Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Realgobi:

Oj...läser ja så fel...tack för att du sa de..en fråga till nån som har låst upp telefonen via ifun.se, ska man ta ut sim-kortet först? har hört att man ska gö de, men dom som sa de kanske använder en annan guide.

Vad är det som är oklart i guiden? I steg 1 av guiden står det att du ska använda AT&T-kortet för annars fungerar det inte. Sedan står det i steg 3 att man kan byta till sitt eget SIM-kort om man vill, men att det även fungerat med AT&T-kortet.

Jag lät det sitta i och stoppade i annat kort först efter hela upplåsningskedjan, inklusive AnySIM. Funkade så fint så.

Vet ni om det finns nåt nytt, för steg 2, de står att den kan fort va inaktuell

Ursprungligen av Realgobi:

Vet ni om det finns nåt nytt, för steg 2, de står att den kan fort va inaktuell

Det borde fungera ungefär sådär fortfarande, jag har inte hört om några nya uppdateringar av AppSnapp. Annars märker du nog när du genomför stegen.

Här är en länk till guiden Upplåsning av en 1.1.1 med AppSnapp – enklare variant

På frågan om man kan köpa en iPhone i butik eller via Applestore och få 1.1.1 som kan låsas upp så har jag tyvärr inget direkt 100% säkert svar, men chansen att man får en 1.1.1 minskar nog för varje dag. Så mitt tips är att inte vänta på att köpa eller att köpa via eBay.

// Powerslave91

  • Medlem
  • 2007-11-14 16:22
Ursprungligen av Powerslave91:

På frågan om man kan köpa en iPhone i butik eller via Applestore och få 1.1.1 som kan låsas upp så har jag tyvärr inget direkt 100% säkert svar, men chansen att man får en 1.1.1 minskar nog för varje dag. Så mitt tips är att inte vänta på att köpa eller att köpa via eBay.// Powerslave91

Jag tror det tar många veckor innan telefoner med förinstallerat 1.1.2 finns i butik. Har inte hört om någon som köpt en sån ännu!

Men om man skulle råka få en 1.1.2 så borde man väl kunna köra en restore till 1.1.1 på telefonen genom att köra denna manual?
http://iphone.ranova.org/restore.shtml

Eller tror ni det funkar?

ska åka till tyskland nästa vecka, om jag köper en iPhone där-vad ska jag tänka på då? Måste jag ha med mig ett sim från t-mobile hem för att kunna låsa upp den? Vilken SW version har iphone där och går de att låsa upp med tex anysim?

Fick min iPhone idag som köptes i USA förra veckan trodde att det skulle vara 1.1.1 men det gick inte jailbreaka den såg jag kolla vad det var för fireware och det visade sig vara 1.1.2 någon som vet vad man ska göra?

/ Kristofer

  • Medlem
  • 2007-11-19 22:17
Ursprungligen av Zemió:

Fick min iPhone idag som köptes i USA förra veckan trodde att det skulle vara 1.1.1 men det gick inte jailbreaka den såg jag kolla vad det var för fireware och det visade sig vara 1.1.2 någon som vet vad man ska göra?

/ Kristofer

Sök! Eller kasta en blick i forumet. Den här tråden är en av de som ligger högst upp just nu:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/229433-lasa-iphone-1-1-2-a.html

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-11-19 22:35

Tekniskt geni?

Kompisen åker till Dallas på fredag och har lovat att köpa en iphone till mig. Det jag undrar över är om man behöver man vara ett tekniskt geni för att lyckas få den att fungera i Sverige med svensk operatör och med svenska tecken?

/Ytterberg

Ursprungligen av johany:

Kompisen åker till Dallas på fredag och har lovat att köpa en iphone till mig. Det jag undrar över är om man behöver man vara ett tekniskt geni för att lyckas få den att fungera i Sverige med svensk operatör och med svenska tecken?

/Ytterberg

Med tanke på att det lär vara firmware 1.1.2 på telefonen bör man vara tekniskt geni för att få det att fungera. Version 1.1.2 har nämligen inte knäckts ordentligt ännu.

Fler än jag som har problem med att få iPhonen att bli "hittad" i iTunes.
Fungerar inte i 7.5 eller 7.4.2.
Sedan har jag ett annat problem också, när jag kör den gamla guiden så skall det fungera men fastnar på punkt 12.
(If you get an error message from iTunes right at the start saying An unknown error occurred (1), quit iTunes, restart it, and then attempt to restore again (using the same steps).)
Jag har inte skapat filen själv, underligt att det fungerar på en iPhone men inte på en annan?

