Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är, om inget händer i morgon ang. sverige release, intresserad utav att köpa en iPhone.
Så om någon har möjligthet att ta med en hem till mig för ett överkomligt pris så hör av er.

PM eller mail ([email protected]).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-17 18:44

Samma här - intresserad om det är ett rimligt pris - har en avlägsen bekant i USA som skulle hjälpa mig, men det ville sig inte bättre än att hans fru skall föda vilken dag som helst så han mailade och sade att han skulle ta tag i det senare när allt hade lugnat ner sig. Suck. Kunde hon inte hållt sig lite så han hann köpa en iPhone åt mig innan han stack till sjukhuset?

Innan dess hade jag en kollega som var i USa och som skulel köpa med sig en till mig - men som "glömde" det?! Jag verkar då inte ha någon tur...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 19:00

Ska oxå över en sväng framöver. Går det bara att packa väskan full med nyinköpta iPhones och åka hem, eller riskerar man att fastna i tullen med dem? Hur är det med elektronik från USA?

Ursprungligen av prince:

...riskerar man att fastna i tullen med dem? Hur är det med elektronik från USA?

http://www.99.se/1348835-post21.html

som sagt innan, jag ska till usa mellan 29/9 och 14/10 så PMa, så kan vi komma överens om något. EddieC har redan varit snabb nog.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 15:24

Men mer konkret: om man skulle åka till USA/UK och ta hem 1-2 iPhones i väskan så skulle ingen bry sig? Hur mycket är ev moms/tull? Jag är en idiot som inte har fattat detta redan, jag vet..

Ursprungligen av koze:

Men mer konkret: om man skulle åka till USA/UK och ta hem 1-2 iPhones i väskan så skulle ingen bry sig? Hur mycket är ev moms/tull? Jag är en idiot som inte har fattat detta redan, jag vet..

Köper du inom EU betalar du moms i det land du köper, dvs du betalar momsen i England i så fall. Köper du i USA är det tullen i Sverige som tar in momsen.

Ursprungligen av koze:

Men mer konkret: om man skulle åka till USA/UK och ta hem 1-2 iPhones i väskan så skulle ingen bry sig? Hur mycket är ev moms/tull? Jag är en idiot som inte har fattat detta redan, jag vet..

Klicka på länken i inlägget precis före ditt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 18:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Klicka på länken i inlägget precis före ditt.

Jag kollade på den, men den säger inte så mycket förutom att han inte tänker smuggla dem..

Ursprungligen av koze:

Jag kollade på den, men den säger inte så mycket förutom att han inte tänker smuggla dem..

Jo, där står att man får betala moms, och där står att det inte är någon tull på elektronikprodukter från USA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 21:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, där står att man får betala moms, och där står att det inte är någon tull på elektronikprodukter från USA.

Om man köper dem i USA, öppnar dem osv, borde man väl bara behöver betala momsen i USA? Dvs inga tull eller moms vid gränsen till sverige?

Ursprungligen av desh:

Om man köper dem i USA, öppnar dem osv, borde man väl bara behöver betala momsen i USA? Dvs inga tull eller moms vid gränsen till sverige?

Återigen - det är inte tull på elektronik från USA.

Moms kommer du inte ifrån oavsett dom du använt grejerna utomlands:

Ursprungligen av Tullverkets hemsida:

Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

http://www.tullverket.se/se/Privat/Resandebestammelser/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-17 19:05
Ursprungligen av Björnström:

Återigen - det är inte tull på elektronik från USA.
Moms kommer du inte ifrån oavsett dom du använt grejerna utomlands:

Visserligen gammalt inlägg och vet inte om det har kommenterats redan, men detta är delvis felaktigt. Det är ingen tull på mobiltelefoner från USA, men tullfrihet gäller inte all "elektronik" som Björnström skriver. Mp3-spelare t.ex. är belagda med runt 4% tull.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-18 21:44

Precis.. Annars blir det ju 399 USD+8,75%+25%..

min min min min

nu har min kommit jag ska bara hämta den hos polaren imorgon
vilken lång natt detta blir
ska låsa upp den imorgon mm:$

frakt+tull+moms billigast?

Yo!

Min flickvän är aupair i Chicago och jag har bett henne skicka en iPhone 8GB hem till mig.:cool:

Tänkte höra hur man skall göra för att frakten, moms, tull skall bli så liten som möjligt?

Har köpt saker från ebay utan att åka på "skattesmällar" när avsändaren skickat varan märkt som "gift". Fungerar det? (Läste att det inte fungerade för en här på forumen.. men varför fungerar det för andra varor?)

Är det någon som fått en hemskickad genom en kompis eller ebay här utan momsavgifter? Hur gjorde Er kompis isf?

Vore tacksam för svar!;)

MVH

Victor

du lär aldrig bli av med 25% moms, om den nu inte är för privat bruk, då är det bara att köra på..

om du skall föra in massa i landet så kommer du få lägga svensk moms på, däremot kan man få "tax" avdraget om man har lite papper för det när man handlar i butik utanför sitt hemland. dock så är apple väldigt restriktiva med att man ska få föra ut iphones ur landet, så det kan man glömma det med

anting är man snäll å betalar 399+8.75%+25% eller så "råkar" man ha 7-8st med sig hem te morsan och släkten för privat bruk och gåvor..

