Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Cypher

Cypher

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning se presentation
  • Registrerad 2004-04-19
  • Senast aktiv 2007-02-28
  • Antal inlägg 569

Foruminlägg

De senaste inläggen Cypher har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 05:27
Ursprungligen av acke:

Skulle sätta ganska mycket på att 99mac inte vet ett smack av Apples produktlanseringar. Om någon här vet så kommer den inte att säga nått. Tråkigt kanske men det är vad jag tror.

Skulle inte ha kunnat sagt det bättre själv och är också beredd att sätta ganska mycket på att 99mac inte vet ett smack om Apples kommande produktlanseringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 05:59

Det är garanterat en gissning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:35
Ursprungligen av Olle@mac:

Behöver er hjälp med research med hur man på PC samt Mac kringgår Antipiratbyråns möjligheter att få tillgång till IP-nummer vid fildelning ( långfilm & musik ) även fast dom nu troligen inte behöver ta hänsyn till PUL-lagen.

Hej Olle! Ta en titt på denna sida: http://tor.freehaven.net/index.html.en
(http://www.onion-router.net/)

Senast redigerat 2005-10-20 20:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:28
Ursprungligen av rob08:

Så det lär ju dröja innan vi ser en quad i en pb, haha

Ja, inte G5 i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:09
Ursprungligen av ill_chrill:

Sweet! Skriv ngt trevligt om skärmarna: "Vad innebär HD?"

http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:07

Ja, wikipedia är en teknikskribents bästa vän

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 15:21
Ursprungligen av Björnström:

Apple erbjuder fyra PCI Express platser i nya Power Macintosh G5 som lanseras senare idag - en 16x plats för grafikkort, en ledig 8x plats och två lediga 4x platser.

Nice! Vill ha nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 15:22
Ursprungligen av Luzer:

Att latencyn är bättre i osx beror nog mer på snabbare datorer och bättre ljudkort än mjukvarustöd tror jag, utvecklingen hade ju gått framåt även om inte osx hade dykt upp...

Jämför CoreAudio med OS 9 eller Windows XP, så kommer du att se att skillnaden är enorm. CoreAudio är ett mjukvaru-API i OS X och sparkar OS 9 och Windows XP rumpa vad gäller latency. Så snabbare datorer och bättre ljudkort gör minimal skillnad om ljud-apiet är kast.

Detta är inget jag tror utan detta är något jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 21:33
Ursprungligen av zlugg88:

Tycker det är lite väl mycket prat om Torque. Förvisso har jag inte använt Torque för att göra något seriöst, men jag tyckte det verkade lite onödigt knivigt.

Tycker att Unity verkar intressant. Funderar på att titta på det någon gång då jag är uttråkad.

Inget fel på unity... den använders sig redan av Novodex Physics Engine samt pixel- och vertexshaders.

Men! Du får inte tillgång till källkoden så att du kan ändra i C++-koden för att tex. skriva till egen AI eller för att lägga till kopieringsskydd m.m.

Så, visst, unity är bra nu... men Torque Shader Engine med Novodex Physics Engine blir så himla mycket bättre, för där får man koden så att man kan fixa med sådan grejer.

Det är det enda som har hindrat mig ifrån att starta eget spelföretag runt Unity. För har jag inte tillgång till koden så är man låst när det kommer till ändringar. Tror inte Unity har stöd för nätverkspel heller... vilket är rätt lamt för en spelmotor idag.

Detta är mina högst personliga åsikter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 21:26
Ursprungligen av flojon:

Angående Torque 3D så tror jag inte att Shader-versionen är aktuell eftersom vi antagligen inte kommer ge oss in i shader-programmering till det första spelet... Dessutom finns den bara för Windows och DirectX 9 än så länge...

Försökte köra demot till den lite enklare versionen men den kraschade innan själva demot startade...
Har inte heller hittat någon dokumentation så jag vet inte riktigt hur mycket det är att lära sig och vilka delar den innehåller.
Insåg precis att den inte innehåller någon fysikmotor, det är alltså endast en grafikmotor? I så fall är min åsikt att vi lika gärna kan använda någon opensource/freeware dito...

Skall ta en titt på Ogre3D nu...

Torque innehåller visst en fysikmotor och kommer att få en ännu bättre när shader version är klar. Samt inget spel som kommer att göras framöver av era framtida komkurrenter kommer utesluta shaders. Shaders är framtiden i alla spel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 21:22
Ursprungligen av speedy:

Tack! (det hoppas jag också...)

Cypher: Aha, skall kolla skillnaden om det är värt pengarna, vad tycker du?

Du får inte sälja för mer än US$250,000 om du har en Indy-lcens. Vilket innebär att du då MÅSTE betala royalties till GarageGames för alla pengar över US$250,000. Något som en rikkapitalist alldrig skulle gå med på.

Licensen gäller också per seat. Så varje programmerare måste betala 1000 USD för att allt ska vara korrekt.

Om du syftar på skillanden med eller utan pixelshaders&vertexshaders så är det bara kolla på Halflife1 och Halflife2. Haflife2 använder sig av pixelshaders&vertexshaders det gör inte Halflife1.

Ett annat exempel. Varje spel för PlayStation3 har stöd för upp till 138 olika shader som bearbetas samtidigt.

pixelshaders&vertexshaders möjliggör effekterna i CoreImage på en Mac och Mac OS X Tiger med tillräckligt grafikkort.

Har du ett ATI kort så kan du leka med pixelshaders&vertexshaders här: http://www.ati.com/developer/demos/macss2/index.html

Det är shaderversion av Torque för mac som kommer troligen att få stöd för Novodex Physics Engine: http://www.ageia.com/press/Airtight/DivxPhysxAirtight720x400.avi

*pust* jag tror det var allt. Du får fråga igen annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 17:20
Ursprungligen av Luzer:

När det gäller ljudprylar med mac så är det ju många proffisionella studios som fortfarande kör Os9 just för att det är så stabilt.

eller så vet dem inte bättre...

OS X är överlägset vad gäller ljud... kolla bara latency.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 16:06
Ursprungligen av speedy:

Torque 3D verkar mycket kompetent och vi kommer (med flojons tillåtelse) testa demot så snart som möjligt.

Det tycker jag... allt ska utvärderas innan det ratas. Det är rätt metodik.

Det finns ett opensource-projekt som heter Ogre3D som är rätt okej också, men saknar nätverkskod och en del annat.

http://www.ogre3d.org/

ps. Behöver ni en CTO så är jag rätt man för jobbet
ds.

Senast redigerat 2005-10-17 16:26