Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 10:15
Ursprungligen av gusax840:

Drag and drop kunde jag ju däremot så glatt lova eftersom det funkar redan idag

Undrar om vi menar olika saker?
Jag menar att t.e.x. kunna byta plats på kanaler genom att dra och släppa.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Undrar om vi menar olika saker?
Jag menar att t.e.x. kunna byta plats på kanaler genom att dra och släppa.

Det menar jag också men jag kanske var lite otydlig i mitt svar. Det funkar att flytta kanalerna med dra&släpp i version 2 idag. Version 1 fungerar det däremot inte i.

Längtar redan efter nästa version. Det är faktiskt den widget jag använder mest. Hoppas att du har några lugna veckor på jobbet framöver...

Det är bara två saker som stör mitt användande. Det ena är det som nämns här ovan med program som övergår i -sändningsuppehåll- vid midnatt. Hoppas du kan lösa detta.

Det andra problemet är också känt. Xmltv laddar hem en "korrupt" tablå när det är krångel med uppkopplingen. Jag använder internet via tre olika förbindelser, ingen via netgear-router. Alla tre kan lägga upp en html-sida vid olika tillfällen. ADSL-förbindelsen när den tappat kontakten med telestationen. Mitt bredbandsuttag när jag har haft för mycket trafik under ett dygn. Och en fiberanslutning som kräver inloggning efter ett antal timmars inaktivitet.
Jag vet att det bara är att ta bort de "korrupta" tablåerna, men vore det inte bättre om widgeten själv inser att den inte når tv-tablåerna?

Fortsätt med utvecklingen av widgeten! Den är mycket bra, framför allt att det inte behövs internetförbindelse hela tiden. Semesterläget är mycket användbart! Jag har stora förhoppningar på version 2!

Ursprungligen av Wiking:

Längtar redan efter nästa version. Det är faktiskt den widget jag använder mest. Hoppas att du har några lugna veckor på jobbet framöver...

Jag med

Citat:

Det är bara två saker som stör mitt användande. Det ena är det som nämns här ovan med program som övergår i -sändningsuppehåll- vid midnatt. Hoppas du kan lösa detta.

Ja jag har kämpat med det ett bra tag nu. Det hela grundar sig på att xmltvtablåerna går efter GMT, dvs en timme efter oss sommartid och två timmar efter oss vintertid (eller om det är tvärtom). Jag har ännu inte kommit på något sätt att hantera det automatiskt med xmltvtablåerna, däremot verkar det lösa sig självt i version 2 då jag har tillgång till betydligt mer lättarbetade tablåer. Den som lever får se

Citat:

Det andra problemet är också känt. Xmltv laddar hem en "korrupt" tablå när det är krångel med uppkopplingen. Jag använder internet via tre olika förbindelser, ingen via netgear-router. Alla tre kan lägga upp en html-sida vid olika tillfällen. ADSL-förbindelsen när den tappat kontakten med telestationen. Mitt bredbandsuttag när jag har haft för mycket trafik under ett dygn. Och en fiberanslutning som kräver inloggning efter ett antal timmars inaktivitet.
Jag vet att det bara är att ta bort de "korrupta" tablåerna, men vore det inte bättre om widgeten själv inser att den inte når tv-tablåerna?

Problematiken här grundar sig i att om du laddar ner trams en gång (dvs ett skumt adslmodem, udda netgearrouter eller en konstig internetleverantör kastar upp en htmlsida istället för en korrekt felkod) så kan jag inte bara kasta bort de numer korrupta "tablåfilerna" och försöka igen. Om det blir trams en gång så tyder det ju på att något är fel och om man försöker igen omedelbart så är det ju extremt sannolikt att det blir fel igen. Därför kan man inte bara försöka igen och igen tills man lyckas, eftersom widgeten då skulle gå in i en oändlig loop och låsa sig utan att användaren skulle förstå varför.
Istället har jag valt att skriva ut texten tablån innehåller trams, varpå användaren själv får försöka manuellt genom att trycka T. Förhoppningsvis först efter att denne korrigerat problemet. Om inte någon har något annat vettigt förslag så kommer det inte bli någon ändring på det är jag rädd.
Får du upp tramstexten förresten? Om inte så får du gärna maila mig nån korrupt tablå nästa gång det händer så ska jag titta på varför inte texten skrivs ut. För att du inte ser texten är definitivt en bugg jag isf är skyldig till.