Eftersom 1.1.2 med bootloader 4.X verkar sakna den bugg som knäckte bootloader 3.9 måste man tydligen hitta en annan väg in, men när jag läste lite om det här med hur de olika systemen arbetar ihop och att basebandet kräver en särskild nyckel för åtkomst, borde man då inte kunna kika på FWuppdateringarna från apple?, när dessa installeras i iphonen borde ju denna nyckel användas för att kunna skriva till baseband, bör man då inte kunna få fram nyckeln från installationsprocessen i en iphone eller det funkar inte så?

Jag har en iphone 1.1.1 som jag inte kan låsa upp. Jag har låst upp 17 telefoner med hjälp av adrians manual men denna telefon fungerar den inte på. När telefonen ska koppla upp sig emot jailbreakme.com kommer det fram ett meddelande (safari cant open the page because it cant find the server). Jag vill helst inte återställa telefonen då en polare fick massa problem efter att han gjort det. Hur kan jag gå vidare? Måste jag ha en mac för att lösa problemet via dator? Väldigt tacksam för svar!

Ursprungligen av antitull:

Jag har en iphone 1.1.1 som jag inte kan låsa upp. Jag har låst upp 17 telefoner med hjälp av adrians manual men denna telefon fungerar den inte på. När telefonen ska koppla upp sig emot jailbreakme.com kommer det fram ett meddelande (safari cant open the page because it cant find the server).

Låter som om du inte har korrekt nätkontakt, kan du surfa in på någon annan URL?

Ursprungligen av antitull:

Jag vill helst inte återställa telefonen då en polare fick massa problem efter att han gjort det.

Jag har inte haft problem med det. På en telefon gick inte jailbreakme.com rätt och då fick jag återställa för att göra nytt försök (eftersom tiff-buggen täpps till och inte går att använda igen).

Tipsade om denna sida i en annan tråd men den är nog mer lämpad här.

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=16571

Riktigt intressant tycker jag.
Mest positiva jag sett hittils när det gäller 1.1.2 OOB.

Ursprungligen av The_Morgue:

Tipsade om denna sida i en annan tråd men den är nog mer lämpad här.

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=16571

Riktigt intressant tycker jag.
Mest positiva jag sett hittils när det gäller 1.1.2 OOB.

Mycket intressant, jag trodde i likhet med andra i den tråden, att bootloadern inte gick att skriva om alls (typ eprom).

Det senaste verkar vara att en duktig hackare i Vietnam öppnade telefonen fysiskt och gjorde en hårdvarudump av hela nya bootloadern. Såhär står det på iPhone Status Ticker (min markering):

The new bootloader has been dumped. Credit goes to TA_Mobile for the dump, he physically disassembled the NOR from the iPhone and did a hardware dump. The files have been sent to the Dev Team and to Geohot. After a quick look, it seems that the new bootloader sig checks the whole firmware which isnt looking good for a software unlock. The best bet at the moment is a bootloader downgrade.

Jag får samma meddelande om jag försöker gå in på någon annan webadress. Måste jag återställa telefonen (hålla in home och sleep knapparna samtidigt) eller finns det något annat sätt att försöka lösa problemet på? Behöver jag använda mig av en mac dator efter att jag återställt telefonen?

  • Medlem
  • 2007-11-25 14:55
Ursprungligen av antitull:

Jag får samma meddelande om jag försöker gå in på någon annan webadress. Måste jag återställa telefonen (hålla in home och sleep knapparna samtidigt) eller finns det något annat sätt att försöka lösa problemet på? Behöver jag använda mig av en mac dator efter att jag återställt telefonen?

samma som vad?

Jag får upp meddelandet (safari cant open the page because it cant find the server) när jag försöker koppla upp mig mot jailbreakme.com. Jag har följt adrians förenklade mall för upplåsning med hjälp av trådlöst nätverk o de har fungerat hur bra som helst på tidigare telefoner men den här telefonen vill inte koppla upp sig på internet. Det är en 1.1.1 så det borde inte vara några problem. Är det någon som vet hur jag kan gå vidare? Om det är ett fel på telefonen redan innan jag började försöka låsa upp den kankse jag kan skicka tillbaka telefonen till min kontakt i USA så att han kan byta den åt mig.

