Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.2 släppt!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 00:09

Gillar den här punkten:
• Förbättrar allmän stabilitet vid användning av program från tredje part.

Står undanskuffad på övrigt men är nog en otroligt stor punkt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 00:12

Tack för "Visa som lista" för travarna i docken. Äntligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 00:25
Ursprungligen av mbp:

Tack för "Visa som lista" för travarna i docken. Äntligen.

Verkligen!

Har saknat den funktionen.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Min födelsedagskalender i iCal som läser från Adressboken har flippat.
6 pers som fyller år idag..

Någon mer som har samma?

Ja. Jag har fått dubletter av alla kalendrar... Skumt... Började ta bort dubletter men kom på att jag kanske tar bort "fel"... Skall kolla imorgon om det finns någon förklarande text/lösning...

///Maxim

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-12 00:13

Två burkar uppdaterade - klockrent. En del grejer känns rappare. Jag kan dock inte se i Apple's info att dom fixat katastrofen med Leopard och SMB-nät. Tyvärr kan jag inte kolla detta i praktiken då jag inte uppdaterar produktionsdatorn på jobbet under pågående projekt (så klart). Efter den 19:e tror jag att jag uppdaterar Quaden på jobbet :-D.

(trasiga grafiken i systeminst./konton är fixad, hehehe)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 00:29

De har fixat stavfelet i Finder-inställningar. Nu kan man visa Hårddiskar istället för Hårddiska.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-02-12 00:34

Jag tycker Safari känns mycket rappare, inbildning?
Och äntligen List i Stack, men ja, varför kan man inte få klicka direkt för att öppna mappen i docken.

10.5.2, nytt tema till Quicksilver och ZiPhone = Bra dag.

/r
Vad hände med iCal-ikonen?
http://okkido.net/misc/ical.png
Likadant för alla dagar.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-12 00:39
Ursprungligen av Okkido:

Vad hände med iCal-ikonen?
http://okkido.net/misc/ical.png
Likadant för alla dagar.

Ser ok ut hos mig, kanske en typsnittsbugg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 00:41

10.5.2 verkar inte ha löst problemet med Airport och tappade nätverksanslutningar, åtminstone inte för min MacBook + Netgear-router. Om det har skett någon förändring, så verkar det faktiskt vara till det sämre - jag har varit tvungen att starta om min router 3 ggr nu efter uppdateringen...

Ganska less på det här problemet nu. Får väl helt enkelt skaffa en ful nätverkskabel och dra över halva lägenheten.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-12 10:02
Ursprungligen av Seretur:

10.5.2 verkar inte ha löst problemet med Airport och tappade nätverksanslutningar, åtminstone inte för min MacBook + Netgear-router. Om det har skett någon förändring, så verkar det faktiskt vara till det sämre - jag har varit tvungen att starta om min router 3 ggr nu efter uppdateringen...

Ganska less på det här problemet nu. Får väl helt enkelt skaffa en ful nätverkskabel och dra över halva lägenheten.

Kabel är det enda att lita på! det lär aldrig komma en fix på detta problem.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-12 11:50
Ursprungligen av Seretur:

10.5.2 verkar inte ha löst problemet med Airport och tappade nätverksanslutningar, åtminstone inte för min MacBook + Netgear-router. Om det har skett någon förändring, så verkar det faktiskt vara till det sämre - jag har varit tvungen att starta om min router 3 ggr nu efter uppdateringen...

Ganska less på det här problemet nu. Får väl helt enkelt skaffa en ful nätverkskabel och dra över halva lägenheten.

Är du säker på att det är ett OS X problem?
Har du kollat att inga andra trådlösa nät i närheten ligger på samma kanal?
Du kan se detta med till exempel en widget,
http://www.apple.com/downloads/dashboard/networking_security/airportradar.html

Ligger någon annan basstation på samma kanal så byt till en ledig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 17:03
Ursprungligen av cohlin:

Är du säker på att det är ett OS X problem?
Har du kollat att inga andra trådlösa nät i närheten ligger på samma kanal?
Du kan se detta med till exempel en widget,
http://www.apple.com/downloads/dashboard/networking_security/airportradar.html

Ligger någon annan basstation på samma kanal så byt till en ledig.

Vilken fiffig widget!
Kul att se att alla andra i närheten trängs och knuffas på kanalerna 6 eller 11.
Jag är helt ensam på min kanal...:)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-12 10:23
Ursprungligen av Okkido:

nytt tema till Quicksilver

Jasså? Vad, hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 11:00
Ursprungligen av Okkido:

Vad hände med iCal-ikonen?
http://okkido.net/misc/ical.png
Likadant för alla dagar.