Om man bortser från den automatiska korrigeringen vid nedladdning så vad man däremot kan göra är att se till att inte skriva över vettiga tablåer med korrupta sådana. Det görs inte idag men är helt klart en genomförbar lösning. I så fall skulle man åtminstone kunna förhindra att tablåerna förstörs, och i kombination med semesterläget så borde sannolikheten att man får korrupta tablåer minska avsevärt. Det skall jag skriva upp på att-göra-listan, tack så mycket för den idén.

Citat:

Fortsätt med utvecklingen av widgeten! Den är mycket bra, framför allt att det inte behövs internetförbindelse hela tiden. Semesterläget är mycket användbart! Jag har stora förhoppningar på version 2!

Det tackar jag för
Och någon internetförbindelse, bortsett från när man laddar ner tablåer, ämnar jag inte kräva. Tycker det är helt onödigt, speciellt i mitt fall när jag har kompletta tablåfiler.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 15:26

Då är vi överens.

Yes!!

Alla kanaler?

Jag saknar Viasat golf. Den kanalen finns inte att välja på bland t.ex. comhems olika kanaler, fast att den finns på tv.swedb.se.

Är jag den ende golfintresserade bland XMLTV:x användare?

Ursprungligen av perarve:

Jag saknar Viasat golf. Den kanalen finns inte att välja på bland t.ex. comhems olika kanaler, fast att den finns på tv.swedb.se.

Är jag den ende golfintresserade bland XMLTV:x användare?

Hoppsan, den har jag visst glömt. Skall fixa!

Äter minne

XMLTV äter minne på min dator. Nyss hade den ca 800 MB av minnet och 2GB virtuellt. Jag var tvungen att stänga av den för att kunna använda datorn.:(

Detta har hänt en gång tidigare, den gången såg jag att den hade rätt många trådar. Nu kollade jag inte den parametern.

Ursprungligen av perarve:

XMLTV äter minne på min dator. Nyss hade den ca 800 MB av minnet och 2GB virtuellt. Jag var tvungen att stänga av den för att kunna använda datorn.:(

Detta har hänt en gång tidigare, den gången såg jag att den hade rätt många trådar. Nu kollade jag inte den parametern.

Japp, jag vet. Det finns nån minnesläcka nånstans, antingen i widgeten eller i dashboard själv, som jag inte förstår. Oftast så håller den sig under kontroll (läs läcker väldigt sakta), men ibland skenar det. Enda sättet då är att stänga av widgeten och starta upp den igen. Ursäkta att det är så

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-02 19:45

Jag saknar gröna fairways

Yes!!

Schysst!

En statusrapport:
I dagsläget finns det två mindre (enligt min egen diktatoriska värderingsskala) buggar i Xmltv-widgeten.
Den första buggen drabbar uppesittare som ser på tv efter kl 01 (sändningsuppehåll visas på alla kanaler) fram tills nästa program börjar. I korthet beror det på att tablåerna har data från 01 idag till 00:59 i morgon. Om ett program börjar 00:00 och håller på till 01:30 finns det bara i tablån från "igår" och inte i tablån från "idag". Tidigare var det så att programmet fanns både igår och idag, men det var tydligen en bugg på servern. Tråkigt nog så fixade jag midnattsgrejen under den korta tid buggen existerade, vilket innebär att min kod gör fel nu när buggen på servern är rättad. Korrekt beteende kan uppnås genom att alltid börja leta program "igår" och sedan gå vidare till "idag". På så vis missar man inte programmet som började igår men slutar idag. Det kommer dock ta ganska mkt tid att fixa pga alla undantagen jag skrev in förra gången.

Den andra buggen drabbar stackare med konstiga internetförbindelser där vilken adress som helst kan ersättas av en htmlsida som kräver inloggning, ett meddelande från netgear eller i stort sett vad som helst utom en korrekt felkod. Det har också låg prio från mig (eftersom jag själv har en ur den aspekten väl fungerande internetuppkoppling och således inte drabbas av problemet). Buggen i sig kommer således aldrig att fixas eftersom den inte är mitt fel. Däremot kan man, som tidigare nämnts, se till att ladda ner tablåerna i nån tempmapp först och sedan kolla om de verkar normala innan man ersätter de redan befintliga tablåerna.

