Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 20:02
Ursprungligen av Goflorp:

Tänker "bygga" ett och testa iaf... Har gott om rejäl tamp och pryl. Fast jag tänkte ha ngt bättre nedtill. Man kan ju inte linda upp det hela runt en bricka...
Här ute i skärgården använder vi ngt som kallas "bödenål", en slags trädningsnål man använder för att laga garn med (fiskenät alltså)...

Återkommer med bilder....

Vet ngn vad gängan har för dimension?

Ja, repet bör vara i mer tåligt material. Inte kul om repet brister och kameran förskjuts uppåt just när man ska ta fotot.

De som har snabbplatta till stativ borde kunna tipsa om dimension på gängan... Har du inget stativ, Goflorp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 16:36
Ursprungligen av pesc:

Om du har 10 kronor över kan du göra ett eget stativ själv, lämpligt för stående bruk. Får plats i fickan.

http://www.metacafe.com/watch/1041948/1_image_stabilizer_for_any_camera_lose_the_tripod/

Detta var ju smart och händigt. Men hur pass bra det är i praktiken, lämnar jag åt andra att testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 20:03

Jo, synd bara att de är så dyra... Har hittills kört med att lägga den på lämplig sten eller räcke eller liknande. Funkar faktiskt hyfsat, fast man får mecka lite med att få siktet rätt. Vantarna är rätt bra att ha under för att göra finjusteringar... Nackdelen med stativ är ju att de är så jobbiga att släpa på också, men satsar helt klart på att köpa ett när kontot har återhämtat sig en aning:)

Fjärrkontrollen är grym! Är ovärderligt att kunna vara sin egen fotomodell ibland (när alla andra tappat tålamodet dvs)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 20:24
Ursprungligen av DrStein:

Jo, synd bara att de är så dyra... Har hittills kört med att lägga den på lämplig sten eller räcke eller liknande. Funkar faktiskt hyfsat, fast man får mecka lite med att få siktet rätt. Vantarna är rätt bra att ha under för att göra finjusteringar... Nackdelen med stativ är ju att de är så jobbiga att släpa på också, men satsar helt klart på att köpa ett när kontot har återhämtat sig en aning:)

Fjärrkontrollen är grym! Är ovärderligt att kunna vara sin egen fotomodell ibland (när alla andra tappat tålamodet dvs)

Ja, stativ kan kännas som en börda, men det är ju värt besväret. Jo, ibland kan man ha tur med något som kan agera som stativ, men jag ska försöka köra med stativ och vänja mig vid det. De gånger man inte har det med sig, så får man ju improvisera. Jag kommer att satsa på ett stativ som väger 2 kg. Kommer inte ha objektiv som har större brännvidd än 200mm. Typ ett Stativ Velbon Sherpa 250 eller Stativ Velbon Sherpa 600. Hoppas jag hittar något schysst och praktiskt fodral/väska med rem för stativ.

Ja, jag kan föreställa mig hur smidigt det är med fjärrkontroll. Kommer mest till nytta då man vill undvika att sätta kameran i rörelse. Även om man trycker försiktigt och kontrollerat så blir det lite skakningar som kan märkas. Ja, då man själv vill vara med så är det ju grymt praktiskt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-31 20:48
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag kan föreställa mig hur smidigt det är med fjärrkontroll. Kommer mest till nytta då man vill undvika att sätta kameran i rörelse. Även om man trycker försiktigt och kontrollerat så blir det lite skakningar som kan märkas. Ja, då man själv vill vara med så är det ju grymt praktiskt.

Eller så sätter du självutlösaren på 5 sekunder, det är tillräckligt för att den skall sluta skaka på stativet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 20:51
Ursprungligen av Jetwash:

Eller så sätter du självutlösaren på 5 sekunder, det är tillräckligt för att den skall sluta skaka på stativet.

Ja, det tänkte jag inte på! Så kan man ju göra också. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 23:22
Ursprungligen av Reisan:

Ja, stativ kan kännas som en börda, men det är ju värt besväret. Jo, ibland kan man ha tur med något som kan agera som stativ, men jag ska försöka köra med stativ och vänja mig vid det. De gånger man inte har det med sig, så får man ju improvisera. Jag kommer att satsa på ett stativ som väger 2 kg. Kommer inte ha objektiv som har större brännvidd än 200mm. Typ ett Stativ Velbon Sherpa 250 eller Stativ Velbon Sherpa 600. Hoppas jag hittar något schysst och praktiskt fodral/väska med rem för stativ.

Ja, jag kan föreställa mig hur smidigt det är med fjärrkontroll. Kommer mest till nytta då man vill undvika att sätta kameran i rörelse. Även om man trycker försiktigt och kontrollerat så blir det lite skakningar som kan märkas. Ja, då man själv vill vara med så är det ju grymt praktiskt.

