Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 00:12
Ursprungligen av Trisen:

Du har inte funderat på att skaffa en Compactflach reader ?? kan göra livet lite enklare..
samt du drar mappen ditt du vill ha den samt döper om? sen formatera kortet i Kameran.. utgår att du jobbar i OS X miljö??

typ denna;
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1120949&node=575

Jo, jag använder USB-kortläsare. Kopierar filerna på minneskortet och klistrar in i en mapp. Lightroom bevakar den mappen och auto-importerar dem till programmet och även lägger filerna i en annan mapp. När jag kopierat från minneskortet så raderar jag alla filer på minneskortet.

Jupp, kör senaste OS X.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 00:16
Ursprungligen av Reisan:

Jo, jag använder USB-kortläsare. Kopierar filerna på minneskortet och klistrar in i en mapp. Lightroom bevakar den mappen och auto-importerar dem till programmet och även lägger filerna i en annan mapp. När jag kopierat från minneskortet så raderar jag alla filer på minneskortet.

Jupp, kör senaste OS X.

Innebär det att du får Dubbleter ????

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 00:22
Ursprungligen av Trisen:

Innebär det att du får Dubbleter ????

Nej, den flyttar bilder från en mapp till en annan. Ja, det är egentligen onödigt, nu när jag tänker efter. Kunde lika bra bara haft LR bevaka en mapp och lägga dem där... :">

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 00:38
Ursprungligen av Reisan:

Nej, den flyttar bilder från en mapp till en annan. Ja, det är egentligen onödigt, nu när jag tänker efter. Kunde lika bra bara haft LR bevaka en mapp och lägga dem där... :">

Precis !! och datum för dom + kort/namn under lättar massor !! sen blir det kopior på
bilder du behandlar och lägger i en >(tex) mapp Klar/jobbnamn..

Blir rätt smidigt sen kan du bränna själva jobbet på skiva och bara behålla (klara i din
burk..) sortera ,,efter varje månad typ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 00:47
Ursprungligen av Trisen:

Precis !! och datum för dom + kort/namn under lättar massor !! sen blir det kopior på
bilder du behandlar och lägger i en >(tex) mapp Klar/jobbnamn..

Blir rätt smidigt sen kan du bränna själva jobbet på skiva och bara behålla (klara i din
burk..) sortera ,,efter varje månad typ

Ja, jag testar mig fram till något som passar mig.

Ursprungligen av Reisan:

Jo, jag använder USB-kortläsare. Kopierar filerna på minneskortet och klistrar in i en mapp. Lightroom bevakar den mappen och auto-importerar dem till programmet och även lägger filerna i en annan mapp. När jag kopierat från minneskortet så raderar jag alla filer på minneskortet.

Jupp, kör senaste OS X.

Smart!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 00:42
Ursprungligen av Goflorp:

Smart!

Nja, jag trodde att jag var smart, men jag inser efter Trisens frågor, att det kanske inte var så smart ändå. Utan rätt onödigt, eftersom den bevakar en mapp och importerar till programmet men även flyttar dessa filer till en annan mapp som jag pekat ut.

Man måste peka ut en från-mapp och en till-mapp när man väljer auto-importering.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 00:51
Ursprungligen av Reisan:

Nja, jag trodde att jag var smart, men jag inser efter Trisens frågor, att det kanske inte var så smart ändå. Utan rätt onödigt, eftersom den bevakar en mapp och importerar till programmet men även flyttar dessa filer till en annan mapp som jag pekat ut.

Man måste peka ut en från-mapp och en till-mapp när man väljer auto-importering.

Kan du inte skipa aut montering ,,öppna mapparna tills du kommer till huvud mappen på kortet-> sen dra över den manuelt dit du vill ha de (glöm inte döpa root mappen från kortet) så samma namn ej !! redan befiner sig i ditt arkiv..

Trisen, tack för berömmet....

