Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaruupplåsning till BL 4.6 (dvs OOB 1.1.2, 1.1.3) har kommit!

Tråden skapades och har fått 361 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Igår skrev jag om att folk på Hacint0sh påstod att en mjukvarulösning för att nedgradera den nya bootloadern från 4.6 till 3.9 redan var klar, bara att den skulle testas och buggfixas lite innan den släpptes. Det skulle alltså betyda att alla iPhone som sålts hittills skulle gå att låsa upp, vilket ju är en jättenyhet om det är sant.

Idag har det kommit fler tecken som tyder på att det faktiskt kan vara sant att det kommer någon form av mjukvaruupplåsning till telefoner med nya bootloadern. Om det betyder nedgradering av bootloadern eller något annat vet jag inte (men det är troligt).

Hackaren geohot gick förut ut och sa att han inte trodde att en mjukvaruupplåsning skulle komma inom en snar framtid. Men idag postade han: Remember what I said re: software unlock... I think I lied

Kanske är det detta han syftar på: Software UNLOCK FOR OTB 1.1.2 US/UK Edit: Nej, denna var inte det han syftade på, det står i kommentarerna faktiskt. Är antagligen fejk.

Som vanligt ska man ta allt med en nypa salt innan man ser bevis. Men det har kommit för många tecken nyligen för att man helt ska kunna bortse från det...

Senast redigerat 2008-02-07 15:43
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-07 15:16

Intressant

Även den (ö)kände Zibri säger att det finns en mjukvaruupplåsning (och att den funnits en månad dessutom!).

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-02-07 15:31

Hoppas hoppas! Dock verkar det ju lite mysko att bloggen endast gjort ett inlägg och lagt upp en "donate" redan Men men, vi får se imorgon. Min lycka skulle bli nått enorm.

Bloggen som länkas till är fejk så det skriker om det! Geohot skriver desutom att det definitivt inte handlar om den "lösningen"....Det verkar dock som om det är kul saker på gång!

Ursprungligen av kongomannen:

Bloggen som länkas till är fejk så det skriker om det! Geohot skriver desutom att det definitivt inte handlar om den "lösningen"....Det verkar dock som om det är kul saker på gång!

Ah, ja det missade jag faktiskt, ska ändra den länken. Men bortsett från den bloggen så är det de kända namnen som Zibri och Geohot som gjort att jag börjat hoppas.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-07 15:44

Som jag har förstått det så ska hacket nergradera bootloadern till 3.9. Vilket kan då låsas upp med AnySIM. Jag hoppas att det är sant och kommer snart. Iphone Elite Dev har fortfarande inte släppt den officiella AnySIM 1.3 kanske vill dom släppa båda på samma gång.

//Rob

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-07 16:32

*håller tummarna*

"Zibris lösning" (inte hans men den han läckte ut) verkar vara att använda ett kort för att flasha om telefonen....ändra tillbaka till 3.9 och vips ... AnySim igen! Jättebra men man måste alltså köpa ett kort av dem eller någon annan och sedan ha tillgång till hårdvara för att programmera kortet. Låter som en lösning för "firmor" och inte privatpersoner. Det fina är dock att kortet efter flashningen inte behövs längre...Gruppköp någon?

...och naturligtvis är allt bara rykten än så länge. Allt finns att läsa här: http://iphone-dev.org

Dessutom, vad Geohot menade på sin blogg vet jag inte...men det har ju hintats om att det finns fler än ett sätt att flasha på.

Senast redigerat 2008-02-07 21:37
Ursprungligen av kongomannen:

"Zibris lösning" (inte hans men den han läckte ut) verkar vara att använda ett kort för att flasha om telefonen....ändra tillbaka till 3.9 och vips ... AnySim igen! Jättebra men man måste alltså köpa ett kort av dem eller någon annan och sedan ha tillgång till hårdvara för att programmera kortet. Låter som en lösning för "firmor" och inte privatpersoner. Det fina är dock att kortet efter flashningen inte behövs längre...

Japp, det är också så jag uppfattat "JerrySIM"-lösningen, så som den påstås fungera (man vet ju inte tills man ser mer bevis).

Det räcker alltså med att man skaffar ett JerrySIM-kort, sen kan man nedgradera BL 4.6-telefoner på löpande band och dom telefonerna behöver aldrig använda JerrySIM någon fler gång, utan blir precis som de gamla 1.1.1-telefonerna.

Ni kan tacka mig.
Har väntat sedan november men har nu precis köpt ett turbosim :-/

!Stört Typiskt!

