Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-03 17:57
Ursprungligen av Reisan:

Någon som kan tipsa om någon webshop från t ex USA, som har schyssta priser och eventuellt schyssta leveranskostnader? Verkar som man kan komma undan med några slantar om man importerar t ex objektiv, som är mycket dyrare här i Sverige. Eller är det "same, same but different"?

I New York..

http://www.bhphotovideo.com/ samt http://www.42photo.com/

vet en del som handlat genom dessa....;) men alltid bra om du har en polare
som är genom resande!!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 18:09
Ursprungligen av Trisen:

I New York..

http://www.bhphotovideo.com/ samt http://www.42photo.com/

vet en del som handlat genom dessa....;) men alltid bra om du har en polare
som är genom resande!!?

Tack för länktipsen. Ja, det blir inte mycket såvida man inte har en polare som ska fram och tillbaks. Var mest nyfiken på hur priserna ligger i USA. Blir inte mycket mellanskillnad om man beställer via nätet och får det hemskickat.

Dock kan man nog tjäna på det om det handlar om de riktigt dyra prylarna. När det handlar om 5000 kr och uppåt.

Edit: Jämförde priset på ett Sigma EX 30mm f1.4 och på ett Nikon supertele 18-200mm VR II. Prisskillnaden exklusive frakt för motsvarande i Sverige var för Sigma ca 900 kr och för Nikon ca 2400 kr.

Senast redigerat 2008-02-03 18:23

Något som jag tycker att du ska ha i din kameraväska är ett helmanuellt objektiv. De är inte så farligt dyra på Tradera, det rör sig vanligtvis om några hundralappar.

Med ett sådant objektiv så lär man sig väldigt mycket om hur allt hänger ihop med slutare/bländare/iso. Du får ingen exponeringsmätning så det måste du klara av själv, men där har du hjälp av histogrammet. Du får ta några exempelbilder innan du sätter rätt exponering. Och för fokusering har du ju den gröna fokuspunkten i sökaren till hjälp.

För mig tog det en veckas fotografering för att börja tänka rätt exponering, och det är ger mer utmaning. Och jag började fotografera med min D40 i somras.

Ett bra tips om du köper ett fast objektiv är att bara använda det objektivet en tid. Det blir en rolig utmaning och man börjar tillslut se omvärlden med en viss brännvidd fastlåst i ögonen. När jag går ut ser jag numera allt med ögonen fastlåsta på 50mm. dock körde jag med en 50:a konstant under januari...

Så tipset lyder nog snarare att begränsa dig till något område, om det är att fota svartvitt en hel dag eller bara använda bländare 8 eller en viss brännvidd. Detta är oerhört lärorikt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 19:25
Ursprungligen av Fredrik S:

Något som jag tycker att du ska ha i din kameraväska är ett helmanuellt objektiv. De är inte så farligt dyra på Tradera, det rör sig vanligtvis om några hundralappar.

Med ett sådant objektiv så lär man sig väldigt mycket om hur allt hänger ihop med slutare/bländare/iso. Du får ingen exponeringsmätning så det måste du klara av själv, men där har du hjälp av histogrammet. Du får ta några exempelbilder innan du sätter rätt exponering. Och för fokusering har du ju den gröna fokuspunkten i sökaren till hjälp.

För mig tog det en veckas fotografering för att börja tänka rätt exponering, och det är ger mer utmaning. Och jag började fotografera med min D40 i somras.

Ett bra tips om du köper ett fast objektiv är att bara använda det objektivet en tid. Det blir en rolig utmaning och man börjar tillslut se omvärlden med en viss brännvidd fastlåst i ögonen. När jag går ut ser jag numera allt med ögonen fastlåsta på 50mm. dock körde jag med en 50:a konstant under januari...

Så tipset lyder nog snarare att begränsa dig till något område, om det är att fota svartvitt en hel dag eller bara använda bländare 8 eller en viss brännvidd. Detta är oerhört lärorikt!

