Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
bedrockstudios
  • Plats Skövde
  • Registrerad 2004-08-12
  • Senast aktiv 2015-10-22
  • Antal inlägg 123

Foruminlägg

De senaste inläggen bedrockstudios har skrivit i forumet.

Keyframes handlar ej om det, det är hur många hela bildrutor som skall sparas i tidsintervall.
Redigera på i Final Cut, skall du sedan göra export för datorskärm/modern tv så Deinterlace'a i Compressor.

I princip anser jag att inget redigeringsprogram klarar av AVCHD/Lite/XDCAM EX/H.264 eller andra Long-GOPformat. De är smidiga när det skall spelas in mycket ute i fält, men när det kommer till redigering så handlar det helt enkelt om att ha 24, 25 eller 30 (eller vad man nu kör) hela bildrutor per sekund, med minimal (snarare optimal iofs) komprimering.

Tyvärr har jag inga nutida egna erfarenheter av att jämföra de två programmen.

Med
Matrox MXO2 Family for Mac - Overview
kan du koppla på valfri 1080-monitor/bildskärm med pixelmapping och HDMI.
Riktigt prisvärt om man är ute efter en i första hand previewmonitor, men har möjlighet till kalibrering.
Har både fördelar och nackdelar, läs gärna lite datablad om den och se om det kan passa.

Hittade annars ett annat alternativ när jag kollade runt idag - en Eizo med SDI-ingång, 115 000 kr exkl. moms

Vad fort man glömmer.
I princip redan glömt hur 9:an såg ut, men den stooora volymkontrollen har jag faktiskt svårt att smälta.

Du är sannerligen på rätt väg.
Använder vare sig Premiere eller AVCHD själv, men en liknande procedur hade jag gjort i Final Cut.
Det kan själv ta hand om transcoding från AVCHD till Apple ProRes som är ett lättarbetat format för datorn. Dock kräver det precis som du påtalar mycket disk. Men det är vad man får välja mellan; små filer ger belastning på processor, stora filer slukar hårddisk.

Citat:

För mycket skulle jag säga en snabbare CPU med lite färre kärnor och högre MHz vinner pris / prestanda. 4-6 kärnor, 2-4 GB RAM per kärna, en riktigt snabb GPU (Radeon-korten är inte dåliga men ett val av nVidias nya Quadro-serie vore intressant).

Här kom lite ny intressant information för min del.
Är det alltså så att när det är dags för inköp av (vad jag i dag gissar blir en 6-core) skall tänka betydligt mer RAM än vad jag först hade tänkt?

Givetvis beror det ju också på användningsområdet, men rent tekniskt,
finns det en begränsning för hur mycket minne varje kärna kan använda?

En 6-core önskar således 12-24 GB RAM förutsatt att alla kärnor får arbeta?

Låter udda att Premiere bara har 24 fps som val.
Filmar din kamera i 25 fps så skall du redigera i 25 fps.
Se över inställningarna, kör inte själv Premiere så vet tyvärr inte hur man gör.

Skall du producera för datorskärmar spelar fps'en i princip ingen roll.
Är målet DVD är det 25 som gäller i PAL områden, tex Europa.
30 fps är NTSC, exempelvis USA.

När jag ställde samma fråga om 5D'n fick jag som svar att det minsann var en kamera, ingen minneskortsläsare. Huruvida detta är hela sanningen vågar jag inte svara på, men fr.o.m. då blev det minneskortsläsare för min del.

Vet inte hur 7D fungerar men 5D gör likadant, sätt i minneskortet i en minneskortsläsare och lägg över filerna på hårddisk.

Ang. XDCAM EX-materialet så hamnar de via log and transfer i Capture Scratch-mappen som är angiven under system settings i Final Cut-menyn.

Båda formaten är tungjobbade för datorn, precis som du säger kan det vara smidigt att göra om till ProRes.

Jag hade lagt in allt på hårddisk, både h.264 och XDCAM och gjort konvertering med hjälp av Compressor, sedan skrota allt det gamla materialet, föra in det nya i Final Cut och sedan redigera på.

Det den gör är väl helt enkelt att spara ner allt från RAM-minnet till hårddisken innan den slocknar.

Den bistra sanningen i dagsläget är nog att en Full-HD mixer börjar någonstans runt 100k-lappen.
Men man kan ju hoppas att införandet av en HDMI-mixer snart skulle ändra på den summan, vilket ju bara måste vara en tidsfråga.

Kollade runt lite bland de fabrikat jag känner till i dagsläget och på "hobbynivå" är det fortfarande HD-SDI som gäller dessvärre. Men vi kan nog sätta lite hopp till TriCaster framåt. Datavideo känns även de som en tillverkare som kan anamma den nya "Scart/S-videostandarden" inom kort.

Känner dessvärre ej till något sådant med just HDMI, men får man börja med att vara nyfiken varför just HDMI och inte de standarder som finns? SDI tex? Finns kamerorna redan? Ett alternativt, dock kostsamt vore ju att köra med HDMI->SDI konverter för att sedan mata in i Anycast eller valfri mixer.

Är ett av kraven att det ska vara HD, och just därför tex HDMI?

Ett program som korsat min väg inom andra användnngsområden men som påstår sig klara just det du efterfrågar, mixa kameror och spela in till disk är Wirecast från Telestream. Känns inte som en optimal lösning, men kanske kan vara värt att kika på. Tanken är i vilket fall att man kopplar in varje kamera med Firewire till datorn, dvs man behöver ganska snabbt ett separat Firewirekort med flera ingångar. Sedan använder man programvaran för att klippa mellan de olika ingångarna. Programmet klarar dessutom av att simultant spara ner till disk samt komprimera och skicka signal till streamingserver. Programmet i sig har stöd för HDV, dock har jag ingen uppfattning om hur många källor den klarar av, känns som att det blir tungt för såväl dator som programvara att hantera 3 simultana HDV-källor.

Som inlägg i debatten kan jag nämna att jag kört med min Macbook Pro sedan 2006 mer eller mindre dagligen med CPU-temp på runt 100 grader. Den mest stabila dator jag någonsin haft. Har tyckte det varit underligt med så hög temperatur, men vågar inte ge mig på att felsöka alltför mycket heller eller experimentera med mjukvara.

Det låter som att du har använt bildens fulla längd, dvs dissolven har inget material för övergången.
Korta ner bilderna tidsmässgt o båda ändar och prova igen.

Ligger filmen på systemdisken?
Prova at flytta den till extern med FW800 eller eSATA alternativt till en egen intern disk.

Då det inte framgår hur lång filmen är har jag svårt att gissa vilken codec det handlar om, men en Mac Pro bör fixa det mesta prestandamässigt, är deet en hårt komprimerad fil, typ H.264 eller motsvarande skulle jag först konvertera till tex Apple ProRes.

Ett tredje alternativ är att köra en offline på den.