Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 20:37
Ursprungligen av Ipod_Lover:

yup. det blev den. tänkte lika bra ha en sån för det priset och sen när man har större objektiv kan jag låna min mammas gamla canonväska (lol)

Ok, ja det var ju en bra lösning. Den är ju absolut bättre än inget alls. Man vill ju gärna att det ska vara enkelt att transportera kameran och även skydda den.

yup. den är helt okej får plats med mina små tillbehör och så.

har testat börja ta bilder nu, så bra bilder!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 21:03
Ursprungligen av Ipod_Lover:

yup. den är helt okej får plats med mina små tillbehör och så.

har testat börja ta bilder nu, så bra bilder!

Ja, lite grejor är alltid bra att ha plats till. Ja, visst blir det mycket bättre bilder. När du har hajat funktionerna mer och fått prova lite olika så ser du att det är ett annat "sting" i bilderna. Eller så är det bara en tillfällig yrsel av nyhetens behag.

hehe jo förmodligen. testade ta lite bilder på min hund och importerade de in i iPhoto (RAW bilder) lite justering så blev de nice

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 21:42
Ursprungligen av Ipod_Lover:

hehe jo förmodligen. testade ta lite bilder på min hund och importerade de in i iPhoto (RAW bilder) lite justering så blev de nice

Ok, vad kul. Ja, det är bara att testa olika inställningar, ta en himla massa bilder, kolla och redigera. Det blir bättre hela tiden. Märker jag själv på mina egna foton.

hehe okej tänkte sticka ut och ta utomhusfoton imorrn efter skolan, se om man får in någon fullträff

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 23:06

Jag har ett Google-konto, så jag använder den fotoalbumtjänsten som ingår i kontot. Gratis och har totalt 6,5GB utrymme för e-post, fotoalbum, blogg, hemsida, mm.

Flickr är poppis bland de som lägger upp bilder. Har själv aldrig testat det.

okej, jäkligt smidigt måste jag säga. laddade hem flickr uploadr precis, liksom hur fasen visste den vilket konto jag använde? rofl.

iaf, jag heter darkdest1ny på flickr ifall ni ville se bilder. ska bara försöka få upp nårra

edit: goflorp, la till dig i friend list p flickr. sjukt feta bilder!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 23:42
Ursprungligen av Ipod_Lover:

okej, jäkligt smidigt måste jag säga. laddade hem flickr uploadr precis, liksom hur fasen visste den vilket konto jag använde? rofl.

iaf, jag heter darkdest1ny på flickr ifall ni ville se bilder. ska bara försöka få upp nårra

edit: goflorp, la till dig i friend list p flickr. sjukt feta bilder!

Ok, får kolla flickr vid tillfälle. Jag försökte söka på ditt användarnamn, men den hitta dig inte... Tänkte kolla fotona du lagt upp...

okej var en inställning, test igen nu (jag vet bilderna suger, so what xD)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-15 07:07
Ursprungligen av Ipod_Lover:

okej var en inställning, test igen nu (jag vet bilderna suger, so what xD)

Sökte på "darkdest1ny" men den säger fortfarande att den inte hittar... Lägg in en direktlänk till albumet här om det går...

Alla är vi nybörjare från början!

Senast redigerat 2008-02-15 07:36

http://flickr.com/search/people/?q=darkdest1ny
du kanske hade den på photos i listen, jag gjorde samma sak fel själv i början xD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-15 14:02
Ursprungligen av Ipod_Lover:

http://flickr.com/search/people/?q=darkdest1ny
du kanske hade den på photos i listen, jag gjorde samma sak fel själv i början xD

Funkar tyvärr fortfarande inte, fastän jag klickar på länken. Kanske måste jag vara medlem för att kunna se albumen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 13:35

Appropå Flickr och Picasa, så är tycker jag att Flickr mer maccigt än Picasa och chansen att andra kommenterar dina bilder är mycket större på Flickr plus att man kan gå med i olika grupper och på så sätt visa upp bilderna för andra fotointresserade. Även om ens bilder lätt drunknar i mängden av bilder som lägggs upp. Däremot är man begränsad till bara tre album i Flickr om man inte är en betalande medlem. Uploadprogrammen till Flicker och Picasa är mer eller mindre identiska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-15 14:05
Ursprungligen av magnur:

