Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-28 21:17

Ja, så ser det första raderna ut. När jag tittar lite närmare på filerna ser jag att det inte tillkommit några nya xml-tablåfiler sedan 2007-04-16.

Av någon anledning tycks alltså nedladdning av tablåfiler slutat att fungera då, men varför? Verkar nästan som om att widgeten inte får kontakt med tablåservern...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-28 21:35

Nu lyckades jag lösa problemet genom att ta bort Xmltv/widgetexports/channels.xml och säga åt widgeten att ladda ned tablåerna på nytt.

Vet inte varför det har blivit så här men när jag tittade i channels.xml fick jag se att innehållet bestod av följande:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<HTML><HEAD><META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
<TITLE>ERROR: The requested URL could not be retrieved</TITLE>
<STYLE type="text/css"></STYLE>
</HEAD><BODY>
<H1>ERROR</H1>
<H2>The requested URL could not be retrieved</H2>
<HR noshade size="1px">
<P>
While trying to retrieve the URL:
<A HREF="http://xmltv.tvsajten.com/xmltv/channels.xml....">http://xmltv.tvsajten.com/xmltv/channels.xml....</A>
<P>
The following error was encountered:
<UL>
<LI>
<STRONG>
Connection Failed
</STRONG>
</UL>

<P>
The system returned:
<PRE><I>    (110) Connection timed out</I></PRE>

<P>
The remote host or network may be down.  Please try the request again.
<P>Your cache administrator is <A HREF="mailto:root">root</A>. 

<BR clear="all">
<HR noshade size="1px">
<ADDRESS>
Generated Sat, 14 Apr 2007 05:39:57 GMT by ims.sjinternetombord.se (squid/2.5.STABLE6)
</ADDRESS>
</BODY></HTML>

Felet måste alltså ha uppstått när jag använde internet när jag åkte tåg för ett par veckor sedan. Alltså ungefär samma fel som beskrivs här, men med tillägget att det inte räckte att ta bort allt i schedules, utan även channels.xml.

Ah se där, det har jag inte tänkt på. Jag har byggde in felkontroll på de vanliga tablåerna men har ingen felkontroll på ifall det står fel saker i channels.xml. Det ska jag försöka fixa till.

Nu har jag fått exakt samma problem som ovanstående, och jag har inte använt widgeten någon annanstans. Än så länge har det varken hjälpt att kasta innehållet i schedules eller filen channels.xml.

Senast redigerat 2007-05-02 16:01

Jag fick faktiskt också samma fel själv i helgen men för mig hjälpte det att kasta widgetexports/channels.xml och sedan stänga av widgeten och sätta på den igen.
Det hjälper inte att bara kasta channels.xml, man måste stänga av widgeten med annars laddar den tydligen inte om filen (vilket den borde göra).
Stängde du av eller bara kastade filer?

Jag ska hur som helst försöka ta mig en titt på det till helgen. Widgeten är ju trots allt works-for-me-ware och nu funkade den faktiskt inte för mig heller

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-02 19:52

Fick också samma problem idag och provade att slänga channels.xml och stänga av och starta widgeten enligt tipsen, men det hjälpte inte. Då stängde jag widgeten innan jag kastade channels.xml och startade widgeten igen efteråt. Och du fungerade det, och ny ser jag alla tablåer.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-06 00:12
Ursprungligen av Marco:

Fick också samma problem idag och provade att slänga channels.xml och stänga av och starta widgeten enligt tipsen, men det hjälpte inte. Då stängde jag widgeten innan jag kastade channels.xml och startade widgeten igen efteråt. Och du fungerade det, och ny ser jag alla tablåer.

Jag gorde precis som som Marco o det funkar fint!!!....:cool:

Först och främst, TACK för denna widget! Det är tveklöst den enda widget jag använder på daglig basis!

Jag har lite problem med Kanal 9. Lade till kanalen för första gången för någon vecka sedan och har aldrig fått fram kanallogotypen. Har testat att slänga alla filer som hör till widgeten och installerat om den, utan effekt.

I övrigt, går det att lägga till Showtime och Star! också? Eller missar jag dem någonstans? Skulle gärna se DiTV och The Voice också, men jag ser att de inte ligger på tv.swedb.se så där får vi väl vänta ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 17:12
Ursprungligen av Capeman:

Först och främst, TACK för denna widget! Det är tveklöst den enda widget jag använder på daglig basis!

