Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hego99:

Jag beställde min för drygt en vecka sedan, 29/10.
Idag skeppades den!
Dröjer nog minst en vecka tills jag får den, beräknad leverans 16/11.

Surt. Polaren beställde sin iMac på lördagen några dagar innan min beställning och fick den senare på onsdagen (3 arbetsdagar), världen är inte rättvis.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-07 19:35
Ursprungligen av Blomqvist:

Surt. Polaren beställde sin iMac på lördagen några dagar innan min beställning och fick den senare på onsdagen (3 arbetsdagar), världen är inte rättvis.

Har man beställt någon utav standardkonfigurationerna så går det fortare... Sen beror det lite på vad för hårdvara man skall ha. Trådlöst tangentbord och 2,8ghz-cpuerna har varit lång väntetid på.

Ursprungligen av manlix:

Har man beställt någon utav standardkonfigurationerna så går det fortare... Sen beror det lite på vad för hårdvara man skall ha. Trådlöst tangentbord och 2,8ghz-cpuerna har varit lång väntetid på.

Där har vi det.

Hmm Apple Apple vad kan man säga, Sedan imac G3 & G4 så har kvalitén rasat extremt dramatiskt på iMac modellen. Det som gör mig så förundrande över apple är att imacen är inte måste vara designat till millimeter tjockt modell. Apple kan faktiskt tänka på funktionalitet framför design, även om design är viktigt. Designen får inte gå före funktionalitet.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2007-11-07 21:39

Köpte i helgen min första mac dator! Blev en iMac 20" på 2.4 Ghz!
Helt supernöjd!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-07 22:07

eich: Grattis En polare har en sådan också, väldigt nöjd är han!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 22:30

Igår fick jag min 24/2.4. Supersnyggt och en härlig bildskärm. Där finns inget att klaga på... Det är bara att DEN BRUMMAR!

Värst är det 1/2 m rakt framför skärmen, just där man lämpligen har huvudet. Det känns som om man har Stena-färjan bakom sig i rummet. Otroligt obehagligt. Ljudet hörs från även flera meter bort från datorn. Man fär bara ont i huvudet.

Det är en skarp baston, ett H, närmare tre oktaver ner från nyckehåls A på ett piano. Om det är en hårddisk eller en fläkt som orsakar det, vet jag inte, men källan är i princip mitt på bakom skärmen, och det är själva glasskivan som kommer i svängning och förstärker det hela, som en enda stor bashögtalarmembran. Trycker man hårt med fingret mitt i glasskivan, så upphör ljudet.

Det blir promenad med datorn till återförsäljaren i morgon, för så här kan man inte ha det.

Har äntligen kommit på vad det är som brummar/låter från min iMac 24". Det är inte fläktarna som jag trodde utan hårddisken som sitter mitt bakom skärmen.

Har en 320 Gb Western Digital i.
Tror inte Apple kommer att fixa detta då de flesta hårddiskar faktiskt låter lite...

Ni som har en knäpptyst iMac, vad har ni för hårddisk i era?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-09 16:39
Ursprungligen av mrnoname:

Har äntligen kommit på vad det är som brummar/låter från min iMac 24". Det är inte fläktarna som jag trodde utan hårddisken som sitter mitt bakom skärmen.

Har en 320 Gb Western Digital i.
Tror inte Apple kommer att fixa detta då de flesta hårddiskar faktiskt låter lite...

Ni som har en knäpptyst iMac, vad har ni för hårddisk i era?

Det är ett bekräftat fel, du får din dator utbytt om du här av dig till Apple. Och mycke riktigt är det disken, men brummandet uppstår pågrund av att disken ligger mot chassit. Det ska den inte göra...

  • Medlem
  • 2007-11-09 14:01

Definiera knäpptyst? Om jag lägger armbågen mot bordet så får jag resonanser upp till skallbenet från hårddisken, men mer än så hörs det inte.. Någon skrev nåt om ett bord med solid träskiva. Serienumret börjar med WD så jag antar att det är en Western Digital..

  • Medlem
  • 2007-11-09 14:18

Kan väl tillägga att jag hämtade min 20" 2.4GHz på macoteket i förrgår. Skärmen ser väldigt jämn ut, den har inte hängt sig än, och hårddisken låter inte mer än en hårddisk ju faktiskt låter. Så jag är (än så länge, pepparpeppar) sjuuuuukt nöjd med min imac.

