- timerx
- Medlem ●
- Bromölla
Jag har varit inne på mac i typ 3år. Men hade precis köpt ny dator samt laptop så kände inte att jag var så sugen då.
Men sen i december så gick laptopen sönder och min garanti på laptopen hade gått ut för några månader sen. Så det blev direkt in på apple.se och ta en MacBook.
Jag är nöjd som fan och kommer aldrig mer köpa en pc. Mac 4 Life.
Bytte i förrgår! Svart macbook blev det. Har börjat vänja mig lite vid Leopard och fascineras av hur smidigt saker fungerar, däremot har jag svårt att släppa "den här datorn" från PC, kommer ta ett tag att vänja sig vid itunes och fotovisningsprogram. I stort är jag dock väldigt nöjd!
Bytte i förrgår! Svart macbook blev det. Har börjat vänja mig lite vid Leopard och fascineras av hur smidigt saker fungerar, däremot har jag svårt att släppa "den här datorn" från PC, kommer ta ett tag att vänja sig vid itunes och fotovisningsprogram. I stort är jag dock väldigt nöjd!
Tips: Markera två dussin med bildfiler, högerklicka på dem, välj "Överblicka nn Objekt".
Där kan du välja kontaktkarta, se bilderna, lägga till dem i iPhoto etc...
Snyggt så man blir alldeles rörd...
I övrigt gäller reglen; Rör filer så lite som möjligt utan låt programmen hantera filerna istället. Min Fru satt första veckan när hon skulle ha ett foto och rotade runt i iPhoto's mappstruktur (den är snårig) för att hitta bilden.
Sedan när hon lärt sig; Ta fram bilden i iPhoto, vrid, vänd beskär och EXPORTERA sedan ut den ur iPhoto i rätt storlek och filformat....
Får väl kalla mig switcher nu också Hade tänkt köpa en macbook pro men vill inte betala det priset för den prestandan så det blev en macbook då jag behöver en dator snarast. Beräknas levereras i början av februari, längtar tills jag slipper vista!
/Roger
Switchade i förrgår efter många års velande, men det här ska man väl få kläm på ganska fort. Det blev en iMac 24" 2.8 GHz. Hade tänkt köra vmware eller parallells med Vista eller XP, men nu känns det som att det kan kvitta, jag är toknöjd med mitt inköp!
Nu är det bara en ny mus (mighty mouse är väl inte heltokig, scrollen är skön, men tumknappen sitter helt åt skogen så den fick avaktiveras)) och lite mer minne som får införskaffas härnäst.
Tjena alla!
Jag är en switcher sedan början av januari. Jag skaffade en 15 tums Macbook Pro och kunde inte vara nöjdare. Jag använde en stationär dell med Windows XP innan men blev trött på Windows XP och en dator som lät som en jumbojet. Jag älska OS X och det dagliga datoranvändandet känns mycket lättare och snyggare.
Tack till alla på 99.se för era bra inlägg i olika forum. Jag kollade väldigt mycket på denna sidan innan jag hade bestämt mig och hittade många bra och positiva inlägg om mac.
Jag är en Switcher sedan december. Köpte en MacBook till mig själv i julklapp!! Behöver jag säga att det var min bästa julklapp någonsin?!:) Jag har inte ångrat mig utan jag är SÅÅÅÅÅÅ lycklig och jag kommer aldrig någonsin Switcha tillbaka - inte en chans!!:cool:
Jag har haft min iMac ett år nu å va så tokigt nöjd att jag kort efter bytte ut även den bärbara mot en macbook så pc:n sålde jag på blocket sen va det slut med dom dumheterna. Det finns ett ord som förklarar min relation med mac bäst kärlek !
När grabben från UPS kom med datorn i en tråkig brun kartong så va jag spänd av förväntan innanför den tråkiga kartongen fanns min kärlek. Gillar starkt känslan av att packa upp något från apple, ligger alltid i en snygg kartong allt är så snyggt förpackat. Annat än när vi köpte ett gäng hp datorer till firman som kommer i tråkiga kartonger och i dom är det något äggkartongsliknande som datorn ligger i. Nej fy, aldrig mer tacka vet jag mac! Snyggt, lätt & trevligt. Efter lite inställningar och hjälp på olika forum så fungerar det mesta så saknar inte närvaron av någon pc alls.
