tei

tei

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2003-05-06
  • Senast aktiv 2019-11-16
  • Antal inlägg 928

Foruminlägg

De senaste inläggen tei har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-03 22:18
Ursprungligen av wolf:

Det är fortfarande strul för mig med Mac OS 10.14.2 och Safari 12.0.2. När Safari varit igång en längre tid så funkar inte dn.se, expressen.se, teknikensvarld.se etc.

Omstart av Safari löser alltid problemet.

Samma här. Jag är inte längre säker på att det är efter just ett dygn som felet uppstår, men varje gång jag får felet så har Safari varit igång minst ett dygn. Däremot har jag inte kollat om det är kopplat till Safaris upptid eller om det är kopplat till den tidpunkt då jag under pågående Safari-session först besökte en bonnier-site.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-11 01:41
Ursprungligen av Ricfur:

Angående requesten så verkar det faktiskt som att det inte ens går iväg några requests över huvud taget från enheten. Att något blockerar dom. Problemet uppstår även hos användare med adblockers så det är i dagsläget inte troligt att det är annonsrelaterat.

Jag håller med.

Drabbas fortfarande av felet då och då. Jag TROR att det uppstår när det gått 24h sedan första besöket till en Bonnier-site sedan Safari startades, men jag är inte helt säker. Det skulle dock förklara varför jag bara upplever felet på helgerna, under vardagarna loggar jag varje dag ur mitt privata datorkonto på morgonen och istället in på mitt jobbkonto och den motsatta proceduren efter arbetsdagens slut. Så ej på helgerna, då är det privata kontot inloggat utan avbrott.

Hursomhelst, jag ser ingen som helst aktivitet ut från Safari när jag har detta problem – en pcap visar ingen request och ingen ssl-handshake, det är helt dött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-22 22:35

Jag har som sagt samma problem samtidigt på både dn.se och expressen.se. Jag har ett dn-konto men har aldrig haft något expressenkonto, så jag är lite tveksam till DNs kundservice knep.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-21 11:55

Jag har samma problem, men det gäller både dn.se och expressen.se och felet uppträder samtidigt på båda siterna. Omstart av Safari löser problemet.

Jag är inte säker, men jag tror att jag endast upplevt problemet på helgerna, och helgerna är de enda tillfällen då Safari har längre upptid än ett dygn – under vardagarna loggar jag in och ut ur mitt datorkonto varje dag eftersom jag dagtid är inloggad i datorn med mitt jobbkonto. Det kanske kan vara en ledtråd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 22:05

Men hade de kabelmodem eller LAN?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 19:33

Henil: ah, bra!

Jag är fortfarande nyfiken på det där bortfiltrerade huset - är det via kabelmodem eller LAN? Det låter lite konstigt att leverera olika tjänster till olika hus (bortsett från de generella skillnader som fortfarande kan finnas kvar mellan fd upc-hus och "riktiga" com hem-hus).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-05 08:38
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu har jag konstanterat att ALLA portar är stängda hos kompisen!!! ALLA!!!
Det kan inte vara Comhem då dom t.o.m. har manualer hur man gör port forwarding. Dom brukar ju alltid ha åtminstone några portar öppna - t.ex. 80, 443 och kanske 21.
Nej, detta mysterium måste utredas. Kompisen ska ta kontakt med berörd i borättsföreningen - det är någon gammal gubbe som tog in Comhem-nätet för länge sedan och han är "ansvarig" för det. Troligtvis är det en skitskraj och okunnig - möjligtvis psykotisk - man. Han har ringt Comhem (för länge sedan antar jag) och bett dom spärra ALLT. Rubbet. :-D.
Så - i denna förening sitter alltså hundra pers och kan bara surfa och maila - thats it. Torrent? Glöm det. FTP? Glöm det också. IMAP? No way. Det skumma är att många i föreningen är högutbildade 30-40-åringar - IT-folk och arkitekter :-D.
Kompisen ska reda upp eländet och kräva omedelbar öppning av vanliga portar. 548 blir det nog knappast då den har en central stängningspolicy hos Comhem - men jag behöver ju bara EN port - vilken som helst - för att forwarda och kunna köra AFP ändå. Det funkar från jobbet (där är också nästan allt stängt (proxy) - men inte ALLT.
Det jag inte fattar är att man kan kontakta Comhem och kräva speciella specifikationer för just ett hus. Ofattbart. Men jag kan inte tänka mig någon annan förklaring.
Vi får se - fortsättning följer.

Det där låter osannolikt. Har de kabelmodem i huset så har jag mycket svårt att tro att com hem har knåpat ihop specialregler för det där huset. Är du verkligen säker på att det inte är fel hemma hos din kompis? En annan möjlighet är att han kanske har en sk abuseprofil eller liknande - många operatörer lägger vid abuse/virus/spam-problem på rejäla filter på kunder.

