Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jaha, då är det väl bara att vänta till nästa vecka om man har paket på batch 178...

  • Medlem
  • 2007-11-06 16:06

Ni som blivit nekade av Apple att beställa genom Jetcarrier. Hur lång tid tog det innan Apple släppte tillbaka pengarna till er? Mina pengar är fortfarande reserverade. Fick besked om att dom inte kunde fullfölja ordern klockan två i natt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 16:15

Om ni ringer er bank kan de kanske lösa problemet med reserverade pengar. Apple hade inte släppt reservationen efter att de dragit pengarna från mitt konto (alltså dubbeldebiterat), och min bank löste saken efter att jag pratat med dem.

  • Medlem
  • 2007-11-06 20:22
Ursprungligen av Malm:

Om ni ringer er bank kan de kanske lösa problemet med reserverade pengar. Apple hade inte släppt reservationen efter att de dragit pengarna från mitt konto (alltså dubbeldebiterat), och min bank löste saken efter att jag pratat med dem.

Kan bekräfta detta, mail via internetbank samt telefonsupport vägrade trots 3 försök på varje väg. gick slutligen in på mitt lokala bankkontor och drog historian, nån minut senare var pengarna inne på kontot igen. Min bank är swedbank

Haj alla!

Ska te New York på fredag och hade tänkt att inskafa mig en iPhone. Ni som redan köp en telefon, är det bara ett gå in i apple store och köpa en, fattar inte riktigt hur de fungerar med AT&T, de ska ju va låst till de i 2 år typ, att låsa upp telefonen går det hitta info på weben om, men abbonemanget kostar ju massa pengar i månaden om ja fattar de rätt., eller har ja missuppfattat de?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 21:14

Hejsan!

Jag har en god vän i de förenta staterna som skulle kunna skicka en telefon till mig. Han har dock fått höra att de stora fraktbolagen är förbjudna att leverera iPhones utomlands. Är det något som andra har hört och kan bekräfta eller är det bara ett "rykte"? Någon som förresten vet något fraktbolag där leverans och tull går fort och smidigt?

/Simon

Ursprungligen av simonn:

Hejsan!

Jag har en god vän i de förenta staterna som skulle kunna skicka en telefon till mig. Han har dock fått höra att de stora fraktbolagen är förbjudna att leverera iPhones utomlands. Är det något som andra har hört och kan bekräfta eller är det bara ett "rykte"? Någon som förresten vet något fraktbolag där leverans och tull går fort och smidigt?

/Simon

Jag har också en vän som kan tänka sig att skicka över en iPhone till mig men jag undrar också de här praktiska sakerna. Hon går in, betalar 399$. Går till något postkontor och skickar iväg telefonen till mig. Om hon då märker paketet Gift så slipper man väl tullen? Vet att folk gjort så som skickat saker till mig från Ebay och det har gått kanonbra varje gång.

Hur ska hon/vi göra för att lösa detta? Och har ni några andra råd gällande detta?

/ Jacob

Ursprungligen av FillilutteN:

Jag har också en vän som kan tänka sig att skicka över en iPhone till mig men jag undrar också de här praktiska sakerna. Hon går in, betalar 399$. Går till något postkontor och skickar iväg telefonen till mig. Om hon då märker paketet Gift så slipper man väl tullen? Vet att folk gjort så som skickat saker till mig från Ebay och det har gått kanonbra varje gång.

Hur ska hon/vi göra för att lösa detta? Och har ni några andra råd gällande detta?

/ Jacob

För det första betalar hon $399 PLUS skatt(mellan 7-9% i olika delstater).
Om hon ska skicka ska hon givetvis skrifta "gift" för största chans att den fastnar i tullen, men detta är överhuvudtaget inte en garanti att du inte får betala tull.

Ursprungligen av theplague:

Om hon ska skicka ska hon givetvis skrifta "gift" för största chans att den fastnar i tullen, men detta är överhuvudtaget inte en garanti att du inte får betala tull.

Den här meningen fattar jag inte. Den säger emot sig själv väl? I texten innan kommatecknet så säger du att det är större chans att den fastnar i tullen om man skriver Gift. Men i andra delen av meningen så säger du att det inte är någon garanti att jag inte får betala tull ? Blir helt snurrig.

Yaz - Okej tack för informationen, men jag känner att jag får ta den risken. Det borde väl inte försvinna (;

Men alltså, vad är det bästa sättet att skicka den utan tull?

