Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Bapelsinmannen
  • Plats Kungsbacka
  • Sysselsättning Frilansoriginalare/grafisk formgivare
  • Registrerad 2006-03-17
  • Senast aktiv 2021-04-21
  • Antal inlägg 148

Foruminlägg

De senaste inläggen Bapelsinmannen har skrivit i forumet.

Ursprungligen av IngoX:

Har det fungerat tidigare i El Capitan? kan du komma på något som kan ha påverkat efter att det senast fungerade?

Om du söker på något lämpligt ord via Spotlight, kommer det upp några träffar ur epost då? Mail-appen och Spotlight använder separata sökindex, så det är alltså fullt möjligt att sök via Spotlight funkar fastän det är problem i Mail.

Angående manuell reindexering av Mail, min tidigare länk är lite gammal, i och med uppgradering till El Capitan flyttas data i den dolda användarmappen från mappen V2 till en ny mapp V3. Aktuell plats för indexfilerna är alltså ~/Library/Mail/V3/Mail Data. Det är de tre filerna som börjar med "Envelope Index" som du ska radera (läs spara undan på annan plats så länge). Avsluta Mail innan du flyttar filerna, sedan öppnar du mailappen igen. Räkna med att indexeringen kan ta ganska lång tid om det är mycket mail. Det kan slöa ner datorn, så gör det när du inte behöver datorn till något brådskande.

Tillägg: Förresten, om du misstänker att det är fel på Mails index-filer och vill jämföra, så här ser de ut hos mig med OS X 10.11.4. Storlekarna varierar naturligtvis med hur mycket mail man har. Alla filerna har skapelsedatum 2011-08-07, troligen då jag instalerade OS X 10.7 Lion och har ärvts och uppdaterats sedan dess
Envelope Index (10,1 MB senast ändrad idag)
Envelope Index-shm (33 K senast ändrad två dagar sedan - när jag senast startade Mail?)
Envelope Index-wal (915 K senast ändrad idag)

EL CAP
Yepp det har fungerat tidigare i El Capitan.
Har inte en susning vad jag kan ha gjort som ställt till det.
Jag har haft lite knas med Mail sedan jag installerade El Cap faktiskt.
Först var det en massa ”spökmall” som hämtades fast dom inte fanns (eller redan var hämtade. what ever)
Sedan var det Yahoo som ändrat sina säkerhetsinställningar vilket gjorde att jag inte kunde maila ut från Yahoo-adresser via smtp.tre, men det är fixat nu. Kan inte tänka mig att det har något med Sök att göra.

SPOTLIGHT
Spotlight söker faktiskt i Mail också, men är lite klumpigare tycker jag. Funkar bra som tillfällig nödlösning.
Men jag vill ju kunna söka direkt i Mail såklart.

V2 -> V3
Förstod det när jag följde din gamla länk efts V2 var nästan tom och V3 innehöll det som länken refererade till.
I övrigt har jag gjort exakt som du skriver.
Har nästan 10.000 mail (varför kan man fråga sig... ) och i princip samma siffror som du redovisar för Envelope-filerna.
Tar ca 6 minuter att reindexera. No big deal.

MEN
det funkar ändå inte att söka i Mail

Funderar på att blåsa hela HD:n och reinstallera från TimeMachine från då allting funkade. Har lite andra små problem också så det kanske är lika bra.
Fast om någon vet en bra lösning på varför det inte går att söka i Mail är det såklart bra om det postas här ifall någon annan åker på samma typ av problem.

Kollade först en annan tråd (från Jonas Ludvigsson) och svaret från IngoX:

Ursprungligen av IngoX:

Förutom att bygga om brevlådan (vilket raderar lokala mail vid IMAP) kan man tvinga mailklienten till en lokal reindexering av databasen om man tex har problem med sökfunktionen.

Och har nu byggt om samtliga brevlådor samt gjort lokal reindexering, men inget hjälpte tyvärr.
Vad jag än skriver i Mails sökfält så hittas noll objekt.
Har även kollat Spotlight i Systeminställningar:
”E-post och meddelanden” är ikryssat och under Integritetsskydd är det tomt.

Har även kollat Apples hjälpavsnitt för El Capitan ”Om sökfunktionen inte hittar rätt brev” och ”Söka efter brev” https://support.apple.com/kb/PH22332?locale=s... men det hjälpte inte heller.

Justerad!