Lightroom är underbart att jobba i... funderar på att gå en kurs i det.
Dessutom har jag fått tre vänner som tidigare bara spart sina bilder i en mapp att börja använda det och göra ngt med sina bilder. Känns bra...
Men nu börjar de bli så duktiga att jag inte kan svara på deras frågor

Jag saknar INTE "den gamla goda tiden", digitalt foto är roligare.

Tjolmen Hälsö , jag tog ca 20 bilder, bar runt på stativet och mumlade vinklar, dåligt väder var på väg in (lågtryck #321 den här vintern), hunden var lös och kutade omkring lite som han ville, frun Mari var med och kom med idéer, väl hemma var det mkt dragande i reglagen. Som tur är kan man spara "presets" i Lightroom, så jag brukar dra lite som jag känner och sedan kan man ibland dra till med ngn preset (som man kan modifiera och spara som en "ny" preset)...
Ser ofta detta i GP numera, att bilderna håller en viss stil, ett visst "ljus"...= Preset...

Jag letar och "sparar" mentalt fotoprojekt... hmmm... undar om inte kyrkogården i nattbelysningen och dimma vore cool... fasen om inte hägrarna där i vadar-vattnet kunde bli roligt med extrem-tele.. eller ...hur fasen får man rök att bli snyggt i ljus?

Jag skall böka lite i Presets och lägga upp ett par bilder så ser man skillnaden...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-09 23:17
Ursprungligen av Goflorp:

Trisen, tack för berömmet....

Lightroom är underbart att jobba i... funderar på att gå en kurs i det.

Jag saknar INTE "den gamla goda tiden", digitalt foto är roligare.

Jag letar och "sparar" mentalt fotoprojekt... hmmm... undar om inte kyrkogården i nattbelysningen och dimma vore cool... fasen om inte hägrarna där i vadar-vattnet kunde bli roligt med extrem-tele.. eller ...hur fasen får man rök att bli snyggt i ljus?

Jag skall böka lite i Presets och lägga upp ett par bilder så ser man skillnaden...

Hmm låter kreativt du verkar ha fräck natur o miljö där på holmarna men kyrkogård
i dimma .. hel skyst,, kan vara kneppigt .. men tålamod och rätt knäpp?!?
jag jobbar i CS III men tyvärr i dag har man mindre tid med fotoprojekt...
vilket jag saknar en del .. hinner liksom inte med ..

plåtar dagligen för jobbet och då blir privat Fotandet lidande:'(
därmot har fått en-> (sladdis) som nu är VÄL Fotograferad macro som action..
i alla möjliga roliga ljusfenomen

hon börjar redan känna sig som modell vid 2 1/2 års ålder Hahaha:)

Saknar dock lite Leican som man slabbade rullar med..
Därför just en D300 som känns bra i handen....

OK, Presets i Lightroom

Här har vi tre "lika" (kanske skiljer sig LITE i beskärningen)

Jag har tryckt på 3 olika val i menyer (ett klick alltså)

Min polare Hasse i Boost, COLCJer och Deviant

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 00:30
Ursprungligen av Goflorp:

OK, Presets i Lightroom

Här har vi tre "lika" (kanske skiljer sig LITE i beskärningen)

Jag har tryckt på 3 olika val i menyer (ett klick alltså)

Min polare Hasse i Boost, COLCJer och Deviant

Vet inte med Lightroom?? men det ser ut som övertoningslager vilket man oxå
kan dra opaciteten lite fram o tillbaka i CS III även II finns div typer av toningar från ljus
,skarpt, strålning , multipliserad osv osv .. kan du dra i opaciteten samt mängd?

Ursprungligen av Trisen:

Vet inte med Lightroom?? men det ser ut som övertoningslager vilket man oxå
kan dra opaciteten lite fram o tillbaka i CS III även II finns div typer av toningar från ljus
,skarpt, strålning , multipliserad osv osv .. kan du dra i opaciteten samt mängd?

Jag tor ju som så att om man redan är en fena på PhotoShop och kör med CameraRAW etc så behöver man kanske inte LightRoom.