Tack på förhand!
/Jacob

Ursprungligen av FillilutteN:

Den här meningen fattar jag inte. Den säger emot sig själv väl? I texten innan kommatecknet så säger du att det är större chans att den fastnar i tullen om man skriver Gift. Men i andra delen av meningen så säger du att det inte är någon garanti att jag inte får betala tull ? Blir helt snurrig.

Yaz - Okej tack för informationen, men jag känner att jag får ta den risken. Det borde väl inte försvinna (;

Men alltså, vad är det bästa sättet att skicka den utan tull?

Tack på förhand!
/Jacob

Förlåt, var lite trött nör jag skrev.
Om hon ska skicka ska hon givetvis skriva "gift" för största chans att den inte fastnar i tullen, men detta är överhuvudtaget inte en garanti att så inte sker.
Oavsett omm hon skrev $10 eller det rätta värdet.

iPhone kommer snart i Frankrike UTAN operatör!!!
Det ska bli intressant att se hur apple fixar det! Dom kan inte förbjuda försäljning inom eu...

  • Medlem
  • 2007-11-06 21:22
Ursprungligen av Islander:

iPhone kommer snart i Frankrike UTAN operatör!!!
Det ska bli intressant att se hur apple fixar det! Dom kan inte förbjuda försäljning inom eu...

Du har nog missat det där, apple måste släppa en iPhone olåst inom ett halvår från releasen i frankrike. För att behålla telefonerna låsta kan apple således sätta priset till valfri skyhög summa som ingen kommer betala.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-07 08:17

nackdelen med "gift" är också att paketet endast är försäkrat för en ganska liten summa.. typ 300kr. Försvinner iPhonen på resan så får man en fjuttig ersättning. Man får vara redo att ta en liten risk.

Någon som hört nåt mer från JetCarrier om batch 178? Jag har fortfarande transit som status.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 10:18
Ursprungligen av svantet:

Någon som hört nåt mer från JetCarrier om batch 178? Jag har fortfarande transit som status.

Samma här. Jag blir galen av den här väntan

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-07 11:02
Ursprungligen av Jfm010:

Samma här. Jag blir galen av den här väntan

Vi som hade paket med i batch 177 har inte fått våra ännu, så räkna med att få era efter helgen..

själv hoppas jag att mitt paket anländer imorgon. Två dagar borde vara tillräckligt för svenska posten.. eller?

Ursprungligen av svantet:

Någon som hört nåt mer från JetCarrier om batch 178? Jag har fortfarande transit som status.

jag har också transit på min status.. hur stora är oddsen att danska truckers ska blockera gränserna i damnark just när ens iPhone ska passera där? murphys lag antar jag..

bästa sättet? om dom skriver värdet till 10 dollar så kan dom ju inte ge dig massa tull att betala. men samtidigt får du bara tillbaka 10 dollar om paketet försvinner...

Okej, men ja då förstår jag vad jag har att tänka på. Jag tror jag gamblar i alla fall. Det har ju gått bra hittills att göra så från ebay (:

/ Jacob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 14:19

Jag har skummat igenom tråden men hittar inte svaret på detta: Jag har en polares polare som bor i Tampa, Florida. Jag vill göra det lätt för honom så att han inte behöver åka till en Applestore utan beställa den så att den körs ut till honom. Min tanke var att ringa till Apple Store i Tampa och be dem skicka den till honom. Kan de då ta mitt visakortsnummer via telefon tro? (Jag vet att jag är krånglig) Jag vill göra det så lätt för honom som möjligt.

Ursprungligen av hawknew:

Min tanke var att ringa till Apple Store i Tampa och be dem skicka den till honom. Kan de då ta mitt visakortsnummer via telefon tro?

Om din bank är svensk är det stor risk att dom nekar dig köp, typ såhär (saxat från IM):

Dear Apple Customer,

Thank you for your recent order.

Unfortunately, we do not accept credit cards from banks outside the US
and Canada. Please visit us online at <www.apple.com/orderstatus> and
select Edit Payment Method to change your order payment to a credit card
issued in the US or Canada.

We will continue to hold this order for one week. If we do not hear
from you, we will cancel your order.

We look forward to hearing from you soon.