Pga att midnattsfelet troligen tar mycket tid att fixa och på grund av att jag aldrig själv drabbas av felet med korrupta tablåer så har jag valt att lägga tiden på att försöka få färdigt version 2 istället. Där fanns för övrigt också midnattsbuggen men jag verkar ha fått bort den igår. Korrupta tablåfiler återstår, men är troligen inte svårt att fixa.

Lägger ut en uppdatering av version 1 idag eller i morgon där Viasat Golf numer finns med (viasat > extrakanaler samt comhem > extrakanaler) plus en korrigerad bugg i det genomskinliga utseendet. Jag kommer fortsätta uppdatera version 1 med nya kanaler (och skins ifall sådana dyker upp) men kommer högst sannolikt inte rätta några program-buggar eftersom jag vill lägga tiden på att färdigställa version 2 istället.

Jag hoppas att jag i sinom tid skall bli förlåten för dessa beslut

Jag hittar inte någon ny version av xmltv på manicker eller apple. Jag hoppas att du skriver ett inlägg när du fått ut det eller var?

Ursprungligen av perarve:

Jag hittar inte någon ny version av xmltv på manicker eller apple. Jag hoppas att du skriver ett inlägg när du fått ut det eller var?

Se där, det hade jag ju glömt - sorry. Härmed uppdaterat. Finns hos både Apple och på http://www.manicker.se.

Viasat Golf tillagd
Viasats kanalpaket borttagna och ersatt med ett enda paket
Bugg fixad i transparenta utseendet
Skum engelsk översättning borttagen - lyckas nån få gamla canal plus nu så vet jag inte vad jag tar mig till

Ursprungligen av gusax840:

Härmed uppdaterat. Finns hos både Apple och på http://www.manicker.se.

Nu har jag koll på golfkanalen också, uppskattas!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-12 13:19
Ursprungligen av gusax840:

Se där, det hade jag ju glömt - sorry. Härmed uppdaterat. Finns hos både Apple och på http://www.manicker.se.

Viasat Golf tillagd
Viasats kanalpaket borttagna och ersatt med ett enda paket
Bugg fixad i transparenta utseendet
Skum engelsk översättning borttagen - lyckas nån få gamla canal plus nu så vet jag inte vad jag tar mig till

Suveränt, tack o bock!

Tack för arbetet och tiden du lägger ner!

  • Medlem
  • 2008-02-12 20:43

Tänkte bara tacka för en grymt bra widget. Det är lätt min flitigast använda widget.

Tack!

Tack så mycket för ditt enastående jobb med denna widget.
Jag tänkte att nedanstående är lite relaterat till din widget, och om jag är helt fel ute får någon säga till:
En fantastiskt trevlig nyhet i EyeTV 3.0.1 är att "EyeTV 3.0.1 adds support for xml files that contain electronic programming guide data downloaded via the open-source xmltv tool." (http://forums.elgato.com/viewtopic.php?f=86&t=1623)

Skulle du eller någon annan kunna modifiera skriptet på sidan http://forums.elgato.com/viewtopic.php?f=86&t=1632 så att man automatiskt laddar ner tablåinformation för de svenska kanalerna för två veckor framåt? Tack på förhand!

Stabil php-programmerare sökes :-)

Ursprungligen av superduperjacob:

Tack så mycket för ditt enastående jobb med denna widget.
Jag tänkte att nedanstående är lite relaterat till din widget, och om jag är helt fel ute får någon säga till:
En fantastiskt trevlig nyhet i EyeTV 3.0.1 är att "EyeTV 3.0.1 adds support for xml files that contain electronic programming guide data downloaded via the open-source xmltv tool." (http://forums.elgato.com/viewtopic.php?f=86&t=1623)

Skulle du eller någon annan kunna modifiera skriptet på sidan http://forums.elgato.com/viewtopic.php?f=86&t=1632 så att man automatiskt laddar ner tablåinformation för de svenska kanalerna för två veckor framåt? Tack på förhand!

