Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan du berätta vad det är som är bloat i OS X egentligen? Det har ju bara blivit snabbare för varje release dom släppt.

Allt jag inte kan välja bort vid installationen. Om det är snabbare för varje release så borde det ju gå utmärkt att ha tiger istället för jaguar på min g3 350 Mhz

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 12:14
Ursprungligen av Code Red:

Allt jag inte kan välja bort vid installationen. Om det är snabbare för varje release så borde det ju gå utmärkt att ha tiger istället för jaguar på min g3 350 Mhz

Ja, faktiskt.
Det kommer gå snabbare. Dock tar Tiger lite mer RAM pågrund utav saker som Dashboard.
10.1 på min gamla Beiga G3a gick extremt långsamt. Kan säga att 10.3 gick användbart faktiskt.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-04 11:57

WebDAV i sig är inte segt, det bara är ett litet tillägg till HTTP som är ett smidigt och simpelt protokoll. Att Apples implementation av WebDAV i Finder är ohyggligt segt är en annan femma... men det finns ju inget som säger att de inte kommer att se över det till 10.5. Eftersom så många har klagat på Finder i allmänt så känns det i alla fall troligt.

Dashboard anser jag är bloat. Men går det att stänga av bakgrundstjänster så att systemet blir mer strömlinjeformat? Har inte koll på det men vet hur man gör det i linux och windows.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 20:48
Ursprungligen av Code Red:

Dashboard anser jag är bloat. Men går det att stänga av bakgrundstjänster så att systemet blir mer strömlinjeformat? Har inte koll på det men vet hur man gör det i linux och windows.

Du kan såklart göra massvis med optimeringar och minnesbesparande ändringar. Du kan för det första ladda hem en egen darwinkärna, koda om den om du vill och kompilera din egen kärna för OS X. Detta är något du kanske känner igen från Linux eller någon *BSD, men inte Windows.

För det andra så kan du stänga av en hel del funktioner såsom Dashboard om du ändrar i rätt plistfiler.

För att stänga av dashboard öppnar du terminalen och skriver
defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES
Sedan startar om om dock.

För att göra andra små saker som att tex stänga av scollbaren i terminalen skriver du
defaults write com.apple.Terminal Scrollbar No (inte 100%, var ett bra tag sedan sist)

Liknande görs för massvis med saker i systemet. Det gäller bara att lära dig.
Rekommenderar att du köper boken "OS X Internals" utav mannen bakom siten kernelthread.com, Amit Singh (chef för googles mac-avdelning)

OSX är dessvärre ibland för segt om man inte har mycket minne, för då rullar det på bra. Tyvärr köper inte alla mer minne eftersom grund konfigurationen inte är optimal minnes/prestanda mässigt.

Jag gillar dock Dashboard men dessvärre är det trist när det segar så förbannat.

med risk för att snubbla ännu mer utanför ämnet men min mini är fantastiskt seg även med dual core o 2gb ram. Vet inte om det är fiasko med inteloptimeringen men iom att jag har xp på boot camp är det lätt att jämföra. Min teori är att det finns en hel del att inteloptimera o dual core-otimera till leopard.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 20:40
Ursprungligen av Code Red:

med risk för att snubbla ännu mer utanför ämnet men min mini är fantastiskt seg även med dual core o 2gb ram. Vet inte om det är fiasko med inteloptimeringen men iom att jag har xp på boot camp är det lätt att jämföra. Min teori är att det finns en hel del att inteloptimera o dual core-otimera till leopard.

Går det segt eller upplevs det segt? Vad är segt? Ditt påstående känns taget ur luften om du bara skriver segt. Går det segt att konvertera en film eller encoda ljudfiler? Går det segt att surfa(Detta kan länkas till flash-pluginet som är flera 100% snabbare i Windows än Linux/OSX)?

Windows har en mycket snabb fönsterhantering då den biten görs i kärnan, vilket också har sina följdproblem. Därför känns fönsterhantering i OS X, KDE, Gnome osv. ganska långsamma i jämförelse. Det är för man upplever responsen i fönsterna, men det är inte långsammare, utan bara inte lika responsivt. Så du tappar ingen prestanda.
En annan sak som gör att man upplever saker lite långsamt är OS X musacceleration.

Att Dualcore-optimera? Det är något kompilatorn ska göra och inte systemet. Om du tänker på flertrådade program så finns det redan, OS X har körts på flera cpuer ett bra tag, sedan G4an kom faktiskt. Däremot finns endel optimering för 4 way istället för 2 way och liknande som Mac Pron kan behöva för att nyttja prestandan maximalt, dock gäller detta mest utomstående program. Tyvärr är flaskhalsen så många andra grejer ändå så det kommer nog inte ge mycket.