Inte bara nergradera utan flash med vilket custom firmware som helst.
Det skulle i sådant fall öppna för väääldigt stora möjligheter

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-07 23:19
Ursprungligen av petterf:

Inte bara nergradera utan flash med vilket custom firmware som helst.
Det skulle i sådant fall öppna för väääldigt stora möjligheter

Jisses! Nu snackar vi möjligheter! Hoppas, hoppas!!!

http://zibree.blogspot.com/2008/02/ok.html
http://code.google.com/p/iphone-elite/wiki/JerrySim

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta..
Men om det fungerar är det ju underbart.

Tragiskt.
Det är så det går när egot är stort hos en individ.
Har själv haft sådana idioter i utvecklingsteam - de tror (läs är övertygade om) att de gör en gudomlig gärning och vägrar inse något annat.
Nackskott ska de ha.

Mjukvarupplåsning till 1.1.2 verkar ha kommit

Kolla in: http://iphonejtag.blogspot.com/

Har inte prövat än, men eftersom det är geohot så känns det rätt seriöst

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 08:32

coolt

sjuk trafik i tråden på hackint0sh oxå
http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=28441

Här är en direkt länk till själva inlägget: 11246unlock, good enough for the prize

Full software unlock of 1.1.2; the impossible(or at least I said so) Here it is; instructions are in the package. I guess I really am becoming a good reverser

Slog ihop två trådar om samma sak.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-02-08 08:55

Wow! Fan va grymt!

Så, vem blir först att testa då?

Ursprungligen av Adrian B:

Så, vem blir först att testa då?

Inte jag den här gången

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-02-08 09:09

Min 4.02.13 fls tog typ en halvtimme att ladda ner (lite tryck på servern? haha) så hinner inte innan skolan... Längtar redan hem igen..

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-02-08 09:15

Laddar hem...

Jag läste alla kommentarer på sidan och jag antar att alla är så glada för att de låst upp sina iPhones.(Eller så är det bara att de varit glada innan de testat och sen kommer blixtarna.)

Hmm, detta hack nedgraderar alltså inte bootloadern, va? Måste läsa på lite mer...

Rätta mig om jag har fel, men visst ska man kunna gå upp till 1.1.2 igen efter man kört hacket på telefonen nedgraderad till 1.0.2? För baseband är ju fortfarande 04.02.13 efter hacket och därmed lär inte iTunes skriva över det, tänker jag mig.

Edit: Det verkar vara "IPSF-style" på upplåsningen, så den patchar bootloadern, från geohots blogg länkad tidigare:

And while you are at it, patch the bootloader to validate all tokens. IPSF style unlock w/o touching the seczone.

Senast redigerat 2008-02-08 09:44
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-02-08 09:44
Ursprungligen av Adrian B:

Rätta mig om jag har fel, men visst ska man kunna gå upp till 1.1.2 igen efter man kört hacket på telefonen nedgraderad till 1.0.2? För baseband är ju fortfarande 04.02.13 efter hacket och därmed lär inte iTunes skriva över det, tänker jag mig.

Det bör stämma, ja. Man kan ju antagligen köra 1.1.3 uppgraderingen via Installer också eftersom den inte heller uppgraderar baseband.

Och enligt vad jag läst så är det fortfarande bootloader 4.6

Ursprungligen av Hnke:

Det bör stämma, ja. Man kan ju antagligen köra 1.1.3 uppgraderingen via Installer också eftersom den inte heller uppgraderar baseband.

Mm, det borde fungera. Men som jag förstod det så har geohot uppdaterat sitt hack nu så det stödjer 1.1.3 också: "OMG NOW supports 1.1.3 TOO" (från samma blogg som tidigare)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-02-08 10:09
Ursprungligen av Adrian B:

Mm, det borde fungera. Men som jag förstod det så har geohot uppdaterat sitt hack nu så det stödjer 1.1.3 också: "OMG NOW supports 1.1.3 TOO" (från samma blogg som tidigare)

Japp, fast man ska fortfarande använda 4.02.13 fls

Dessutom behöver du inte nedgradera till 1.0.2, du kan lägga över filerna via SCP till /usr/bin och sedan sätta telefonen i Airplane mode och köra från terminalen på 1.1.2

Ursprungligen av Hnke:

Dessutom behöver du inte nedgradera till 1.0.2, du kan lägga över filerna via SCP till /usr/bin och sedan sätta telefonen i Airplane mode och köra från terminalen på 1.1.2

Ha ha, tre person skrev om samma sak inom 3 minuter

Bevaka tråden