Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-06 15:00
Ursprungligen av makaveli-:

Är det värt att köpa en 16GB iPhone nu från international-orders eller ska man vänta till 3G kommer?

Vi kan knappast svara på om det är värt för dej...
Vi vet inte om det kommer en, kanske i juni. Troligen kommer den i år i alla fall. Hur länge du tycker det är värt att vänta får du avgöra själv.
Vi vet inte heller om den nuvarande modellen kommer att finnas kvar, eller om en 3G blir ännu dyrare.
Köper du en nu tror jag inte du kommer att ångra dej (inte de närmaste två månaderna i alla fall).

Vad blir totalkostnaden på en iphone 8 gb från internationall orders idagsläget? och leveranstid? Orkar inte mata igenom alla 900 svaren:p

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-06 20:26
Ursprungligen av fredde182:

Vad blir totalkostnaden på en iphone 8 gb från internationall orders idagsläget? och leveranstid? Orkar inte mata igenom alla 900 svaren:p

Gå till deras sida och plocka fram det du vill ha, inkl frakt, försäkring etc.

Ursprungligen av kenjon:

Gå till deras sida och plocka fram det du vill ha, inkl frakt, försäkring etc.

Ni som ahr beställt därifrån har ni åkt på tull å moms isverige? Jag fpr total kostanaden till 633 dollar eller 3800 svenska. valde det billigaste frakt alternativet. Drä fanns ett som var nån dollar dyrare där det stod att tax and duty var inkluderat. ä'r det den man ska välja för att slippa tull?

En sista fråga innan jag beställer från int orders. hur exakt sker leverans från usa till min dörr?!Svara inte att jag ska kolla andra inlägg för jag tycker det är oliak svar:P totaltkostnaden på 3800 kr för 8 gb är ju riktigt schysst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 08:05
Ursprungligen av fredde182:

En sista fråga innan jag beställer från int orders. hur exakt sker leverans från usa till min dörr?!Svara inte att jag ska kolla andra inlägg för jag tycker det är oliak svar:P totaltkostnaden på 3800 kr för 8 gb är ju riktigt schysst

Det är just det som är ett forum, ett ställe där man samlar info, för att andra ska kunna ha nytta av det. Det är ingen frågespalt....
Det är ingen tull på iPhones till Sverige. Moms beror på värdet av varan. Har du tur kollar de bara på papperen från I_O, står där t ex USD 50 - GIFT kan du slippa moms. Står där USD 400 får du betala moms på det. Dock kan du förlora om paketet försvinner (kolla andra trådar i ämnet här).
Beroende på fraktbolag... men jag tror alla kör hem den till din dörr.

  • Medlem
  • 2008-04-06 23:21

min kompis lyckades köpa en på ebay för 4200, 16 gb....fan ta honom

  • Medlem
  • 2008-04-06 23:21

med frakt o tull

  • Medlem
  • 2008-04-07 14:42

Verkar vara fel att sälja som privatperson för 3800kr men helt ok att köpa från IO för 3800kr. Sedan är priset mer än 2400, du måste nog ha glömt att tax tillkommer. Sedan så låser jag upp telefonerna också, kanske inte det svåraste, men tar tid.

I dagens samhälle är det ju inte svårt att hitta någon långsökt bekant som faktiskt finns i USA?
Antigen är det plugg, jobbar, resande eller kanske mammas, brors nya flickvän?

Det är ju överpris att köpa för de där priserna när dollarn är så låg!
Själv köper jag genom kompis, plastmammas bror.
Leta i släktträden nu och tjäna några hundralappar!

Johan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-07 17:20
Ursprungligen av Jooohaaan:

I dagens samhälle är det ju inte svårt att hitta någon långsökt bekant som faktiskt finns i USA?
Antigen är det plugg, jobbar, resande eller kanske mammas, brors nya flickvän?

Det är ju överpris att köpa för de där priserna när dollarn är så låg!
Själv köper jag genom kompis, plastmammas bror.
Leta i släktträden nu och tjäna några hundralappar!

