva tänka så mycket på ökat brus eller banding.

Samtidigt så kan man självklart ta bilder av världsklass inom i stort sett alla kategorier med en 5D mkII eller mkIII.

Men grejen är att den här egenskapen hos Nikons filer som miri lyfter fram, är inte på bekostnad av något. Det är något som helt enkelt bara är bättre. En tillgång.

Jag vet inte hur eller varför "tjafset" uppstår. Vi får anse att miri mer än bevisat hur det förhåller sig.

Att man kan ta välexponerade bilder med en Canon känns överflödigt att lyfta fram.

Det enda jag kan känna en mild frustration över är hela cirkelgången på argument och motargument. Både här och på DPr.

Miri: ser du resonemangets målstreck? Finns det mer att tillägga/fördjupa sig i?

Du lyfter fram mycket bra och relevant teknisk information, men på något sätt är det ju nu upp till var och en att relatera till den. Vissa sticker huvudet i sanden, några fattar inte ens galoppen och andra konstaterar att det är oväsentligt för det sätt de fotograferar på.

Vart går resan härifrån?

Resan kommer att gå mot högre upplösning och bättre prestanda, jag tror att 75 Mpixel kan ses inom något år.
Tex V1 Aptina sensor i en APS eller 24x36mm.