Ponera att en bredbandsleverantör hela tiden skickar ut tekniker för minsta lilla fel som kunderna ringer in om. När tekniker kommer så utbriser kunden "Nämen OJ glömde jag berätta att jag varit och skruvat i telejacket/bredbandsjacket/antennjacket, kan det vara det som strulat?" Och tekniker skulle ha svarat: "Nämen det gör inget, kostnaden för ditt slarv tar bolaget x."
Krävs ingen stjärnekonom att räkna ut att då skulle ett bolag snart börja gå med förlust. Och man får dessutom använda lite logiskt förnuft och tänkande.
1. Har du verkligen gjort nått som skulle ha påverkat tjänsten? Om ja, kolla det först. Allt för många PC människor jag pratar med säger t.ex. att internet slutade fungera efter att dom installerat en brandvägg... hmmm.... vad kan det möjligen vara då?
2. Blir det felsymptom som kan klassas som signalfel? Isåfall är det troligast att det är fel i nätet och då är det inte ditt fel.
Allt för många rannsakar inte sig själva. Lite grand som att bli rädd när man ser polisen trots att man är oskyldig. Com hem mfl. är inte ute att bötfälla folk utan vill helt enkelt inte att tekniker ska åka ut i onödan och bolaget får bekosta någons slarv. Det finns säkert nån kund som VERKLIGEN behövde en teknikers hjälp.