Sincerely,

Apple Payment Processing Support

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 15:08
Ursprungligen av Adrian B:

Om din bank är svensk är det stor risk att dom nekar dig köp, typ såhär (saxat från IM):]

Aha. Ok. Vad tråkigt! Tänkte köra det som att jag ville skicka en present till min vän som jag träffar för sällan... typ. Lite genomskinligt kanske.

Ursprungligen av Adrian B:

Om din bank är svensk är det stor risk att dom nekar dig köp

Vet du om det gäller även om man har lagt in en amerikansk adress på sitt Visakort? Jag har tänkt beställa mig en till iPhone genom en bekant som är i USA nu, och har varit i kontakt med min bank (SEB) och bett dem lägga in den amerikanska adressen på kortet, och de har även bekräftat att det är gjort.

Om billing address överensstämmer med det på visakortet så borde det gå igenom. I vilket fall, jag återkommer med resultatet efter genomförd beställning.

Ursprungligen av Jacob Tallberg:

Vet du om det gäller även om man har lagt in en amerikansk adress på sitt Visakort?

Nej, det vet jag inte. Men om man ska tolka meddelandet ovan så var det inte adressen utan utgivande bank dom hakade upp sig på.

  • Medlem
  • 2007-11-07 15:11
Ursprungligen av hawknew:

Jag har skummat igenom tråden men hittar inte svaret på detta: Jag har en polares polare som bor i Tampa, Florida. Jag vill göra det lätt för honom så att han inte behöver åka till en Applestore utan beställa den så att den körs ut till honom. Min tanke var att ringa till Apple Store i Tampa och be dem skicka den till honom. Kan de då ta mitt visakortsnummer via telefon tro? (Jag vet att jag är krånglig) Jag vill göra det så lätt för honom som möjligt.

Jag förstår din tanke och det är schysst att du vill förenkla för honom.
Mycket svårt att tänka mig att de accepterar ett svenskt kreditkort över tel.

Men...ett tips bara, om du också vill förenkla för dig själv:
Ring till det AppleStore du tänker handla av och fråga. Det är ändå ingen här som kan svara på hur de kommer att hantera din frågeställning. Det kan till och med variera mellan olika AppleStores, så sannolikheten att nån här på forumet kan ge dig ett svar som är något att ha och lita på är lika med noll. Det blir ett gäng spekulationer, ibland från folk som uttalar sig med säkra formuleringar och troligen förvirrar det för dig.
Såvida ingen här jobbar i just den butiken...

Det är ändå de som är på plats som tar beslutet. Sen kostar dig dig högst ett par kronor att ringa...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 15:14

Bra tänkt där Palle! Vad som än händer så kommer jag att berätta sen.

Hur gör man för att köpa en iPhone via ebay.com??
Ni som har gjort detta kanske kan beskriva hur de går till?

På nästan alla auktioner så måste man ha en "confirmed address" vad betyder det?

Ursprungligen av Powerslave91:

Hur gör man för att köpa en iPhone via ebay.com??
Ni som har gjort detta kanske kan beskriva hur de går till?

På nästan alla auktioner så måste man ha en "confirmed address" vad betyder det?

Jag har inte heller riktigt förstått vad det innebär men så mycket kan jag säga dig att Paypal inte godkänns under "confirmed address"

Lycka till!
/ Jacob

Ursprungligen av powerslave91:

JHur gör man för att köpa en iPhone via ebay.com??
Ni som har gjort detta kanske kan beskriva hur de går till?

På nästan alla auktioner så måste man ha en "confirmed address" vad betyder det?

Jag köpte via Ebay. wefixallmacs eller nått sånt hette säljaren med högt betyg. Jag bjöd högst på en auktion, betalade via paypal, men behövde också se till här att jag var confirmed på paypal. sedan så måste man ringa till dom också så dom vet att du finns och inte är scam. Efter telefonsamtalet så tog det 3-4 dagar innan telefonen var här och jag bor i luleå så posten i sverige tog ett tag på sig :/

  • Medlem
  • 2007-11-07 20:58
Ursprungligen av poseidon84:

Jag köpte via Ebay. wefixallmacs eller nått sånt hette säljaren med högt betyg. Jag bjöd högst på en auktion, betalade via paypal, men behövde också se till här att jag var confirmed på paypal. sedan så måste man ringa till dom också så dom vet att du finns och inte är scam. Efter telefonsamtalet så tog det 3-4 dagar innan telefonen var här och jag bor i luleå så posten i sverige tog ett tag på sig :/

Hur mycket fick du betala allt som allt?

Bevaka tråden