Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Wi99:

Fick min 16Gb iphone idag med fedex till jobbet sweet....

Åkte du på moms?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-21 13:22
Ursprungligen av Carlisle_united:

Åkte du på moms?

Ingenting annat blev det. "Ta i trä"

Endast Apple Store utan abonnemang?

Har en känning i Florida just nu som jag bad köpa en iPhone åt mig, hon har nu varit inne i ett par butiker, ej Apple Stores, och försökt köpa en iPhone utan abonnemang, men det går dom inte med på. Om man vill köpa den utan abonnemang vill dom ha $699 för en 8GB...
Är det så att det endast är Apple Stores som säljer iPhones utan abonnemang för $399/$499 för att dom tar för givet att man ska fixa det genom iTunes när man kommer hem och ska aktivera den?

Senast redigerat 2008-02-27 10:56
Citat:

Har en känning i Florida just nu som jag bad köpa en iPhone åt mig, hon har nu varit inne i ett par butiker, ej Apple Stores, och försökt köpa en iPhone utan abonnemang, men det går dom inte med på. Om man vill köpa den utan abonnemang vill dom ha $699 för en 8GB...
Är det så att det endast är Apple Stores som säljer iPhones utan abonnemang för $399/$499 för att dom tar för givet att man ska fixa det genom iTunes när man kommer hem och ska aktivera den?

Det där är boooolsheet. Möjligtvis om hon är i en AT&T butik vill de kränga den med abonnemang men annars kan de inte kräva att de ska skaffa abonnemang. Det är ju bara att hävda att det är en gåva och att man inte vet hur den (USA-bon givetvis om de frågar, men det har de inte att göra med) personen vill göra eller vad för abonnemang den har.

Har svårt att tänka mig att det är legalt att ta MER betalt för det än vad Apple Store tar!?

Men jag vet inte, köpte min i Chicago och gav $499 (plus 9% VAT såklart) för min 16GB... inga problem och jag angav svensk email och allt.

Ursprungligen av thomas.rolf:

Det där är boooolsheet. Möjligtvis om hon är i en AT&T butik vill de kränga den med abonnemang men annars kan de inte kräva att de ska skaffa abonnemang. Det är ju bara att hävda att det är en gåva och att man inte vet hur den (USA-bon givetvis om de frågar, men det har de inte att göra med) personen vill göra eller vad för abonnemang den har.

Har svårt att tänka mig att det är legalt att ta MER betalt för det än vad Apple Store tar!?

Men jag vet inte, köpte min i Chicago och gav $499 (plus 9% VAT såklart) för min 16GB... inga problem och jag angav svensk email och allt.

Jo, jag tyckte också det lät väldigt lustigt, men dom såg väl chansen att tjäna sig lite pengar rätt ner i fickan
Jag bad henne gå till någon av dom två Apple Stores som finns i Orlando, så vi får se hur det går...

Ursprungligen av psychozz:

Jo, jag tyckte också det lät väldigt lustigt, men dom såg väl chansen att tjäna sig lite pengar rätt ner i fickan
Jag bad henne gå till någon av dom två Apple Stores som finns i Orlando, så vi får se hur det går...

Och imorse fick jag ett efterlängtat mail, den är nu köpt och klar för $435 inkl tax på Apple Store i Florida Mall, Orlando

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-27 15:36
Ursprungligen av psychozz:

Har en känning i Florida just nu som jag bad köpa en iPhone åt mig, hon har nu varit inne i ett par butiker, ej Apple Stores, och försökt köpa en iPhone utan abonnemang, men det går dom inte med på. Om man vill köpa den utan abonnemang vill dom ha $699 för en 8GB...
Är det så att det endast är Apple Stores som säljer iPhones utan abonnemang för $399/$499 för att dom tar för givet att man ska fixa det genom iTunes när man kommer hem och ska aktivera den?

Det kan ju också vara så att din kompis har ett AT&T-abonnemang, som hon vill flytta över sitt SIMkort till den iPhone du köper....

Tjena,

Jag planerar på att åka över atlanten inom kort och inhandla en väldigt efterlängtad iphone, men i ryktesväg har jag hört att de finns en spärr för hur många telefoner man får köpa. Vet någon av vad som gäller och går det att komma runt det för jag har nämligen ett antal kompisar som är sugna på iphone. Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-02-18 23:02
Ursprungligen av adrian.s:

Tjena,

Jag planerar på att åka över atlanten inom kort och inhandla en väldigt efterlängtad iphone, men i ryktesväg har jag hört att de finns en spärr för hur många telefoner man får köpa. Vet någon av vad som gäller och går det att komma runt det för jag har nämligen ett antal kompisar som är sugna på iphone. Tacksam för svar.

2 st har jag hört

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-19 16:41

Gah...Var inte hemma när dom skulle leverera min iphone 16gb idag som jag beställde från I-Orders.

Men men, ringde upp och gav dom adressen till jobbet istället.....får glatt vänta tills imorgon då

Antar att det blir en sömnlös natt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-19 17:16

Hur länge var din telefon "På lokalt FedEx-kontor" på Arlanda? Min verkar ha bosatt sig där sen i söndags. Tiden går så sakta ibland...

+ Är det Posten som sköter om leveranserna ut?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-19 18:12
Ursprungligen av daft:

Hur länge var din telefon "På lokalt FedEx-kontor" på Arlanda? Min verkar ha bosatt sig där sen i söndags. Tiden går så sakta ibland...

+ Är det Posten som sköter om leveranserna ut?

