Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det är tull och avgifter. det har jag också fått. fast min låg på 800...

Ursprungligen av Rooney:

Idag fick jag brev från FedEx med avgifter på 470 kr för mina 2 iphones jag köpte.

Fler som råkat ut för detta? Fick dem för 3-4 veckor sen.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-20 15:55
Ursprungligen av Rooney:

Idag fick jag brev från FedEx med avgifter på 470 kr för mina 2 iphones jag köpte.

Fler som råkat ut för detta? Fick dem för 3-4 veckor sen.

Fick det idag också.. tänkte notera detta här men var inte ensam då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 09:08

Öppnar tullen "anonyma" paket?

En kompis till mig bor i New York och kommer att köpa en iPhone åt mig som han sedan tänker skicka till mig via posten. Han kommer alltså att paketera om telefonerna i ett anonymt paket. Är det riskfritt?

Senast redigerat 2007-10-18 14:16

Jag känner någon som känner en annan person som ska åka till USA. Funderar på att fråga om han kan köpa med en Iphone till mig, Vad är smidigast, Att han går in i en applestore och köper eller ska jag beställa från Applestores nätbutik som får skicka den till hans hotelrum? Vill inte krångla till det för honom eftersom jag inte känner honom. Hur lång levernastid är det från Applestores nätbutik, tänkte bara på om han hinner få det till hotellet innan han åker hem.

Det är vanligt att man får dessa avgifter i efterhand och att bli sur över det tjänar ingenting till. Räkna med att få betala tull och moms på allt så blir du snarare glatt överraskad ifall du kommer undan.

Så här räknar man för övrigt ut vad det kostar.
(iPhone+frakt) * Tullsats * Moms 25%

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-19 20:29
Ursprungligen av Lone_fox:

Det är vanligt att man får dessa avgifter i efterhand och att bli sur över det tjänar ingenting till. Räkna med att få betala tull och moms på allt så blir du snarare glatt överraskad ifall du kommer undan.

Så här räknar man för övrigt ut vad det kostar.
(iPhone+frakt) * Tullsats * Moms 25%

Vilken tullsats (%) har ni fått debiterade på era iPhones när ni importerat dem?

Självklart så är kan du inte räkna med att slippa tull och moms. Även gåvor/presenter/varuprover och liknande betalar man tull och moms för ifall det understiger 500 kr. Import från icke EU-land ska man betala tull och moms för ifall allt går rätt till. Bara att läsa på: www.tullverket.se

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-21 15:41

Nu har jag blivit nekad två gånger att handla av apple store us. Första gången använde jag mitt mastercard och blev nekad, testade då med ett amex och blev nekad troligtvis för att jag beställde den till en jetcarrier-adress... att det ska var så svårt att få tag på denna pryl...

Nån som har nåt hum om hur snabbt man kan få tag på en genom ifuns intresseanmälan? Eller har nån ett bättre tips på hur man snabbast/billigast köper den? Ska ha ett bluetooth-headset också, vilket international-orders inte verkar kunna fixa.

Dör snart av prylångest...

  • Medlem
  • 2007-10-21 16:34
Ursprungligen av rockyxa:

Nu har jag blivit nekad två gånger att handla av apple store us. Första gången använde jag mitt mastercard och blev nekad, testade då med ett amex och blev nekad troligtvis för att jag beställde den till en jetcarrier-adress... att det ska var så svårt att få tag på denna pryl...

Nån som har nåt hum om hur snabbt man kan få tag på en genom ifuns intresseanmälan? Eller har nån ett bättre tips på hur man snabbast/billigast köper den? Ska ha ett bluetooth-headset också, vilket international-orders inte verkar kunna fixa.

Dör snart av prylångest...

Jag har en 1.1.1:a och ett headset, men jag lever ju på detta, så det inte samma pris som att stå i ett AppleStore och handla.
Vilket ju är självklart iofs...

Det blir nog snabbast, men långt ifrån biligast.
Jag skeppar ett PM.

