Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar att köpa en iPhone inom kort men vet inte skillnaden mellan 1.1.1 och 1.1.2.
Någon som kan förklara? /Tack

Inga som syns direkt mer än att den inte går att knäcka så du kan ringa med den.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 02:17

Läste precis på Arstechnica att Apple har höjt limiten igen till 5 iPhones/person igen. Nu är frågan var Apple rädd att efterfrågan skulle vara för stor inför julhandeln eller har Apple svårt att sälja iPhonen?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Läste precis på Arstechnica att Apple har höjt limiten igen till 5 iPhones/person igen.

Kan bekräfta det personligen, vi upptäckte det när vi var i Florida för drygt en vecka sedan. Om jag förstod det rätt så skulle det också gå bra att gå in igen och köpa fem till lite senare, så kreditkortsbegränsningen verkade också hävd.

Ursprungligen av Robo-X:

Nu är frågan var Apple rädd att efterfrågan skulle vara för stor inför julhandeln eller har Apple svårt att sälja iPhonen?

Svårt att sälja den tror jag inte det är. Överhuvudtaget var intresset för Apples butiker stort. Utan för en Apple Store hade dom till och med köbildning och personal (en in - en ut) pga av trycket.

Det är nog så att trycket är hårt under julen och det kan ju finnas folk som vill köpa flera i julklappar, så att då ha en permanent gräns på 2/kreditkort kan ju skada försäljningen även till de som vill använda AT&T. Sen är det nog också så som petterf skrev, att Apple känner sig rätt trygga med att nya bootloadern håller telefonerna oknäckta ett tag till. (Man kan t.o.m. spekulera i att Apple håller tillbaka 1.1.3 för att inte hjälpa till med knäckningen innan julhandeln är över.)

Näe de är nog bara så säkra på att 1.1.2 förblir oknäckt en tid - minst det här året ut - och av de teleforner som köps inför julen så kommer de flesta att knytas till AT&T då man gärna vill kunna ringa med dem i den vändan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-17 17:54

Köpte en iPhone på ebay förra torsdagen. Säljaren skickade med "usps priority mail" och när jag frågade om det fanns nått sätt att spåra den på nätet så sa hon att det inte gjorde det eftersom det var "international". Nån som har koll på ifall det stämmer? Jag blir lite orolig men borde kanske inte det eftersom hon hade 250+ omdömen varav ett negativt.

Är det posten som tar hand om paketet när det kommer hit?
MVH/dankej

usps? ups menar du? det skall inte vara några problem att spåra. jag köpte också från en på ebay och fick ups-nummer.

Näe han menar USPS.

Ja det är Posten som hanterar och/eller kör ut den beroende på tjänst.
har du tracking numret från USPS kan du spåra det som ett vanligt kolli id hos posten och se var i sverige kollit befinner sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-17 18:44

Japp menar USPS.
Okej, men säljaren säger ju att det inte går att spåra eftersom det skickades international, nån som vet om det stämmmer?
Vad har ni använt för frakt metod när ni handlat på ebay?

Ursprungligen av dankej:

Japp menar USPS.
Okej, men säljaren säger ju att det inte går att spåra eftersom det skickades international, nån som vet om det stämmmer?
Vad har ni använt för frakt metod när ni handlat på ebay?

Som jag skrivit tidigare så fungerar ditt trackingnummer hos posten.se så fort kollit kommit innanför våra gränser. Det förutsatt att tjänsten med trackingnummer köptes hos USPS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-18 22:04
Ursprungligen av dankej:

Japp menar USPS.
Okej, men säljaren säger ju att det inte går att spåra eftersom det skickades international, nån som vet om det stämmmer?
Vad har ni använt för frakt metod när ni handlat på ebay?

Beställde själv häromdagen med usps och det går att spåra, direkt från inlämning till uthämtning. Däremot är usps trackingtjänst relativt långsam då den i mitt fall endast uppdaterades under eftermiddagen amerikansktid. Posten uppdateras omedelbart, vet dock inte hur det är i Sverige då jag bor i Norge.

Däremot fastnade min i tullen och skickades till tull-import, men de har släppt den och skickat vidare den som tullfri vara. Mycket märkligt då den skickas med kvitto samt kartong.

iPhone är en mobiltelefon och är en tullfri vara. Däremot så ska du betala införselmoms på 25% på inköpspris+frakt.

USPS har nog bara internationell tracking på deras dyraste fraktsätt, annars så kan man som sagt spåra det när det väl kommer till Sverige via postens hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-28 13:07

Om man köper en på apple.com (och forslar hem den via jetcarrier) antar att man kommer få en 1.1.2 (med nya bootloadern), och inte kommer kunna använda den. Då återstår:
international-orders för $699 + 130 frakt
alt. ebay, där man kan få den för <$600 inkl. frakt.