Du bör titta efter ett stativ med kulled istället för videohuvud. Det kommer du ha nytta av mer i längden och trivas med mer. Har ett Mantrotto 190 med 486RC2 kulled som jag kan rekommendera starkt. Många andra gör det också! Kostar lite mer, men du ska också ha det under en längre tid.

Ett budgetalternativ för stativ är att göra en bönpåse. Fyll en påse till hälften med bönor, ärtor eller liknande. Sedan kan du lägga kameran mjuk på denna och enkelt finjustera till rätt vinkel mm. Perfekt för makro när man ligger på marken!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 23:45
Ursprungligen av magnur:

Du bör titta efter ett stativ med kulled istället för videohuvud. Det kommer du ha nytta av mer i längden och trivas med mer. Har ett Mantrotto 190 med 486RC2 kulled som jag kan rekommendera starkt. Många andra gör det också! Kostar lite mer, men du ska också ha det under en längre tid.

Ett budgetalternativ för stativ är att göra en bönpåse. Fyll en påse till hälften med bönor, ärtor eller liknande. Sedan kan du lägga kameran mjuk på denna och enkelt finjustera till rätt vinkel mm. Perfekt för makro när man ligger på marken!

Ok, ska se efter såna stativ med kulled istället. Bra tips om stativ. Och även tricket med bönpåsen.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, ska se efter såna stativ med kulled istället. Bra tips om stativ. Och även tricket med bönpåsen.

Kan tipsa om att Scandinavian Photo (www.scandinavianphoto.se) har ett "eget" jubileumsstativ som egentligen tillverkas av Manfrotto, det levereras med ett huvud med tre spakar (x, y och z-axel), vill du kan du lägga till ett kulledsfäste senare.

Det ligger på 1795:- och jag an varmt rekommendera det, jag har ett eget som jag gör mitt bästa för att slita ut...

Jag bor på Öckerö, håller du till i GBG kan du få låna mitt nån vecka om du vill känna på't...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 13:58
Ursprungligen av Goflorp:

Kan tipsa om att Scandinavian Photo (www.scandinavianphoto.se) har ett "eget" jubileumsstativ som egentligen tillverkas av Manfrotto, det levereras med ett huvud med tre spakar (x, y och z-axel), vill du kan du lägga till ett kulledsfäste senare.

Jag kommer att sikta på ett Manfrotto-stativ. Dock har min fotobutik i Malmö inget stativpaket med Manfrotto, så jag får köpa stativ, kulled och platta seperat. De hade bara Velbon Sherpa-stativ som var i paket. Såg någon kulled med två spakar för sidleds- och höjdledsjustering. Tror det räcker med två spakar. Jag vill ha ett tyngre stativ 2 kg eller lite mer. Visst, det är tyngre att släpa med, men jag känner mig tryggare då. Min tilltänkta budget för stativet ligger på typ 1300-1500. Den ska klara av en D40 och 18-200mm objektiv. Lika bra att ha framförhållning nu fastän jag inte har det objektivet än.

Reisan; ytterligare en anledning till ett billigt filter i näsan på objektiven; putsning...

Jag diska mina filter i ljummet vatten och blåser rent dem.

Utan filter sliter man på linsen varje gång man putsar....... njet goodskij

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 21:59
Ursprungligen av Goflorp:

Reisan; ytterligare en anledning till ett billigt filter i näsan på objektiven; putsning...

Jag diska mina filter i ljummet vatten och blåser rent dem.

Utan filter sliter man på linsen varje gång man putsar....... njet goodskij

Ok, låter vettigt. Men sliter man på linsen med sådan duk för objektivlinser? De ska ju inte repa optiken väl? Ja, jag får fundera på dessa billiga filter.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-31 23:24
Ursprungligen av Reisan:

Ok, låter vettigt. Men sliter man på linsen med sådan duk för objektivlinser? De ska ju inte repa optiken väl? Ja, jag får fundera på dessa billiga filter.

Ett bra tips när man har en ny glugg ... Det första man gör efter tagit upp optiken
ur sin celofan ..är att dir sätta på ett uv/skylight typ (Hoya) och därefter ALDRIG ta av det igen!! så länge man äger det..

* det sitter en antistatisksktfilm plast på ett nytt obj som du aldrig vill putsa av !!

*uvfiltret funkar utmärkt som ett skydds lock + motljusskyddet för stötar
om du vill röra dig kring stökiga miljöer..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 23:47
Ursprungligen av Trisen:

Ett bra tips när man har en ny glugg ... Det första man gör efter tagit upp optiken
ur sin celofan ..är att dir sätta på ett uv/skylight typ (Hoya) och därefter ALDRIG ta av det igen!! så länge man äger det..