Intressanta råd som du ger här. Förstår och håller med dig. Har sen tidigare fått intrycket att det är mer utmaning att fotografera med ett fast objektiv. Utan zoomfunktion så måste man ju förflytta sig mer. Jag siktar på att börja med ett 30mm objektiv från Sigma. Och kommer köra med det en längre tid. Eller mestadels. Förstår lärdomen med ett helmanuellt objektiv, men det får bli en fördjupningsgrej längre fram i så fall.

Ja, jag kör ungefär som du beskriver, att man fotograferar med en viss inställning/kombination ena dagen och något annat en annan dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 21:16

Har samlat på mig två Nikon D40 frågor:

Är milllimetrarna som anges på objektivet angivna för fullformatsbildsensor, eller är de anpassade för D40ns mindre sensor?

Hur vet man om ett objektiv av annat märke än Nikon passar på kameran? På nya så stor det ju oftast, problemet är begagnade när inte ens säljaren kan svara på om de passar. Finns det några tumregler? Några mått/standarder man kan kika efter?
Är lite intresserad av ett objektiv med "52 mm bajonettfattning", finns det någon chans att det passar?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-03 23:52
Ursprungligen av DrStein:

Har samlat på mig två Nikon D40 frågor:

Är milllimetrarna som anges på objektivet angivna för fullformatsbildsensor, eller är de anpassade för D40ns mindre sensor?

Hur vet man om ett objektiv av annat märke än Nikon passar på kameran? På nya så stor det ju oftast, problemet är begagnade när inte ens säljaren kan svara på om de passar. Finns det några tumregler? Några mått/standarder man kan kika efter?
Är lite intresserad av ett objektiv med "52 mm bajonettfattning", finns det någon chans att det passar?

Ja det kan man säga MEN exmpl DX optik är byggda för den mindre Nikon
sensorn..vanliga ED G inga problem/ FX som det kallas med fullformat typ
D3 där mörkervinjeterar DX Optik ..
därför har Nikon släppt bla 2 st vidvinkel zoomar (N) 14-24 samt
24-70 ...2,8 or -> titta lite på nikons/europa hemsida support..

*http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildsensor

*Sen är det F-ring som gäller för Nikon men här får man se upp med vissa obj just när det gäller DX sensor .. (typ äldre Ficheye och convertrar)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_DX_format.

möjligen en liten djungel

Ursprungligen av DrStein:

Hur vet man om ett objektiv av annat märke än Nikon passar på kameran? På nya så stor det ju oftast, problemet är begagnade när inte ens säljaren kan svara på om de passar. Finns det några tumregler? Några mått/standarder man kan kika efter?
Är lite intresserad av ett objektiv med "52 mm bajonettfattning", finns det någon chans att det passar?

För att få autofokus så måste objektivet ha inbyggd fokusmotor (AF-S på Nikonspråk, HSM om man pratar om Sigma-gluggar), annars får man fokusera manuellt. Det allra mesta går att ansluta och fota med, men när det börjar bli väldigt gammalt får man exponera manuellt. 52mm skruvfattning kanske du menar? I så fall så finns det adaptrar för det, men du får fokusera och exponera manuellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 21:14
Ursprungligen av irrelogical:

För att få autofokus så måste objektivet ha inbyggd fokusmotor (AF-S på Nikonspråk, HSM om man pratar om Sigma-gluggar), annars får man fokusera manuellt. Det allra mesta går att ansluta och fota med, men när det börjar bli väldigt gammalt får man exponera manuellt. 52mm skruvfattning kanske du menar? I så fall så finns det adaptrar för det, men du får fokusera och exponera manuellt.

Okej, autofokus kan jag gärna leva utan om jag får ett hyfsat objektiv för lite pengar

Är mycket möjligt att skruvfattning är samma sak som bajonettfattning, säljaren kallade det bajonettfattning.

