Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Fikonhjul

Fikonhjul

Medlem
  • Plats Göteborg
  • Registrerad 2004-08-20
  • Senast aktiv 2020-04-16
  • Antal inlägg 55

Foruminlägg

De senaste inläggen Fikonhjul har skrivit i forumet.

För den som dyker ner i Apples forumtrådar om de senaste MacBook Pro-modellerna (inte helt lätt att sortera ut dem), slutar rätt många ärenden i utbyte eller utdragen väntan på utbyte. Svårt att säga hur utbrett detta är. Många fel gäller döda logikkort, men även petitesser som trasiga fläktsensorer och strul med enskilda tangenter kan leda till utbyte av hela datorn. Och även i USA kan folk få vänta över 3 veckor innan Apple ger besked om ersättningsdator. Jag börjar närma mig tre veckor utan besked nu, så det finns kanske hopp (utom för förlorad data förstås)...

Ursprungligen av smurf:

Nu finns i allafall verktyget för att kopiera datat, men det finns fortfarande inga reservdelar.

Vet du var verktyget finns? Jag tvivlar inte på att du har rätt; det är bara intressant att veta.

Jag bad en "senior adviser" på Apple Care att kolla om verktyget fanns hos någon av Sveriges tre Apple Store (jag tänkte att de kanske prioriteras när nya verktyg distribueras). Senare samma dag fick jag besked: det finns på Apple Store Väla Centrum (Helsingborg). Seniorrådgivaren erbjöd mig en tid vid deras Genius Bar. Kanske de också kan laga den, hoppades han. Visst, några timmars bilresa, men det kunde det vara värt, tänkte jag...

När jag satt mig i bilen fick jag en gnagande oroskänsla, baserat på Apple Cares track record den sista tiden. Jag ringde tillbaka för att dubbelkolla (det går inte att ringa direkt till en Apple Store) och bad att få bli kopplad till en tekniker i Helsingborg. Det tog tid, men till slut fick jag prata med dem. Gissa om de hade verktyget? Nej. Verktyget är beställt, flera gånger, men de vet inte när/om det kommer.

Ursprungligen av smurf:

Nu finns i allafall verktyget för att kopiera datat, men det finns fortfarande inga reservdelar.

Bra om det börjar dyka upp någonstans. I Göteborg har fortfarande ingen servicepartner verktyget.

Ursprungligen av smurf:

Apple byter väl ut nya MacBook Pro där det är fel på moderkortet.

Apple gör ingenting. Datorn lämnades in för 1 vecka och 5 dagar sedan. Ärendet eskalerades till Apple för över en vecka sedan och de skulle ta kontakt. Det har de inte gjort. Servicepartnern får inte heller några besked, trots påstötningar. Att ringa till AppleCare är lönlöst. Inte ens deras seniora rådgivare kan/får säga vad som händer med datorn.

Ursprungligen av smurf:

Som någon annan sa, har man inte backup, ja då får man nästan skylla sig själv, det är ett frivilligt val.

Som jag sa, datorn dog under pågående backup. Alla vet att backup är essentiellt. Det är inte det det här handlar om. Det handlar om att Apple konstruerat en dator som är svårare att reparera än någon tidigare, och att de fortfarande inte distribuerat de verktyg som ska kompensera för en del av detta. Det handlar också om att flera MacBook Pro med Touch Bar drabbats av allvarliga hårdvarufel av okänd utbredning - detta är inget isolerat fall. Men för mig handlar det framförallt om en ärendehantering som fullständigt havererat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta gäller vid alla reparationer. Inget unikt för den här modellen, eller för det här specifika fallet.

Det är flera saker som är unika med den här modellen. Det första är att SSD:n är limmad på logikkortet, vilket gör datorn särskilt serviceovänlig. Det andra är att det råder brist på reservdelar. Det tredje är att det dessutom råder brist på verktyg. Jag kan inte minnas någon annan ny Apple-produkt som försatt användarna i en lika osäker situation vid haveri.

Det speciella med det här specifika fallet är att Apple tycks slarva bort ärendet, med extra tidsutdräkt och osäkerhet som följd. Efter påtryckningar meddelar Apple förvirrat att jag får vänta medan servicepartnern väntar på delar, ett besked som förvånar servicepartnern, som inte vet vilka delar de ska vänta på eftersom det ändå inte finns verktyg - och det normala är att datorn ersätts. Omfattningen av det här fabrikationsfelet är ju okänd, men andra kända fall (varav minst ett hos samma verkstad) tycks ha gått enligt praxis med snabbt utbyte. Jag har de senaste åren varit supernöjd med alla AppleCare-ärenden, så det är förvånande.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man behöver lämna in något, så kan man aldrig räkna med att ens data är intakt när man får tillbaka enheten. Det är upp till var och en att ha backup.

