Vet inte hur intressant det här är för er, men för dom som vill läsa kommer här fortsättningen på sommarens längsta följetong...
Må 1 aug
Loggar in på UPS hemsida för att se om iPod:en kommer fram idag - vilket UPS lovat (för sjätte gången). Ser att de skickat ut den på morgonen från Jönköping till Malmö. Där har den uppenbarligen vänt för nu är den tillbaks i Jönköping. Alltså noterar vi att UPS gjort bort sig igen och sorterat paketet fel i Malmö terminalen.
Ti 2 aug
Blir uppringd av en UPS kille ifrån Malmö och en ifrån Jönköping som å UPS vägnar ber om ursäkt (för 10:e eller 11:e gången?). Det vanliga mantrat rabblas om att den skall komma fram dan efter, kontrar lite syrligt med att det har ni lovat i drygt en och en halv vecka nu så vi får väl se...
On 3 aug
Tro det eller ej mina vänner. En iPod anländer nära på två veckor försenad och efter ett tvåsiffrigt antal telefonsamtal till Apple och UPS.
Laddar upp iPod:en (som är helt ny!) i 4 timmar och drar sedan iväg till en kompis för att börja föra över min musik. Resultatet blir att hela datorn hänger sig (Windows XP) och iPod updater eller iTunes får inte kontakt med den. Provar därför en annan kompis dator - med samma resultat. Börjar i det här läget misstänka att kabeln kanske pajat? Jackar därför in polarns gamla iPod med min kabel, som funkar klockrent. Alltså är kabeln ok.
Men ok, har provat på ett par bärbara datorer med USB anslutning, så kanske det är USB anslutningarna som strular? Drar därför iväg till polare nummer tre och provar hans farsas stationära dator som är sprillans ny. Samma resultat, allting hänger sig. Hårddisken på iPod:en spinner upp och klickar till om och om igen.
To 4 aug
Ringer därför upp Apple support som föreslår att ställa om den i disk mode vilket jag också provar - med lika klent resultat.
Sitter alltså efter hela den här historien med ännu en kass iPod och kommer att få skicka iväg min iPod igen! Det skulle med all största sannolikhet innebära att jag får en tredje iPod inom loppet av sju månader. Bra kvalitet Apple!
Fre 5 aug
Ringer därför upp Apple och snackar med nån norrman på den tekniska supporten som är hur dryg som helst och inte visar minsta lilla förståelse för att man är smått förbannad när man snart är inne på sin 3:dje iPod efter sju månader och har varit utan en fungerande iPod i 2 månader. Slänger på luren och hoppas få prata med en bättre operatör nästa gång jag ringer, vilket jag också får.
Förklarar för killen att jag ringer för att diskutera kompensation och/eller hävning av köp eftersom jag nu tröttnat på hela den här historien. Han ringer då själv upp kundtjänst efter att jag dragit hela historien. Därefter får jag veta att "det finns ingenting kundtjänst kan göra åt detta". Konstaterar att det var jävligt tufft sagt av kundtjänst och kontrar med att jag snarare ser det som att "det finns ingenting kundtjänst vill göra åt detta" och ber att få numret till dom så jag själv kan snacka med dom istället. Blir därför kopplad till kundtjänst.
Talar om för killen i kundtjänst att jag
a) Tappat förtroendet för Apples kvalitet
b) Tappat förtroendet för Apples sätt att sköta sina leveranser
och föreslår därför att vi häver köpet.
Jag fattar ju att Apple kommer att skicka ännu en ny iPod till mig om jag skickar in denna - och då får jag en ny iPod 40GB 4g. Med tanke på att två har pajat inom loppet av sju månader för min del, att fler på detta forumet haft samma problem med samma modell och att Apple slutat tillverka den känns det rätt olustigt att få en likadan. Har inte direkt några förväntningar på att nummer 3 skulle vara bättre.
Killen vägrar dock att häva köpet och då menar jag att han får ge ett motförslag på kompensation. Då erbjuds jag tre månaders förlängd garanti, vilket känns snålt. Jag har ju haft iväg min iPod för reparation i snart tre månader så det är ju liksom ett nollsummespel. Jag har ju dessutom inte kunnat använda min iPod under snart tre månader - och för detta får jag ingen som helst kompensation.
Då frågar jag vad han skall ha i mellanskillnad för att få en ny av den modell de tillverkar idag? Svaret blir att de inte får lösa in iPod:s utan det är endast när man är inne på iPod nummer 5 (!) som de byter ut den mot den nya och bättre modellen. Låter därför hälsa att konsumentköplagen i Sverige säger att efter två misslyckade reparationsförsök inom garantitiden har man som kund rätt att häva köpet - och att det är det som lär bli aktuellt i så fall för min del om nummer 3 också pajar inom 5 månader.
Orkar dock inte tjafsa mer eftersom vi suttit och diskuterat i över 40 minuter och kastar in handduken.
hälsningar,
Cliff