Man tackar för de vackra orden

Ursprungligen av Capeman:

Jag har lite problem med Kanal 9. Lade till kanalen för första gången för någon vecka sedan och har aldrig fått fram kanallogotypen. Har testat att slänga alla filer som hör till widgeten och installerat om den, utan effekt.

Sök efter kanal9.se.png , kasta filen, ta bort Kanal 9 från baksidan av widgeten och lägg till den igen - hjälpte det?

Ursprungligen av Capeman:

I övrigt, går det att lägga till Showtime och Star! också? Eller missar jag dem någonstans? Skulle gärna se DiTV och The Voice också, men jag ser att de inte ligger på tv.swedb.se så där får vi väl vänta ett tag.

Om Showtime och Star! finns listade på tv.swedb.se men inte står att återfinna på baksidan av widgeten så har jag glömt dem. Det ska jag isf rätta till. Men finns de inte på tv.swedb.se så är jag rädd att det inte är så mycket jag aktivt kan göra åt saken för tillfället

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 17:22
Ursprungligen av gusax840:

Sök efter kanal9.se.png , kasta filen, ta bort Kanal 9 från baksidan av widgeten och lägg till den igen - hjälpte det?

Inte för mig iaf.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 17:40
Ursprungligen av Le:

Inte för mig iaf.

Det har du väldigt rätt i, det beror på att Kanal 9 inte har nån logga på servern. Konstigt, jag är helt säker på att jag sett loggan för Kanal 9 där... jag lägger in ett inlägg på swedbs forum och frågar hur det ligger till.

Ursprungligen av gusax840:

Det har du väldigt rätt i, det beror på att Kanal 9 inte har nån logga på servern. Konstigt, jag är helt säker på att jag sett loggan för Kanal 9 där... jag lägger in ett inlägg på swedbs forum och frågar hur det ligger till.

Då avvaktar vi lite så får vi se vad som händer. Jo, Showtime och Star! finns båda på swedb, men DiTV och The Voice saknas.

Tack för tiden du lägger ner på detta! Uppskattas mycket.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-04 17:34
Ursprungligen av Capeman:

Då avvaktar vi lite så får vi se vad som händer. Jo, Showtime och Star! finns båda på swedb, men DiTV och The Voice saknas.

Då måste jag missat dem, ska fixa till det när jag tittar på channels.xml.

Ursprungligen av Capeman:

Tack för tiden du lägger ner på detta! Uppskattas mycket.

Vassego

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-02 21:36

Jag fick också stänga av, slänga filen och starta om.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag fick också stänga av, slänga filen och starta om.

Det hjälpte för dig? För mig gjorde det nada...

  • Oregistrerad
  • 2007-05-03 17:08
Ursprungligen av Capeman:

Det hjälpte för dig? För mig gjorde det nada...

Om du öppnar din channels.xml - vad står det i den då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-03 21:37

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>404 Not Found</title>
</head><body>
<h1>Not Found</h1>
<p>The requested URL /xmltv/channels.xml.gz was not found on this server.</p>
</body></html>

Det som är mest märkligt är att bägge mina maskiner (iMac C2D och iBook G4) råkade ut för samma sak samma dag. Håller du på att testa ett nytt piratkopieringsskydd:confused:

  • Oregistrerad
  • 2007-05-04 17:27
Ursprungligen av Gunnar B:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>404 Not Found</title>
</head><body>
<h1>Not Found</h1>
<p>The requested URL /xmltv/channels.xml.gz was not found on this server.</p>
</body></html>

Det där är exakt vad jag hade i min fil också. Det är även den text man får ifall man skriver in en adress som inte finns på tablåservern. Så gissningsvis har tablåservern krånglat lite vid några tillfällen. Jag ska maila de som håller i den och kolla.

Ursprungligen av Gunnar B:

Det som är mest märkligt är att bägge mina maskiner (iMac C2D och iBook G4) råkade ut för samma sak samma dag. Håller du på att testa ett nytt piratkopieringsskydd:confused:

Ja jag håller absolut på att testa ett nytt kopieringsskydd! Eftersom widgeten är gratis så känner jag ett stort behov av kopieringsskydd så att folk inte lägger in det på fler än en dator. Helst ska folk bara betala den dyra avgiften (gratis) och sen inte använda programmet på någon dator alls... det sparar ju supporttid och jag kan ta alla pengar jag tjänat ihop i licensavgifter och köpa hattar för. Jag vill nämligen ha den speciella hattrabatthatt som man får om man köper tillräckligt många hattar - och alla de pengar jag tjänat på widgeten räcker precis så jag kan få min hattrabatthatt!