Till hjälp för andra som åker på samma krångel:
Mail
Inställningar
Konton
Kontoinformation
Server, utgående e-post (SMTP): Redigera SMTP-serverlista...
Klicka på plustecknet
Beskrivning: Ge den nya smtp:n ett namn...
Servernamn: smtp.mail.yahoo.com
Avancerat
Port: 587
Kryssa i ”Använd SSL”
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: (din e-mailadress)
Lösenord: (som du har till e-mailadressen)

Och såklart ett stort Tack! till er som engagerat er och kommit med goda råd.
Nu ska det mailas!

Har fått det att funka nu.
Och det var mycket riktigt, som flera här har påpekat, ändring av smtp som behövdes.
Ändade från smtp.tre.se (som jag haft fullt fungerande i två år...) till smtp.mail.yahoo.com
Jag var dessutom tvungen att göra en separat Yahoo-smtp för varje mailadress, eftersom jag av säkerhetsskäl har olika lösenord för resp. mailadress.
Men det var inte så himla jobbigt

Till hjälp för andra som åker på samma krångel:
Mail
Konton
Kontoinformation
Server, utgående e-post (SMTP): Redigera SMTP-serverlista...
Klicka på plustecknet
Beskrivning: Ge den nya smtp:n ett namn...
Servernamn: smtp.mail.yahoo.com
Avancerat
Port: 587
Kryssa i ”Använd SSL”
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: (din e-mailadress)
Lösenord: (som du har till e-mailadressen)

Att Yahoo har ökat sin säkerhet är ju bara bra, men deras information och exempel kan slipas en hel del på.
Dessutom borde dom ju förvarna om att detta kan/kommer att ske i god tid innan dom ändrar.
Håller med IngoX att det nog borde vara Tre som inte ställt om till förändringen i detta fall.

Ursprungligen av IngoX:

Det kan vara så att Tre inte tillåter att man använder en extern smtp-server. I så fall hänvisa supporten hos Tre till länken i felmeddelandet du fick: https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
som länkar till ytterligare info här: https://yahoomail.tumblr.com/post/82426900353...
och specifikt detta stycke:

Har mailat (!) detta till Tre. Får se vad som händer.

Ursprungligen av IngoX:

Problemet är väl att du använder smtp-servern för utgående mail hos Tre. Ändra till att använda Yahoos egen smtp-server:
IMAP server settings for Yahoo Mai
POP server settings for Yahoo Mail

Vilken operatör använder du på mobilen där det funkar, och vilken smtp-server har du inställd där?

Problemet kan vara att Tre inte tillåter att man använder en extern smtp-server. I så fall hänvisa supporten hos Tre till länken i felmeddelandet du fick: https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
som länkar till ytterligare info här: https://yahoomail.tumblr.com/post/82426900353...
och specifikt detta stycke:

Har försökt att ändra till Yahoos smtp. Funkar inte.
Har mailat ovanstående Postmaster-mail till Tre, eftersom det kommer från dom, men inte fått något vettigt svar än.
Har använt smtp.tre.se i två år, så om dom plötsligt ändrat i sina inställningar borde dom veta om det.
Mina övriga mail, som inte är Yahoo, funkar fortfarande bra för utgående mail.
Har Telenor som mobiloperatör och Tre som 4G-leverantör för nätverket hemma.

Senast redigerat 2016-04-01 11:52

Frazze:
Det var (givetvis) det första jag läste när jag fick första mailet från Postmaster, men uppenbarligen hjälper det mig inte.
Helt ärligt fattar jag inte vad dom föreslår.
Det underliga är varför Yahoo plötsligt inte anser sig kunna verifiera sina egna mailadresser.
Hela anledningen till att jag skriver här är för att jag kört fast efter att ha försökt allt som jag kan komma på och googlat fram.
Har hållit på med det här i flera dagar nu och kommer inte längre på egen hand.

Sedan några dagar kan jag inte skicka mail via Apple Mail från mina Yahoo-adresser (har några stycken).
Ta emot mail funkar dock.

Loggar jag in via yahoo.se så går det bra att skicka. Och via iPhone går det också bra. Det är bara via Mail i datorn som det blir tvärstopp.
Jag hade inte gjort några ändringar någonstans när problemet inträffade (alla yahoo-adresser samtidigt).
Nu har jag pillat och ändrat fram och tillbaka utan någon som helst förbättring.
Samtliga mina Yahoo är POP3, men jag har skapat två nya Yahoo IMAP för att jämföra och det blir samma fel där.