Stämmer det? Ny i den här tråden, försöker sammanfatta.

Spiken:
Ja, typ.
Men Apple har väl spärrat Jetcarrier som mottagare nu?

  • Medlem
  • 2007-12-30 22:53

Jag har tänkt att prova att beställa från apple, men på billing adress måste det var en USA adress. Kommer det gå igenom att jag skriver att det är samma shipping/billing adress (min kompis i USA) medans jag betalar med mitt Svenska AMEX?

Ursprungligen av JGG:

Jag har tänkt att prova att beställa från apple, men på billing adress måste det var en USA adress. Kommer det gå igenom att jag skriver att det är samma shipping/billing adress (min kompis i USA) medans jag betalar med mitt Svenska AMEX?

Det kan väl ingen garantera, men så har ryktena varit.
Alltså, du måste ju registrera den adressen på ditt AMEX-kort först.

  • Medlem
  • 2007-12-30 23:22

men andra har juh kunnat beställa till jetcarrier, vad har dom skrivit? Det går bara ta "country US" på billing adress, är lite svårt att skriva min svenska adress... provade iaf att beställa att det verkar kört, fan vad less jag blir. Har provat så himla många kreditkort etc, men får inte igenom ett köp från apple.com !!!

Ursprungligen av JGG:

men andra har juh kunnat beställa till jetcarrier, vad har dom skrivit? Det går bara ta "country US" på billing adress, är lite svårt att skriva min svenska adress... provade iaf att beställa att det verkar kört, fan vad less jag blir. Har provat så himla många kreditkort etc, men får inte igenom ett köp från apple.com !!!

Och varför kan du inte registrera en till (amerikansk) adress på kortet?!!?
Alternativt sätta över pengar till din polare så han fixar det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-30 23:39

..jag köpte en iphone till kompisens amerikaska adress med mitt svenska kort härom verckan, kortet är registrerat i sverige... så om man har tur går det finfint!

Ange ditt eget namn tillsammans med den amerikaska adressen - på både shipping o billing!

  • Medlem
  • 2007-12-31 00:20

hur ska jag registrera en till adress på mitt kort? Att låta min kompis fixa det är inte ett alternativ...

Kan jag verkligen skriva mitt namn? Står att jag issåfall måste skriva under, kanske även blir problem med adresser och liknande. Paketet kanske inte kommer fram...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-31 01:16
Ursprungligen av JGG:

Kan jag verkligen skriva mitt namn? Står att jag issåfall måste skriva under, kanske även blir problem med adresser och liknande. Paketet kanske inte kommer fram...

... vet inte om det krävs, men det är nog en fördel om namnet matchar kortinnehavaren.. därför ska du skriva ditt namn.

Om det bor många på samma adress, tex lägenheter, får du väl testa o skriva en "careoff" oxå.

Personen som tar emot paketet skriver under, med namnförtydligande antagligen.
Bud brukar väl i regel inte fråga altför många frågor om mottagare osv, de vill mest få det avklarat har jag erfarit.

Dessutom kan man ändra uppgifterna på ups hemsida efter paketet skickats, dvs kommit ur apples överbeskyddande händer, när man följer den länk man får mejlat innehållandes ordernummret.

Ursprungligen av JGG:

hur ska jag registrera en till adress på mitt kort?

Ja du, det får du fråga AMEX om.

  • Medlem
  • 2007-12-31 02:16
Ursprungligen av theplague:

Ja du, det får du fråga AMEX om.

och du tror att amex är villiga att skriva kortet på en adress dom jag inte har någon anknytning till?

Ursprungligen av JGG:

och du tror att amex är villiga att skriva kortet på en adress dom jag inte har någon anknytning till?

Och hur ska de veta det?
Det kanske är en adress du bor på då och då?
Eller planerar att bo på då och då.

Vissa banker/kortföretag tillåter flera adresser.
Testa!

  • Medlem
  • 2008-01-01 16:34

låter som en dålig ide, skoj om jag börjar få mina fakturor etc till en adress som jag knappt har någon anknytning om.

JGG:
Jag orkar inte förklara mer om hur det fungerar.
Skit i det bara.

  • Medlem
  • 2008-01-01 17:22

för du är så jävla smart

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-02 20:09

Höja nivån på diskussionen lite JGG?

  • Medlem
  • 2008-01-02 20:34

Varför? För att theplague kommer med sina dåliga förslag

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 20:36

Nån moderator som vill städa lite? *tittar uppåt i tråden*

Bevaka tråden