Ursprungligen av rockyxa:

Nu har jag blivit nekad två gånger att handla av apple store us. Första gången använde jag mitt mastercard och blev nekad, testade då med ett amex och blev nekad troligtvis för att jag beställde den till en jetcarrier-adress... att det ska var så svårt att få tag på denna pryl...

Nån som har nåt hum om hur snabbt man kan få tag på en genom ifuns intresseanmälan? Eller har nån ett bättre tips på hur man snabbast/billigast köper den? Ska ha ett bluetooth-headset också, vilket international-orders inte verkar kunna fixa.

Dör snart av prylångest...

Det är inte bara de produkter som finns på International Orders sida som du kan köpa, utan som jag har förstått det så kan du köpa i princip vilken produkt som helst från vilken webshop som helst. Via dem.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-21 22:43
Ursprungligen av rockyxa:

Nu har jag blivit nekad två gånger att handla av apple store us. Första gången använde jag mitt mastercard och blev nekad, testade då med ett amex och blev nekad troligtvis för att jag beställde den till en jetcarrier-adress... att det ska var så svårt att få tag på denna pryl...

Nån som har nåt hum om hur snabbt man kan få tag på en genom ifuns intresseanmälan? Eller har nån ett bättre tips på hur man snabbast/billigast köper den? Ska ha ett bluetooth-headset också, vilket international-orders inte verkar kunna fixa.

Dör snart av prylångest...

Angav du JetCarrier som förstarad i adressen när du la ordern på Apple Store? Jag angav mitt namn, gatuadress till JetCarrier och sedan JetCarrier (Postboxnr) först på tredje raden. Då gick ordern igenom. Svenskt Mastercard använde jag.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-21 22:54
Ursprungligen av Hanok:

Angav du JetCarrier som förstarad i adressen när du la ordern på Apple Store? Jag angav mitt namn, gatuadress till JetCarrier och sedan JetCarrier (Postboxnr) först på tredje raden. Då gick ordern igenom. Svenskt Mastercard använde jag.

Jag gjorde likadant, har två leveranser à 2 iPhones vardera (begränsning hos AppleStore, max 2 per köptillfälle) på gång nu. Handlade med svenskt Visa, gjorde i övrigt som Hanok skrev. Återstår att se vad tullen slänger på, men något lär det bli.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-21 23:34
Ursprungligen av Hanok:

Jag angav mitt namn, gatuadress till JetCarrier och sedan JetCarrier (Postboxnr) först på tredje raden.

Observera att JetCarrier-adressen INTE är till en postbox, ifall någon läser villkoren på Apples hemsida där det tydligt står att de inte skickar till en postbox och blir orolig av det. JetCarrier har folk på sitt lager som tar emot paketet och skriver på, så det är ingen risk att paketet inte kan levereras.

Tack för svar Hanok!

Så, nu var två st iPhones beställa från Apple.com med Jetcarrier som fraktare.

Beställde för några 20 min sen. Hur vet man att ordern har gått igenom? Och när man har fått en orderbekräftelse, ska man då fylla i en flygfraktarblanket på jetcarrier.com?

Tack på förhand,
Shejken

  • Medlem
  • 2007-10-29 00:49

varför är det ingen tull på mobiltelefoner från USA?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-29 08:04
Ursprungligen av JGG:

varför är det ingen tull på mobiltelefoner från USA?

Fråga EU, det är de som bestämmer tullsatserna.

  • Medlem
  • 2007-10-29 12:11

Hanok, kan man läsa om detta någonstans? För när jag googlar på det hittar jag är tullsatsen är 10%.

Kan meddela att den 27 oktober införde Apple att man max får handla 2 iPhones och man måste betala med kreditkort!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-29 12:15
Ursprungligen av JGG:

Hanok, kan man läsa om detta någonstans? För när jag googlar på det hittar jag är tullsatsen är 10%.

Kan meddela att den 27 oktober införde Apple att man max får handla 2 iPhones och man måste betala med kreditkort!