Däremot optimeringar för intel-cpun behövs säkerligen, stora delar utav OS X är skrivna för Altivec osv. och även fast Intel-cpun har SSE3 så är den inte alls så kraftfull som Altivec när det kommer till flyttal och intensivt arbete. En annan sak är att registerantalet, om man optimerat endel kod för att ta nyttja utav ppc-processorns 32 register så kan det bli ett problem med intel-cpuns bara 16st och core duo(inte c2d) som bara har 8st common registers. När man har för många olika variabler som ska exekveras och registerna tar slut måste processorn swappa i ena L1-cachen.

Men det största problemet med Intelmaskinerna är program och plugins till program som körs genom rosetta, det kommer få maskinen att gå otroligt mycket långsammare och tar upp en hel del mer ram.

Leopard kommer natuligtvis ha massa optimeringar för Intel, det har de redan avslöjat, de kommer också göra hela systemet universial.

Problemet är att det upplevs som segt men att det också är mycket badbollar. Det kan ju vara enskilda applikationer fel. Vad det gäller rosetta har jag letat efter alternativ till det program jag måste använda. Det jag konkret märker är att minin bli varmare o fläkten går igång oftare i osx. Det kan ju vara taskiga drivrutiner jämfört med de drivrutiner som är för osx (vilka man installerar med boot camp men borde vara intels rakt av). Men det är en klar försämring i min arbetsmiljö.

Men jag ska leta efter info för att banta ner osx till min imac g3. Den har inget andrahandsvärde o jag vill inte slänga den men är för seg att använda också. Men om jag orkade trixa med sånt hade jag nog inte switchat...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-04-15 13:29

Att Apple ännu inte kontaktat sajterna och bett dom ta bort alla bilder kan bara betyda en sak: dom är helt irrelevanta alternativt missvisande.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-15 13:35
Ursprungligen av boris91:

Att Apple ännu inte kontaktat sajterna och bett dom ta bort alla bilder kan bara betyda en sak: dom är helt irrelevanta alternativt missvisande.

Nja, det vet jag inte, det ligger ju i developers builden. Det är väldigt många som är signed-up och betalar för det. Och jag tror faktiskt de inte bryr sig om detta då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-15 10:48

Ah, den här tråden passade ju bättre. Postade dem i en annan... Bra gjort.

Jag måste ändå säga att utifrån varit vi sett hittills är Leopard ett riktigt anti-klimax. Detta mycket pga att Tiger ju faktiskt är ett helt ok operativ även om det har sina brister. Ska verkligen bli kul att se vad som är top secret i juni. Jag hoppas inte det är mer mallar i Mail bara. Jag förstår inte ens vad som är så bra med mallar när man skickar epost. Och sen bara måste det komma ett nytt utseende. Det känns bara som att det iaf mer skulle ge mig en känsla av att man får något nytt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-04-15 12:18
Ursprungligen av Rickard A:

Jag måste ändå säga att utifrån varit vi sett hittills är Leopard ett riktigt anti-klimax. Detta mycket pga att Tiger ju faktiskt är ett helt ok operativ även om det har sina brister. Ska verkligen bli kul att se vad som är top secret i juni. Jag hoppas inte det är mer mallar i Mail bara. Jag förstår inte ens vad som är så bra med mallar när man skickar epost. Och sen bara måste det komma ett nytt utseende. Det känns bara som att det iaf mer skulle ge mig en känsla av att man får något nytt.

Hur kan Leopard vara ett antiklimax. Känns som folk har lite för höga förväntningar på saker som sker på utsidan, men hur stor skillnad är det mellan Panther och Tiger på utsidan, räkna inte med mer änså.

Leopard är bygget på mest på insidan.
Det enda jag hoppas på är virtualliseringsteknik i OS X Server, som enkelt går att styra genom Server Admin. Det vore underbart.
Annars är rails-stödet i OS X Server värt pengarna för mig, men räkna inte med några stordåd.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag måste ändå säga att utifrån varit vi sett hittills är Leopard ett riktigt anti-klimax. Detta mycket pga att Tiger ju faktiskt är ett helt ok operativ även om det har sina brister. Ska verkligen bli kul att se vad som är top secret i juni. Jag hoppas inte det är mer mallar i Mail bara. Jag förstår inte ens vad som är så bra med mallar när man skickar epost. Och sen bara måste det komma ett nytt utseende. Det känns bara som att det iaf mer skulle ge mig en känsla av att man får något nytt.

Jag ser fram emot spaces - hade det på os9 tiden som tredjepart. en fiffig funktion om man har mycket olika arbets uppgifter löpande eller bara har mycket minne så man har allt igång alltid.Det är ju "nytt" i leopard men har funnits som tredjepart där ett bra tag, men jag tror inbyggt är bäst

Mallar för epost kan nog bli stort för vissa kund segment men det kommer hinnas ifatt lätt av andra företag om det är som apple säger att de bara använder standard tekniker för mallarna. iWeb's kod generering får mig att ta det med en nypa salt

Ichat AV, dela presentationer,film, bild och ryktes vis spela vissa spel över chat. inte fyskam eller?
Intressant att se vad "resolution independent" betyder för dem med en pB12" exempelvis..