  • Medlem
  • 2007-11-25 15:58
  • Medlem
  • 2007-11-25 15:59

Antitull, kommer du ut på nätet alls?

Nej ja kommer inte ut alls. Det fungerade att ansluta till mitt trådlösa nätverk men jag kommer inte ut på nätet. Jag måste lådda hem appnsapp till telefonen på något sätt. Hur ska jag gå tillväga?

  • Medlem
  • 2007-11-25 18:29

Då kan du väl lägga in det med din FTP-klient?

Jag kör med ett program som heter smartFTP. Hur ska jag få över appsnapp till telefonen och sedan komma åt det på telefonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 22:44

Läste detta iafton: http://www.openyouriphone.com/?gclid=CLe_k8_7_Y8CFQ81QgodhXHmMg

Påstår sig dessa kunna låsa upp telefoner med 1.1.2 eller läser jag fel?

Ursprungligen av simonn:

Läste detta iafton: http://www.openyouriphone.com/?gclid=CLe_k8_7_Y8CFQ81QgodhXHmMg

Påstår sig dessa kunna låsa upp telefoner med 1.1.2 eller läser jag fel?

Det är ren fejk tror jag..
läs denna tråden :

http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=17490

Ursprungligen av simonn:

Läste detta iafton: http://www.openyouriphone.com/?gclid=CLe_k8_7_Y8CFQ81QgodhXHmMg

Påstår sig dessa kunna låsa upp telefoner med 1.1.2 eller läser jag fel?

Håller med sääbää, det där är nog fejk. Nån som vill tjäna snabba pengar. Skulle vara kul att höra om någon lägger ut pengarna i studiesyfte för att avslöja dom.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-27 23:29

Så här skriver användaren "Pspsully" på hackintosh idag ang upplåsningen av 1.1.2 OOB telefoner.

Citat:

I have said to everyone that i will keep them updated on the progress being made by us so its only fair you know the full story!!

As many of you, im sure, have already read geohots blog, you may or may not be aware that as it currently stands, we WILL NOT be able to software unlock the 4.6 bootloader iPhone until a new firmware Update is released.

Now, alot of people are having a hard time understanding this and for most people Geo's blog wont make sense so im gonna explain why to you.

Most of you know, that to Unlock the phone, the baseband firware needs to be patched, but to patch a firmware means we need to delete the old one and flash the patched one, this was done with ieraser or anySIM or whatever way you unlock the phone. To erase the baseband firmware, you need to have the secpack, again i am sure most of you are aware of this.

With the old bootloader, the 3.9 one, you needed to have the secpack of your current baseband firmware OR the secpack of a newer baseband firmware to allow you to erase the Flash, the problem with the new bootloader is it no longer accepts the current secpack, only a newer one. Therefore, until a new firmeware upgrade comes along, we cannot erase the baseband firmware.

Now, its not ALL gloom and doom, It may be possible that someone will figure out how to bypass the secpack for deletion or another way might be found but as of now, this is where we stand.

Now that we have all that nasty stuff out of the way, i do have some good news!! Firstly, an exploit has been found in the new bootloader that should allow us to run anySIM, this is excellent news as many people where worried if there would be an exploit in this bootloader. So basically, When we get the next firmware update, once the secpack is retrieved, we should have no problem unlocking 1.1.2 with bootloader 4.6, however, after the next firmware comes out, we WILL NOT be able to update to it as we will then need the secpack from the one AFTER THAT to unlock it.

Now, back to OTB 1.1.2 Hardware Unlocks:

TA_Mobile, geohot and myself have found away of harware unlocking 1.1.2 OTB iPhones, the problem is there are very very few people in the world with the skills and equipment needed to do it. It is basically a Hardware bootloader downgrade but involves removing the Intel IC from the Comm board and reflashing the chip. This method will not be useful to most people but once we have it done and completed the first phone, we will post a Turorial for the extremely technically minded!!

Another area being looked at is a Test Point bootloader downgrade, in theory, its possible but as of yet we have no information on this.

And finally for those of you who are going to ask, what about a Test Point unlock, we still need to patch the firmware and have no way of erasing it so at the moment, that is in the sae boat as the software unlock.

As i said guys, a promise is a promise and i will keep you updated!!

Bevaka tråden