Är det så att det mesta passar, eller att det mesta passar med adapter? Antar att adapter är något som skruvas på mellan huset och objektivet. Medför det några märkbara förluster vad det gäller ljusstyrka exempelvis?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-04 19:27

Nu när jag har fotograferat en kort period, märker jag hur bekvämt det är med zoom. Och känner att jag gärna hade velat ha ett objektiv med längre zoom. Men jag är ändå inriktad på att skaffa ett fast objektiv först. Och bli "tvingad" att gå inpå motivet mer. Lite aggressiv fotografering, att gå inpå folk man plåtar. Lärorikt och kreativt, kan jag tycka.

Ska bli intressant och kul att se hur pass ljusstarka de fasta objektivet är jämfört med mitt kit-objektiv (18-55mm). Har testat att ta lite foton när det ljusnar på morgonen. Fick höja ISO:n rätt högt för att kunna urskilja vad man fotograferat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 15:01

Kanske är detta en smaksak eller petiteser, men vore det inte praktiskt och smidigt om det fanns en snabbknapp som växla mellan liggande och stående format. Så att man inte behöver vrida på kameran för att få stående foton?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 15:22

I och med att formen på sensorn är liggande, så skulle ju en sådan knapp i praktiken innebära att du bara klippte bort ett gäng pixlar på sidorna. Vilket du precis lika gärna kan göra hemma i datorn...

Undrar egentligen om inte samma sak gäller för ISO, borde man ju också lika gärna kunna efterjustera i datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 17:17
Ursprungligen av DrStein:

I och med att formen på sensorn är liggande, så skulle ju en sådan knapp i praktiken innebära att du bara klippte bort ett gäng pixlar på sidorna.

Ja, där har du en poäng. Tänkte inte på formen på sensorn. Vilken nybörjartabbe.

ISO handlar ju i grund och botten om hur ljuskänslig filmen som fångar exponeringen är, i digitalkamera-eran om vilken ljuskänslighet sensorn ska ha, så nej det går inte att efterjustera. Det vore som att efterjustera bländare eller slutartid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 17:05
Ursprungligen av Thomas Weigle:

ISO handlar ju i grund och botten om hur ljuskänslig filmen som fångar exponeringen är, i digitalkamera-eran om vilken ljuskänslighet sensorn ska ha, så nej det går inte att efterjustera. Det vore som att efterjustera bländare eller slutartid.

Men vad är det egentligen man justerar när man ställer in exposure/brightness? Jag har svårt att tänka mig att det skiljer särskilt mycket mellan att kameran är inställd att tolka säg 24 fotoner på en pixel som mörkgrått eller ljusgrått (vilket i grova drag borde vara vad som väljs vid ISO), eller om man i efterhand väljer att mörkgrått ska tolkas som ljusgrått (vilket jag antar är vad man gör när man ställer in exposure i efterhand).

Detta är bara mina egna slutsatser, så vore bra om nån med lite mer sakkunskap kunde bekräfta/säga emot.

I vilket fall så tycker jag resultatet är snarlikt om man tar en bild på ISO 400, och sedan i efterhand redigerar exposure, som när man tar bilden på ISO 800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 18:48
Ursprungligen av DrStein:

Men vad är det egentligen man justerar när man ställer in exposure/brightness? Jag har svårt att tänka mig att det skiljer särskilt mycket mellan att kameran är inställd att tolka säg 24 fotoner på en pixel som mörkgrått eller ljusgrått (vilket i grova drag borde vara vad som väljs vid ISO), eller om man i efterhand väljer att mörkgrått ska tolkas som ljusgrått (vilket jag antar är vad man gör när man ställer in exposure i efterhand).

Detta är bara mina egna slutsatser, så vore bra om nån med lite mer sakkunskap kunde bekräfta/säga emot.

I vilket fall så tycker jag resultatet är snarlikt om man tar en bild på ISO 400, och sedan i efterhand redigerar exposure, som när man tar bilden på ISO 800.

När man justerar ISO-talet på en digitalkamera så kan man säga att man förstärker signalen från sensorn. Det möjliggör kortare slutartider i mörka miljöer, men eftersom man "vrider upp spänningen" på sensorn så blir det mer elektriska störningar som uppträder som brus i bilden.