Tänk vilken skillnad, det är bara att plugga in sladden å starta datorn, fylla i vad man heter å lite sånt, snabbt å lätt och vips är man igång å kan göra det man vill. Jag är fortfarande helt lyrisk när jag tänker på mina första timmar med mac (igen) vi hade ju iofs mac på högstadiet några burkar med en skärm på kanske 5" där allt va samlat dåtidens iMac...
Bara en sån sak att man kan ha BT tangentbord och mus på kontoret å hemma utan massa krångel med inkoppling av mottagare i usb uttaget å så.... Helt underbart... Växla mellan skärmen på kontoret å tv:n hemma utan krångel å inställingar å omstarter...
Jo, bytte härom månaden till en iMac 24 istf PC o XP. Anledningen var faktiskt att få tillgång till Mac OSX parallellt med Win o Linux i samma burk. Detta är en klar (nödvändig) fördel då jag utvecklar skräddarsydda applikationer för dessa miljöer.
Resan hittills är över förväntan. iMacen är snabb, tyst, skärmen är perfekt och efter OSX uppdateringen verkar det fungera som det ska också.
När jag trodde jag sett allt klickade jag på Meny på fjärrken.. (Frontrow).. klart imponerande.
Det enda negativa är
Mighty mouse - vilket skämt
Den är så snygg att den egentligen bör stå på hedersplats i hemmet, synd att gömma i ett arbetsrum
Det går inte att visa den för frun tycker jag skryter....
Jag har blivit en fullbordad switcher
Förra veckan gjorde jag en stor förändring i mitt liv. Jag som suttit vid PC datorer i hela mitt liv, och vuxit upp med Microsoft som min Mor och PC som min Far. Min Familj va aldrig riktigt en lyckad familj, massor av bråk när vi fick besök av ny maskinvara, samt en massa andra otrevligheter som folk här känner till när det gäller Windows. Alla som vänsterprasslat med Mac pratade gott om Mac, så pass gott att jag vart tvungen att titta efter. Jag hann aldrig prova innan jag vart så förälskad i den problemfria miljön Mac hade att erbjuda så jag slog till förra veckan och köpte en MacBook 2,2GHz med leopard och 1GB ram som snart får sällskap av 3 till. Fantastiskt nöjd.
Enda problemet jag har är att jag har svårt att acceptera det skumma sättet iTunes fungerar på, och iPhoto är nog inget som föll mig i smaken heller.
Härnäst på inköpslistan ligger iPhone och en MacMini, och det kommer hända snart
Men jag är helt klart kär I <3 Mac
Hej!
Kul att du gillar macmiljön. Att du kommer få mindre problem med din mac än du har haft med din/dina PC är jag övertygad om. Men att allt alltid går som på räls det skall du inte räkna med.
Har märkt att en del nyswitchade har svårt att inse att det faktiskt rör sig om två olika operativsystem med två olika filosofier i hur man gör ett användbart OS. En hel del av funktionerna är lika men det finns också saker som du haft på din PC som för dig kanske är självklara men som kanske aldrig kommer att dyka upp på macen. Och tvärtom förstås!
Du kommer säkert stöta på saker du gillar skarpt men också ett och annat problem. Då är det ju bra att detta forum finns där folk som kan Mac välvilligt delar med sig av sina kunskaper. Jag har fått hjälp med en hel del. Jag försöker hjälpa om jag kan och hinner.
Lycka till med din nya Mac!
Håkan
Jag tröttnade på min PC, hembygge, dels så var det problem med att redigera Videofilmer och iMAC hade redan ett kul redigeringsprogram som liknar iMovie Windows Movie Maker men iMovie är enormt mycket tjusigare och enklare att använda.
iMovie köpte först inte min kamera en Sony HDR HC7, skrev till Sony och frågade som svarade kort:
"Hej Tommy,
Tyvärr har vi ingen support på mac produkter och heller har vi inga drivrutiner till mac OS. Men om man använder firewire ska man inte behöva drivrutin. Se till så det programmet du använder hanterar HDV formatet.
