- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
Jag har också upplevt att widgeten ibland inte får reda på att muspekaren svävar ovanför, ofta i samband med att man just dragit ut den på Dashboard. När det uppträder för mig så brukar det hjälpa att klicka på nån annan widget och sedan klicka tillbaka på tvwidgeten.
Samma fel har uppstått för mig i både Tiger och Leopard.
Inforutan funkar inte för mig, den hamnar några centimeter nedanför tablån. Senaste allt.
Inforutan är anpassad efter fem kanaler (SVT1, SVT2, Kunskaps-/barnkanalen, SVT24 och TV4) som är det minsta antal kanaler man kan ha i sin tv idag. Har du färre än fem kanaler i listan så sticker inforutan ut i nedanför tablån precis som du beskriver.
Ja det ställde till bekymmer för mig med. Inforutan syns ytterst sporadiskt (oftast inte alls). Dessutom så verkar Safari registrera alla tangenttryckningar på shift, ctrl, alt och command som en separat tangenttryckning och så ska det inte vara. Antagligen är det därför Gmail inte tar stora och små bokstäver med Safari 3.1.
Intressant nog så verkar det dock som att man iaf får meddelande när Dashboard visas eller göms, annars hade hela widgeten havererat
Är lite upptagen idag men ska se om jag kan fixa till nåt i morgon, på ett eller annat sätt. Högst sannolikt så kommer det innebära att man måste klicka på det program man vill se info för.
Problemet verkar vara att Dashboard/Safari inte längre (eller snarare ytterst sällan) gör fönstret större när man ber om det. När inforutan ska visas så gör (gjorde...) jag fönstret större, när inforutan ska bort så gör jag fönstret mindre. Efter Safari 3.1 så blir fönstret aldrig större så inforutan ritas "utanför" den synliga ytan.
För att fixa det hela så kan jag förvisso låta fönstret vara stort jämt, men det slösar ramminne och kommer innebära att alla widgets som ligger till höger om tvtablån kommer bete sig besynnerligt, då de är täckta av det osynliga fönstret.
Man kan även fundera över om det egentligen inte är rätt korkat att göra widgeten större bara för inforutan. Jag lutar mer och mer åt att flytta den.
Som jag ser det finns det två alternativ, antingen lägga inforutan ovanpå kanallistan eller lägga den konstant synlig längst ner i listan.
Nackdelen med att lägga rutan ovanpå listan är att det krävs ett klick för att öppna och ett för att stänga rutan, och det tycker jag är störande. Fördelarna är att tvtablån då inte inkräktar på grannwidgetarnas yta, plus att inforutan kan göras större (= mindre scrollande) utan att göra själva listan längre.
Nackdelen med att lägga rutan under listan är uppenbar. Rutan kommer ta upp kanske tre-fyra kanalplatser i höjd, så man "förlorar" tre-fyra kanaler per lista på det. Fördelarna är att man inte behöver något onödigt klick för att stänga rutan, plus att inforutan precis som i det tidigare alternativet kan göras större (egentligen bredare).
Jag mottager gärna synpunkter på ovanstående alternativ, eller ytterligare förslag på alternativ som jag inte tänkt på. Det kanske är så att inforutan uppskattas där den ligger och sticker ut till höger och därmed bör vara kvar där? Men att alltid göra fönstret stort nog att visa inforutan till höger fungerar tyvärr väldigt dåligt så den lösningen är jag tämligen ovillig att lägga ut på nätet i dagsläget :/
Skumt, jag använder Spaces.
Har jag varit i Safari och ska kolla mina widgets funkar det INTE att scrolla för att se vad programmen handlar om.
Men, växlar jag med Spaces så att jag hamnar i fönstret med t.ex. Adium så funkar det UA.
Går jag sedan tillbaka till Safarifönstret så funkar det också tills jag klickar i Safari, då slutar det funka igen.
Yes!!
Skumt, jag använder Spaces.
Har jag varit i Safari och ska kolla mina widgets funkar det INTE att scrolla för att se vad programmen handlar om.
Men, växlar jag med Spaces så att jag hamnar i fönstret med t.ex. Adium så funkar det UA.
Går jag sedan tillbaka till Safarifönstret så funkar det också tills jag klickar i Safari, då slutar det funka igen.
Jag provade aktivera Spaces lite snabbt och jag hade inte några scrollproblem... jag ska kolla på det igen lite noggrannare, men du har inga andra "konstiga" program/hack installerade?
Jag provade aktivera Spaces lite snabbt och jag hade inte några scrollproblem... jag ska kolla på det igen lite noggrannare, men du har inga andra "konstiga" program/hack installerade?
Hej,
definera "konstiga".
Visst har jag mer än Safari i datorn.
Yes!!
Hej,
definera "konstiga".
Visst har jag mer än Safari i datorn.
Konstiga = program som brukar strula när man uppdaterar mac os. Jag har tex lagt in Mira och det verkar förstört snabbtangenterna för iTunes för mig... såna saker.
Konstiga = program som brukar strula när man uppdaterar mac os. Jag har tex lagt in Mira och det verkar förstört snabbtangenterna för iTunes för mig... såna saker.
Hej, nej isf har jag förhoppningsvis inga konstiga apps.
Yes!!
Discovery Civilisation är tom för mig. Förmodligen beror detta på att de bytt namn på kanalen till Discovery World.
Jaha är det det som hänt! Jag undrade varför jag hade Discovery World på jobbet helt plötsligt... tack för infon!
Jag lägger ut en uppdatering idag torsdag eller i morgon fredag.
Till alla berörda: Är det fortfarande (med alla uppdateringar från Apple installerade) strul med inforutan som inte syns förresten, eller har det löst sig?
Har laddat ner den senaste versionen...
Tablåerna laddas inte ner även fast det står "laddar ner tablåer"...
Va beror det på? Har de senaste uppdateringarna av Safari...
Till de sex personerna som hittat och laddat ner version 2 av tvwidgeten: Ni får gärna höra av er med synpunkter och kommentarer på hur den funkar för er
"Tablåfilen saknas helt". Endast en ikon finns där!