Min ser likadan ut, siffran ligger snett. Men lägger sig rätt när jag öppnar iCal. Irriterrande!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-02-12 00:36

Den olustiga buggen med Ludd på verktyg i PSCS3 har åtgärdats.....nu slipper jag bli förbannad ca 254 ggr/dag

Wohoo. Nu spinner katten ännu mer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-12 00:40

Disk Utility är fortfarande i kras. Tar löjligt lång tid att reparera behörigheterna.

Som OS X-nybörjare undrar jag hur man ändrar utseendet på menyraden! Hittar inget lämpligt i Systeminställningar!

Ursprungligen av henkebarn:

Som OS X-nybörjare undrar jag hur man ändrar utseendet på menyraden! Hittar inget lämpligt i Systeminställningar!

Found it!
Lustigt ställe egentligen, vid skrivbordsbakgrund och skärmsläckare? Tycker "Utseende" hade passat bättre...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 01:02

PhotoBooth funkar med effekter för mig.

Yes!!

linotype

vi kan inte köra linotype här på skolan, har vi det igång så pajjar stacks, dock och photoshop. men stänger vi skiten så funkar allt. när komemr linotypes uppdatering för detta måntro?!

nån mer som har samma?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 01:16
Ursprungligen av superfast:

vi kan inte köra linotype här på skolan, har vi det igång så pajjar stacks, dock och photoshop. men stänger vi skiten så funkar allt. när komemr linotypes uppdatering för detta måntro?!

nån mer som har samma?

Det var det som strulade för mig. När jag stängde Linotype Explorer X så fungerar allting. Jag skulle nog ha väntat några dagar med att uppdatera eftersom jag behöver Linotype Explorer...

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det var det som strulade för mig. När jag stängde Linotype Explorer X så fungerar allting.

Samma problem här. Nästan alla program hänger sig, om Linotype Fontexplorer är igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 01:26

Ja! Inte bara har de givit oss listvyn i Dock tillbaka - de har äntligen gjort den så snabb att den är användbar. Man kan leva med att inte kunna välja Visa innehåll som: Mapp.
Och det är faktiskt snabbare. I alla fall i grafiken. Tidigare sinkade de nya laggande grafiska effekterna verkligen ner upplevelsen, t.o.m. på min iMac C2D. Nu är allt som det ska vara – ögongodis, men med funktionerna i prioritet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 03:34

Hm, HTTPmail verkar ha ballat ur... Jag har fått tre inboxar av samma eftersom jag har en som heter Hästen. Tror inte åäö går hem i stugan.

Får väl avaktivera det ett tag då....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 07:21

Jag kan rekommendera alla som upplever lite buggar att ladda ner OnyX eller MainMenu och köra en rensning av User och System caches, samt en behörighetsreparation.

Senast redigerat 2008-02-12 08:27
Ursprungligen av mbp:

Jag kan rekommendera alla som upplever lite buggar att ladda ner OnyX eller MainMenu och köra en rensning av User och System caches, samt en behörighetsreparation.

Vad innebär behörighetsreparation? Precis vad det låter som, eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 09:08
Ursprungligen av henkebarn:

Vad innebär behörighetsreparation? Precis vad det låter som, eller?

Ja, "kolla alla filer och se till så att de som ska kunna läsa/skriva kan det".
Står ganska bra förklarat här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106712-sv

Ursprungligen av henkebarn:

Vad innebär behörighetsreparation? Precis vad det låter som, eller?

Förklaring från Apple: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751

Sammanfattning från "Hjälp" i Skivverktyg:

"Om du får en varning eller ett meddelande om att dina behörigheter är felaktigt inställda kan du korrigera dem genom att klicka på ”Reparera skivbehörigheter”.

Skivverktyg reparerar behörigheterna för filer som installerats av Installeraren eller Programuppdatering. Det reparerar inte behörigheter för dina dokument, din hemmapp eller vissa program från andra tillverkare, däribland de program som inte installeras av Installeraren.

Du kan bara kontrollera och reparera behörigheter på volymer som har Mac OS X installerat."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 09:10
Ursprungligen av Mattias A:

Bra länk! Samt att den går att läsa på svenska om man väljer språk till vänster.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751-sv

Intressant att Aperture inte fick stöd för t.ex. D300 medan iPhone fick det. Många är grymt besvikna på detta, men försöker man se lite ljust på det kan det betyda att Apple valt att frigöra Aperture från att vara beroende av RAWstöd genom uppdateringar av OS:et. Det är ju precis vad många efterlyst, så att Aperture-ägare inte blir sittande i månader med kameror utan stöd (som D300, D3 m.fl.) bara för att en systemuppdatering dröjer.

Om den gissningen stämmer så är det också positivt för de Aperture-användare som kör 10.4.x och inte vill byta till Leopard ännu, bara för att få rätt RAW-stöd.

Bevaka tråden