Det som LIghtroom är BRA på är ju att få ett snabbt flöde där repetitiva moment kan automatiseras mycket.

Jag kan faktiskt inte svara på dina frågor, nästan allt i LR utgår från fotograf-språk och det skiljer sig en del från allmänt bildbehandlings-språk. Svammlar jag? ...och jag är inte bra på ngt av det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 12:51
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tor ju som så att om man redan är en fena på PhotoShop och kör med CameraRAW etc så behöver man kanske inte LightRoom.

Det som LIghtroom är BRA på är ju att få ett snabbt flöde där repetitiva moment kan automatiseras mycket.

Jag kan faktiskt inte svara på dina frågor, nästan allt i LR utgår från fotograf-språk och det skiljer sig en del från allmänt bildbehandlings-språk. Svammlar jag? ...och jag är inte bra på ngt av det

Jag är heller ingen fena på PS. Har inte testat pluginet CameraRAW, men kan tänka mig att det är smidigt att ha allt i ett program. Dock håller jag med om att att LR kan underlätta upprepande processer och arbetsflöden. Kanske är kombinationen PS-CRAW-LR det ultimata arbetsflödet?

Jag provade att skicka en RAW-fil från LR till PS för detaljhantering, men jag lyckades inte öppna i råformatet utan fick öppna som TIFF. Antagligen för att jag inte har pluginet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 12:35
Ursprungligen av Trisen:

Vet inte med Lightroom?? men det ser ut som övertoningslager vilket man oxå
kan dra opaciteten lite fram o tillbaka i CS III även II finns div typer av toningar från ljus
,skarpt, strålning , multipliserad osv osv .. kan du dra i opaciteten samt mängd?

Vad jag kan se i verktygen i LR så finns det inget verktyg för att hantera opacitet/genomskinlighet som i t ex Photoshop. Inte heller mängd, men det är jag ännu mindre säker på. Se bifogad bild över några verktyg i panelen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-10 01:00

eller rättare sagt du drar mappen till skrivbordet öppnar upp under mappar tills du
kommeer till den fysiska mappen där fierna ligger,, den mappen döper du om på skrivbordet och drar till ditt Arkiv ?! hoppas du förstår mig :/

Därmed inga konstiga genvägar eller dubbleter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 01:06
Ursprungligen av Trisen:

eller rättare sagt du drar mappen till skrivbordet öppnar upp under mappar tills du
kommeer till den fysiska mappen där fierna ligger,, den mappen döper du om på skrivbordet och drar till ditt Arkiv ?! hoppas du förstår mig :/

Därmed inga konstiga genvägar eller dubbleter

Jo, jag förstår vad du menar. Jag ska fundera lite på det här och se vad jag kommer fram till vilket sätt jag ska använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 01:13

Nu har jag funderat en stund.

Nu har jag ställt in enligt följande:

Kameran sparar filnamn i sekvens. Dvs den fortsätter att räkna där den var sist och börjar inte om från 1 när minneskortet töms.

  • LR bevakar en mapp som heter "Från kamera". Där lägger jag kopierade filer från minneskortet.

  • LR auto-importerar (och flyttar) filerna i mappen "Från kamera" till undermappen "RAW" som ligger i mappen "2008". I samband med att LR importerar/flyttar så lägger LR till datum i filnamnet.

  • Då dubbelgarderar jag unika filnamn med sekvens och datum.

Se inställningen i bifogad skärmdump.