Johan

Överpris? Marknaden bestämmer, är det överpris får han dem inte sålda. Är det "rätt" pris kommer han att få dem sålda.
Det är väl upp till varje köpare vad man vill betala och hur man vill köpa dem? Inte säljarens fel direkt....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-07 19:05

Så lätt är det inte eftersom på många ställen är iPhones slutsålda. Vilket gör det ännu svårare att få tag på en iPhone i Sverige, vilket i sin tur driver upp priset ännu mer. Men som sagt det är köparen som bestämmer vilket pris som gäller.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Så lätt är det inte eftersom på många ställen är iPhones slutsålda. Vilket gör det ännu svårare att få tag på en iPhone i Sverige, vilket i sin tur driver upp priset ännu mer. Men som sagt det är köparen som bestämmer vilket pris som gäller.

//Rob

Sant... marknadsekonomi när den är som mest synlig.
Faktum kvarstår dock att leta igenom släkträdet och kompiskretsen för att hitta ett mer attraktivt pris.

Johan

Ursprungligen av kenjon:

Överpris? Marknaden bestämmer, är det överpris får han dem inte sålda. Är det "rätt" pris kommer han att få dem sålda.
Det är väl upp till varje köpare vad man vill betala och hur man vill köpa dem? Inte säljarens fel direkt....

Det är klart att marknaden bestämmer, men det finns fler marknader och marknaden i Sverige bör man kanske se efter gällande Iphones.
Det är klart att köparen bestämmer vad som är överpris eller inte men jag har fortfarande rätt att ge ett tips om en möjligt billigare affär, samt att ha en åsikt om priset köparen tycker är okej.

Johan

  • Medlem
  • 2008-04-11 14:54

någon som haft ett paket som fått "International dispatch" från Los Angeles som kan berätta hur många dagar det tog för det att landa i Sverige?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-16 10:41

Någon som hört något nytt om telefoner i N.Y?
Tjejen är i N.Y sista veckan i maj och är sugen på en 8gb.

Något jag dock inte förstår är, ni som beställer från I-O.
Det kostar 1500:- mer, men är det värt det?

Skulle det inte vara Apple-konferens snart? Juni eller vad var det?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-16 13:06
Ursprungligen av marcus.j:

Något jag dock inte förstår är, ni som beställer från I-O.
Det kostar 1500:- mer, men är det värt det?

1500 mer än vad då?
/M

Ursprungligen av Mattias L:

1500 mer än vad då?
/M

Han menar väll mer en butikspriset inkl tax antar jag.

Ursprungligen av marcus.j:

Någon som hört något nytt om telefoner i N.Y?
Tjejen är i N.Y sista veckan i maj och är sugen på en 8gb.

Något jag dock inte förstår är, ni som beställer från I-O.
Det kostar 1500:- mer, men är det värt det?

Skulle det inte vara Apple-konferens snart? Juni eller vad var det?

Enligt apple.com så finns den på Manhattan, men nätet är nätet och i butik är i butik.
Det jag menar med de är att den kan ju vara slut i butiken.
Den ska finnas.

Johan

Korrekt Jooohaaan.

Var ett tag sedan de tog slut, bör väl finnas i slutet på maj. Eller?

Som sagt, skulle det inte vara nåt event snart?
Man är lite osäker på om man ska köpa, min tanke;
Pratet om iphone har svalnat, medan ryktena och 3g-iphone florerar överallt. Känns som om det bubblar lite. Magkänslan säger fel tidpunkt för köp, vad tror ni?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-16 18:48
Ursprungligen av mjarnefur:

Korrekt Jooohaaan.

Antagligen så är det väl så att de som handlar på IO inte har någon syster/bror/moster/flickvän/wathewer som kan glida ner på Applestore på Manhattan och köpa en telefon. Tänkt på det? Varför racka ner på andra som inte har samma förutsättningar som du?

/M

finns definitivt på staten island. ta the ferry över - gratis - och sen buss 42 tror jag det va.