(Det där var ironi för övrigt )

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-05-04 17:52

Det var väl lite skämt från min sida också:)

xmltv säger sedan några dagar tillbaka att tablånfilen saknas helt. vad har hänt???

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-05-05 14:47

Patric08> Läs lite längre upp i tråden, från inlägg 449 och neråt så får du lite olika tips på åtgärder.

tackar, skönt med snabba svar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-05 23:46

Min tv-widget har lagt av att ladda ner tablåer helt, är det här ngt allmänt eller är det knas med min widget?

/markus

  • Oregistrerad
  • 2007-05-06 07:18
Ursprungligen av Maxwell:

Min tv-widget har lagt av att ladda ner tablåer helt, är det här ngt allmänt eller är det knas med min widget?

/markus

Det är allmänt, verkar som att servern agerat lite konstigt på sistone. För att åtgärda innan jag fixat widgeten med en uppdatering, gör följande:

1 Stäng av widgeten (viktigt!)
2 kasta channels.xml från ~/Library/Xmltv/server (det kan även ligga nån i ~/Library/Xmltv/widgetexports)
3 starta widgeten igen

Om servern funkar som den ska så bör du få tablåer igen. Om servern fortfarande trilskas så vänta några minuter innan du gör om proceduren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-06 08:24

Glädje! Det funkade.
Tack så mkt, skulle inte klara mig utan den här widgeten, grymt jobb.
/max

  • Oregistrerad
  • 2007-05-06 09:53

Dåså, då ligger nya versionen ute på http://www.manicker.se .
Om servern går och trillar av pinn igen så kommer ni få meddelande om det. Då är det bara att ta bort Dashboard, vänta lite och sen ta fram det igen så gör Xmltv ett nytt försök. När servern återuppstår från de döda så kommer tablåerna börja laddas ner igen.

Två nya kanaler finns även, Star! och Showtime - dock saknar bägge dessvärre logga än så länge

Ursprungligen av gusax840:

Dåså, då ligger nya versionen ute på http://www.manicker.se .
Om servern går och trillar av pinn igen så kommer ni få meddelande om det. Då är det bara att ta bort Dashboard, vänta lite och sen ta fram det igen så gör Xmltv ett nytt försök. När servern återuppstår från de döda så kommer tablåerna börja laddas ner igen.

Två nya kanaler finns även, Star! och Showtime - dock saknar bägge dessvärre logga än så länge

Tusen tack! Nu blev denna dag ännu soligare!

Ursprungligen av gusax840:

Dåså, då ligger nya versionen ute på http://www.manicker.se .
Om servern går och trillar av pinn igen så kommer ni få meddelande om det. Då är det bara att ta bort Dashboard, vänta lite och sen ta fram det igen så gör Xmltv ett nytt försök. När servern återuppstår från de döda så kommer tablåerna börja laddas ner igen.

Två nya kanaler finns även, Star! och Showtime - dock saknar bägge dessvärre logga än så länge

Snacka om ironin att jag väljer att uppdatera widgeten den dag då servern inte fungerar...
Jag får snabbt känna på den nya funktionen i alla fall. Tack för en grymt bra widget hur som helst!

Jag har "felanmält" det. Det är mycket möjligt att jag har tankat hem filen som nu fattas från fel server nämligen. Väntar på svar. Har jag gjort fel så lägger jag ut en ny version. Om inte så fixas nog servern relativt omgående.

Nu är det ju säkert mitt fel men om det inte är på det viset så vill jag inte lägga ut en version som tankar från fel server...

Ursprungligen av gusax840:

Jag har "felanmält" det. Det är mycket möjligt att jag har tankat hem filen som nu fattas från fel server nämligen. Väntar på svar. Har jag gjort fel så lägger jag ut en ny version. Om inte så fixas nog servern relativt omgående.

Nu är det ju säkert mitt fel men om det inte är på det viset så vill jag inte lägga ut en version som tankar från fel server...

Jag tror inte att det har med nya versionen att göra (men vad vet jag). Den fungerade inte innan jag uppdaterade den heller, men då trodde jag att det berodde just på att jag inte uppdaterat. Lycka till med felsökningen.

Bevaka tråden