Meh, jag menade inte att det var bättre förr. Bara det att det möjligheterna rent tekniskt/hypotetiskt inte har förändrats så mycket som det ofta låter. Att det är mer eller mindre tusen gånger lättare att göra och göra om är en annan historia.

halloj igen alla.
tänkte köpa nikon kameran nu nästa vecka på lovet, men då ser jag att pc city bytat priset från 3990kr till 4490kr. tänker inte betala 500 mer, redan slitit som ett djur för att få ihopa tillräckligt med pengar så jag kan köpa kameran till parisresan. bara undrar snabbt, någon som vet vart man kan köpa den för 3990 kr i butik eller är det bara att vänta och hoppas?

mvh:pierre

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 20:21
Ursprungligen av Ipod_Lover:

halloj igen alla.
tänkte köpa nikon kameran nu nästa vecka på lovet, men då ser jag att pc city bytat priset från 3990kr till 4490kr. tänker inte betala 500 mer, redan slitit som ett djur för att få ihopa tillräckligt med pengar så jag kan köpa kameran till parisresan. bara undrar snabbt, någon som vet vart man kan köpa den för 3990 kr i butik eller är det bara att vänta och hoppas?

mvh:pierre

Det är oftast dyrare i fysisk butik än i en nätbutik. Så din bästa chans till att kunna köpa en ny D40 till så lågt pris som möjligt, är via nätbutik. Dock tillkommer fraktkostnad.

Alternativ är om du kollar runt efter en begagnad?

jo jag vet självklart att det är billigare på internet, det är bara det att detta var i deras fysiska butiker också :/
ska se om elgiganten har den imorrn på sin veckoannons

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 21:14
Ursprungligen av Ipod_Lover:

jo jag vet självklart att det är billigare på internet, det är bara det att detta var i deras fysiska butiker också :/
ska se om elgiganten har den imorrn på sin veckoannons

Ok, så PC City har samma pris. Gött. Det är inte många som har det. Himla störigt med prishöjningen när du skrapat ihop slantarna. Ja, jag hoppas du får köpt din kamera inför din resa.

hehe jo lite irreterande är det
ringde liksom till dem först och fråga: ja vi har sänkt priset. yes tänker man. några dagar senare var den 500kr dyrare, öm där ser man

förresten, tänkte inhandla ett tamron 55-300 med fokusmotor nu senare i till d40n, är det ett bra objektiv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 21:28
Ursprungligen av Ipod_Lover:

förresten, tänkte inhandla ett tamron 55-300 med fokusmotor nu senare i till d40n, är det ett bra objektiv?

Har själv ingen erfarenhet av andra objektiv eftersom jag nyligen börjat fotografera. Hittar inte det objektivet du beskriver. Skulle kolla vad leverantören skrev om den. Är det inte 70-300 eller 55-200 som du menar?

oj skrev fel, jo 70-300 är det
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42936?opendocument&markID=
tror det är denna som ska passa med d40n

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 22:09
Ursprungligen av Ipod_Lover:

oj skrev fel, jo 70-300 är det
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/42936?opendocument&markID=
tror det är denna som ska passa med d40n

Ja, den nya Tamron 70-300 med fokusmotor passar till D40/40x. Kollade på två nätbutiker som jag kollar när jag är ute efter objektiv, har inte skrivit något om bildkvalitén.

Hoppas någon har testat denna så att de kan ge sitt omdöme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 22:44

Jag kommer att ha min D40 ett bra tag. I alla fall tills jag har lärt mig grunderna i fotografering och hur man ställer in för olika typer av motiv. Lär utöka med åtminstone 2 st objektiv till.

Nu till min fråga, kommer mina AF-S objektiv att passa framtida kamerahus med inbyggd fokusmotor? Eller blir det en "krock" i maskineriet, så att jag måste skaffa nya objektiv utan inbyggd fokusmotor?

Reisan, inbyggd fokusmotor är inga som helst problem med AF-S optik.

Om ni undrar över optik så kan det vara en bra vana att titta på dessa tre sajter innan ni slår till:

http://www.photozone.de

http://www.fredmiranda.com

http://www.slrgear.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-10 23:46
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Reisan, inbyggd fokusmotor är inga som helst problem med AF-S optik.

Ok, bra att veta. Känns lite onödigt att investera i dyrare objektiv om man sedan måste byta ut dem när man byter upp sitt kamerahus.

Givetvis är det underförstått att jag får hålla mig till Nikons kamerahus.

Bevaka tråden