Ursprungligen av el gringo:

finns definitivt på staten island. ta the ferry över - gratis - och sen buss 42 tror jag det va.

Tror du det verkligen?
Ska till NYC om en vecka drygt och har tänkt köpa en nalle.
Hade ju varit underbart om det fanns på ön

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 17:21

Tyvärr kan man inte se online om dom har iPhone i butiken, man får ringa och fråga.
Sen så verkar butikerna få leveranser av varor i princip varje dag så är det slut ena dagen så kan det finnas andra.
Jag skulle köpa på Apple Store i Newark i måndags men då hade dom tagit slut nån timme tidigare, köpte en utanför Albany istället. Inga problem att köpa iaf, trots att jag köpte två samtidigt.

Ursprungligen av Mattias L:

Antagligen så är det väl så att de som handlar på IO inte har någon syster/bror/moster/flickvän/wathewer som kan glida ner på Applestore på Manhattan och köpa en telefon. Tänkt på det? Varför racka ner på andra som inte har samma förutsättningar som du?

/M

Jag tänkte inte bemöda mig svara på detta, men kan inte låta bli.
Har verkligen inte hackat på någon ö.h.t. Oftast (ibland på lång väg) går det alltid lösa att någon "glider ner". Precis som någon skriver här tidigare i tråden. Bara man söker lite.

Håll god ton nu.

Final call, köpa eller ej?

Kompisen blev blånekad att köpa iPhone på Apple Store på 5th Avenue.
De krävde amerikanst leg, körkort eller liknande. Eftersom han inte kunde uppvisa så blev det inget köp. Varken för honom eller till mig. Surt, jag hade verkligen sett fram emot att få hem en iPhone nästa vecka.

BajsApple!

Det låter väldigt konstigt? Det har nog inte hänt tidigare. I så fall är det en förändring/policy som har införts den senaste tiden.

Ursprungligen av LaserJudas:

Kompisen blev blånekad att köpa iPhone på Apple Store på 5th Avenue.
De krävde amerikanst leg, körkort eller liknande. Eftersom han inte kunde uppvisa så blev det inget köp. Varken för honom eller till mig. Surt, jag hade verkligen sett fram emot att få hem en iPhone nästa vecka.

BajsApple!

Ursprungligen av LaserJudas:

Kompisen blev blånekad att köpa iPhone på Apple Store på 5th Avenue.
De krävde amerikanst leg, körkort eller liknande. Eftersom han inte kunde uppvisa så blev det inget köp. Varken för honom eller till mig. Surt, jag hade verkligen sett fram emot att få hem en iPhone nästa vecka.

BajsApple!

Hur kan detta ske?
Du har ju rätt att köpa vad du behagar i anadra länder? Problematiken ska väll isf uppstå när du ska ta den över gränserna. Apple är internationellt och inte nåt unikt för USA, de ska väll skita i om du är från Sverige eller Färöarna, köpa ska du få göra ändå! Men det är som sagt ditt problem att ta det över gränsen.

Säljaren som din kompis träffade var nog bara avundsjuk på att han hade råd med Iphone och inte säljaren själv.

Johan

Jag misstänker att Apple ändrat sin policy. De vägrade att sälja till honom eftersom han uppenbarligen inte var från USA. Fruktansvärt dåligt!

Ursprungligen av LaserJudas:

Jag misstänker att Apple ändrat sin policy. De vägrade att sälja till honom eftersom han uppenbarligen inte var från USA. Fruktansvärt dåligt!

Surt...
Jag tror dock att det innerst inne handlar om att kontraktet mellan AT&T och apple tänjs.
Det gillar nog inte AT&T, så frågan är om det inte är dem som har tryckt på.
Men jag vet inte...

Jag har nämligen en kompis mamma som befinner sig i San Francico nu och ska inhandla två st. Är det en mamma så är det ju lättare att använda ordet "gift" om ni förstår vad jag menar.

Johan

Bevaka tråden