Ändrar du "brightness" så blir svarta färger generellt mer ljusgråa och det är en effekt som påverkar bilden efter att du tagit den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 22:08
Ursprungligen av vanilj:

När man justerar ISO-talet på en digitalkamera så kan man säga att man förstärker signalen från sensorn. Det möjliggör kortare slutartider i mörka miljöer, men eftersom man "vrider upp spänningen" på sensorn så blir det mer elektriska störningar som uppträder som brus i bilden.

Ändrar du "brightness" så blir svarta färger generellt mer ljusgråa och det är en effekt som påverkar bilden efter att du tagit den.

Aah, just det. Tänkte inte på den möjligheten Alltså är det ju faktiskt bättre att ställa in rätt ISO från början, istället för att tänka "det där fixar jag sen"...

D40/D40x är väl inget att ha? skulel köpt en beg. D70s / D80 istället för samma peng (D70s är betydligt billigare)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-07 13:58
Ursprungligen av RosaFloyd:

D40/D40x är väl inget att ha? skulel köpt en beg. D70s / D80 istället för samma peng (D70s är betydligt billigare)

Tack för din högst individuella åsikt. Min åsikt är att D40 är en bra instegssystemkamera. D70s känner jag inte till. D80 anser jag inte vara en instegssystemkamera. Det skiljer några tusen i pris mellan D40 och D80. Med möjligheten till att köpa begagnat så kan man ju välja någon av de två modeller du rekommenderar.

Ursprungligen av RosaFloyd:

D40/D40x är väl inget att ha? skulel köpt en beg. D70s / D80 istället för samma peng (D70s är betydligt billigare)

Har du testat en D40/D40x? Om inte kanske det är lite väl kategoriskt påståeende. Jag har en D40, och för mig som nybörjare med systemkamera är det en bra kamera. Jag har bara gott och säga om kameran.

Ursprungligen av RosaFloyd:

D40/D40x är väl inget att ha? skulel köpt en beg. D70s / D80 istället för samma peng (D70s är betydligt billigare)

Rent bildkvalitémässigt är D40(x) bättre än D70s, D80 är såklart bättre. (även om det inte är några ljusår det handlar om) Bägge är rejälare att hålla i och goare att jobba med (speciellt D80), men D40'n är mindre, smidigare och lättare. Dessutom är det faktiskt rätt praktiskt att ha all info på displayen istället för på ovansidan. Jämfört med D70s så är D40 modernare och "mjukare". (svårförklarat, men men)

Sen har det väldigt lite med vilken nivå man ligger på att göra. Min D40x är min tredje systemkamera, och finessmässigt är det väldigt lite jag saknar. Att den väldigt lätt blir framtung med lite större optik och att man bara har ett hjul är sånt man får leva med.

Det fantastiska med RAW är ju att man i stort sett inte behöver kunna något om exponering så länge man är duktig på programvaran som man redigerar bilderna i...

Sedan tycker jag personligen att det är roligare att ta en bra bild från början. Jag känner mig alltid lite "smutsig" när jag tvingats fixa bilder i efterhand, om det så bara handlar om att skruva upp konstraster lite.

MEN det är faktiskt som så att även om man kan förbättra mörka partier i en RAW-fil väldigt mycket är risken ändå stor att vissa detaljer gått förlorade, så det är förstås bättre att plåta med rätt känslighet (ISO) från början.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-07 22:34

Ja, det är bra att man kan redigera i efterhand med det mesta. Jag ser det som möjlighet att rätta till sånt som jag ställt in fel. Samtidigt som jag lär mig vad som behövs ställas in i olika tillfällen. Det tar tid att lära sig, men i slutänden kan man det här och behöver inte göra så mycket efterredigering.

Om man ser till det rent fototekniska så kan man inte rätta till mer i efterhand än med en analog kamera. (vitbalansen borde väl gå att rätta till med filter i förstoringsmaskinen?) Slutartid, bländare, fokus, brännvidd och ISO-känslighet spikas så fort du trycker på avtryckaren, och sen är det kört.