Självklart. Just den här datorn dog medan backup pågick och därför är det intressant att kunna kopiera det som finns på den förmodligen helt fungerande SSD:n. Något som hade gått på vilken annan dator som helst - och något som Apple inser att kunderna ska kunna förvänta sig även på denna modell. Tyvärr har ingen av de servicepartners jag talat med fått det verktyg som krävs.

Jag har alltid en backup i samma byggnad som datorn och en på server på annan ort. Men denna gången hade jag givetvis extra otur, vilket medför att allt inte kan återställas till 100%.

Jag har fått logikkort bytta förr. Då kom datorn tillbaka i för övrigt exakt samma skick. En annan gång valde Apple att ge mig en ny. Även då flyttade servicepartnern all data från den trasiga till den nya och jag kunde fortsätta arbeta med minimal tidsförlust. För den som drabbats är det avsevärt bättre när det kan ske än när det inte kan ske.

Ursäkta monologen här i tråden, men detta har hänt: seniorrådgivaren på AppleCare ringer tillbaka och har pratat med den auktoriserade serviceverkstaden som har min dator. Beskedet lyder ungefär "Nej, de håller på att reparera den, men väntar på delar, så det är bara att vänta". Goddag yxskaft, alltså. Det är eftersom det inte finns några reservdelar eller verktyg till nya MacBook Pro som verkstaden, per Apples rutiner, eskalerat ärendet till Apple. Detta biter inte på seniorrådgivaren, som hänvisar tillbaka till verkstaden. Ringer till verkstaden och berättar detta. De tar ett djupt andetag och lovar stöta på i sina kanaler. De har haft fler kunder med samma dator och samma problem. De erbjöds ny dator ganska omgående, men här har det helt gått i stå.

Alltså. Om du köper nya MacBook Pro och något är allvarligt fel med den, så vänta dig inte att Apples auktoriserade servicepartners kan reparera den. Det finns inga logikkort att få, det finns inga verktyg. Det gäller inte bara denna servicepartner - jag har ringt andra och kollat. Proceduren är att du - efter okänt lång väntan - erbjuds en ny dator. Din data kan du glömma.

Det är nu drygt 1 vecka och 1 dag sedan datorn lämnades in. 4 dagar sedan ärendet eskalerades till Apple. Inte ett pip från Apple, vare sig till mig eller serviceverkstaden.

Tydligen har jag trippel otur: jag köper en MacBook Pro med - av allt att döma - fel på logikkortet, inga nya logikkort finns att få, med följd att ärendet eskaleras varefter det kommer bort i ärendehanteringen. Som grädde på moset kommer oron av vetskapen att en SSD på ett dött logikkort är en död SSD. Åtminstone när SSD:n som här är fastlimmad och Apples verktyg för att komma runt detta ännu inte finns hos reparatörerna.

Därför ringde jag nyss Apple Support på nytt. Blev till slut vidarekopplad till en senior rådgivare. Precis som sina kollegor i första ledet kunde han inte hitta datorn i sitt ärendesystem, så det slutade med att han personligen skulle ringa serviceverkstaden och återkomma i eftermiddag. Knappast standardgången när en auktoriserad serviceverkstad eskalerar ett hårdvaruproblem enligt Apples rutiner. Men åtminstone händer det något, så bra initiativ, seniorrådgivaren!

Då kan vi bara hoppas att fortsättningen i eftermiddag innebär en ljusning...

I slutet av november bytte jag till en ny MBP. Den funkade fint tills häromveckan, då den plötsligt tappade oväntat mycket batteri på kort tid. Jag anslöt nätadaptern och fick det nya "laddning påbörjas"-plinget och jobbade lite till utan att märka något annorlunda.

Nästa morgon var det lögn att få liv i datorn. Testade alla knappkombinationer som finns. Inte ett livstecken. Eftersom Apple nu designat bort den sista kvarvarande indikatorlampan finns det inget sätt att veta om datorn har ström, är laddad, urladdad, håller på att ladda, vilar, är på eller avstängd. Jag hoppades att det skulle vara laddaren eller kabeln, men kunde hos Göteborgs stora Apple-återförsäljare/servicespecialist konstatera att så väl var det inte. Datorn åkte in i den digra efter-helgerna-supportkön, men så snart teknikern börjat felsöka eskalerades ärendet till Apple. Jag ringde teknikern och fick veta att det innebär att Apple kommer att kontakta mig. Jag misstänker att de kommer att berätta att min dator behöver ersättas.

