Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pwr:

Jo, det var väl tanken med Fusion att köra Vista och bokföring bl.a.

Har installerat Vista och hämtade hem Integos Netbarrier + BitDefender som säljs i paket. Netbarrier, som kanske inte behövs, installerades och körs helt smärtfritt. BitDefender låser Vista och har en massa felmeddelanden som jag inte kan tyda och brandväggen blir inte aktiv.
(Hade mardrömmar häromnatten om bråkiga Windows-installationer och var tvungen att gå upp och sätta mig framför teven)

Kanske bättre ändå att köra allt i Bootcamp?!

Jag har inte heller ännu lyckats exportera från Outlook 2007 till Entourage 2008. Jag har skrivit ut kontakterna på papper (suck)

Nåja, dom senaste frågeställningarna hör väl till andra forum och jag får återkomma dit om jag inte får ordning på det. Försöker också förlänga trådlösa nätverket med en Airport Express, men det bråkar också med mig

Öh, jag tycker du tar i om du installerar vista. Behöver du mer än Xp?
Vi kanske skall ta det i en annan tråd...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-09 17:57
Ursprungligen av Goflorp:

Öh, jag tycker du tar i om du installerar vista. Behöver du mer än Xp?
Vi kanske skall ta det i en annan tråd...

Hmmm... min leverantör offererade XP, jag ändrade till Vista. Betald, levererad och installerad! Och ännu inte fungerande......

Får jag lägga in en kort fråga, köpte en MacBook igår, (Switch ), något jag märkt är att både Opera och Safari dummar sig ibland, helt plötsligt går det inte att scrolla?
Får lösa det med att reboota webbläsaren, men varför blir det så?

Ursprungligen av Sajbersimon:

Får jag lägga in en kort fråga, köpte en MacBook igår, (Switch ), något jag märkt är att både Opera och Safari dummar sig ibland, helt plötsligt går det inte att scrolla?
Får lösa det med att reboota webbläsaren, men varför blir det så?

Hej och välkommen till den ljusa sidan.

Om du skriver en presentation av dig själv och sedan gör ett försök med Sök-funktionen så skall du se att du hittar en massa.

Här har du tillgång till hundratals med experter, vi drivs allihop av kamratanda och kundskapstörst. Tänk efter vad du kan bidra med. Kanks eär du expert på ngt inom media? Kryptering? Naturfoto etc etc. Kolla gärna runt lite i ämnena och ge dig in i diskussionerna.

Varför exakt din Macbbok med Safari och Opera trilskas kan inte jag svara på, men sök lite och sätt upp en tråd på rätt ställe så löser det sig nog.

Provat med Firefox?

Jag var less på att höra min gamla stationära Windows pc från 2002 dåna. Grafikkortet håller på att gå sönder igen och jag känner inte att jag har ett behov av en stor klumpig dator.

Jag funderar på att fara utomlands när hösten kommer och känner att en bärbar dator är vad jag behöver. Jag började kolla runt på Dell, Sony, HP och andra stora tillverkare men kände mig inte övertygad om att deras produkter var de bästa för mig. Efter att ha testat min systers pojkväns MacBook blev jag intresserad och började läsa på om Apple och MacBooken och nu efter mycket övervägande har jag införskaffat mig en MacBook och den är alldeles underbar fast annorlunda.

/Erik

Ursprungligen av Drifter:

Efter att ha testat min systers pojkväns MacBook blev jag intresserad och började läsa på om Apple och MacBooken och nu efter mycket övervägande har jag införskaffat mig en MacBook och den är alldeles underbar fast annorlunda.
/Erik

Jomen det är väl bra att det känns annorlunda! Det skall det vara. Förhoppningsvis är det till det bättre när du väl kommit på de vanligaste manövrerna i MacOS. Och skulle det strula så finns det ju folk här som är både kunniga och villiga att försöka hjälpa. Grattis till din nya mac och välkommen till den s.k. ljusa sidan!
Håkan

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-27 08:32

Jag köpte mig en MacBook igår och den är väldigt fin. Och liten. Smått jobbigt när de invanda kortkommandona inte funkar, men det går framåt.

Eftersom jag har kvar min stationära PC som spel- och musikmaskin kanske jag inte är en switcher lika mycket som en datoranvändare, men ändå, det är min första Mac och jag är nöjd.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-27 09:21

Är sedan en vecka tillbaka ägare av en Macbook Pro. Mkt trevlig känsla.
Håller så smått på med att vänja mig vid det annorlunda arbetssättet gentemot Vista, det
känns som om jag har åtminstone tre veckor kvar innan hastigheten kommer upp.

