Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Nu måste jag faktiskt kommentera föregående inlägg.
Att driva en sida professionellt som Nils talar om är dyrt. 99mac.com drivs ju i stort sett ideellt och ändå har vi rätt stora kostnader.
- När du räknar med lön så glömde du bort sociala avgifter och semesterersättning. Dessutom får du inte en duktig person för 13.000 i månaden.
- Du kan inte driva kommersiell och professionell verksamhet genom att hosta den hemma hos någon via bredbandsbolaget.
- Programvara och server kostar MYCKET! Jag skulle gissa att 99mac.com har programvara och server för ca 50.000,- exkl moms....
Samma sak gäller även för www.MacNytt.com. Programvara för servern och inte minst själva serverhårdvaran och uppkopplingen kostar stålars...
MacNytts innehåll skapas av ideellt arbete. Skribenterna jobbar frivilligt. Det går tyvärr inte att garantera ett visst innehåll. Men av erfarenheter så har det visat sig att en ideell sajt kan vara mycket konkurrenskraftig mot en komersiell sajt.
Det är just detta som är syftet med internet - att kunna ha olika typer av innehåll på sajterna beroende på vilken toppdomän sajten ligger under.
.edu är utbilning i USA som exempel.
I Sverige finns inga "sub-toppdomäner" som talar om vad för slags sajt det är.
MacWorld.se skulle om det kunnat finnas en subtopp-domän hetat MacWorld.betal.se då den går över till att inte vara gratis. .betal är bara påhittat för detta exempel.
MacNytt.com ligger under .com och inte under .se. Skulle MacNytt heta MacNytt.se skulle den kanske kunna ha legat på MacNytt.se eller MacNytt.free.se...
Nu snurrar det lite för mycket i mitt huvud. Jag hoppas att det framgår att det finns tidningar som kör ideell eller komersiell verksamhet.
Så länge det finns ideell verksamhet kommer detta att sätta hård press på komersiell verksamhet.
Tidningar med komersiell verksamhet kommer att behöva göra något VERKLIGT UNIKT för att kunna försvara sin affärsmodell.
Till IRL+Webb-paket:
Handelsbankens kunder betelar och har alltid betalat en avgift för olika ärenden. Webb-tjänsten är _gratis_ för kunderna.
Det är dock antagligen annorlunda för tidningar...
MacWorld.se måste verkligen hitta på något väldigt unikt innehåll för att kunna skapa mervärde till kunderna.
Aftonbladet kör sin sajt öppen och gratis. Detta stärker varumärket. Är jag bortrest och vill köpa en tidning så köper jag Aftonbladet för att jag vet hur deras kvalité är på innehållet.
Ska bli intressant att se hur det kommer att gå för MacWorld. Det enda bra med MacWorld är studentrabatten för tidningen