Ja då är det väl bäst ni två fortsätter diskussionen själva efter som ni tydligen anser er vara hemma på området.
Och Fred! du om någon motsäger väl dig där ? STIM har absolut med kopiering att göra läs årsredovisningen, speciellt sidan 9 kanske intresserar dig paragraf "Kompensation för privatkopiering".
Sedan "Vi tillstryker att föreningsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkning, disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktörer ansvarsfrihet för räkenskapsåret."
Ganska intressant med en icke vinstdrivande ideell organisation som har utarbetat hur dom ska fördela vinsten eller ?
jazzper, det är kul att du för engångskull kom med något som kan räknas som förklaring, men återigen vad är felaktigt med det jag sa angående EMI, Sony osv ?
Jag ska förövrigt komplettera här med uppgifter från SAO (Svenska Akademins Ordlista) och susning.nu.
Susning säger :Förlag - "Ett förlag är ett företag som köper upp rättigheter (baserat på upphovsrättslagen), bekostar framställning av exemplar (en upplaga), marknadsför och säljer olika former av immateriella produkter. Den som driver förlag kallas förläggare."
SOA säger: "BETYDELSE: nat.-ekon. om det förhållande att an näring drives på sådant sätt att en kapitalist lämnar råvaror åt en tillverkare samt övertager hans produktion; form av industriell verksamhet för vilken dylikt förskotterande är karakteristiskt."
Skivbolag - "Skivbolag kallas ett företag som ger ut musik, på skiva, kassett eller andra format."
SOA säger (bolag): "sammanslutning (som bildats på vissa villkor l. under vissa lagstadgade former) mellan två l. flera personer för förverkligande af ett gemensamt syfte, särsk. för gemensamt bruk af egendom l. bedrifvande af ett företag (i sht af ekonomisk art); kompani; kompanjonskap; äfv. konkret, om personerna som bildat dylik sammanslutning;"
På engelska är orden Labels (Skivbolag) respektive Publisher (Skivförlag), STIM avgiften delas ut i den utsträckning artistens musik spelar, en känd artist för där med större andel av ersättning än en okänd artist, detta med för att dom stora skivbolagen vilka även sköter förläggning själva är samma företag som får ersättningen.