Saknar knappar för "End" "Home" och "Delete" när man skriver text... Ngn som vet "var dessa finns"?

Ursprungligen av SammyBoy:

Är sedan en vecka tillbaka ägare av en Macbook Pro. Mkt trevlig känsla.
Håller så smått på med att vänja mig vid det annorlunda arbetssättet gentemot Vista, det
känns som om jag har åtminstone tre veckor kvar innan hastigheten kommer upp.

Saknar knappar för "End" "Home" och "Delete" när man skriver text... Ngn som vet "var dessa finns"?

Hej och välkommen till den ljusa sidan

Om du vill så kan du skriva en presentation av dig själv så finns tråden "presentationer".

Om du söker lite på forumet här så hittar du en massa trådar om just detta med tangentbordet och hur bra (eller dåligt) det stämmer mellan Mac -PC.

T ex den här:
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/209787-switcher-med-fr-gor-om-kortkommandon.html

Hehe hur sjukt den än kan låta så får jag gåshud när jag läser alla härliga historier om switching
Själv switchade jag i maj 2007 efter att ha avverkat två bärbara pc-datorer på mindre än ett år...
De hade inte helt lagt av men fungerande bara på halvfart och det duger inte för mig
En kompis hade i jan-feb skaffat en macbook vilken fångade mitt intresse och några månader senare av febrilt gluttande på Apple Store, macforum och mactidningar kom min blackbook som visserligen snart får lägga sig under syrrans fingrar då jag överväger en mbp istället...
Hur eller hur vet jag att det blir mac för resten av mitt liv och jag jobbar hårt på att frälsa min omgivning på det sätt som jag blivit
mvh
/Johan

Ursprungligen av InPezonator:

Hehe hur sjukt den än kan låta så får jag gåshud när jag läser alla härliga historier om switching
Själv switchade jag i maj 2007 efter att ha avverkat två bärbara pc-datorer på mindre än ett år...
De hade inte helt lagt av men fungerande bara på halvfart och det duger inte för mig
En kompis hade i jan-feb skaffat en macbook vilken fångade mitt intresse och några månader senare av febrilt gluttande på Apple Store, macforum och mactidningar kom min blackbook som visserligen snart får lägga sig under syrrans fingrar då jag överväger en mbp istället...
Hur eller hur vet jag att det blir mac för resten av mitt liv och jag jobbar hårt på att frälsa min omgivning på det sätt som jag blivit
mvh
/Johan

Tja, välkommen ... hem, kanske man skall säga då. Det låter som om du hittat hem...

Tack och bock

• Medlem
  • Borlänge
  • 2008-04-04 23:46

Skaffade min MacBook innan jul 07 någon gång. I början till att ha den i skolan då jag inte kan skriva för hand. Eller snarare så har min handstil av någon anledning blivit fruktansvärt risig sen man blev introducerad till datorerna för massa år sedan. Sen är jag rätt dålig att hålla ordning på det jag skriver för hand, har enklare att sortera allt digitalt eller hur man ska uttrycka sig. När högskolan väl började visade det sig att det var Mac som skolan använde (Mac Pro mumma) så då började jag använde Macen till grafisk produktion. Till det har jag mest min PC då den har större skärm. Efter ett tag nu så har jag börjat gnugga gnidlimpa med min MacBook och ska införskaffa en iMac när jag väl lägger allt spelade på hyllan.

Eller nåt. Har letat efter ett forum ett bra tag nu och det är väl lika bra att köra på detta när det ändå också handlar om Mac till stor del?

Ja, jag är en switcher..

Ja, jag erkänner. Jag är switcher, eller kanske snarare backswitcher.

Fick min iMac 20-tummare i sept förra året i samband med att jag gjorde ett extrajobb åt en fotograf. Jag behövde en ny dator (hade en urgammal Dell-PC). Dessutom krävde extrajobbet att jag jobbade på mac. Så lönen för mitt extraknäck blev just den macen som jag sitter vid nu. Och jag är nöjd.

När jag första ggn kom i kontakt med datorer så var det just mac jag bekantade mig med först och det var i början på 90-talet. Jag minns nyheten när standardmacen gick från 40 till 80 mb hårddisk.

Min första egna privata burk var en bärbar pc av märket AST, men jag jobbade på mac på utbildningar (MacMeckarnas webbutbildning runt -96/97) och på div arbetsplatser). Dell-PCn skaffade jag när jag frilansade under några år och då blev det PC för hela slanten.