Appropå Flickr och Picasa, så är tycker jag att Flickr mer maccigt än Picasa och chansen att andra kommenterar dina bilder är mycket större på Flickr plus att man kan gå med i olika grupper och på så sätt visa upp bilderna för andra fotointresserade. Även om ens bilder lätt drunknar i mängden av bilder som lägggs upp. Däremot är man begränsad till bara tre album i Flickr om man inte är en betalande medlem. Uploadprogrammen till Flicker och Picasa är mer eller mindre identiska.

Ja, jag förstår att om man vill få kritik, så måste man ligga på en plats som t ex Flickr. Jag använder nu Picasa för att ha möjlighet att skicka en länk till vänner och bekanta. Inom snar framtid kommer jag att lägga upp foton för kritik på www.fotosidan.se som är en mer seriös samlingsplats för fotointresserade. Det är gratis medlemsskap på fotosidan.se och man kan lägga ett foto per vecka. Om man är betalande medlem så är det obegränsat.

själv tror jag att båda är bra, fast jag tycker flickr är helt okej och enkelt att använda med flickr uploadr.

Reisan: http://flickr.com/photos/23781383@N05/ närmaste jag kan komma, och nepp man ska ej behöva vara inloggad, inte inloggad själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-15 17:21
Ursprungligen av Ipod_Lover:

själv tror jag att båda är bra, fast jag tycker flickr är helt okej och enkelt att använda med flickr uploadr.

Reisan: http://flickr.com/photos/23781383@N05/ närmaste jag kan komma, och nepp man ska ej behöva vara inloggad, inte inloggad själv.

Nu funka det.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

själv tror jag att båda är bra, fast jag tycker flickr är helt okej och enkelt att använda med flickr uploadr.

Reisan: http://flickr.com/photos/23781383@N05/ närmaste jag kan komma, och nepp man ska ej behöva vara inloggad, inte inloggad själv.

Dt var fina bilder du tagit. Varför inte lägga en kommentar under dem. Om du vill gå in på absolut överkurs så kan du t o m geo-tagga dem (märka ut var de är tagna på en karta). Det är sånt jag brukar pyssla med som idag-regnar-det-pyssel

Kommentarerna kan man lägga till redan i uploadern - smidigt.
Vad är hunden för ras tex ?

Kul att du gillade mina testbilder får dock en känsla att de blir lite andra färger när jag lägger upp dem. tex gräset var grönare innan och den bruna färgen blev lite skum osv.

Okej, ska lägga upp kommentarer snart Ska ut och fotta nu vid 5 tiden igen (melodifestivalen hos släkten) så får jag se om jag får några schyssta bilder när jag kommer hem från kvällen.

Sen håller jag med magnur, googles tjänster är mer för vänner och tex flickr mer över hela världen. Tex när jag la upp mina videoklipp på Google video så hade i princip ingen sett den. men om man går tex till youtube så får man massa kommentarer osv.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kul att du gillade mina testbilder får dock en känsla att de blir lite andra färger när jag lägger upp dem. tex gräset var grönare innan och den bruna färgen blev lite skum osv.

Okej, ska lägga upp kommentarer snart Ska ut och fotta nu vid 5 tiden igen (melodifestivalen hos släkten) så får jag se om jag får några schyssta bilder när jag kommer hem från kvällen.

Sen håller jag med magnur, googles tjänster är mer för vänner och tex flickr mer över hela världen. Tex när jag la upp mina videoklipp på Google video så hade i princip ingen sett den. men om man går tex till youtube så får man massa kommentarer osv.

Fota på kvällen kräver nästan ett stativ.

Jag har tidigare tipsat Reisan här om ettt som Scandinavianphoto säljer som är mkt bra.
Passa dig för skit från Hama...

Fast, stött mot ett träd, snöret&brickan som ngn tipsade om här, räcker långt.

Satt och geotaggade några foton så nu är alla klara...
http://flickr.com/photos/23299509@N07/

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kul att du gillade mina testbilder får dock en känsla att de blir lite andra färger när jag lägger upp dem. tex gräset var grönare innan och den bruna färgen blev lite skum osv.

