Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Cypher

Cypher

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning se presentation
  • Registrerad 2004-04-19
  • Senast aktiv 2007-02-28
  • Antal inlägg 569

Foruminlägg

De senaste inläggen Cypher har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-13 22:52
Ursprungligen av Lundh:

Alla konkurrenters smartphones, utan undantag, ger användaren möjlighet att utöka funktionaliteten i sin telefon via tredjepartsprogram. Apples iPhone har inte den möjligheten. Varför?

iPhone är inte klar ännu, med andra ord så finns det ingen färdig SDK för utvecklare heller. Lanseringsdatum är juni 2007 vilket passar rätt bra med WWDC 07 samt Leopard. Då är iPhone klar samt apple har hunnit få ihop en bra SDK och dokumentation för WWDC. Dock så är det troligt att apple endast öppnar upp möjligheten att via Dashcode utveckla Widgets för iPhone. Om Apple kommer att tillåta Objective-C och Cocoa med en iPhone Widget, så kommer detta kräva Objective-C 2.0 som har Garbage Collector (som java), så att man inte kan få onödiga minnesläckage och krascher. Objective-C 2.0 är en del av Leopard och det är Core Animation också (som iPhone också bla. använder). Så det kommer garanterat att krävas att man kör Leopard och utvecklingsverktygen som följer med där för att skriva kod för den.

Anledningen varför Apple inte talar om detta nu är för att man vill få så mycket klart som möjligt inför WWDC utan att behöva lova något innan. Något Apple i stort sett alltid gör med framtida produkter.

En del har ställt sig frågan: "Can it run Mac OS X programs?" iPhone kan inte och kommer inte kunna köra traditionella applikation. Man kommer att få utveckla helt nytt som är anpassat till iPhones SDK, om man vill ha något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 23:36

Jag hade skapat en array (eller vektor som en del kallar det) där jag sedan matar in talen (0-10;eller vilka det nu ska vara).

Sedan så hade jag, genom en for loop, 100 ggr iterativt, genererat två slumptal mellan 0 och 10. Dessa värden hade jag senare använd mig av, ihop med en variabel, för att flytta runt värderna i arrayen.

ex.

int array = {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10};// array med de tal man vill ha.
int x,y,z; // variabler som pekar och container,

for (int i=0; i<100;i++) {
y=makeRandomInt();//y får ett tal mellan 0 och 10.
z=makeRandomInt();//z får ett tal mellan 0 och 10.
x=array[y]; //container x får talet vid y i array
array[y]=array[z]; // talet vid array som pekar på z. Ger array som pekar på y talet.
array[z]=x;// array vid z får talet x
}

Då flyttas värderna runt slumpmässig i en array och värderna är de som du bestämt får vara med.

Lycka till Cypher!

ps. glöm inte att skiva ut alla värden i array:en på skärmen.
ds.

Ursprungligen av Banaz:

Hej på er!

Det är så att jag har en uppgift som är att skriva ett program som slumpar fram 11 tal i en rad, dessa tal får då inte förekomma mer än en gång i samma rad.
Jag har gjort så att de 11 talen slumpas fram, men jag vet inte hur jag ska göra så att talen inte upprepas i samma rad och hur kan jag med en while sats eller annat skriva ut så många rader som användaren vill.
Vet någon hur jag ska gå tillväga?

Senast redigerat 2007-01-08 23:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-05 19:20

Häftigt!

Ska prova detta själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-31 19:15

Ett alternativ är annars:

Citat:

NSString *ip = [[[NSString alloc] initWithData:[[NSURL URLWithString:@"http://www.whatismyip.org/"] resourceDataUsingCache:NO] encoding:NSASCIIStringEncoding] autorelease];

/Cypher

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 11:19
Ursprungligen av Björn Leander:

Passa på att nyttja rabatten du får när du köper en ny dator så har du kanske till och med tjänat in det.

Jag har varit select medlem i ADC sedan 2001 och har absolut inget att klaga på. Rekommenderar det till alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 06:42
Ursprungligen av Volantiz:

Är det fler som inte kan ladda hem nyaste leoparden? Jag får bara ett felaktigt http-huvud tillbaka
Har jag missat något?

Om du syftar på betan av klientversion som släpptes den 9 november, så kan jag meddela att länken fungerar som den ska för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 06:38

Jag är select medlem och rekommenderar det om du är i behov av den information som medlemskapet ger. Är du inte utvecklare så gäller inte medlemskapet för dig. Samt rabatten för skärm är endast 10%

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-02 06:23

mitt förslag är: TellusPal .com/.se

Tellus = Jorden.
Pal = vän.

/Cypher

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 21:01
Ursprungligen av draags:

En fråga som inte direkt hör hit är utveckling för dataspel.

Hörde något om att det saknades utvecklare för spel i Sverige. Menar dom här de som kommer på idén eller menar de programmerare, alltså platsen där spelet kommer till?

Det är brist på utvecklare med spelkompetens (Alltså en speciell typ av programmerare).

Ursprungligen av draags:

Vad är det som gäller för tex spelutveckling, hur går man vidare där?

Vad gäller spelutvecklare? eller menar du speldesigner?

För att få jobb som spelutvecklare så bör du ha goda matematiska kunskaper (C eller D nivå med matematik på universitet) samt datalogi kunskaper (C eller D nivå på universitet). Samt minst 5 års erfarenhet av spelutveckling privat men på professionell nivå. Kan vara i form av prototyping och demos.

Speldesigner kräver minst 10 års erfarenhet i spelbranschen och utvecklingsprocessen. man bör gärna ha författarambitioner och god fantasi. Att få jobb som speldesigner är med andra ord svårare att få än att få jobb som spelutvecklare, vilket är rätt svårt i sig.

Ursprungligen av draags:

Fungerar det som i filmbranschen, att man pichar en idé för ett bolag?
Och hur pitchar man en sådan idé?

Kan tänka mig att de flesta spelutvecklingsföretag redan har en ordentlig samling med redan bra idéer, och inte är så intresserade. Det som man har brist på är programmerare med specialkunskaper och inte spelidéer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 23:04
Ursprungligen av draags:

Någon som känner till några svenska programutvecklare för mac?

Inte som är tillgängliga.

Dock kan du pröva med macfreelancer.com för att finna utländska macutvecklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 22:54
Ursprungligen av draags:

Angående att skydda en idé så är jag som sagt mest intresserad av hur detta fungerar.

Skydda idéer vet jag inte mycket om. Dock så vet jag att mjukvara inte går att patentera, ifall det är det du undrar. Det enda skydd du har är att vara först på marknaden och ligga steget före dina konkurrenter, vilket kräver stora resurser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 20:50

Dock så måste jag tilläga att jag personligen skulle välja Ruby on Rails istället. Detta eftersom Ruby on Rails har bättre support än WO har idag. Samt så kommer Apple att leverera med Ruby on Rails med Leopard, så Apple själva anser att Ruby on Rails är vägen att gå.

Kolla: http://www.rubyonrails.com/docs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 20:46

Jag skulle börja kolla här: http://developer.apple.com/referencelibrary/DeveloperTools/idxWebObjects-date.html

Sen så skulle jag söka efter "books" här: http://lists.apple.com/mailman/listinfo/webobjects-dev
...med 'Search only in webobjects-dev list' som tillval.

Om sökningen inte gör mig klockare så sulle jag gå med webobjects-dev och fråga efter bra böcker m.m.

/Cypher