Jag hörde det, bra beslut av Elgato! Jag har dock inte nån Eyetv så jag personligen kommer inte modifiera det scriptet. Någon annan kan säkert ta vid.
Ett "problem" är dock att de flesta verkar baka ihop alla tablåer i en enda xmlfil medans den svenska tablåservern har en fil per kanal och dag. Mycket smidigare tycker jag, men funkar nog inte med eyetv utan att man pusslar ihop alla filerna på sin egen dator först.
Jag har några php-script som laddar ner tablåer åt mig med jämna mellanrum, de skulle gå att anpassa så att de även klarar av eyetv. Är nån intresserad så kan ni ju skicka ett pm. Skulle ändå behöva hjälp av någon stabil php-programmerare med att snygga till scriptet. (Eller nån som kan nåt annat scriptspråk, men då får du ju skriva om scriptet också.)
För övrigt tror jag det är bättre att starta en separat tråd för eyetv+xmltv, så en eventuell fortsatt diskussion tycker jag vi tar i den tråden isf.

Tack för de vänliga orden förresten

Finns det någon möjlighet att lägga till TV4 Science Fiction? Vi som har Telia Digital-TV har fått den nu.

Ursprungligen av Capeman:

Finns det någon möjlighet att lägga till TV4 Science Fiction? Vi som har Telia Digital-TV har fått den nu.

Fixat! Ny version (2 mars 2008) med TV4 Science Fiction ligger uppe på både Apples sida och manicker.se.

Jag lade till kanalen under Canal Digital och Comhem. Ber om ursäkt över att det inte finns någon Telia-kategori, men jag tänkte faktiskt skippa kategorierna helt och hållet och sortera på något annat sätt. Det är så omständigt att administrera, plus att alla leverantörer (förutom Viasat) ändå har samma kanaler.

Tillägg: Logga verkar saknas för TV4 Sci Fi än så länge. Det borde dock dyka upp relativt omgående.

Kanon, tackar!

Jo, indelningen av kanaler är ju sådär för oss som har en annan leverantör också. Om vi inte känner till utantill vilka leverantörer som har vilka kanaler i vilka kanalpaket kan man få leta runt en stund för att hitta kanalen man vill lägga till.

En annan fråga; är det bara jag som fortfarande har TV400s gamla logga? Eller har den bara inte blivit ersatt?

Ursprungligen av Capeman:

Jo, indelningen av kanaler är ju sådär för oss som har en annan leverantör också. Om vi inte känner till utantill vilka leverantörer som har vilka kanaler i vilka kanalpaket kan man få leta runt en stund för att hitta kanalen man vill lägga till.

Instämmer till fullo. Bättre då att sortera efter kanaltyp eller något. Får se hur jag löser det.

Ursprungligen av Capeman:

En annan fråga; är det bara jag som fortfarande har TV400s gamla logga? Eller har den bara inte blivit ersatt?

Den har inte blivit ersatt ännu, det är fortfarande den gamla varianten.

Suverän Widget! Men jag saknar BBC Food i tablån

Ursprungligen av henkebarn:

Suverän Widget! Men jag saknar BBC Food i tablån

Man tackar, man tackar. Dock styr jag inte över vilka kanaler som finns och inte. För önskemål kring detta hänvisas till forumet på http://tv.swedb.se (det är därifrån tablåerna kommer). Be snällt och vänligt så brukar de inte vara omöjliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 14:45

Den är riktigt nice faktiskt tankade den från Manicker

  • Medlem
  • 2008-03-21 20:01

Hej! Det verkar som att infon för varje program bråkar och bara visar sig när den får lust. Vet inte om dettta fenomen fanns i förra versionen. Sen undrar jag om det är på gång en kanal lokal logga för göteborg ?

*Testar igen och sväva över widgeten* Nä...kommer inte upp info om det jag svävar över.

Senaste OS X

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-21 21:02

Nifo: jag har haft samma problem och upptäckte då att jag hade versionen från november, så igår uppdaterade jag till senaste men med samma resultat.

Kanske det är något Leopard-strul?

Bevaka tråden