Min låg låg på arlanda sedan i söndags också, Den var "färdig att klareras" från sön tills idag när jag fick ett mail att dom inte kunde leverera paketet eftersom jag inte var hemma. Det har inte stått nånting om att det hade gått vidare från arlanda och upp till mig, jag blev lite överaskad när jag läste mailen.

Tror inte det är posten, men hos mig kör nog inte fedex ut, så jag tror det blir jetpack som kommer med paketet. Det gjorde dom med min mac pro, gick från apple till sverige/stockholm med ups, men till mig som bor i Gävle så blev det jetpack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-19 18:19

Min står det inget om klarering på ännu. Däremot stod det "Frisläppning av int. försändelse" i söndags. (nu står det som sagt att den är på lokalt fedex-kontor sen igår) Jag har inte riktigt blivit klar över vad "frisläppning" är.

Den kanske redan är på väg hit om jag har tur. Men hit upp till urskogarna i Luleå verkar det mesta gå med posten, så jag lär få vänta en två tre veckor extra bara därför

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-21 10:22

Min nya 1.13 8 gb (16 gb var slut) ligger hos polaren nu, snart dags att cykla och hämta Den smet igenom tullen utan problem, såg dock till att packa upp alla telefoner och ha dem löst i handbagaget med förpackningarna i vanligt (han köpte 3).

edit: Köpte i NY

Men hur kan det komma sig att folk beställer från International Orders om det är så mycket billigare att göra det genom JetCarrier? Är det för lång väntetid? Är det svårt att låsa upp telefonen själv? Har förstått det som att ZiPhone gör det jätteenkelt?

Oooh det kliar i fingrarna. Men jag undrar när det kommer en revision!

Då får man hoppas att detsamma gäller för min...

Beställde min idag frpn international-orders, så den dyker förhoppningsvis upp mån-tis om världen vill sig väl och den inte blir snodd på vägen. : O

nån som vet vad det är för firma som gör ut i sverige? går den med posten, UPS, DHL, Feedex?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-21 15:59
Ursprungligen av Carlisle_united:

Då får man hoppas att detsamma gäller för min...

Beställde min idag frpn international-orders, så den dyker förhoppningsvis upp mån-tis om världen vill sig väl och den inte blir snodd på vägen. : O

nån som vet vad det är för firma som gör ut i sverige? går den med posten, UPS, DHL, Feedex?

Fedex kom med min till jobbet, första gången jag har sett dom i Gävle

aha... okej.
Hoppas dom kommer på måndag eller tisdag dårå, när tjejen är hemma.

jag måste ha missat ngt. det går alltså att köpa iphone "international orders"? hur går det ihop med abbonemang?

Ursprungligen av el gringo:

jag måste ha missat ngt. det går alltså att köpa iphone "international orders"? hur går det ihop med abbonemang?

Tja... exakt på samma sätt som när man köper telefonen över disk,
Man får med AT&T koret som man kan rama in eller göra vad man vill med eftersom man struntar i att aktivera den igenom iTunes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-27 16:20

Jag har letat och letat och letat, men jag kan för mitt liv inte förstå hur man beställer en iPhone från Apples hemsida om man bor i Sverige. Är det säkert att det går att köra på international orders? Hur gör man?

Jag ska över till USA om ca. 2 månader, ska skaffa en iPhone till mig men antagligen ta med mig 3 till hem (och div. andra apple-produkter). Hur är det med tullavgifter? Hur mycket är de på, hur slipper man de?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-24 01:08

Blev sugen på en iPhone och tänkte beställa en från International Orders. Precis innan jag skulle skicka iväg beställningen visade det sig dock att det _billigaste_ fraktalternativet kostar drygt $109 (ca 700 kr).

Är inte det orimligt? Tidigare när jag beställt saker från USA har jag alltid tyckt att frakten varit billig...

med tanke på att det skickas med fedex samt att det går ruskigt snabbt att få den så är det inte orimligt högt.

Jag beställde min i torsdags förmiddag, den skickades torsdag natt... nu står det att den lämnat Fedex Paris hub 00:40 i fredags, så den ligger med största sannolikhet på Arlanda... Så det är bara helgen emellan mig och min iPhone.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-24 10:30

Okej, då får det väl vara värt det.

Frågan är då bara om man ska välja det billigaste alternativet eller gå på "Express International with Pre-paid Customs and Duties" för $164?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-24 10:38
Ursprungligen av muskorv:

Okej, då får det väl vara värt det.

Frågan är då bara om man ska välja det billigaste alternativet eller gå på "Express International with Pre-paid Customs and Duties" för $164?

Jag skulle välja det billigaste alternativet. I praktiken brukar det bara skilja 2-3 dagar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-24 13:21

Tänkte just om de där $55 extra jämfört med det billigaste fraktsättet gör att man inte behöver bekymra sig om att telefonen ska fastna i tullen (och att man därmed åker på 25% moms).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-24 14:01
Ursprungligen av muskorv:

Tänkte just om de där $55 extra jämfört med det billigaste fraktsättet gör att man inte behöver bekymra sig om att telefonen ska fastna i tullen (och att man därmed åker på 25% moms).

Jag tror inte det, det är ytterst sällan något "fastnar" i tullen, utan fraktbolaget sköter tullningen utifrån vad som är deklarerat innehåll/värde. Rent pappersarbete alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-24 20:12

Okej, det låter lovande.

Lade precis en beställning, bara hoppas att allt flyter på utan extra avgifter.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-02-25 02:16

Är också inne på International Orders, har en fråga bara. Om man tar försäkrar den "as a gift" slipper man momsen då?

Bevaka tråden