Yeah!

Senast redigerat 2007-11-09 18:07
  • Medlem
  • 2007-11-09 14:48

Jag har haft ett par fantastiska klantarslen som har haft och göra med min dator ända ifrån killen som skrev ut adresslappen till TNT och poståkeriet.. Helt fantastiskt..
Startade en liten tråd om mina missöden..

http://www.99.se/applestore/228892-apple-skrev-gata.html

  • Medlem
  • 2007-11-12 23:04

/trådkapning:

Har beställt en up-to-date-skiva av Leopard från apple.se till min nyköpta imac. Fick idag ett mail från apple att "leveransförsök misslyckats". Jag har inte fått nån leveransbekräftelse eller tid? Hur ska man veta när man ska vara hemma ens?

Nu måste jag ringa ett telefonnummer för att bekräfta min adress: 077 - 6620002.

Vart ringer jag då? Är det ett svenskt nummer? Har aldrig beställt nåt från Applestore förut, så jag känner mig lite lost..

Någon som kan kasta ett ljus på mig?

/slut på trådkapning..

Livsfarligt att vänta på en iMac har jag fått erfara, innan leveransen anlände igår började jag svettas, hjärtat slog snabbare, svårt att koncentrera mig, tänk om nåt hade hänt på den lägga vägen från Shanghai....

Men inget hade hänt, den kom helt oskadd och fantastiskt fin, vilken bjässe
med ett pyttelitet tangentbord...

24", 500 GB, Trådlöst tangentbord och mus.

Jag tänker lätt vänta på revision 2, alldeles för många som har problem.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-13 14:39
Ursprungligen av tiger leap:

Jag tänker lätt vänta på revision 2, alldeles för många som har problem.

vad är ''revision 2''?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-14 19:34
Ursprungligen av fedi-93:

vad är ''revision 2''?

En "Revision 2" eller "Rev. 2" är en nyare version av datorn helt enkelt. Eftersom iMacen nyss fått en annorlunda design (aluminium) är den Revision 1 för nuvarande. En Revision 2 iMac kommer såklart att se likadan ut men kan däremot ha mera minne som standard, en annorlunda skärm än tidigare, förbättrad processor, grafikkort, etc.

Som exempel kan nämnas att det nyss kom en ny revision av MacBook, med bättre inbyggd grafik och en något förändrat ytterskal.

  • Medlem
  • 2007-11-13 17:45

..och när kommer den? Jag har inga problem alls med min än så länge. Ska precis uppgradera till Leopard med skivan som kom idag, så får vi väl se hur det går efter det. Kan rapportera resultat om intresse finns.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-11-14 18:13

20" 2,4 2dc 320gbHDD och jag upplever inte att det på något sätt alls gör speciellt störande ljud, förutom när hårdiskarna sätts igång efter vila och vissa andra tillfällen, samt när cd´n sätter igång.
Dock så har jag en annan fråga, ibland så känns det som att datan är lite seg, alltså den reagerar inte blixtfort som den gör för det mesta, kan detta bero på att jag bara har 1gb ram? och en annan fråga, i windows finns det olika saker man kan göra för att förlänga datorn´s livslängs och prestanda såsom defragmentering och liknande, finns det något sånt till mac ?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2007-11-15 19:11

När ska denna komma då tro?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-15 22:22
Ursprungligen av Lustig:

När ska denna komma då tro?

5-6 månader kanske, knappast tidigare än det.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-15 19:45

Min ska komma i morgon, tillsammans med min iPod Classic enligt TNT, efter jag för andra dagen i rad fick ringa dit och byta leveransadress på grund av att min arbetsplats är på upp till 7 olika ställen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:26

Fick min idag! 20" 2,4GHz 500 gig HD och trådlös mus. Köpte till 2 gig minne och stoppade in. Fungerar klockrent. Tyst och snygg!

Ahhh, blir en fin ersättare till min gamla Mini G4

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2007-11-22 17:52

Har haft min 24" 2,8 i tre veckor. Har Vista i också p g a spelande.
Jag är så nöjd med datorn. Tyst, fantastisk skärm, snabb.
Dregelfaktor 10 !

