I slutet av november bytte jag till en ny MBP. Den funkade fint tills häromveckan, då den plötsligt tappade oväntat mycket batteri på kort tid. Jag anslöt nätadaptern och fick det nya "laddning påbörjas"-plinget och jobbade lite till utan att märka något annorlunda.
Nästa morgon var det lögn att få liv i datorn. Testade alla knappkombinationer som finns. Inte ett livstecken. Eftersom Apple nu designat bort den sista kvarvarande indikatorlampan finns det inget sätt att veta om datorn har ström, är laddad, urladdad, håller på att ladda, vilar, är på eller avstängd. Jag hoppades att det skulle vara laddaren eller kabeln, men kunde hos Göteborgs stora Apple-återförsäljare/servicespecialist konstatera att så väl var det inte. Datorn åkte in i den digra efter-helgerna-supportkön, men så snart teknikern börjat felsöka eskalerades ärendet till Apple. Jag ringde teknikern och fick veta att det innebär att Apple kommer att kontakta mig. Jag misstänker att de kommer att berätta att min dator behöver ersättas.
Väl medveten om att min senaste backup inte hunnit klart innan datorn rasade, frågade jag samtidigt om det går att rädda data från SSD:n om moderkortet skulle vara dött. Svaret var som väntat: det är svårt, eftersom allt är fastlött på moderkortet, men Apple ska förse serviceverkstäderna med det verktyg som krävs. Det är bara det att ännu har det inte dykt upp. Så fort det gör det, hjälper de gärna till.
Så nu går jag i väntans tider. Dels på ett samtal från okänd nivå inom Apple (att själv ringa Apple Support för besked visade sig fruktlöst), dels på att Apples auktoriserade servicespecialist ska få tillgång till ett hyfsat viktigt verktyg.
Har på Apples diskussionsforum hittat några fler än jag med liknande problem. Skriver detta mest som en varning till andra med nya MacBook Pro: gå inte och lägg er utan en 100% backup! Det kan också vara intressant att veta om någon annan här drabbats och hur det gått...