Med vänliga hälsningar
Fanny
Sony Support"
Problemet var enkelt, en inställning i kameran och nu fungerar det perfekt med iMovie!
Skickade tipset till Sony om det är fler som har en likadan kamera och som gått över till iMAC....
Tyvärr har vi ingen support på mac produkter och heller har vi inga drivrutiner till mac OS. Men om man använder firewire ska man inte behöva drivrutin. Se till så det programmet du använder hanterar HDV formatet.
Med vänliga hälsningar
Fanny
Sony Support"
Problemet var enkelt, en inställning i kameran och nu fungerar det perfekt med iMovie!
Skickade tipset till Sony om det är fler som har en likadan kamera och som gått över till iMAC....
Hoppas du lade till att "inte för att ni förtjänat att få det här tipset men..." det där lät inte så lite slött från deras sida.
Jag sålde min stationära dator till förmån för Macbook och jag är super nöjd.
Samma här. Är riktigt nöjd. Ska bara leta upp min DVI-sladd till Samsung-skärmen (kört analogt till PC:n), sen är kvällen räddad. Riktig lycklig.
är sedan i torsdags stolt ägare av en macbook. vad allting känns smidigt! det tar en liten stund att bli av med alla sina windowsolater, men det går nog bort när jag fått pilla lite mer med MBn. Livet är underbart!
Har under många år gnällande och hårslitande med strulande windows-maskiner äntligen beställt en MacBook 2.4 GHz.... Bör komma nästa vecka.
Äntligen, tagit det stora och väldigt sköna steget ifrån bluescreen till Mac OS X och det känns sjukt bra! xD
Sitter från och med nu på en MacBook som än så längre fungerar helt prefekt ;D
I'm living my iLife to the max with my MacBook and iPhone! ;D
Jag bytte till en MBP för någon månad sedan, sen jag testat Vista och insett att jag inte vill använda windows längre. Då jag har mina rötter i unixvärlden så kändes det rätt med en mac där man har både möjligheten att dona själv i terminalerna samt lite användarvänlighet.
Får köra lite parallells på jobbet för outlook (entourage vill inte synka kalendern som den skall mot exchangen, kunde lika gärna kastat pengarna i sjön ist. för att köpa office 2008).
Är så glad på min mac så jag slängde ut tjejens pc hemma och köpte en mac mini åt henne också, och hon är nöjd. Hon surfar ju bara och lyssnar på musik ändå.
Jag bytte till en MBP för någon månad sedan, sen jag testat Vista och insett att jag inte vill använda windows längre. Då jag har mina rötter i unixvärlden så kändes det rätt med en mac där man har både möjligheten att dona själv i terminalerna samt lite användarvänlighet.
Får köra lite parallells på jobbet för outlook (entourage vill inte synka kalendern som den skall mot exchangen, kunde lika gärna kastat pengarna i sjön ist. för att köpa office 2008).
Är så glad på min mac så jag slängde ut tjejens pc hemma och köpte en mac mini åt henne också, och hon är nöjd. Hon surfar ju bara och lyssnar på musik ändå.
Jag har också tvångs-switchat min fru
- hon är mer än nöjd. Brun sunkig Dell mot fin vit MacBook....
Ha, ha! Här switchas det också för fullt. Köpte min första Mac G5a för ca 4 år sedan. Jobbar med videoredigering och när det blev ute med videoband kändes FCP som ett naturligt val trots att jag i princip aldrig sett en Mac.
Jag har varit kanonnöjd och bytte upp mig för ett år sedan till en MacPro/Intel. Men på kontoret kände jag att jag fortfarande behövde en PC. Bla annat för att mitt bokföringsprogram bara går på Windows.