Ursprungligen av skoggy:

du lär aldrig bli av med 25% moms, om den nu inte är för privat bruk, då är det bara att köra på..

om du skall föra in massa i landet så kommer du få lägga svensk moms på, däremot kan man få "tax" avdraget om man har lite papper för det när man handlar i butik utanför sitt hemland. dock så är apple väldigt restriktiva med att man ska få föra ut iphones ur landet, så det kan man glömma det med

anting är man snäll å betalar 399+8.75%+25% eller så "råkar" man ha 7-8st med sig hem te morsan och släkten för privat bruk och gåvor..

Det är 25% moms när du passerar tullen oavsett om det är privat bruk, gåvor eller något man ska gödsla med i trädgården tyvärr

Vad gäller den lokala sales tax som du betalar i butiker i USA har dom inte någon tax refund för detta. Du kan inte få tillbaka pengarna när du lämnar landet.

Så hur man än gör blir det $399 + sales tax (varierar per stat) + 25% moms. Allt annat verkar innebära att någon trollat med knäna

Ursprungligen av Björnström:

Det är 25% moms när du passerar tullen oavsett om det är privat bruk, gåvor eller något man ska gödsla med i trädgården tyvärr

Vad gäller den lokala sales tax som du betalar i butiker i USA har dom inte någon tax refund för detta. Du kan inte få tillbaka pengarna när du lämnar landet.

Så hur man än gör blir det $399 + sales tax (varierar per stat) + 25% moms. Allt annat verkar innebära att någon trollat med knäna

Så det går alltså inte att komma bort från att betala dom där 25% moms? Inte ens om man låter en polare som ska till USA köpa den, öppna den, och typ slänga förpackningar och sånt (haha vem vet det kanske hjälper) och sen bara traska hem med den som med sin egen telefon?

Sry om jag upprepar någon fråga nu, hittade inget iaf. Jag blir inte klok på det här

Ursprungligen av soundside:

Så det går alltså inte att komma bort från att betala dom där 25% moms? Inte ens om man låter en polare som ska till USA köpa den, öppna den, och typ slänga förpackningar och sånt (haha vem vet det kanske hjälper) och sen bara traska hem med den som med sin egen telefon?

Sry om jag upprepar någon fråga nu, hittade inget iaf. Jag blir inte klok på det här

Nä, det finns inga undantag för tullreglerna. Är varan köpt utanför EU och kostar mer än 1.700kr så skall du betala moms.

Men.

I verkliga världen blir det ju lite knepigt för tullen att avgöra vad som är köpt i utlandet och inte, eller hur?

Jasså ok. Jobbigt läge.

Men, det skulle alltså kunna funka om man bara tar med sig Iphone i fickan precis som om den vore ens egen telefon, hivar kartongen å sånt. Iofs så är väl tullen rätt van vid sånt haha, men vad kan dom göra vid ett sånt läge?

Ursprungligen av soundside:

Jasså ok. Jobbigt läge.

Men, det skulle alltså kunna funka om man bara tar med sig Iphone i fickan precis som om den vore ens egen telefon, hivar kartongen å sånt. Iofs så är väl tullen rätt van vid sånt haha, men vad kan dom göra vid ett sånt läge?

Jag vill ju inte uppmuntra till något här men som du förstår är det omöjligt att se skillnad på en iPhone köpt i sverige och en iPhone köpt i USA såvida du inte har amerikanskt inköpskvitto och originallåda i samma väska

Ok, hoppas att ingen försöker sig på det då

Men kan man råka ut för något förutom att betala moms om man försöker ta in den ändå?

Ursprungligen av soundside:

Ok, hoppas att ingen försöker sig på det då

Men kan man råka ut för något förutom att betala moms om man försöker ta in den ändå?

Jag tror riskerna är väldigt små - men i teorin måste det väl klassas som ringa varusmuggling vilket ger en liten böteslapp

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror riskerna är väldigt små - men i teorin måste det väl klassas som ringa varusmuggling vilket ger en liten böteslapp

Ok, tack så mycket. Intressant.

Ok - hur ser det ut med inköp av iPhone i Sverige?

En lägesrapport - Vilka är på G att köpa upp sig på ett "lager" att sälja.

Jag är intresserad vid rätt pris

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-19 17:14

Jag är intresserad av att köpa en iPhone till rätt pris. PM:a mig eller maila till tomasXmasvikensthlm.se!

Grabbar pma mig om vad som är rätt pris. Jag är nyfiken

  • Medlem
  • 2007-09-19 18:40

Vad tycker ni är rätt pris? Det verkar vara lätt att få minst 5500 kr på blocket.

Jag har sålt mina för 4295kr. Och då har jag lovat att hjälpa vid garantiproblem mot självkostnad - kan vara värt en del för den som får problem.

Kanske ska tillägga att dom tog slut rätt snabbt innan jag ens hann annonsera. Men det kommer fler

Bevaka tråden