* det sitter en antistatisksktfilm plast på ett nytt obj som du aldrig vill putsa av !!

*uvfiltret funkar utmärkt som ett skydds lock + motljusskyddet för stötar
om du vill röra dig kring stökiga miljöer..

Ok, jag är övertygad nu om att UV-filtret är bra för skydda linsen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-01-31 23:57

Vill väl tilläga att strula med ett objektiv lock av och på ..

gör ju ofta att du Defenetivt missar kanske ögonblicket som spökar runt
hörnet .. så låt det ligga där hemma + en bit Selmskin är super att ha om man
nu är uta i fukt o slask .. drar bort imma som väta.. på besvärliga ställen.

har ett minne från en viktig SM simminings final där man ringde och fråga
om jag kunde dra till simmhallen på studs..
Visst sa jag -Men hade haft min 300/2,8 i bilen kallt på vintern.
och väl inne i simhallen 28 + grader Så kan du tänka dig vad som hände

Inte bra och nix no pictures.. hade då ingen rolig bort förklaring/ hehe

det var Lützendimma och lite

Själv skall jag komplettera med ett litet Hama-vattenpass som man käckt trycker in i Blixt-skon...praktiskt för landskapsfoto.

...och en sittdyna modell liggunderlag så man slipper frysa om röven

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 14:02
Ursprungligen av Goflorp:

Själv skall jag komplettera med ett litet Hama-vattenpass som man käckt trycker in i Blixt-skon...praktiskt för landskapsfoto.

Idag när jag kollade lite på stativ så såg jag ett kulledsfäste med tre spakar och tre vattenpass. Wow, snacka om seriösa grejor! Är det inte lite "overkill"?

...ser att du finns i arlöv.... solly...

Jag har stativ, jag har desutom skruvlåda för att testa mig fram...

Stativ har jag ju, men det där trickset med snöret var ju en smart grej att ha i fickan....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 22:24
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har stativ, jag har desutom skruvlåda för att testa mig fram...

Stativ har jag ju, men det där trickset med snöret var ju en smart grej att ha i fickan....

Ok, då har du referensmaterial för att luska ut dimensionen på gängerna. Återkom gärna med egen utvärdering av skruv-snör-ring-mojängen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 23:45

Fick tips om ett prisvärt Sigma 30mm 1.4 och jag har tänkt mig att använda det till i princip alla typer av motiv där jag inte behöver zoomfunktionen. Det är ju en utmaning att komma inpå motiv som man annars kan ta på avstånd. Och är nog kul att experimentera med. Dessa ljusstarka objektiv kan väl bli bra vid skymning eller när det är halvmörkt och man kör utan blixt? Det borde väl ge en extra piff åt motiv i dagsljus också, väl?

Ursprungligen av Reisan:

Fick tips om ett prisvärt Sigma 30mm 1.4 och jag har tänkt mig att använda det till i princip alla typer av motiv där jag inte behöver zoomfunktionen. Det är ju en utmaning att komma inpå motiv som man annars kan ta på avstånd. Och är nog kul att experimentera med. Dessa ljusstarka objektiv kan väl bli bra vid skymning eller när det är halvmörkt och man kör utan blixt? Det borde väl ge en extra piff åt motiv i dagsljus också, väl?

Du får

Bra träning i att komponera när du inte kan "fuska" med en zoom...
(Förmodligen mer motion också... du flyttar dig mer)

Skärpan är ofta mkt bättre i fasta objektiv

30mm*1.5 ligger nära 50mm vilket brukar omnämnas "normalen" - den avbildar motivet så som ögat ser det. Vidvinklar och Zoomar vränger ju perspektivet.

Ljusstyrkan är bra att ha vid skymning/inomhus etc (på bekostnad av skärpedjup)

Du får också ett mkt hanterbart objektiv...det sticker ju inte ut en 25cm lång pelare framtill direkt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 01:39
Ursprungligen av Goflorp:

Du får

Bra träning i att komponera när du inte kan "fuska" med en zoom...
(Förmodligen mer motion också... du flyttar dig mer)

Skärpan är ofta mkt bättre i fasta objektiv

30mm*1.5 ligger nära 50mm vilket brukar omnämnas "normalen" - den avbildar motivet så som ögat ser det. Vidvinklar och Zoomar vränger ju perspektivet.

Ljusstyrkan är bra att ha vid skymning/inomhus etc (på bekostnad av skärpedjup)

Du får också ett mkt hanterbart objektiv...det sticker ju inte ut en 25cm lång pelare framtill direkt....