Väl medveten om att min senaste backup inte hunnit klart innan datorn rasade, frågade jag samtidigt om det går att rädda data från SSD:n om moderkortet skulle vara dött. Svaret var som väntat: det är svårt, eftersom allt är fastlött på moderkortet, men Apple ska förse serviceverkstäderna med det verktyg som krävs. Det är bara det att ännu har det inte dykt upp. Så fort det gör det, hjälper de gärna till.

Så nu går jag i väntans tider. Dels på ett samtal från okänd nivå inom Apple (att själv ringa Apple Support för besked visade sig fruktlöst), dels på att Apples auktoriserade servicespecialist ska få tillgång till ett hyfsat viktigt verktyg.

Har på Apples diskussionsforum hittat några fler än jag med liknande problem. Skriver detta mest som en varning till andra med nya MacBook Pro: gå inte och lägg er utan en 100% backup! Det kan också vara intressant att veta om någon annan här drabbats och hur det gått...

Senast redigerat 2017-01-16 13:32
Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstod det som att iPhoto 6 inte har så många fler mallar, bara bättre kvalité på böckerna.

http://www.apple.com/ilife/iphoto/gallery/books.html

Jag kan minnas fel, men jag tycker det ser ut som iPhoto 6 har många fler bokmallar. Och de nya, vikta gratulations-/tack-/inbjudningskorten är inte alls dumma.

Lite lustigt: jag beställde till jobbet två styck iWork '06 och en styck iLife '06 (ska skaffa multilicenser, men vill prova lite först). Lade dem som separata beställningar på Apple Store Education for Institutions, för att slippa vänta om någon av dem skulle släppas senare än den andra.

Fick i går leveransmeddelande. 2 st iWork på väg, iLife fortfarande "processing order". I dag kom paketet, innehållande 1 st iWork och 1 st iLife. De hade lagt i fel alltså. iLife-kartongen var på engelska, men programmen på svenska.

Så installations-dvd:erna är helt klart färdiga att skeppas, men kanske de svenska trycksakerna dröjer...

Ursprungligen av Snooze:

Det står levereras senast 31 januari på min order.

Det gör det på min också. Men det kan mycket väl bli snabbare än så. Jag beställde även iWork '06, som också hade tre veckors leveranstid. Det dök upp efter två dagar. Fast iWork är ju inte översatt, varken program eller förpackning...

Jag har postat om detta lite varstans i världen. Ytterst få använder väl OpenType + Tiger + MS Office, så problemet verkar inte vara särskilt känt. Men på Adobes typografiforum fick jag i går äntligen svar, från Adobe. De tycks vara irriterade på Apple:

Citat:

I'm sorry that this is so messed up. We have previously informed our colleagues at Apple know about issues along this line, but I will also point out your post to them, just to be sure they have all the info they might need to identify and fix the problem in a future release.

Regards,

T

Thomas Phinney
Program Manager
Fonts & Core Technologies
Adobe Systems

Det kan inte vara roligt att introducera ett platttformsoberoende, modernt typsnittsformat, bara för att få det tillklantat av Apple.

Ursprungligen av Michael Nord:

Men varför väntar du dig att det ska bli det? Funkade det så innan Tiger?

Ja, och det är väl så det ska funka? Det vill säga typsnittet ska innehålla information som talar om för programmet/systemet vilken vikt som motsvaras av "fet". Och så funkar det i t ex 10.3, och alla andra system från modern tid.

När det inte funkar, så blir formatbeskrivningar som "fet" och "kursiv" meningslösa. Och det blir, som sagt, väldigt fult.

Senast redigerat 2005-11-01 17:42

Även efter Cocktail-rensning blir det samma visa. Första gången man kör Word: allt är bra; andra gången; fult igen.

OS 10.4.3 hjälpte inte heller...

Problemet gäller alla OpenType-typsnitt jag testat, inklusive de som bundlas med Adobes CS-program. Om någon som har CS-sviten, Tiger och Office har lust att prova detta vore det intressant: Öppna ett tomt Word-dokument. Skriv något med t ex Myriad Pro. Feta det med Fet-knappen. Ser det bra ut, eller ser det ut som hos mig: en aningen tjockare spärrad text, som inte liknar vare sig Myriad Pro Bold, Semibold eller Black?
.

Nu fick jag till slut köpa Madonna. Men Apple får skärpa sig - en redaktör som jobbar halvtid med t ex de nordiska iTMS kanske kunde vara en god idé...

Ursprungligen av Rickard A:

Enligt Engadget var det David Moody som presenterade produkterna och inte Steve.

Värre miss är att som http://macosrumors.com i sitt "Live Coverage" påstå "Steve has taken the stage!". Jag undrar vad det gör för trovärdigheten för den sajten...