Bytte i höstas ut min egenhändigt ihopplockade Asus Barebone till en Dell Vostro med Vista. Dj-vla Dell och Microsoft. Den gick bra ett tag, men efter nån månad började den strula. Dells support erkänner att dom satt upp den fel plus att jag förmodligen har ett hårdvarufel på disken (och den andra disken som jag betalat för syns inte i systemet.) Så då borde jag rensa hela skiten och börja från början igen.
Och det gjorde jag.... med en iMac 20" och Fusion. Och min hustru som är mammaledig fick en MacBook och en Airport Extreme så hon ska kunna hålla kontakt med jobb och övrig omvärld utan att snylta på mina datorer. Och hon har absolut ingen tidigare erfarenhet av Mac.
Jag har fortfarande inte fått allt att funka så det lär nog bli en del frågor här på forumet. PCn måste jag slå på ibland (har bokföringen kvar där och har också en del gamla mail som jag måste gå tillbaka till) och den sköter sig just nu riktigt bra. Den känner väl hotet och skärper upp sig.
Så... det var min story
Ha, ha! Här switchas det också för fullt. Köpte min första Mac G5a för ca 4 år sedan. Jobbar med videoredigering och när det blev ute med videoband kändes FCP som ett naturligt val trots att jag i princip aldrig sett en Mac.
Jag har varit kanonnöjd och bytte upp mig för ett år sedan till en MacPro/Intel. Men på kontoret kände jag att jag fortfarande behövde en PC. Bla annat för att mitt bokföringsprogram bara går på Windows.
Bytte i höstas ut min egenhändigt ihopplockade Asus Barebone till en Dell Vostro med Vista. Dj-vla Dell och Microsoft. Den gick bra ett tag, men efter nån månad började den strula. Dells support erkänner att dom satt upp den fel plus att jag förmodligen har ett hårdvarufel på disken (och den andra disken som jag betalat för syns inte i systemet.) Så då borde jag rensa hela skiten och börja från början igen.
Och det gjorde jag.... med en iMac 20" och Fusion. Och min hustru som är mammaledig fick en MacBook och en Airport Extreme så hon ska kunna hålla kontakt med jobb och övrig omvärld utan att snylta på mina datorer. Och hon har absolut ingen tidigare erfarenhet av Mac.
Jag har fortfarande inte fått allt att funka så det lär nog bli en del frågor här på forumet. PCn måste jag slå på ibland (har bokföringen kvar där och har också en del gamla mail som jag måste gå tillbaka till) och den sköter sig just nu riktigt bra. Den känner väl hotet och skärper upp sig.
Så... det var min story
Tja, grattis till Switchen och lillknodden då! Välkommen till den ljusa sidan
Välkommen ombord!
Varför inte lägga in nån emulering i en av macarna och flytta bokföringen + de gamla mailen. Sälj maskinen till ngn som gillar sådana och unna er ngt fullständigt onödigt...
Är ni småbarnsföräldrar så har ni ju det körigt som det är...
(Jag återfick just tron på mänskligheten så nu kan jag gå och lägga mig brevid min fru och somna med ett leende)
Varför inte lägga in nån emulering i en av macarna och flytta bokföringen + de gamla mailen. )
Jo, det var väl tanken med Fusion att köra Vista och bokföring bl.a.
Har installerat Vista och hämtade hem Integos Netbarrier + BitDefender som säljs i paket. Netbarrier, som kanske inte behövs, installerades och körs helt smärtfritt. BitDefender låser Vista och har en massa felmeddelanden som jag inte kan tyda och brandväggen blir inte aktiv.
(Hade mardrömmar häromnatten om bråkiga Windows-installationer och var tvungen att gå upp och sätta mig framför teven)
Kanske bättre ändå att köra allt i Bootcamp?!
Jag har inte heller ännu lyckats exportera från Outlook 2007 till Entourage 2008. Jag har skrivit ut kontakterna på papper (suck)
Nåja, dom senaste frågeställningarna hör väl till andra forum och jag får återkomma dit om jag inte får ordning på det. Försöker också förlänga trådlösa nätverket med en Airport Express, men det bråkar också med mig