När jag försöker skicka från vilken som helst av mina Yahoo-adresser får jag nedanstående mail tillbaka från [email protected]
(jag har medvetet justerat mina adresser till XXX och YYY här nedanför)

---

The original message was received at Wed, 30 Mar 2016 13:05:07 +0200
from:
<[email protected]>

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<[email protected]>
(reason: 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....

----- Transcript of session follows -----
... while talking to mx-eu.mail.am0.yahoodns.net.:
DATA
<<< 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
Reporting-MTA: dns; smtp1.tre.se
Received-From-MTA: DNS; 2.71.124.231.mobile.tre.se
Arrival-Date: Wed, 30 Mar 2016 13:05:07 +0200

Final-Recipient: RFC822; [email protected]
Action: failed
Status: 5.0.0
Remote-MTA: DNS; mx-eu.mail.am0.yahoodns.net
Diagnostic-Code: SMTP; 554 5.7.9 Message not accepted for policy reasons. See https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN7253....
Last-Attempt-Date: Wed, 30 Mar 2016 13:05:08 +0200

Från: XXX <[email protected]>
Ämne: TEST
Datum: 30 mars 2016 13:05:06 CEST
Till: YYY - <[email protected]>

---

Jag har kontaktat 3 (Tre) som säger att felet inte ligger hos dem.

Problemet kan mycket väl ligga hos Yahoo, men det är stört omöjligt att få tag i någon kundtjänst där och be om hjälp.
Så jag hoppas på hjälp här istället.

Har även kollat här utan framgång:
https://www.apple.com/se/support/mac-apps/mai...

Senast redigerat 2016-04-01 10:41

Tack för svaret kenjon.
Jag tänkte ungefär likadant, men mängden som ”ska hämtas” ökar allt eftersom. Mycket underligt.
Har startat om datorn flera gånger och hållit ner alt+kringla+p+r (om det nu ens gör någon nytta i El Capitan) utan framgång.
Det bara tuggar på.
Tills jag skrev det här inlägget! När jag strax därpå startade om så försvann ”hämtningarna” och har inte dykt upp igen sedan dess.
Kanske skrämde jag Mail genom att skriva inlägget?! Nåja.
Eller så håller det på och hämtar i bakgrunden utan att tala om det för mig. Stealth mode...
Lika skumt alltihop. Men nu slipper jag iaf irritera mig på det.

BTW. Jag kör både IMAP och POP3, lite beroende på vad jag använder mina mailadresser till helt enkelt.

Uppdaterade till El Capitan för drygt en vecka sedan och det mesta har funkat bra, men mail håller på med en underlig aktivitet som inte resulterar i någonting.
Allra längst ner i vänsterspalten står det ”Hämtar mail 885 av 2400”. Just nu alltså.
Båda siffrorna ökar efterhand och den blå ”hämtningsstapeln” står i princip konstant på ca 40%.
Alla ”riktiga nya mail” kommer in till respektive inbox som dom ska.
Vad är det som händer – eller inte händer?
Är det en synkning – mot tex iCloud – som pågår?
För jag har absolut inte 2400 olästa mail på väg in.

Jag fick tipset att fimpa Mail och köra Airmail2 istället, men det får jag inte att fungera alls.
Går det att exportera Mails kontoinställningar för respektive mailadress och importera dessa till Airmail2?
Om Ja – var och hur?

Visade sig vara något knas med Seagate-disken.
Köpte en Samsung och installerade utan problem.
Nu funkar allt igen

Vi har inte haft den vilande mer än under natten, så där finns nog inget samband.

Har installerat tillbaka allting från back-disken och testat ett tag nu – allt funkar perfekt.

Förtydling: Med serviceställe menar jag inte Apples utan försäljningsstället - deras hantering kostar givetvis pengar eftersom det är ett vinstdrivande företag. Om det är ett garantiärende debiterar dom Apple, om det inte är ett garantiärende debiterar dom mig. Att dom skulle bjuda på kontroll och hantering verkar högst otroligt.

Hursomhelst har jag iaf formaterat MBA:n och just nu verkar allting funka bra.
Peppar, peppar...

Inte troligt. jag får skicka den till deras serviceställe och jag skulle bli mycket förvånad om dom gör en check och inte debiterar mig för arbetet eftersom Apple inte betalar dom för det ifall det inte är något fel på datorn.
Free lunch? Not likely.