Ursprungligen av irrelogical:

Om man ser till det rent fototekniska så kan man inte rätta till mer i efterhand än med en analog kamera. (vitbalansen borde väl gå att rätta till med filter i förstoringsmaskinen?) Slutartid, bländare, fokus, brännvidd och ISO-känslighet spikas så fort du trycker på avtryckaren, och sen är det kört.

Det var INTE bättre förr;

Vevandet av fiilm, spola upp på spole, ner i burken, hälla på framkallare, ta tid, ruska LAGOM mycket, häll ur, i med fixativ... röra lagom mycket, ta tid igen.. hälla ur skiten, skölja, skölja, skölja, hänga upp torka. klädnypor, droppande film.
Städa inne på toa efter allt söl...

Sedan, kopiera.. samma skit igen, med förstoringsapparat (Heja Durst), lysa x antal sekunder, papper (svindyrt) (matt, halvblankt/helblankt/pearl, 3 olika storlekar). Framkallningsbad, fixativbad, sköljbad... hänga upp torka, dripp , dripp, det luktade fan..

Alla vätskor, baljor, bad, pincetter, burkar, precis ALLT var apadyrt. Köpte allt hos Poppens foto i GBG, världens goaste gubbe med attityd.

dyrt, omständigt, och jobbigt....gjorde man fel NÅGONSTNS i processen var det oftast oreparabelt...

Senast redigerat 2008-02-09 22:33
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 22:29
Ursprungligen av Goflorp:

Det var INTE bättre förr;

Vevadet av fiilm, spola upp på spole, ner i burken, hälla på framkallare, ta tid, ruska LAGOM mycket, häll ur, i med fixativ... röra lagom mycket, ta tid igen.. hälla ur skiten, skölja, skölja, skölja, hänga upp torka. klädnypor, droppande film.
Städa inne på toa efter allt söl...

Sedan, kopiera.. samma skit igen, med förstoringsapparat (Heja Durst), lysa x antal sekunder, papper (svindyrt) (matt, halvblankt/helblankt/pearl, 3 olika storlekar). Framkallningsbad, fixativbad, sköljbad... hänga upp torka, dripp , dripp, det luktade fan..

I Vilket fall som helst tycker jag din portfölj från din Ö Värld är hel shyst i Bildbehandlingen.. ( Tjolmen, Hälsö ) är läker liksom (Sky above Rörö )

hel skysta Himlar med stuns..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 07:13

Slutartid, bländare, fokus och brännvidd förstår jag att de inte går att redigera i efterhand. Tänkte mer på t ex skärpan och ljushet/mörkhet, mm.

Jag kan "tipsa" om att exponeringskompensation är en bra funktion att lära sig tidigt.

Det här är säkert "old news" och "kindergarten" för många, men iaf;
Använder det väldigt ofta. Ibland vill man ha fotot underexponerat lite grand, att då börja röra i tider/bländare är onödigt, man trycker in en liten knapp märkt "+/-" och rattar till -1. Då har du alltså sänkt exponeringen ett steg (vilket motsvarar att gå från 1/60-dels sekund till 1/30 eller att ändra bländaren ett klick.

Detta gäller min Pentax, kanske är det lättare på andra kameror att ändra bländare och eller tid istället.

Poängen är för min del att vid foto inomhus, man höjer ISO ett par steg för att få finare tider, får man då med ett fönster eller solljus in så blir det "blinkande vitt" (utfrätt) direkt. Genom att minska exponeringen blir iofs bilden mörkare, men högdagrarna "överlever" bättre, sedan kan jag alltid ljusa det hela lite i LIghtroom...

I Mitt flickr-bibliotek är den först bilden man ser (my extended family) tillfixad med -1 i exponeringskompensation. Annars blir fönstret ett utfrätt vitt...

http://flickr.com/photos/23299509@N07/

Ursprungligen av Goflorp:

Jag kan "tipsa" om att exponeringskompensation är en bra funktion att lära sig tidigt.

Det här är säkert "old news" och "kindergarten" för många, men iaf;
Använder det väldigt ofta. Ibland vill man ha fotot underexponerat lite grand, att då börja röra i tider/bländare är onödigt, man trycker in en liten knapp märkt "+/-" och rattar till -1. Då har du alltså sänkt exponeringen ett steg (vilket motsvarar att gå från 1/60-dels sekund till 1/30 eller att ändra bländaren ett klick.