Jag kan se både för- och nackdelar med båda systemen men jag är verkligen förtjust i min mac, bla för att det är grymt snygg men även för att det finns en så fin och hjälpsam kultur bland macanvändare (smörar för 99.se).

Har inga planer på PC igen.

Har uppdaterat min iMac som för övrigt är den enklaste av iMacarna (skulle eg ha fått den lite vassare iMac 20n men det blev felleverans och jag nöjde mig med den enklare) med 4 GB ram och även skaffat en trådlös mus.

Tack
/andreas

Min macbana började när jag just började på gymnasiet för två år sedan.
Där fanns macdatorer, och man kan kalla det kärlek vid första ögonkastet.

När jag sedan såg Jobs keynote om leopard bestämde jag mig, det skulle bli en mac.
Det är något speciellt med Jobs framföranden, man vill ha varenda produkt. När jag sedan upptäckte Apples "Back to school" erbjudande och att man fick leopard "på köpet" slog jag till och beställde min MacBook, och en Nano 8GB.

Jag är jättenöjd med Leopard och jobbar på att försöka köpa en iMac också, när Apple väl bestämmer sig för att uppgradera den.

"Wr can work it out"

Jag köpte min MacBook Pro 17" för en (om jag tyckte) svindlande summa i december 2007. Det var efter att jag tröttnat rejält på en PC som behövde nytt moderkort. Varje gång jag satte mig vid datorn under hösten hade jag lite ont i magen. Saker fungerade inte och uppgraderingar medförde alltid trassel. Fastnade nog för det enkla utseendet som samtidigt känns lyxigt. Jag tycker inte det har varit svårt att byta till Mac-teknik. Det beror säkert på att jag inte är inne och "petar" så mycket i datorn eller gör förändringar. Toppengrafik och många roliga och nyttiga program. Inget magont längre utan jag sitter uppe sent med datorarbete för att det är så roligt !

För några dagar sedan skaffade jag mig en ny "baby"; en MacBook Air. Toppenfin och en drömdator. Känns som om man sitter med framtiden i sina händer ! Bär runt den i en handväska och med mitt trådlösa bredband kan jag använda den (nästan) överallt.

Idag blev jag definitivt en switcher eftersom jag i morse gav bort min 3 år gamla bärbara PC till en bekant för några hundra kronor. En ren förlustaffär alltså, men jag kände mest för att bli av med den datorn !
Nästa vecka fyller jag år. Då har jag önskar mig en Waco skrivskiva (tror jag det heter). Nästa år köper jag nog en iPhone och.....

• Medlem
  • Sumpan
  • 2008-04-09 11:21

Jag är defintivt en switcher. Jag köpte min första Mac (Macbook Pro) sommaren 2007 och har aldrig återvänt till PC. Jag har iochmed Leopard och Bootcamp lagt in Windows XP för att kunna spela spel, men jag använder Mac-delen till precis allt annat.

Jag bytte av den anledningen att jag var nyfiken på Mac och var uppriktigt trött på alla problem med PC och Windows. Jag räknas i min familj och hos släkt som "datorexpert", men det beror ju också på att man var van vid att det krånglade med pc:n jämt och ständigt.

Macbook Pro blev det för att jag ville köpa bärbart men ändå kraftig nog att kunna köra de spelen jag normalt körde på pc:n.

Min macbana började med att jag switschade ett företag från win till mac. Var min förra arbetsgivare. Då hade jag flera olika modeller hemma för att testa ut dom. Jag blev mera o mera intrsserad av mac och skulle iaf byta dator hemma snart. Det var då jag gjorde och köpte både en imac och macbook istället för de pc jag hade innan.

Det enda som fansn kvar som var win på något sätt på jobbet då var HTC-telefoner och serverdelen. Dock hyrdes det in en konsult för att tillverka ett specialprog för sync mellan mac och win mobile, för de som finns på marknaden var/är inte tillräckligt tillförlitliga.

Ska köpa en Macbook nu 18/4, har under alla dessa år kört Windowsburkar. Jag byter nu när jag vill komma igång med musikproduktion på riktigt, ska bli riktigt roligt. En enkel 2,1 GHz med 1GB RAM och 120GB hårddisk är vad som gäller för mig.

Har beställt en vit 2.4ghz macbook, så just nu sitter som på nålar och väntar
på att det trevliga paketet ska trilla in
Anledning till bytet från pc till mac är nytt jobb. Har en bärbar HP som hempc från min nuvarande arbetsgivare som jag kommer att lämna tillbaka nu när jag börjar mitt nya jobb. Så efter ungefär 5min övertalande så beslutade jag och min fru oss för att slå till på en Macbook :):)

• Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-12 23:04

ja för FA*!

fick nog på pc, virus och BSOD!
så nu raketflyger jag på en 24" imac med 2.8GHZ och 4 GB ram! och fy vad fint allt går!
så nöjd att jag aldrig kommer se tillbax på pc livet igen!