Jag tror det finns tillräckligt med bra nyheter i leopard för att det skall ta ett tag att börja använda det till fullo. Men jag hoppas priset ligger runt 1000 lappen så att det inte höjs pga av ryktena om inbyggt ilife - det skulle vara ett misstag.

Jag har ju väldigt svårt att tro att dessa mallar kommer se OK ut om mottagaren kör nåt annat än Mail.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-04-15 13:56

Jag undrar allt vad för Top secret det är som kan komma, själv tycker jag mest att det bara behövs finslipningar av nuvarande system. Det jag mest av allt vill ha är en bättre spotlight, men möjlighet till boelsk sökning, lättare att välja vilka mappar osv. Dessutom vill jag har bättre funktion i spotlight-menyn, så att man kan drag'n'droppa och högerklicka träffarna. Ofta så vill man skicka något till någon med Adium och så skriver man in filnamnet, hittar filen, men måsta ta upp spotlight-fönstret för att kunna dra den till Adium.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 12:22
Ursprungligen av lobStar:

Jag undrar allt vad för Top secret det är som kan komma, själv tycker jag mest att det bara behövs finslipningar av nuvarande system. Det jag mest av allt vill ha är en bättre spotlight, men möjlighet till boelsk sökning, lättare att välja vilka mappar osv. Dessutom vill jag har bättre funktion i spotlight-menyn, så att man kan drag'n'droppa och högerklicka träffarna. Ofta så vill man skicka något till någon med Adium och så skriver man in filnamnet, hittar filen, men måsta ta upp spotlight-fönstret för att kunna dra den till Adium.

Oki, ett tillägg. Ett grafiskt gränssnitt för cron vore inte fel. Det är ju skandal att det inte finns något enkelt grafiskt sätt att schemalägga program. Som det tex fanns i Windows 95.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-06 13:19
Ursprungligen av lobStar:

Oki, ett tillägg. Ett grafiskt gränssnitt för cron vore inte fel. Det är ju skandal att det inte finns något enkelt grafiskt sätt att schemalägga program. Som det tex fanns i Windows 95.

Med tanke på att Apple har bytt ut Cron mot Launchd så vore Cron-guiet ganska onödigt. Cron finns kvar i 10.4, men apple själv använder inte det för OS X grejer och ingen aning om det kommer vara med som default i kommande system.

Det finns en hel del Launchd-apps, tex Lingon, skapat utav samma svenska kille som gjort Smultron och Hallon, är ett program för att hantera Launchd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-06 17:59
Ursprungligen av Sidde:

Med tanke på att Apple har bytt ut Cron mot Launchd så vore Cron-guiet ganska onödigt. Cron finns kvar i 10.4, men apple själv använder inte det för OS X grejer och ingen aning om det kommer vara med som default i kommande system.

Det finns en hel del Launchd-apps, tex Lingon, skapat utav samma svenska kille som gjort Smultron och Hallon, är ett program för att hantera Launchd.

Aja, jag menade inte cron som crond utan mera som företeelsen. När det finns ett system för att schemalägga så borde det vara en smal sak att skapa en grafisk frontend för det.

Visst finns det tredjepartsprogram, men det är ju inte samma sak. Själv har jag ju inget problem med att använda crontab etc men moster Agda har.

Ursprungligen av lobStar:

Oki, ett tillägg. Ett grafiskt gränssnitt för cron vore inte fel. Det är ju skandal att det inte finns något enkelt grafiskt sätt att schemalägga program. Som det tex fanns i Windows 95.

Cronnix: http://h5197.serverkompetenz.net:9080/abstracture_public/projects-en/cronnix/

Sen har väl Automator även schema-möjlighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 22:31

Så...ingen som har hittat någon sida med bilder ännu?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 22:55

Det vore intressant att veta vad som hänt mer spotlight, om det tillkommit möjlighet till att kunna ändra i metadata direkt i Findern. Om alt + kringla Space spotlight delen förändrats? Om jag inte misstar mig är det mer ett program än tidigare men med tanke på det nya utseendet på Findern kanske detta även här fått sig en rejäl fix.

Vore spännande med bilder som sagt.

Senast redigerat 2007-06-14 15:02
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-14 14:54

När Microsoft släppte Vista kändes det att man började knappa in på Apple funktionsmässigt (även om alla nya features var snodda..), men nu när Leopard är ute i det fria känner man att Apple än en gång har tagit ett jättekliv. Grymt jobbat Apple!

Jag vill se hur det fungerar i praktiken för mig innan jag säger bra jobbat etc. Mailtemplates känns inte så jätteinnovativt. Känns som att spamfiltret tar de mailen ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-15 11:28

Efter att ha låtit keynoten sjunka in lite är det framförallt en sak jag saknar väldigt mycket och det käns inte som att det kommer någon bättring på den punkten heller. Nämligen att enkelt kunna editera meta-data i Finder.

Bevaka tråden