Apropå trådens ämne: är det fortfarande no-go på port 548? Längesedan jag provade senast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-19 16:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-21 16:01

Jag är också lite nyfiken, ingen av mina portkopplingar i min Airport Extreme fungerar längre. De fungerade i somras, men inte nu. Inget har ändrats utöver att Airportens mjukvara har uppgraderats, vet dock inte om problemet uppstod i samband med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 12:57
Ursprungligen av Tangen:

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen, men det finns nu en massa underlag för framtida annonseringsintäkter, som kan anpassas efter målgruppen.

Ah, precis! Det var det jag ville ha fram med mina inlägg. Det var lite trist att få skäll från andra forummedlemmar för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 09:35
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag irriterar mig mer på att sidan inte kommer ihåg var jag var senast om jag läst i en tråd och går tillbaka till dagens diskussioner.

Exakt. Det är det som är problemet med teliannonsen, tycker jag. Att annonsen finns där gör mig inget, och jag kan även acceptera storleken. Däremot försämrar den 99-upplevelsen något oerhört eftersom den gjort siten så mycket mer svårnavigerad på det sätt som du beskriver.

Fn är jag inte supporter (jag är det dock på ett flertal andra fora), om mitt tillfälliga återbesök (efter några års tystnad) blir långvarigt så är det fullt möjligt att jag hostar upp den struntsumma det kostar att vara supporter (men kanske då skippar något annat forum). Jag tycker dock ändå att jag har rätt att påpeka när en annons fungerar dåligt på det sätt som denna annons gör, den feedbacken hoppas och tror jag att admingänget uppskattar - jag vet av egen erfarenhet att det är lite svårt att trimma den där balansen mellan annonsexponering och besökarirritation.

Jag tycker inte att det var fel att ta in en så pass stor annons, förmodligen hade ingen kunnat förutse att annonsen skulle ge den här jobbiga bieffekten (scrollningen upp och ner, alltså) och jag ser inget fel i att vi besökare påpekar detta (utan att behöva ta emot skit från andra medlemmar) så att admingänget kan försöka få nästa annonskampanj att fungera bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 00:18
Ursprungligen av air:

Instämmer. Jobbigt. Speciellt att scrollandet hoppar till när annonsen äntligen laddats klart

Ja det där är riktigt jobbigt! Jag stör mig därför mycket mer på den teliareklamen än 3-reklamen. Jag är duktig på att mentalt filtrera bort reklamen och störs därför vanligen inte av den, men teliareklamen gör som sagt att sidan hoppar uppåt och neråt ifall man gör "misstaget" att scrolla innan hela reklamen är färdigladdad.

Och ja, jag vet att jag för en fånigt liten summa kan bli av med reklamen. Jag tar mig ändå friheten att påpeka att teliareklamen beter sig på ett störande sätt (vilket reklamen på 99.se inte brukar göra).

Det är alltså inte storleken eller utseendet som jag stör mig på, utan på att den försämrar navigeringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-12 12:15

Transmissionproblemet hade väl snarare med airportdrivisarna att göra? Om du kör via tråd (eller sänker antalet tillåtna anslutningar i Transmission) så skall du inte få några Kernel Panics den vägen. Själv har jag för övrigt aldrig råkat ut för det problemet.

Min erfarenhet av kernel panic är att det ofta orsakas av hårdvaruknas som tex korrupt minne, glapp (tex en minneskrets som inte är korrekt monterad) och felande usbenheter. Prova att koppla bort all ev kringutrustning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 14:45

Haha, efter att ha brottats med felet i en vecka så fick jag det att fungera några minuter efter att jag ansträngt mig med att skapa en tråd om det

Det sista jag provade var att prioritera om javamotorerna i Javainställningar enligt instruktionerna i tråden http://www.99.se/internet-bredband/267265-bank-id-lade.html och efter diverse omstarter tycks det faktiskt ha löst problemet! (och jag tar på mig dumstruten).

Kan ju dock vara bra för andra att se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 14:29

Hej,

Jag undrar om det är någon annan som också fått problem med Nordeas e-leg efter uppgradering till Firefox 3.5?

Jag har installerat om både Nexus Personal samt kortläsarprogrammet, jag ser i Nexus Personal att kortets e-legitimation är åtkomlig och Nexus syns även som tillägg i FF, men likförbannat fungerar det inte. När jag klickar på "logga in" så skickas jag vidare till en blank 403-sidan - precis som om jag inte ens har kortläsaren inkopplad.

Efter att ha sökt info på Firefoxs forum och nordea.se (som uppmanar användaren att uppdatera till senast möjliga version av webbläsaren) så ringde jag Nordea och fick till svar att "ja det är ju en del som har problem med nya webbläsare". Jag fick tyvärr inte mer specificerad info än så. Det skulle dock vara bra att veta om det ens GÅR att få det att fungera med FF 3.5. Därför undrar jag:

Är det fler som har detta problem? Är det ens någon som har en fungerande Firefox 3.5 & Nexus-kombination?