Ok, låter bra! Tycker om när det är extra bra skärpa. Märker redan nu på de foton jag tar med systemkameran, att de håller mycket högre kvalité än de foton jag tog med min kompaktkamera. Det är liksom mycket bättre skärpa i fotot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 22:03

Jag greppar inte siffrorna för slutartid i min D40. När man läser manualen eller guider så benämns det t ex 1s, 1/4s, 1/15s, 1/60s osv. Men i min display eller i sökardisplayn så ser man tre eller fyrsiffrigt tal. Hur "översätter" jag manualens- eller guidernas benämningar till min kameras benämning av slutartid?

Är det bara siffror så är det 1/talet, är det " bakom så handlar det om hela sekunder. 200 = 1/200s, 2" = 2s.

För övrigt så kan jag meddela att kitobjektivet inte gillar närkontakt med snöscooterstyre. Inbyggda blixten fick sig tyvärr en smäll med, så det får bli till att ringa runt efter reparatörer och be om prisuppgift. Någon som har någe bra tips? Dessutom så funkade det utan problem att fota i snöröken från 7st 20-åringar på snöscooter i -10°c, och man slipper igenimmad sökare om man har den innanför scooteroverallen när man inte använder den.

Jag har ochså glädjen att meddela att Sigmas 10-20mm är ett väldigt trevligt vidvinkelobjektiv om någon letar efter ett dito.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-02 22:27
Ursprungligen av irrelogical:

Är det bara siffror så är det 1/talet, är det " bakom så handlar det om hela sekunder. 200 = 1/200s, 2" = 2s.

Aha! Nu fattar jag. Tack för hjälpen.

Det är rätt lång gräns mellan 30s och 1/4000s som man kan ställa in i min kamera.

Någon som kan rekommendera "standardtider" för rörliga motiv och frysta motiv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 00:23

Har tidigare varit inne på superzoom från Nikon, en 18-200 med bildstabilisator, men hittade något som kanske kan matcha det objektivet, en Sigma 18-200 med bildstabilisator. Någon som har testat det från Sigma eller kan spekulera?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-03 00:43

REISAN.. om frysning..
*"frysning 250 -> och uppåt för lätt tele samt tele+"

* Vill du följa motivet med frysning 30-125 (lätt vid vinkel) ...
vill säga -> om du plåtar en cyklist( följ med rörelsen) .. då vill bakrund bli fart blurr
men cyklisten fryst.. finns sen givetvis en massa andra vägar att göra frysning!
ex/med lätt blixt upplättning typp TTL ( LÄS MANULER) och givetvis prova dig fram..

ett tips; starta med 400 iso ,sätt kameran på bländar Aut (S) .. ställ tiden manuelt ..
kör centrumvägd mätning.. (ljuset vid denna års tid är ganska mörk i tanke på ISO)
samt låt AF gå continius.. krama lätt med avtryckaren.. och ta MÅNGA rutor!

så fär du nog kläm på det

Senast redigerat 2008-02-03 00:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 01:04
Ursprungligen av Trisen:

REISAN.. om frysning..
*"frysning 250 -> och uppåt för lätt tele samt tele+"

* Vill du följa motivet med frysning 30-125 (lätt vid vinkel) ...
vill säga -> om du plåtar en cyklist( följ med rörelsen) .. då vill bakrund bli fart blurr
men cyklisten fryst.. finns sen givetvis en massa andra vägar att göra frysning
med lätt blixt upplättning typp TTL ( LÄS MANULER) och givetvis prova dig fram..

ett tips; starta med 400 iso ,sätt kameran på bländar Aut .. ställ tiden manuelt ..
kör centrumvägd mätning.. (ljuset vid denna års tid är ganska mörk i tanke på ISO)
samt låt AF gå continius.. krama lätt med avtryckaren.. och ta MÅNGA rutor!

så fär du nog kläm på det

Tack för dina suveräna tips och råd!

Ja, jag provade lite här hemma nyss och förstår nu hur man gör och vad man ställer in. Testade genom att sätta mig på min kontorsstol och sen sträckte jag ut foten och så fokusera jag på den och sköt av flera bilder i rad samtidigt som jag snurra på stolen. Blev väldigt bra där foten är i fokus och omgivningen blir fartblurr. Ska öva på andra rörliga föremål vid tillfälle.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 15:22

Någon som kan tipsa om någon webshop från t ex USA, som har schyssta priser och eventuellt schyssta leveranskostnader? Verkar som man kan komma undan med några slantar om man importerar t ex objektiv, som är mycket dyrare här i Sverige. Eller är det "same, same but different"?

Bevaka tråden