Ursprungligen av zcout:

ja för FA*!

fick nog på pc, virus och BSOD!
så nu raketflyger jag på en 24" imac med 2.8GHZ och 4 GB ram! och fy vad fint allt går!
så nöjd att jag aldrig kommer se tillbax på pc livet igen!

Jag är grymt avis på din 24"... fan att man inte tog i rejält när man handlade.

• Medlem
  • 2008-04-17 18:49

Tröttnade rejält på min gamla dator(pc) och samtidigt tycker jag Windows gått ner sig rejält. Efter lite läsande fastnade jag för en MacBook 2.4Ghz och än så länge har jag inte ångrat mig:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 16:14

Jag är återfallsswitcher. Körde mac (LC och Quadra700) på den gamla goda tiden, gick därefter över till Win-kärror mest av kostnadsskäl, men är i o m Vista på väg tillbaks mot mac (där jag ärligt talat alltid trivts bättre). Har en sprillans MacBook (som dessvärre är på service för trasigt tangentbord).

Mitt problem med apple just nu är att det kommer att bli knepigt att gå över till mac för musikproduktion i o m att jag behöver PCIe-platser, och då blir det dyyyyyyrt... =/

Tjena...en vecka nu med en MacBook...supernöjd! Dessutom riktigt kul. Än så länge inte haft några problem...och då är man sedan tidigare verkligen ingen fena på datorer, hoppas att det håller i sig.

Verkar ju förövrigt vara ett riktigt flott forum detta. Fick tipset om formumet i Mac-butiken där jag handlade. Hoppas på ert stöd den dagen jag behöver det.

Ha det bäst!

Ursprungligen av Karlsson:

Tjena...en vecka nu med en MacBook...supernöjd! Dessutom riktigt kul. Än så länge inte haft några problem...och då är man sedan tidigare verkligen ingen fena på datorer, hoppas att det håller i sig.

Verkar ju förövrigt vara ett riktigt flott forum detta. Fick tipset om formumet i Mac-butiken där jag handlade. Hoppas på ert stöd den dagen jag behöver det.

Ha det bäst!

hej och välkommen in I värmen. Klart vi finns när när skiten träffar fläkten - vi finns by när jämt. ...
grattis till maskinen. Sedan är du ju väldigt välkommen även när du inte har problem... Kanske är du en fena på att hjälpa andra. Kanske har du ett specialintresse där du kan stötta.

Skriv gärna en presentation av dig själv har I systemet.

Ursprungligen av Goflorp:

hej och välkommen in I värmen. Klart vi finns när när skiten träffar fläkten - vi finns by när jämt. ...
grattis till maskinen. Sedan är du ju väldigt välkommen även när du inte har problem... Kanske är du en fena på att hjälpa andra. Kanske har du ett specialintresse där du kan stötta.

Skriv gärna en presentation av dig själv har I systemet.

Tackar! Självklart ska jag kontinuerligt sondera detta forum och hoppas verkligen att jag kan bidra i framtiden. Gjorde nog ett litet trevande försök igår i någon tråd gällande mobiltbredband...kanske inte blev så mycket av hjälpande karaktär...mer konstaterande...men någonstans måste man ju börja...Lovar också att jobba på en liten presentation osv...

Ha det bra!

• Medlem
  • Täby
  • 2008-04-25 16:37

Hej hej, nybliven ägare till en vit Macbook (2,4ghz), min gamla HP ligger numera i byrålådan

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-25 20:37

Nybliven stolt ägare till en helt underbar iMac 24" önskar jag bytte tidigare men men bättre sent än aldrig

Tja... skaffade en MacBook för drygt en vecka sedan. Tycker den är trevlig, och hittils har jag nog fått en 2-3 st intresserade av att skaffa mac. Har kört mac innan, typ tidigt 90-tal, sent 90-tal och början av 2000. Tyckte då att det var rent fruktansvärda datorer då jag på den tiden inte kunde köra den programvara jag behövde i jobbet. Har därför haft svårt att komma tillbaka till att testa mac igen. Mac OS känns nu riktigt bra och allt flyter på grymt fint. Därför kommre jag att investera i ett par mac-burkar i den tatueringsstudio jag håller på att starta upp... Nice

Bevaka tråden