Gissar att du använder Firefox. Kombinationen Firefox på Mac och Flickr ger urvattnade färger och lite grådassighet av någon anledning. Bytte snabbt till Safari när jag insåg detta.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Gissar att du använder Firefox. Kombinationen Firefox på Mac och Flickr ger urvattnade färger och lite grådassighet av någon anledning. Bytte snabbt till Safari när jag insåg detta.

Tror detta beror på vilken färgrymd som används. (hur stor ens "kritask är" )
Jag är inte expert på detta men jag har för mig att det är det som gör att samma bild ser olika ut i Safari och Firefox. Den ena färgrymden är mindre (sRGB) än AdobeRGB.

Hoppas jag inte rör till det nu när jag säger att Firefox nog visar sRGB medans Safari håller sig till AdobeRGB och om jag inte missminner mig tar den hänsyn till vilken färgrymd som bilden har. - eftersom sRGB ryms inom AdobeRGB.

Om man använder Lightroom eller Aperture för att manipulera sina bilder och exportera ut dem till jpg-filer kan man välja vid exporten vilken färgrymd som skall användas. Välj då sRGB så ser det bra ut i flest fall.

Jag har säkert bitvis fel här, som jag sa, jag är inte expert. Men vi kanske har ngn tryckare etc i gänget som kan mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 17:02
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag förstår att om man vill få kritik, så måste man ligga på en plats som t ex Flickr. Jag använder nu Picasa för att ha möjlighet att skicka en länk till vänner och bekanta. Inom snar framtid kommer jag att lägga upp foton för kritik på www.fotosidan.se som är en mer seriös samlingsplats för fotointresserade. Det är gratis medlemsskap på fotosidan.se och man kan lägga ett foto per vecka. Om man är betalande medlem så är det obegränsat.

Jag använder båda sajterna och precis som du så lägger jag bilderna på Picasa som jag vill visa för mina vänner. Flickr för alla andra! Fotosidan är jag redan reggad på men har inte lagt upp något ännu. Ska göra det när jag tar mig tiden att skala om bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 12:44

Goflorp: Himla vackra bilder du tagit. Det märks att det är fotografen det hänger på och inte så mycket på utrustningen. Även om utrustningen är verktyg som underlättar.

Ipod_Lover: Schyssta testbilder! Man kommer rätt snabbt in i det ifall man är intresserad.

Ja, Flickr verkar ju helt ok och har helt ok bildvisningsfunktioner.

hehe nä usch, Hama. hade ett sånt en gång, vad hände? delar åkte av från den. billigt skit imo. Nu har jag ett Velbon stativ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 13:24

Så, nu är man med på Flickr också. Just nu ligger där bara efterbehandlade foton. Men det kommer fler vanliga. Laddar upp fler senare.

http://flickr.com/photos/23824737@N05

Ursprungligen av Reisan:

Så, nu är man med på Flickr också. Just nu ligger där bara efterbehandlade foton. Men det kommer fler vanliga. Laddar upp fler senare.

http://flickr.com/photos/23824737@N05

Addade dig nyssens som en "Contact", "Friend" ....

Thomas: Jag kör opera, men du har rätt. testade med safari. blev mycket bättre bilder

btw, trevligt trevligt, rei. bor du också i malmö?

Ska sticka iväg och köpa uv filter idag, denna bör väl duga
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00003UzrO4Ig?ProductID=bEbD4QFHzQ0AAAEUVzwvrWRM&CatalogCategoryID=

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 13:54

Ja, jag bor inom Malmö-området. Bor i förorten, Arlöv. Javisst, det Hoya-filtret funkar utmärkt. UV-filtret har egentligen ingen speciell funktion, mer än att skydda objektivlinsen. Bättre att rengöra filtret än objektivets lins.

ja okej fanns något skylight filter också men det ger någon rosa ton så tror denna blir helt okej

förresten, har du varit på Nikon DSchool? annars kanske vi ses där

la upp en bild på en ferrari på gatan precis på flickr, två förbigående var helt tysta och kollade på mig som jag hade en hjärnskada eller något.

Bevaka tråden