Leta på taric.tullverket.se, jag kommer inte ihåg det statistiska numret jag hittade för mobiler. Men när jag fyllde i USA som ursprungsland blev det 0 %. Hinner inte kolla upp detta just nu, men på våra iPhones slapp vi tull iaf och de är korrekt deklarerade.

Vi beställde bara 2 st på Apple Online, 5 st fick jag bakslag på redan den 16/10.

fredrik1981: Det kanske är möjligt att du slipper momsen om paketet är märkt med "gift", brukar kunna fungera. Men egentligen ska du betala 25%, hämtar du ut paketet på posten betalar du då, får du det hemskickat brukar det dyka upp en faktura. Du får hålla tummarna.

Gjorde en beställning på apple.com igår kväll, har fortfarande inte hört nånting, lite konstigt, men de sover väl fortfarande därborta. Antar att det inte gick igenom och ska testa en ny beställning ikväll isåfall.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-29 08:03
Ursprungligen av Shejken:

Tack för svar Hanok!

Så, nu var två st iPhones beställa från Apple.com med Jetcarrier som fraktare.

Beställde för några 20 min sen. Hur vet man att ordern har gått igenom? Och när man har fått en orderbekräftelse, ska man då fylla i en flygfraktarblanket på jetcarrier.com?

Tack på förhand,
Shejken

Du skall få orderbekräftelse rätt så snabbt. Om det dröjer mer än ett par timmar och du inte hört något kan du tyvärr räkna med att det krånglar. Ang. JetCarrier, svar ja. Läs tidigare inlägg i denna diskussion.

rockyxa: ebay är ett alternativ...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-21 17:11

Japp, man måste helt enkelt skriva in vad det är för produkt, vilken webbsida den ska handlas från, färg och storlek osv.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-21 23:29

Ah, jag skrev Jetcarrier på andra raden, ska testa att göra som ni, tack för tipset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-21 23:31

Hur fungerar det här med JetCarrier egentligen? Några prisexempel/erfarenheter?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-21 23:36
Ursprungligen av boris91:

Hur fungerar det här med JetCarrier egentligen? Några prisexempel/erfarenheter?

Får återkomma till veckan med hela storyn, men så långt har allt gått bra.
Mitt paket är redo att skickas med flygfrakt (skickas varje måndag, så imorgon ska det gå iväg). JetCarrier tar betalt för en viss vikt/volym, så i mitt fall kostar frakten för 2 iPhones 295:-. Tull + moms kommer ju tillkomma, men det vet jag inte vad det slutar på ännu.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-21 23:34

Förresten, är det värt att försöka mygla med värdet på varan hos Jetcarrier, kan man komma undan tullen då eller är det att be om trubbel?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-21 23:38
Ursprungligen av rockyxa:

Förresten, är det värt att försöka mygla med värdet på varan hos Jetcarrier, kan man komma undan tullen då eller är det att be om trubbel?

Det funkar inte. Du måste maila kopia på fakturan (finns att skriva ut - som pdf förslagsvis - från ditt konto på Apple Store strax efter det skickats). De är t o m så noga att de ändrar värdet om det är fel. Jag hade skrivit in 2 st iPhones + sales tax + frakt, men de gick in och ändrade till enbart kostnaden av 2 iPhones. Så om du försöker dra dem vid näsan kommer det nog inte funka.

Jahapp, då har man åkt dit. Efter att köpt en SE p1 för en månad sedan blev jag less på segheten i telefonen, idag la jag en order på en iPhone via applestore US till en Jetcarrier adress. Hoppas p1an blir såld och frakten och för att inte tala om att upplåsningen fungerar...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-22 08:11

Tull i %

Ni som importerat era iPhones på ett eller annat sätt, hur mycket tull ha ni åkt på (i%)? Bara nyfiken på förhand då jag väntar på 2 st denna veckan via JetCarrier (med samma flyg som Skamuel).

Hm...en polare är i USA just nu och jag är i valet och kvalet om jag skall be honom köpa en iphone eller inte. Starkaste motargumentet är väl just garantin...hur tänker ni som har skaffat? Vad råder ni en pryltokig stackare att göra:)

Bevaka tråden