Detta gäller min Pentax, kanske är det lättare på andra kameror att ändra bländare och eller tid istället.

Poängen är för min del att vid foto inomhus, man höjer ISO ett par steg för att få finare tider, får man då med ett fönster eller solljus in så blir det "blinkande vitt" (utfrätt) direkt. Genom att minska exponeringen blir iofs bilden mörkare, men högdagrarna "överlever" bättre, sedan kan jag alltid ljusa det hela lite i LIghtroom...

I Mitt flickr-bibliotek är den först bilden man ser (my extended family) tillfixad med -1 i exponeringskompensation. Annars blir fönstret ett utfrätt vitt...

http://flickr.com/photos/23299509@N07/

what the fawk? typ 5 i min släkt även här kollades på jeff dunham också idag, den med "dead terrorist"

skumt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-09 23:53
Ursprungligen av Goflorp:

Jag kan "tipsa" om att exponeringskompensation är en bra funktion att lära sig tidigt.

Det här är säkert "old news" och "kindergarten" för många, men iaf;
Använder det väldigt ofta. Ibland vill man ha fotot underexponerat lite grand, att då börja röra i tider/bländare är onödigt, man trycker in en liten knapp märkt "+/-" och rattar till -1. Då har du alltså sänkt exponeringen ett steg (vilket motsvarar att gå från 1/60-dels sekund till 1/30 eller att ändra bländaren ett klick.

Detta gäller min Pentax, kanske är det lättare på andra kameror att ändra bländare och eller tid istället.

Poängen är för min del att vid foto inomhus, man höjer ISO ett par steg för att få finare tider, får man då med ett fönster eller solljus in så blir det "blinkande vitt" (utfrätt) direkt. Genom att minska exponeringen blir iofs bilden mörkare, men högdagrarna "överlever" bättre, sedan kan jag alltid ljusa det hela lite i LIghtroom...

I Mitt flickr-bibliotek är den först bilden man ser (my extended family) tillfixad med -1 i exponeringskompensation. Annars blir fönstret ett utfrätt vitt...

http://flickr.com/photos/23299509@N07/

Tack för tipsen. Ja, expo-kompensation är viktigt att kunna, har jag läst tidigare. Betydligt svårare att bemästra än bländare och slutartider. Har testat ytterst lite. Men ska absolut lägga mer tid på det nu. Har inte plåtat så mycket än. Min stackars kisse har fått agera testobjekt då och då. Kolla mitt webbalbum som finns som länk i första inlägget i denna tråd. Bilderna blir bättre och bättre.

Ja, det är +/- symbol på nikon också för expo-kompensation och man håller inne den och rattar vänster eller höger.

Ja, att det blir utfrätt händer mig ofta vid ljuskällor eller helt mörkt. Ska testa mer med expo-kompensationen och få bort de utfrätta områdena.

Ja, nu har jag testat Lightroom lite grann och jag gillar det programmet. Har fixat med filnumrering både i kameran och i LR, samt auto-import från en mapp där jag tömmer minneskortet och som sen läggs i en annan. Jag klicka på något med backup när jag starta programmet. Hittar inte till det igen för att kolla inställningar...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 00:08
Ursprungligen av Reisan:

Tack för tipsen.

Ja, nu har jag testat Lightroom lite grann och jag gillar det programmet. Har fixat med filnumrering både i kameran och i LR, samt auto-import från en mapp där jag tömmer minneskortet och som sen läggs i en annan. Jag klicka på något med backup när jag starta programmet. Hittar inte till det igen för att kolla inställningar...

Du har inte funderat på att skaffa en Compactflach reader ?? kan göra livet lite enklare..
samt du drar mappen ditt du vill ha den samt döper om? sen formatera kortet i Kameran.. utgår att du jobbar i OS X miljö??

typ denna;
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1120949&node=575

Bevaka tråden