  • Medlem
  • 2007-11-23 14:07

Vad menar ni med tyst? (kolla in den här tråden)

  • Medlem
  • 2007-11-24 17:28

Jag tror inte riktigt din teori om att 7200 rpm inte skulle kunna ge en sådan resonans riktigt håller.

7200Hz är väl (kanske?) t.ex. en överton till 75Hz om inte jag har räknat helt åt skogen?

7200/75 = 96, alltså 96 oktaver under 7200? (Begreppen här är förmodligen lika korrekta som 1 + 1 = 11)

Jag vet iaf att min externa hårddisk, som också har en extern nätadapter avger _exakt_ samma frekvens som det brumm jag får från min imac. De interfererar t.o.m med varandra så att brummet börjar pulsera.

Lådan som imacen kommer i fungerar väl ändå som en resonanslåda till den frekvens som hårddisken avger, oavsett storleken.

Oj vad jag gisssar..

Fick min iMac i torsdags, tyvärr med en död DVD. Har dock suttit och pillat med datorn några dagar nu (i väntan på TNT) och är oerhört nöjd! Vissa saker är lite störigt, men går att ordna. T.ex: att det inte går att stänga av skärmen helt, vilket uppenbarligen irriterar när jag kollar på projektorn. iMacskärmen är som bekand som en lampa även med brightness på lägsta. Men med VLC går det åtminstone att få en svart bild på skärmen när den spelar i fullscreen på projektorn, vilket duger. Borde dock få min nya iMac någon gång mellan ons-fre och hoppas att den skall fungera! Denna är knäpptyst och med en jämn och fin skärm. Ska bli kul att testa Leopard, egentligen det enda jag behöver DVDn till just nu :/ Köpte förövrigt en 20" 2.4ghz 1gb RAM. Ska uppgradera minnet och köpa till en 500gb extern HD, sedan är jag nöjd och kan njuta av 720p-filmer!

Kunde inte hålla mig när jag satt på applestore och köpte en iPod touch 16gb, som jag är mer nöjd med än min iMac! Den är precis vad jag behöver. Helt underbar! Tyvärr sitter jag och leker med den på föreläsningarna istället för att lyssna... borde be datoradmin på universitetet banna mig från deras wlan...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-27 19:12
Ursprungligen av karnov:

T.ex: att det inte går att stänga av skärmen helt, vilket uppenbarligen irriterar när jag kollar på projektorn. iMacskärmen är som bekand som en lampa även med brightness på lägsta. Men med VLC går det åtminstone att få en svart bild på skärmen när den spelar i fullscreen på projektorn, vilket duger.

Strömspararen går att ställa in så skärmen sätts i vila efter 1 minut. Jag har fattat det som att den släcks ner helt då. Åtminstone ser min ut att göra det efter de 5 minuter jag ställt in den på.

Ursprungligen av iggy:

Strömspararen går att ställa in så skärmen sätts i vila efter 1 minut. Jag har fattat det som att den släcks ner helt då. Åtminstone ser min ut att göra det efter de 5 minuter jag ställt in den på.

Jo det stämmer, men det släcker även ner projektorn (dvs. dvi-ut), vilket är lite kontraproduktivt. Det finns även en widget som stänger av skärmen med ett knapptryck, vilket är smidigt om man t.ex. vill sova och har datorn lite nära sängen. Fast man tycker ju att apple borde implementerat någon enkelt funktion som stänger av skärmen, spec. vid filmtittning. Både frontrow och VLC lägger ju bara en svart bild över skärmen, vilket fortfarande är aningen för ljust.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-28 19:43
Ursprungligen av karnov:

Jo det stämmer, men det släcker även ner projektorn (dvs. dvi-ut), vilket är lite kontraproduktivt. Det finns även en widget som stänger av skärmen med ett knapptryck, vilket är smidigt om man t.ex. vill sova och har datorn lite nära sängen. Fast man tycker ju att apple borde implementerat någon enkelt funktion som stänger av skärmen, spec. vid filmtittning. Både frontrow och VLC lägger ju bara en svart bild över skärmen, vilket fortfarande är aningen för ljust.

Äsch då vad trist att det funkar så också

Bevaka tråden